Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Lilltutten profilbild

Lilltutten

Kvinna ·

02 aug, 2018

Bröstförstoring i oktober 2018

Bröstförstoring

Har nu bokat in min op! Äntligen! Väldigt förväntansfull och vill nu att tiden bara ska springa iväg och att oktober ska komma fort, fort, FORT! (Även om jag gillar sommaren också värmen vi har också) ;) Tänkte att vi kanske är fler som ska opereras samtidigt och här i den här tråden kunde samlas och dela våra tankar, funderingar, osv inför op och även efter. Jag har min op inbokad på Nordiska Kliniken hos Patrik Höijer den 22 oktober 2018. Kommer lägga in 500cc i båda brösten. Motiva Round Full. Hur ser det ut för er?

231

Sortera efter

Kryllis

Kvinna ·

23 okt, 2018

Hej igen allihopa. Jag är nu opererad. Allting gick jättebra, jag blev väl bemött och narkosen var hur mysig som helst. När jag vaknade hade jag ganska ont, haft ont från och till sedan dess. Har inte sovit speciellt bra inatt, vaknat ungefär en gång i timmen pga stel/ont i ryggen. Igår hade jag alls ingen känsel i huden på brösten, nu idag på eftermiddagen börjar jag få mer känsel på sidorna av brösten men inte mitt på. Hur länge hade ni väldigt ont? Har läst om vissa som inte tagit sina starka smärtstillande, hade jag inte gjort det så hade jag inte överlevt haha....
Gilla

Kakadua

Kvinna ·

23 okt, 2018

Imorgon är det min tur och jag är SÅ nervös! Någon som vet om man får dricka en slät kopp kaffe på morgonen? Haha.
Gilla

Memlie

Kvinna ·

23 okt, 2018

Kakadua skrev:

Imorgon är det min tur och jag är SÅ nervös!
Någon som vet om man får dricka en slät kopp kaffe på morgonen? Haha.

Vad roligt att du ska opereras imorgon. :) stort lycka till. Du får dricka klara drycker fram till två timmar innan operationen. Kaffe och Tea utan mjölk.
Gilla

Kakadua

Kvinna ·

23 okt, 2018

Memlie skrev:

Kakadua skrev:

Vad roligt att du ska opereras imorgon. :) stort lycka till.
Du får dricka klara drycker fram till två timmar innan operationen. Kaffe och Tea utan mjölk.

Tack! Skönt att jag får dricka mitt morgonkaffe! Ser att du opererade dig igår. Hur har det gått och hur mår du nu?
Gilla

Abk

Kvinna ·

23 okt, 2018

Hej alla! Kul för er som fortfarande har operationen framför er! :D Jag opererades för en vecka sen av Patrik Höijer på Nordiska Kliniken. Allt man har oroat sig över var i onödan. Allt från narkos, smärta, storlek osv. Blev sövd första gången och det var såå lugnt, ett stick i armvecket och sen somnar man! All personal var så lugna och goa, narkospersonal som sköterskor på uppvaket. Man har läst så mycket hemskt om alla som haft såå ont och haft det jobbigt, därför förberedde jag mig på de värsta. Hade en bilresa på 6 timmar framför mig efter operationen, gick hur bra som helst! Har inte haft direkt ont alls, lite ”träningsvärk”. Har heller intr tagit full dos med morfin då jag faktiskt mådde väldigt illa av pillrerna. Det svåraste var att öppna dörrar, resa sig och en sån simpel sak som att ta tvål! Alla upplever detta olika men jag var verkligen lyckligt lottad - ville skriva detta för att visa att det faktiskt kan vara mer eller mindre smärtfritt! Är det någon som har några frågor så är ni jättevälkomna att ställa dessa så ska jag försöka svara så gott jag kan :)
Gilla

Memlie

Kvinna ·

23 okt, 2018

Kakadua skrev:

Memlie skrev:

Kakadua skrev:

Vad roligt att du ska opereras imorgon. :) stort lycka till.
Du får dricka klara drycker fram till två timmar innan operationen. Kaffe och Tea utan mjölk.

Tack! Skönt att jag får dricka mitt morgonkaffe!
Ser att du opererade dig igår. Hur har det gått och hur mår du nu?

Eller hur, utan morgonkaffet känner lan dig död.. Jodå allt har gått bra, vaknade och var pigg direkt hemresan gick bra och dagen igår va helt ok. Sova va lite jobbigt >.< idag har fungerat, lite svårt att röra mig det är ömt och spänner men morfinet har hjälpt bra mot den värsta smärtan. :) Hur mår du? Är du nervös? Kommer ha dig i tankarna imorgon. :)
Gilla

Kryllis

Kvinna ·

23 okt, 2018

Lycka till imorgon kakadua! Skriv gärna här efteråt när du orkar hur det gick :)
Gilla

Kakadua

Kvinna ·

24 okt, 2018

Tack! Är på väg till Malmö nu. Har 2,5 timmars bilresa kvar. Är väldigt nervös nu! Hostar en del vilket jag är lite extra nervös för, men jag tänker att jag borde lita på dem på kliniken som menar på att det inte är någon fara med hosta...
Gilla

Memlie

Kvinna ·

24 okt, 2018

De kommer säkert gå bra, vad är du orolig över? Bara hostan eller är det något mer?
Gilla

Kakadua

Kvinna ·

24 okt, 2018

Memlie skrev:

De kommer säkert gå bra, vad är du orolig över? Bara hostan eller är det något mer?

Allmänt nervös över narkosen, för smärtan och hur första tiden hemma kommer vara med två små barn. Och även för hostan då.
Gilla

Memlie

Kvinna ·

24 okt, 2018

Kakadua skrev:

Memlie skrev:

Allmänt nervös över narkosen, för smärtan och hur första tiden hemma kommer vara med två små barn. Och även för hostan då.

Narkosen var jag också nervös över men läste på lite, kolla här på pof och såg en film: https://www.nordiskakliniken.se/filmer/ Sen kände jag mig ganska lugn, fick träffa narkosläkaren och han förklara hur allt skulle gå till. Kom in i operationssalen hoppa upp på bordet, de satte in infarten prata lite med mig och sen tryckte de in johnblundmedicin och skulle få lite syrgas men han bara se masken sen var jag väck. I nästa sekund låg jag på uppvaket. Piggna på mig ganska snabbt och fick kaffe. :) det kändes inte alls så farligt som jag först trodde. Smärtan är jätte individuell, medicinerna gör den hanterbar jag tar full dos av det långtidsverkande men det känns mör det håller på att gå ur kroppen. Men det ör inte så farligt son jag trodde. Hostan tror jag kan bli jobbig så fråga på plats vad du kan ta för hostmedicin för att underlätta. Barn har jag inga erfarenheter av, men lite försiktigt gos utan hårda kramar eller lyft hår säkert bra. :)
Gilla

Pelu

Kvinna ·

24 okt, 2018

Lilltutten Jag opades också hos Patrik på Nordiska Kliniken i måndags den 22 okt. Motiva ergonomix Demi 380cc blev det här :). Hur mår du nu? Jag har fortfarande ganska ont, höger bröst mer svullet än vänster och är allmänt nojig.
Gilla

Kryllis

Kvinna ·

24 okt, 2018

Ni som varit på återbesök, hur gick det till och vad gjorde ni? Ska på mitt första imorgon. :)
Gilla

Memlie

Kvinna ·

24 okt, 2018

Pelu skrev:

Lilltutten

Jag opades också hos Patrik på Nordiska Kliniken i måndags den 22 okt. Motiva ergonomix Demi 380cc blev det här :). Hur mår du nu? Jag har fortfarande ganska ont, höger bröst mer svullet än vänster och är allmänt nojig.

Opererades också på nordiska i måndags, har också ganska ont men är det är hanterbart och inte lika illa som jag förväntat mig. Vad är du nojig över? Har du pratat med NK?
Gilla

snutt

Kvinna ·

25 okt, 2018

Kryllis skrev:

Ni som varit på återbesök, hur gick det till och vad gjorde ni? Ska på mitt första imorgon. :)

Ja var på återbesök i tisdags. Hon tog bort den tejpen som tejpat upp tuttarna sen op. Sen visade hon och tejpade snitten. Ja fick en salva mot blåmärkena och ett serum till snitten. Ska dit nu på tisdag igen för att checka så allt ser bra ut 👍
Gilla

Pelu

Kvinna ·

25 okt, 2018

Memlie skrev:

Pelu skrev:

Lilltutten

Jag opades också hos Patrik på Nordiska Kliniken i måndags den 22 okt. Motiva ergonomix Demi 380cc blev det här :). Hur mår du nu? Jag har fortfarande ganska ont, höger bröst mer svullet än vänster och är allmänt nojig.

Opererades också på nordiska i måndags, har också ganska ont men är det är hanterbart och inte lika illa som jag förväntat mig. Vad är du nojig över? Har du pratat med NK?

Okej kul! :) smärtan är mycket bättre nu. Hade väääldigt ont i höger bröst när jag andades in fram till idag typ. Högg ordentligt vid varje djupt andetag. Nu är jag mest nojig att jag ska göra ngt tokigt så jag flyttat på implantaten eller så det inte läker ordentligt. Är super svullen om magen också vilket är riktigt jobbigt. Hur mår du idag?
Gilla

Memlie

Kvinna ·

26 okt, 2018

Pelu skrev:

Memlie skrev:

Pelu skrev:

Lilltutten

Okej kul! :) smärtan är mycket bättre nu. Hade väääldigt ont i höger bröst när jag andades in fram till idag typ. Högg ordentligt vid varje djupt andetag. Nu är jag mest nojig att jag ska göra ngt tokigt så jag flyttat på implantaten eller så det inte läker ordentligt. Är super svullen om magen också vilket är riktigt jobbigt. Hur mår du idag?

Usch vad jobbigt! Har inte haft den känslan, ibland råkar jag dock spänna bröstmuskeln och det är ingen angenäm upplevelse. Idag mår jag mycket bättre tack, får sova längre och längre på natten. Hur går det för dig med generell smärtnivå? Följ bara vad sköterskan sa gällande aktivitet så kommer det säkert gå jätte bra. :) jag försöker att inte vara så envis och göra allt allt själv, utan tar hjälp om det finns tillgängligt även om jag säkert skulle lösa in det förr eller senare själv. glöm inte att ta lite promenader. :) Ja morfinet kan göra att magen blir lite trög, torkade plommon hjälper lagom mycket med det.
Gilla

Kryllis

Kvinna ·

26 okt, 2018

Snutt, tack för svar. Så trevligt att du fick serum och sådant! Det fick inte jag. När ska du börja använda det? När kan du börja använda annan BH än tortyren?
Gilla

snutt

Kvinna ·

26 okt, 2018

Kryllis skrev:

Snutt, tack för svar. Så trevligt att du fick serum och sådant! Det fick inte jag. När ska du börja använda det? När kan du börja använda annan BH än tortyren?

Tortyren tror ja inte kkab har. Men denna gången, eftersom de sytt upp fickorna. Så tyckte ivan att jag skulle börja med bygel bh direkt dygnet runt. Jag började i tisdags då jag hittade en skön som passade. Inte så enkelt å leta bh med omkr 65 när en har riktigt ont osv. Närmsta change butik är 10 mil fr mig 🙂
Gilla

Alinsee

Kvinna ·

26 okt, 2018

Jag undrar hur många dagar efter operationen man kan börja gå ut och gå osv? Har en hund som fortfarande är valp, väldigt stark och kan rycka o dra i kopplet när han träffar andra hundar.. så ni som kanske varit med om samma situation, när kunde ni börja gå ut med eran hund igen?
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem