Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Ellisa profilbild

Ellisa

Kvinna ·

07 jan, 2022

Bröstförstoring februari 2022

Bröstförstoring

Här kanske vi kan samlas som ska genomföra op i februari 2022. Denna tråden kanske kan funka som en tråd att se eller jämföra erfarenheter och pepp i läkning etc. Jag ska genomföra min op på Akademikliniken i Göteborg den 9 februari. Ska lägga in 245cc mentor under muskeln. Några fler i februari 2022?

220

Sortera efter

Solbeaver

Kvinna ·

24 feb, 2022

Lilly8 skrev:

Fjärde dagen nu, sover fortfarande lätt sittande i soffan, struntade i de starka smärtstillande idag och de har gått väldigt bra. Bara lite öm fortfarande känns ungefär som när min son inte ville amma och mjölken tryckte på om jag ska jämföra ? nu längtar jag till återbesöket på måndag och att få duscha ?

Duschen var underbar! Så skönt att tvätta rent ordentligt. Skönt att smärtan är hanterbar :)
Gilla

Solbeaver

Kvinna ·

24 feb, 2022

Ellisa skrev:

Solbeaver wrote:

Uppföljning idag med kirurgen och tog stygnen. Läkt mycket bra. Idag får jag äntligen duscha som vanligt vilket ska bli underbart. Nu blir det brun tejp några veckor till innan jag ska sätta silikontejp istället. Högra bröstet har inte riktigt åkt ner lika bra som det vänstra, men kirurgen sa att det kan bero på att jag är högerhänt och därför aktiverar den muskeln mer. Ska försöka tänka på detta nu. Än så länge inget behov av bröstband. Hur går det för er andra?

Skönt att de läkt bra! Mitt har också läkt bra och smärtan har tacksamt börjat lägga sig vid dag 9 ? jag började bli orolig där ett tag.
Mitt högra sitter också lite högre än så länge, och ska nu ha bröstband dygnet runt med avstämning med kirurgen veckovis. Annars känns allt bra och jag är så nöjd med hur brösten ser ut.

Vad skönt att smärtan äntligen börjar ge med sig. Det är så intressant att kirurger säger olika saker. Nu vet ju inte jag hur stor skillnad du har, men ändå intressant. Jag ska skicka bild när det gått tre månader bara. Jag är också nöjd med resultatet.
Gilla

Ninji

Kvinna ·

25 feb, 2022

Måste säga att jag är nöjd med servicen. Hörde av mig till kirurgen nu fredagskväll, å fick direkt svar å recept på antibiotika. Hoppas hoppas inte det blir en ful sårinfektion av detta...
Gilla

Ellisa

Kvinna ·

25 feb, 2022

Solbeaver skrev:

Ellisa wrote:

Solbeaver wrote:

Uppföljning idag med kirurgen och tog stygnen. Läkt mycket bra. Idag får jag äntligen duscha som vanligt vilket ska bli underbart. Nu blir det brun tejp några veckor till innan jag ska sätta silikontejp istället. Högra bröstet har inte riktigt åkt ner lika bra som det vänstra, men kirurgen sa att det kan bero på att jag är högerhänt och därför aktiverar den muskeln mer. Ska försöka tänka på detta nu. Än så länge inget behov av bröstband. Hur går det för er andra?

Skönt att de läkt bra! Mitt har också läkt bra och smärtan har tacksamt börjat lägga sig vid dag 9 ? jag började bli orolig där ett tag.
Mitt högra sitter också lite högre än så länge, och ska nu ha bröstband dygnet runt med avstämning med kirurgen veckovis. Annars känns allt bra och jag är så nöjd med hur brösten ser ut.

Vad skönt att smärtan äntligen börjar ge med sig. Det är så intressant att kirurger säger olika saker. Nu vet ju inte jag hur stor skillnad du har, men ändå intressant. Jag ska skicka bild när det gått tre månader bara. Jag är också nöjd med resultatet.

Ja de är väldigt knepigt att de är så olika. Jag ser en Liten skilllnad, men knappt så det ”stör” mig, de var kirurgen som tyckte det mer än vad jag upplevde det. Jag ser att de vänstra ser mer ”vilande” ut medans den högra är lite piggare ? men som sagt skillnaden är marginal. Men de är ju inte läkt ännu så om de högra inte rättar till sig långsamt så kanske de blir större skillnad sen kanske? Jag vet inte. Skönt att du är nöjd, de är verkligen en känsla. De känns som man fått en ny kropp igen.
Gilla

Icaniwill

Kvinna ·

27 feb, 2022

La upp ny bild på ena lyftärret. Tycker det ser skumt ut men Anders säger att det jämnar ut sig sedan..
Gilla

Ellisa

Kvinna ·

27 feb, 2022

Icaniwill skrev:

La upp ny bild på ena lyftärret. Tycker det ser skumt ut men Anders säger att det jämnar ut sig sedan..

Tycker dina ser så fina ut! Känns som, när man läst massa massa trådar här som att alla kirurger säger ”det rättar till sig sen” ? inte nästan någonstans jag sätt ngn som skriver där kirurgen själv sagt att ”det där får vi hålla koll på” men det Kanske faktiskt är så att de flesta grejer lägger sig på plats med tiden. Du kanske kan fråga dom vad dom kan hjälpa tlll med IFALL de inte rättar till sig så det känns tryggt att veta hur dom kan hjälpa till i sådana fall. Min kirurg sa att jag hade tendenser till att utveckla dubble bubble (men om jag valde rekognoserat inplantat skulle risken minska) men frågade honom då vad jag hade för rätt att få hjälp med detta hos dom ifall de skulle inträffa, och han sa att jag då kunde söka tillbaka till dom så kunde dom försöka rätta till det (så gott det går) Är ärret lite liksom på utsidan? Svårt att se på bilden då min tel inte är så bra. Har du fortfrande ont efter op?
Gilla

Icaniwill

Kvinna ·

28 feb, 2022

Ellisa skrev:

Icaniwill wrote:

Tycker dina ser så fina ut!
Känns som, när man läst massa massa trådar här som att alla kirurger säger ”det rättar till sig sen” ? inte nästan någonstans jag sätt ngn som skriver där kirurgen själv sagt att ”det där får vi hålla koll på” men det Kanske faktiskt är så att de flesta grejer lägger sig på plats med tiden. Du kanske kan fråga dom vad dom kan hjälpa tlll med IFALL de inte rättar till sig så det känns tryggt att veta hur dom kan hjälpa till i sådana fall.
Min kirurg sa att jag hade tendenser till att utveckla dubble bubble (men om jag valde rekognoserat inplantat skulle risken minska) men frågade honom då vad jag hade för rätt att få hjälp med detta hos dom ifall de skulle inträffa, och han sa att jag då kunde söka tillbaka till dom så kunde dom försöka rätta till det (så gott det går)
Är ärret lite liksom på utsidan? Svårt att se på bilden då min tel inte är så bra. Har du fortfrande ont efter op?

Ja precis, lite utåtstickande liksom. Ja, jag tycker också att dom är superfina! Jag är så himla nöjd! Tack snälla. Nej jag har inte ont, börjat träna lite lätt med promenader och underkropp nu, så himla skönt! Sover på sidan och igår kväll somnade jag i soffan och sov hela natten utan bh haha.. vaknade upp och kände mig som en bov :D
Gilla

Ellisa

Kvinna ·

28 feb, 2022

Icaniwill skrev:

Ellisa wrote:

Icaniwill wrote:

Känns som, när man läst massa massa trådar här som att alla kirurger säger ”det rättar till sig sen” ? inte nästan någonstans jag sätt ngn som skriver där kirurgen själv sagt att ”det där får vi hålla koll på” men det Kanske faktiskt är så att de flesta grejer lägger sig på plats med tiden. Du kanske kan fråga dom vad dom kan hjälpa tlll med IFALL de inte rättar till sig så det känns tryggt att veta hur dom kan hjälpa till i sådana fall.
Min kirurg sa att jag hade tendenser till att utveckla dubble bubble (men om jag valde rekognoserat inplantat skulle risken minska) men frågade honom då vad jag hade för rätt att få hjälp med detta hos dom ifall de skulle inträffa, och han sa att jag då kunde söka tillbaka till dom så kunde dom försöka rätta till det (så gott det går)
Är ärret lite liksom på utsidan? Svårt att se på bilden då min tel inte är så bra. Har du fortfrande ont efter op?

Ja precis, lite utåtstickande liksom.
Ja, jag tycker också att dom är superfina! Jag är så himla nöjd! Tack snälla.

Nej jag har inte ont, börjat träna lite lätt med promenader och underkropp nu, så himla skönt! Sover på sidan och igår kväll somnade jag i soffan och sov hela natten utan bh haha.. vaknade upp och kände mig som en bov :D

Haha älskar det, bov ? oj vad skönt! Jag kan INTE sova på sidan ännu, jag har blivit kvitt den där FRUKTANSVÄRDA smärtan jag hade de nio första dagarna nu men jag är fortfrande extremt öm i båda brösten, plus att jag ibland kan få den där känslan av knivhugg i brösten från sidan när jag gör vissa rörelser. Råkade somna lite på sidan häromdagen men då vaknade jag med smärta efter en stund. Okej, men du kanske ska höra av dig om det då? Be dom att anteckna din oro över ärret i din journal eller skriva ett Mail där du vill ha skriftligt svar på vad dom kommer hjälpa dig med om ärret inte lägger sig(?) har du hittat någon annan på POF som historiskt sätt haft samma är från början som dig men som lagt sig senare i processen? Ja verkligen fina! Härligt att du känner dig nöjd! ?
Gilla

Leona

Kvinna ·

01 mar, 2022

Hej! Jag opererade mig i slutet av februari på Akademikliniken i Stockholm hos Angelica Hagelberg. Lade in 400 cc motiva mini round bakom muskeln.
Gilla

Marina

Kvinna ·

01 mar, 2022

Icaniwill skrev:

Det ser bra ut. :) Inte infekterat eller nånting. Att det är som en "ås" handlar delvis om att man syr ihop vävnaden lager för lager och där man drar ihop med suturen ("tråden"), blir det ju som en liten sträng. Detta behövs för att avlasta snittytan medan den läker ihop så tunt som möjligt. Suturen löser sedan upp sig och då slätar huden ut sig. Fortsätt tejpa så länge du orkar för att fortsätta avlasta ärret under läkningen, så blir de jättefina, ska du se!
Gilla

Solbeaver

Kvinna ·

03 mar, 2022

Nya bilder i silvergalleriet uppe :)
Gilla

Ellisa

Kvinna ·

03 mar, 2022

Solbeaver skrev:

Nya bilder i silvergalleriet uppe :)

Wow ser superfina ut! ??? Jag blev idag ”godkänt” på att sluta använda bröstbandet nu, skönt för de tryckte på så hårt på bröstkorgen o ärren. Nu äntligen 3 veckor efter op börjar jag känna mig nästan hel smärtfri ??
Gilla

Icaniwill

Kvinna ·

03 mar, 2022

Marina skrev:

Icaniwill wrote:

Det ser bra ut. :) Inte infekterat eller nånting. Att det är som en "ås" handlar delvis om att man syr ihop vävnaden lager för lager och där man drar ihop med suturen ("tråden"), blir det ju som en liten sträng. Detta behövs för att avlasta snittytan medan den läker ihop så tunt som möjligt. Suturen löser sedan upp sig och då slätar huden ut sig.
Fortsätt tejpa så länge du orkar för att fortsätta avlasta ärret under läkningen, så blir de jättefina, ska du se!

Helt rätt! Bytt tejp idag, fem dagar sedan sist. Ska ladda upp ny bild, har fått för mig att man bör byta tejpen efter typ fem dagar? Men om den sitter bra ska/kan man låta det sitta kvar till det börjar släppa? Du som har bra koll tänker jag :-D
Gilla

Icaniwill

Kvinna ·

03 mar, 2022

Ellisa skrev:

Icaniwill wrote:

Ellisa wrote:

Icaniwill wrote:

Ja precis, lite utåtstickande liksom.
Ja, jag tycker också att dom är superfina! Jag är så himla nöjd! Tack snälla.

Nej jag har inte ont, börjat träna lite lätt med promenader och underkropp nu, så himla skönt! Sover på sidan och igår kväll somnade jag i soffan och sov hela natten utan bh haha.. vaknade upp och kände mig som en bov :D

Haha älskar det, bov ? oj vad skönt! Jag kan INTE sova på sidan ännu, jag har blivit kvitt den där FRUKTANSVÄRDA smärtan jag hade de nio första dagarna nu men jag är fortfrande extremt öm i båda brösten, plus att jag ibland kan få den där känslan av knivhugg i brösten från sidan när jag gör vissa rörelser. Råkade somna lite på sidan häromdagen men då vaknade jag med smärta efter en stund.

Okej, men du kanske ska höra av dig om det då? Be dom att anteckna din oro över ärret i din journal eller skriva ett Mail där du vill ha skriftligt svar på vad dom kommer hjälpa dig med om ärret inte lägger sig(?) har du hittat någon annan på POF som historiskt sätt haft samma är från början som dig men som lagt sig senare i processen?

Ja verkligen fina! Härligt att du känner dig nöjd! ?

Hoppas att det lägger sig snart! Har en liten lång kudde jag ligger på litegrann så avlastar det brösten ? men skönt är det att kunna variera sovställning, mina är ju en månad gamla nu.
Gilla

Netnic

Kvinna ·

09 mar, 2022

Hej tjejer! Hoppas allt går bra för er och era nya bröst. Jag har vad jag tror är en sutur som sitter kvar i mitt ärr. Har försökt att dra bort den med pincett men den sitter verkligen fast. Förstår att jag ska kontakta min klinik men undrar om ni har erfarenhet av detta? Vad gör de åt det på kliniken? Är inte så pigg på att på nytt skära i mina "fina" ärr.
Gilla

Marina

Kvinna ·

14 mar, 2022

Netnic skrev:

Hej tjejer! Hoppas allt går bra för er och era nya bröst. Jag har vad jag tror är en sutur som sitter kvar i mitt ärr. Har försökt att dra bort den med pincett men den sitter verkligen fast. Förstår att jag ska kontakta min klinik men undrar om ni har erfarenhet av detta? Vad gör de åt det på kliniken? Är inte så pigg på att på nytt skära i mina "fina" ärr.

Du opererades 3 februari? Med s k självabsorberande sutur, dvs självupplösande tråd? Med god hygien och sterila redskap, kan du dra så långt tråden går att få ut och klippa av så nära huden som möjligt? Och så dra lite lätt i huden bara, så att resten kommer ner under ytan, där den så småningom kommer att absorberas?
Gilla

Lilly8

Kvinna ·

15 mar, 2022

Godkväll gänget! Nu har jag börjat arbeta igen och idag så har jag kunnat börja ärrtejpa ? får dock be mannen att ärrtejpa då ärren sitter lixom i bröstvecket så de är svåra att se om jag inte ligger på rygg. Hur har senaste tiden sett ut för er?
Gilla

Solbeaver

Kvinna ·

16 mar, 2022

Lilly8 skrev:

Godkväll gänget! Nu har jag börjat arbeta igen och idag så har jag kunnat börja ärrtejpa ? får dock be mannen att ärrtejpa då ärren sitter lixom i bröstvecket så de är svåra att se om jag inte ligger på rygg. Hur har senaste tiden sett ut för er?

Inte bara jag som har fått en privat sårvårdare hemma :) Mitt ena ärr har varit svårläkt så har fått lägga kompresser ett tag nu, men börjar bli betydligt bättre så snart kommer tejpen igen. Har gått fem veckor idag och jag är sjukt taggad på att få sova på sidan och få träna lite!
Gilla

Rare bird

Kvinna ·

16 mar, 2022

Jag har lagt upp nya före -och efterbilder nu, en månad efter OP. Gillar höger bättre än vänster. Tycker vänster är plattare, men förstår att det ändrar sig dag för dag nu. Har också mer ont i vänster armhåla, vid ärret, men hoppas att det ger sig. Har just slutat med bröstband och får använda vanlig bh. Det var så roligt att shoppa! Har börjat träna, men vågar mest köra benträning.
Gilla

Ellisa

Kvinna ·

16 mar, 2022

Hej på er! Hoppas era sår snart blir bättre! Nu har de gått fem veckor för mig, och brösten är nästan helt mjuka nu, och börjat sjunka. Brösten är fortfarande lite ömma vid beröring. Däremot upptäckte jag för några dagar sen att mitt hår på ngt sätt kändes annorlunda, kunde inte riktigt sätta fingret på vad det var men sen förstod jag - jag har tappat hår(?) precis som på samma sätt som efter amning. Jag ringde kliniken o kirurgen sa att de kunde vara en biverkning av själva operationen (och den stress som kroppen utsätts för)… läste lite om det och de jag kunde få fram var att detta Är rimligt men kanske först efter 3-4 månader efter op. Hur är de för er? Har ni tappat hår?
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem