Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Ellisa profilbild

Ellisa

Kvinna ·

07 jan, 2022

Bröstförstoring februari 2022

Bröstförstoring

Här kanske vi kan samlas som ska genomföra op i februari 2022. Denna tråden kanske kan funka som en tråd att se eller jämföra erfarenheter och pepp i läkning etc. Jag ska genomföra min op på Akademikliniken i Göteborg den 9 februari. Ska lägga in 245cc mentor under muskeln. Några fler i februari 2022?

220

Sortera efter

Icaniwill

Kvinna ·

19 feb, 2022

missk8 skrev:

Hur går det för er andra?
Jag opererades 2/2 och har fortfarande ont. Rullar över på mage i sömnen och vaknar med smärtor under brösten. Blir tokig!

Vi har samma opdatum och jag har slutat med smärtstillande, sover lite på sidan och har inte alls ont. Började träna lite lätt i förrgår med ett benpass och hade första jobbdagen i onsdags. Men jag har samtidigt inte upplevt det som väldigt ont öht, men jag lever konstant med smärta så jag tänker att min normalnivå kanske är högre än genomsnittet.. Är lite öm runt bröstgården där de tagit bort lite av bröstet och lyft men inte så att jag påverkas av det. Hoppas att det lättar för dig, sover du med mycket kuddar? Jag sover fortfarande med kuddar runt mig så jag är lite halvliggandes, mest för att det avlastar resten av min kropp där jag har ont. Men kan vara en idé att prova iallafall?
Gilla

Icaniwill

Kvinna ·

19 feb, 2022

Lägger ut en ny bild på ena bröstet hur det ser ut från när jag bytte tejp.
Gilla

Solbeaver

Kvinna ·

19 feb, 2022

@Ellisa vaknade utan feber. Skönt att slippa antibiotika. Verkar vara förkylning helt enkelt. Till även övriga; någon mer med ryggsmärta? Tror det beror mycket på att jag tvingas ligga på rygg. Får enligt kirurgen inte sova på sidan förrän efter sex veckor… vad gör ni åt ryggsmärta?
Gilla

TR7777

Kvinna ·

20 feb, 2022

Ellisa skrev:

TR7777 wrote:

Jag opererades igår. La in 480cc bakom muskeln. Smärtan var värre än jag trodde faktiskt. Men idag har jag varit uppe och rört på mig lite, skippat morfinet under dagen och hoppas kunna ta mig ut en stund imorrn. Brösten är så svullna och spända och sitter nästan uppe vid hakan känns det som haha

Heja dig! Hoppas de fortsätter så ☺️ Att du kunnat komma ut så. Har dom rekommenderat bröstband?

Ja, jag har bröstband på hela tiden. Man ser liksom hur implantatet ligger ovanför mitt bröst nu, så därför svårt att se den faktiska storleken då de måste falla ner. Smärtan blivit bättre men man är ju sinnessjukt orörlig och begränsad. Någon annan som med varit extremt svullen upptill och kan berätta när deras börjat vända?
Gilla

Ellisa

Kvinna ·

20 feb, 2022

Hur går det för er allihopa som än så länge gjort op? Eller för er som börjar närma er op? Idag är det första dagen sen op (10/2) som jag äntligen känner att smärtan börjar lägga sig något. Har legat på 9/10 i smärta sen op och plötsligt bara vände det idag! Har de hänt mycket med era bröst? Har du sjunkit lite ännu? Mina har börjat gå ner lite och ärren är än så länge jättefina, Armin har satt dom så bra och små ärr. Otroligt nöjd!
Gilla

Lilly8

Kvinna ·

20 feb, 2022

Nu så, imorgon kl 11 är de min tur känns något overkligt, har väntat å väntat så nu kan jag inte riktigt greppa att det är dax imorgon, är oväntat väldigt lugn just nu… några tips så här dagen innan? Något jag absolut inte ska glömma eller tänka på ?
Gilla

Solbeaver

Kvinna ·

20 feb, 2022

Lilly8 skrev:

Nu så, imorgon kl 11 är de min tur känns något overkligt, har väntat å väntat så nu kan jag inte riktigt greppa att det är dax imorgon, är oväntat väldigt lugn just nu… några tips så här dagen innan? Något jag absolut inte ska glömma eller tänka på ?

Mobil, hörlurar, laddare (eller bok om du föredrar) Jag hade i alla fall mycket väntetid så det var guld att ha något att syssla med.
Gilla

Hejjohanna1

Kvinna ·

20 feb, 2022

Jag opererades 7/2 och nu 14 dagar senare sitter det ena bröstet rätt mycket högre upp än det andra. Var på återbesök för 3 dagar sedan och då sa hon att jag skulle stretcha den bröstmuskeln + lägga tryck på implantatet 3 gånger om dagen. Någon annan som gjort op och har samma problem? Behlver jag vara orolig för att det kommer hamna för högt upp?
Gilla

Ballerina91

Kvinna ·

20 feb, 2022

Jag har en månad kvar och börjar nu faktiskt längta. Innan har det känts så långt bort men nu när jag bokat tåg, hotell etc så blir allt så mycket verkligare. Hade några orosdagar men känner mig lugn nu. Men däremot undrar jag, är det någon som vet varför en del får brösten upp i hakan och andra inte? Tänker framförallt runda implantat då jag upplever att anatomiska inte blir så(?). Är det liksom kirurgen som lägger dem där eller vad? En del vaknar ju upp och har runda fina med en gång :’D
Gilla

Netnic

Kvinna ·

20 feb, 2022

Hoppas allt gått bra för dig Lilly8 Skönt att smärtan börjar släppa nu Ellisa. För mig har smärtan nästan släppt helt, ilar till någon gång då o då. Svullnaden är också mindre. Det enda som stör mig nu är fortfarande att mitt högra bröst hänger. Ska träffa kirurgen på onsdag så får jag höra om jag kan räkna med att det blir bättre. Annars är jag nöjd dock ovant att ha mjuka bröst då jag haft mina inkapslade hörde bröst så länge. Är väldigt glad för detta forum
Gilla

Ellisa

Kvinna ·

20 feb, 2022

Lilly8 skrev:

Spännande! Känner inte att jag har så mycket tips att dela med mig av då kliniken liksom skötte allt så bra, de ända jag skulle typ säga som iaf hände mig (som jag inte hade en susning om innan) var att eftersom jag fick så ont rätt länge (9 dagar med smärtaintensitet 9/10) så år jag ju rätt starka värktabletter länge, då blev jag förstoppad (vilket är en vanlig biverkning av långdragen dos av smärtstillande). Så om magen inte kommer igång så kan de vara bra att ha tabletter för förstoppning ? annars, ”luta dig bara tillbaka” så kommer kliniken ge dig det du behöver och se till att du har det bra ?? Stort lycka till imorgon!
Gilla

Ellisa

Kvinna ·

20 feb, 2022

Ballerina91 skrev:

Jag har en månad kvar och börjar nu faktiskt längta. Innan har det känts så långt bort men nu när jag bokat tåg, hotell etc så blir allt så mycket verkligare. Hade några orosdagar men känner mig lugn nu. Men däremot undrar jag, är det någon som vet varför en del får brösten upp i hakan och andra inte? Tänker framförallt runda implantat då jag upplever att anatomiska inte blir så(?). Är det liksom kirurgen som lägger dem där eller vad? En del vaknar ju upp och har runda fina med en gång :’D

Spekulerar bara i din fråga men de handlar kanske mycket om kanske dels kirurgens ”signatur”, hur denna liksom på sitt individuella sätt operera. Men även patientens förutsättningar, hud, underhud, mått på bröstkorg och om man sätter framför eller bakom muskeln? Kanske? Kirurgen jag hade gjorde mått och kalkylerade en bra stund innan han sa att mina bröst bara skulle klara anatomiska för att jag hade för kort mått mellan underkant och bröstvårtans undersida, ha sa att om jag väljer runda så skulle överdelen sticka ut mer än underkanten tex. Och han ville inte sätta in mer än 245 med risken för estetiska komplikationer. Men jag vet inte, jag la hela mitt förtroende i hans kunskap och ”hoppades på det bästa”. Jag är väldigt nöjd. Vad önskar du mest? Anatomiska eller runda?
Gilla

Ellisa

Kvinna ·

20 feb, 2022

Netnic skrev:

Hoppas allt gått bra för dig Lilly8
Skönt att smärtan börjar släppa nu Ellisa.
För mig har smärtan nästan släppt helt, ilar till någon gång då o då. Svullnaden är också mindre. Det enda som stör mig nu är fortfarande att mitt högra bröst hänger. Ska träffa kirurgen på onsdag så får jag höra om jag kan räkna med att det blir bättre. Annars är jag nöjd dock ovant att ha mjuka bröst då jag haft mina inkapslade hörde bröst så länge.
Är väldigt glad för detta forum

Skönt att du ska träffa på onsdag så du kan få mer svar. Vet du om kliniken stör för något om du skulle känna dig missnöjd? Hur vet man om man har fått inkapslande? Och hur lång tid efter din op fick du det?
Gilla

Lilly8

Kvinna ·

21 feb, 2022

Hallå där! Nu är jag vaken och fått i mig fika på kliniken, mår oförskämt bra, höger sida känns mest men har väl med att jag är högerhänt med ? min upplevelse av det hela är fantastisk trevlig personal och härlig kirurg ? det blev 340cc ergonomix bakom muskel, ska snart träffa Johan igen och gå igenom de sista innan jag får åka hem ?
Gilla

Marina

Kvinna ·

21 feb, 2022

Hejjohanna1 skrev:

Jag opererades 7/2 och nu 14 dagar senare sitter det ena bröstet rätt mycket högre upp än det andra. Var på återbesök för 3 dagar sedan och då sa hon att jag skulle stretcha den bröstmuskeln + lägga tryck på implantatet 3 gånger om dagen. Någon annan som gjort op och har samma problem? Behlver jag vara orolig för att det kommer hamna för högt upp?

Nej, det är inget automatiskt varningstecken så här tidigt i processen och det är inte ovanligt att brösten läker i olika takt. Det behöver inte betyda att inte båda kan bli bra till slut. Använder du bröstband? Det kan man laborera med lite isåfall, så att man viker det högt under ena armhålan och drar ner det mer på det bröstet som ska tryckas ner.
Gilla

Hejjohanna1

Kvinna ·

21 feb, 2022

Skönt att höra, oroat mig jättemycket haha. Sjuksköterskan sa att bröstband inte var en idé eftersom det skulle trycka ner båda brösten, men tänker att jag ska skriva till kliniken och höra vidare i slutet av veckan och se. Tack för svar!!
Gilla

Ninji

Kvinna ·

23 feb, 2022

Nu har jag haft mina nya bröst i ett dygn! Haft en väldigt bra upplevelse hela vägen. Det enda negativa var att jag blev övertalad att ta en oxynorm när jag vaknade. Det resulterade att jag kräktes resten av kvällen, men idag mår jag bra ! Nu ser jag fram emot att tiden går så jag kan använda kroppen som jag vill igen.
Gilla

Solbeaver

Kvinna ·

24 feb, 2022

Uppföljning idag med kirurgen och tog stygnen. Läkt mycket bra. Idag får jag äntligen duscha som vanligt vilket ska bli underbart. Nu blir det brun tejp några veckor till innan jag ska sätta silikontejp istället. Högra bröstet har inte riktigt åkt ner lika bra som det vänstra, men kirurgen sa att det kan bero på att jag är högerhänt och därför aktiverar den muskeln mer. Ska försöka tänka på detta nu. Än så länge inget behov av bröstband. Hur går det för er andra?
Gilla

Ellisa

Kvinna ·

24 feb, 2022

Solbeaver skrev:

Uppföljning idag med kirurgen och tog stygnen. Läkt mycket bra. Idag får jag äntligen duscha som vanligt vilket ska bli underbart. Nu blir det brun tejp några veckor till innan jag ska sätta silikontejp istället. Högra bröstet har inte riktigt åkt ner lika bra som det vänstra, men kirurgen sa att det kan bero på att jag är högerhänt och därför aktiverar den muskeln mer. Ska försöka tänka på detta nu. Än så länge inget behov av bröstband. Hur går det för er andra?

Skönt att de läkt bra! Mitt har också läkt bra och smärtan har tacksamt börjat lägga sig vid dag 9 ? jag började bli orolig där ett tag. Mitt högra sitter också lite högre än så länge, och ska nu ha bröstband dygnet runt med avstämning med kirurgen veckovis. Annars känns allt bra och jag är så nöjd med hur brösten ser ut.
Gilla

Lilly8

Kvinna ·

24 feb, 2022

Fjärde dagen nu, sover fortfarande lätt sittande i soffan, struntade i de starka smärtstillande idag och de har gått väldigt bra. Bara lite öm fortfarande känns ungefär som när min son inte ville amma och mjölken tryckte på om jag ska jämföra ? nu längtar jag till återbesöket på måndag och att få duscha ?
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem