Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Vicky profilbild

Vicky

Kvinna ·

28 apr, 2020

Bröstförstoring maj 2020

Bröstförstoring

Nån mer som ska opereras i maj? Jag har optik 8 maj. Kan inte tänka/prata om ngt annat.

173

Sortera efter

hejisj

Kvinna ·

08 jun, 2020

Jag opererades 25/5 och har inte fått duscha än, får göra det efter första återbesöket som är den 9/6. Jag har i princip aldrig ont längre, däremot är brösten stenhårda ibland, speciellt när man går lite längre typ promenader. Behöver i princip aldrig ta värktabletter, gör det kanske 1 gång varannan eller var 3e dag, oftast mot kvällen när det svullnar till. Det gör som ondast på morgonen och då är det mest att bröstbandet tryckt mycket på musklerna så att man får muskelvärk och brösten är svullna, men det försvinner efter ett tag när man gått upp och rört på sig ett tag. Så skulle väll säga att jag lever relativt normalt just nu!! Är rätt känslig på huden dock vilket är rätt obehagligt, ibland mer och ibland mindre, och då är det skönt att lägga nått kallt där (tips generellt när ni har ont, lägg en kall vattenflaska eller liknande på magen/under bröstet så "försvinner" lite av smärtan för att man fokuserar på det kalla, har sovit med vattenflaska på kroppen sen op ?). Är väldigt nöjd med storleken, sure att det inte ser optimalt ut nu med 2 bröstvårtor som pekar åt olika håll meeen ville verkligen ha större och nu när de faktiskt är det så är jag så glad oavsett om de är högt upp/är sneda osv, det kommer lösa sig och helt ärligt så bryr jag mig inte SUPERmycket heller, är så nöjd med att ha större så är de lite sneda i slutändan så fine ? däremot kan jag varna att vissa inte får så många blåmärken och vissa får massor, jag fick extremt många som gick från ena sidan under armen till den andra, och ett som vandrade neråt på sidan av magen. Men det är normalt!!
Gilla

Ninni888

Kvinna ·

08 jun, 2020

hejisj det är konstigt att vi alla kan få så olika råd och restriktioner från våra kliniker. Till mig sa dom på proforma clinic att jag kunde duscha redan dagen efter operationen men att jag inte fick bada tills efter återbesöket. Tack för tipset med den kalla vattenflaskan, det ska jag testa. Håller med om att brösten har konstig form nu. Mitt ena bröst här börjat falla ner lite mer på plats men hoppas verkligen att det åker ner mer. Medan det andra fortfarande sitter lika högt upp som efter operationen. Längtar bara efter att spänningen i huden ska släppa lite.
Gilla

hejisj

Kvinna ·

08 jun, 2020

Inaina jag håller med!! Hade läst om folk som fått duscha efter 1 dag, 3 dagar osv så frågade kirurgen men då sa hon "nej nej du får duscha efter 10 dagar/efter återbesöket" (är lite osäker på exakt när hon sa hehe). Men från att jag kunde röra mig utan smärta och kunde göra saker själv har jag duschat allt förutom just brösten (har haft bhn på mig), innan fick jag köra med våtservetter (gissa hur mycket jag längtar till att få duscha på riktigt...)
Gilla

nea_li

Kvinna ·

08 jun, 2020

Ja fy vilken snuskfia man är när man gått i 10 dagar med fett hår?. Gjorde lyft och implantatbyte 11/5 och duschade från naveln å ner och körde raggardusch under armarna endast. Var otroligt skönt att kunna duscha håret böjd över kanten på badkaret när smärtan var mildare och skönast var ju första duschen av brösten och armhålorna dag 11. ? Nu har det gått 4 veckor? finns nya bilder idag!
Gilla

Ninni888

Kvinna ·

11 jun, 2020

Hej allihopa! Tänkte höra med er hur det känns nu efter att några veckor har gått sen era operationer. Är ni nöjda med resultatet? Hur är smärtan? Hur har brösten förändrats sen dagen efter op? Jag gjorde min op för ca 2 veckor sedan och känner mig lite orolig. Mina bröst sitter fortfarande väldigt högt upp och har mer överpol än underpol. Och är väldigt runda och bulliga. Och brösten är fortfarande ”Sten hårda” och spänner mycket. Är det normalt? :/
Gilla

hejisj

Kvinna ·

11 jun, 2020

Ninni888, nu har ju inte vi samma utgångsläge eller implantatstorlek, men om du vill så kan du kolla bilderna jag har lagt upp (idag är det 2,5v sen operationen) så kan du se om implantaten sitter lika högt upp. Mitt tips är att ta bilder så du kan gå tillbaka och se förändringarna, ibland blir man lite "blind" när man inte minns att det kanske har sett lite värre ut innan. Men jag tror att de kommer börja sjunka ner snart, det tar ju lite tid!! Har du något återbesök snart där du kan prata om det här med kirurgen? Eller något nummer du kan ringa/skicka bilder till och fråga?
Gilla

Zadie

Kvinna ·

15 jun, 2020

Jag har lagt in bilder på hur mina "ollonbröst" såg ut efter 10 dagar, ärren läker fint iaf. Men jag är fast med det här jäkla bröstbandet i 1 vecka till. Då har jag fått dras med det i 3 veckor! Den skaver in överallt och vill inget hellre än att få slippa den. I övrigt så ska jag vara tacksam för att jag kan leva ganska mycket som vanligt. Kan bära min son, putta barnvagn osv. Jo just det, är det några fler som har fått som typ små finnar på bröstkorgen??? ?
Gilla

boibs212

Kvinna ·

15 jun, 2020

Hej tjejer, för mig har det gått 4 veckor sen operation och det känns bättre och bättre. Jag har inte direkt ont längre men jag är jätteöm i huden, speciellt på mitt högra bröst som känns lite hårdare än vänster och om jag puttar lite på det bröstet då kan jag känna implantatet inuti och det känns ganska märkligt. Är riktigt öm på sidan av höger bröst och öm i underpolen på båda. Känner mig väldigt rörlig men ganska klen. Sover på sidan sedan ett par nätter tillbaka och det han känts okej. Hur går det för er? Har ni ont eller är ömma? Jag är lite orolig att det inte är normalt att fortfarande känna mig så öm som jag känner mig..!
Gilla

Vicky

Kvinna ·

15 jun, 2020

För mig har det gått 5 veckor och allt känns bra. Ibland kan det sticka till i brösten men det går fort över. Har inte full känsla i brösten än men hoppas det kommer. Tycker det är så tråkigt att ha stödbh varje dag. Men vad gör man inte.
Gilla

Zadie

Kvinna ·

16 jun, 2020

Jag är också ganska öm till och från. När jag nyser AJ! så känns det som att stygnen under vänster bröst ska spricka ?. Sen är jag alltid öm när jag sätter mig upp i sängen efter att ha sovit. Tror att det kommer dröja ett par veckor till innan man känner dig oöm iaf ?
Gilla

FinaLina75

Kvinna ·

18 jun, 2020

Hej! Är ännu öm speciellt när jag kliver ur soffan som jag sover i numera. Upptäckt att det var vääääldigt skön plats från övriga familjen så jag tror jag bosätter mig där permanent:) Brösten är för stora tycker jag, det finns en trådstart från mig ’ångrar storleken’. Känner så fortfarande men väntar ett halvår..... Är ni känslosamma ? Jag är inte deppig, men känslosam! Aktiveras hormoner när man stökar runt bland bröstkörtlar gnm operation eller why? Skulle va kul med en vetenskaplig förklaring:) Ha det gott!
Gilla

Milla81

Kvinna ·

21 jun, 2020

Zadie skrev:

Jag har lagt in bilder på hur mina "ollonbröst" såg ut efter 10 dagar, ärren läker fint iaf. Men jag är fast med det här jäkla bröstbandet i 1 vecka till. Då har jag fått dras med det i 3 veckor! Den skaver in överallt och vill inget hellre än att få slippa den.

I övrigt så ska jag vara tacksam för att jag kan leva ganska mycket som vanligt. Kan bära min son, putta barnvagn osv.
Jo just det, är det några fler som har fått som typ små finnar på bröstkorgen??? ?

Mina bröst har också suttit jättehögt och varit hårda. Fick tips av sjuksköterskan att med fet creme massera genom att pressa hårt med händerna från nyckelbenet ner mot implantatskanten och hålla där i 3 sek. Upprepa under 3 min, minst 3ggr/dag. Det har hjälpt mycket! Känns läskigt men inget dåligt kunde hända försäkrade dom. Fortfarande mer överpool, men tror det är för att nipsen sitter lågt och brösten är hängiga.. Ge det 6-8 månader så kirurgen, sen vet man resultatet. Annars har allt gått bra. Är lite svag i vissa rörelser och det sticker och hugger ibland. Helt ok :)
Gilla

Tina_84

Kvinna ·

28 jun, 2020

Mitt största problem är just nu att jag är så otroligt svullen om mage och bröst. Ser väldigt gravid ut. Och brösten är inte speciellt snygga, men dom blir väl bättre när det gått lite tid:/
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem