Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Vicky profilbild

Vicky

Kvinna ·

28 apr, 2020

Bröstförstoring maj 2020

Bröstförstoring

Nån mer som ska opereras i maj? Jag har optik 8 maj. Kan inte tänka/prata om ngt annat.

173

Sortera efter

FinaLina75

Kvinna ·

23 maj, 2020

En till här i maj, o jag är så nervös, gör jag ens rätt, blir de för stora, varför ska jag ens göra detta, jag ifrågasätter allt .... tänk om jag ångrar mig. Alla verkar så säkra ...
Gilla

FinaLina75

Kvinna ·

23 maj, 2020

Ska göra op i maj, är så extremt nojig, har klurat sen jag var 15 säkert men struntat i det under tio år av barnafödande. Varit rätt tillfreds. Nu tänker jag väl typ: nu eller aldrig, men undrar samtidigt om jag gör rätt , o hur känns det med främmande material i kroppen, kommer 350 bli för stort är några av rädslorna... stort & avgörande beslut egentligen. Det är ju ingen som tvingat mig men tanken kommer, är det ens nödvändigt :) så galet att tänka så här mkt
Gilla

Milla81

Kvinna ·

27 maj, 2020

En liten inflik här på onsdagseftermiddagen. Nu är jag på uppvaket, tjohoo! Så smidigt allt gått. Är helkär i ALLA sköterskor och Ove ? och kanske i Patrik men det får vi veta om 3 månader, hehe.. Ingen aning om hur brösten ser ut, förutom ganska stora (gick från typ helplatt men väldigt slappt) och det känns FANTATSTISKT! LITE hög på morfin just nu ? ingen smärta men tryck över bröstet där hjärtat sitter. Man får jobba lite på att slappna av, lätt hänt att jag spänner mig. Allvarligt talat tjejer, detta är SÅ VÄRT är sjukt glad. Stor kram till alla, vi är vackra oavsett men detta blir pricken över i'et.
Gilla

Vicelie

Kvinna ·

27 maj, 2020

Ska operera mig i början och juni och får sådan pepp av att läsa i denna tråden av alla er som gjort sina operationer under maj :) Hoppas alla blir nöjda med sina nya bröst!
Gilla

Vindicta

Kvinna ·

27 maj, 2020

Gjorde min operation igår och allt gick hur bra som helst. Opererades kl 08.00 och kunde åka hem 10.30? Hade såklart ont när jag vaknade men fick hjälp mot smärtan och kunde äta och kissa och var så pigg så jag ville hem och det fick jag. Det var ju inte så länge sen jag plockade ut mina gamla implantat så musklerna var fortfarande "vana" och därför gjorde det inte lika ont som första gången? Idag gör det däremot ondare men det är hanterbart. Det blev mentor 325 moderate plus släta ist för bara moderate som jag valde först för dom har tydligen slutat tillverkas och jag var jätte nervös att de skulle bli för stort eftersom jag vill ha "små" tuttar denna gång men det blev perfekt å kommer bli ännu bättre när dom har läkt? Kommer naturligtvis lägga upp bilder så fort jag får ta av mig bh:n å bandaget vid första duschen. Är såå nöjd☺
Gilla

hejisj

Kvinna ·

27 maj, 2020

Opererades 25/5, allt har gått super!! Så rolig upplevelse verkligen ? har dock haft lite otur med värktabletter (jag ska ta 1 oxynorm och 1-2 Alvedon var 6e timme) men jag känner ingen skillnad riktigt ?
Gilla

Zadie

Kvinna ·

28 maj, 2020

Milla81 Så glad jag blir av att läsa ditt inlägg här på morgonkvisten. Om 2 timmar är det dags för mig hos Patrik ?. Just nu känner jag mig sjukt nervös men det blev genast liiite bättre efter ditt inlägg ?. Om 45 min får jag skjuts till kliniken, känns som en evighet. Jag uppdaterar er tjejer när jag är på uppvaket senare idag. Kram ?
Gilla

Vicky

Kvinna ·

28 maj, 2020

Ja det är verkligen så roligt att ha gjort denna operationen. Jag är supernöjd. Slog till på en intimoperation när jag ändå var sjukskriven. Så nu är det också gjort. Två saker att stryka från min bucketlist.
Gilla

Milla81

Kvinna ·

28 maj, 2020

Zadie Härligt att kunna skänka dig lite pepp! Hoppas allt har gått bra för dig idag ✊? Själv var jag så kontrollbehovsnervös för narkosen att jag fällde en tår när Ove gav mig sömnmedel och kramade sköterskan Robins hand hårt. Sedan var det över och allt gick bra. Har tjuvkikat lite snabbt idag och det är över mina förväntningar fint redan! Fick genast ett bröstband som är lite trixigt, vet inte exakt hur den ska sitta eller hårt vara spänd? Känns som att implantaten ska tryckas ut igen, någon med erfarenhet som kan ge lite tips? ? Vicky, bara att smida medan järnet är varmt ?vad gjorde du för typ av intimkirurgi?
Gilla

Vicky

Kvinna ·

28 maj, 2020

Det blev lagning av förlossningsskador +slidförsnävning. Mycket jobbigare operation än brösten rent psykiskt. Men nu e det gjort.
Gilla

nea_li

Kvinna ·

28 maj, 2020

Vicky skrev:

Det blev lagning av förlossningsskador +slidförsnävning.
Mycket jobbigare operation än brösten rent psykiskt.
Men nu e det gjort.

Hur känns det "där nere" nu? Är det mycket ont? Kan du kissa,gå normalt? Skönt att köra två flugor i en smäll!
Gilla

Vicky

Kvinna ·

28 maj, 2020

Nja e lite nojig att stygnen ska gå upp. Så försöker hålla mig stilla. Fick komma tbx o sy lite på det yttre.... Har int ont och toabesöken funkar bra!
Gilla

Milla81

Kvinna ·

29 maj, 2020

Vicky Skönt att stöka undan allt samtidigt, snacka om helrenovering ? Jag mådde sjukt dåligt igår kväll (förstoppning) och kräktes flera gånger, det var fruktansvärt smärtsamt i brösten, så onödigt och mitt värsta misstag! Så till alla, ät så lite fast föda som möjligt efter op om ni inte har laxerande hemma. Käka frukt, kokta grönsaker och drick drick drick ? Laddat upp några snabba bilder 1 dag post OP om ni vill se mitt resultat ?
Gilla

Milla81

Kvinna ·

29 maj, 2020

nea_li skrev:

Aaaaaj! Hemresan igår på 60 mil var inte å leka med. Har framför muskeln och har mest jäkligt ont nertill på bröstkorgen. Spydde 3 gånger på vägen hem och bröt ihop en gång för det blev för mycket för mig. Tabletterna kom ju såklart upp med kräket också. Så jäkla trist. Det blev bredare implantat än tänkt för att minska klyftan emellan men behålla volym på sidor. Vi valde 725 cc för att behålla putet iallafall. Hade 500 innan och en kapselbildning på vänster tydligen. Så skönt att det är klart men fan vad ont det är nu. Men det bör ju bli bättre å bättre.. Dusch och förbandbyte efter 10 dagar.

Stackare alltså, nu förstår jag vad du menar, kräktes också igår. Värre än att föda barn, riktigt obehagligt. Såg dina nya bilder, så jättefina brösten blev i form och storlek! När upptäckte du nekrosen, kändes den av, eller såg du den bara med ögonen när du skulle duscha för första gången? Hur mår du, ingen feber? Vad ska du göra för att råda bot, starkare antibiotika? Håller tummarna för dig ✊?✊?
Gilla

Zadie

Kvinna ·

29 maj, 2020

Milla81 Ja Ove var fantastisk, mycket trygg och lugnande. All personal var hur fin som helst. Jag kräktes också igår, men det är den enda gången precis sekunden efter att jag tagit kvällsmedicinen så jag fick ta nya igen ?. Jag har haft SÅ svårt att hitta någon bekväm position att sova i. Jag är ju en sidosovare i valiga fall så det är sjukt obekvämt ?. Har också fått bröstband som tycker så in åt helskotta, sitter så sjukt tight. Igår kväll kändes det som att jag knappt kunde andas, så jag lossade lite på det. Men jag passade på att fråga sköterskan när de ringde mig idag och hon sa att man ska känna ett tryck och att en bra riktlinje är att tänka att änden med kardborren ska sitta ungefär 5 cm från armhålan, så jag kör på det nu även om jag har god lust att lossa det lite. Är det någon mer som känner att ni får "ont" i ryggen av bröstbandet? Känns som att allt blir ihoptryckt så att man inte kan riktigt slappna av i ryggen ?
Gilla

nea_li

Kvinna ·

29 maj, 2020

Milla81 skrev:
nea_li skrev:

Aaaaaj! Hemresan igår på 60 mil var inte å leka med. Har framför muskeln och har mest jäkligt ont nertill på bröstkorgen. Spydde 3 gånger på vägen hem och bröt ihop en gång för det blev för mycket för mig. Tabletterna kom ju såklart upp med kräket också. Så jäkla trist. Det blev bredare implantat än tänkt för att minska klyftan emellan men behålla volym på sidor. Vi valde 725 cc för att behålla putet iallafall. Hade 500 innan och en kapselbildning på vänster tydligen. Så skönt att det är klart men fan vad ont det är nu. Men det bör ju bli bättre å bättre.. Dusch och förbandbyte efter 10 dagar.

Stackare alltså, nu förstår jag vad du menar, kräktes också igår. Värre än att föda barn, riktigt obehagligt.

Såg dina nya bilder, så jättefina brösten blev i form och storlek! När upptäckte du nekrosen, kändes den av, eller såg du den bara med ögonen när du skulle duscha för första gången? Hur mår du, ingen feber? Vad ska du göra för att råda bot, starkare antibiotika? Håller tummarna för dig ✊?✊?

Ah fy fasiken för å spy nysydd efter operation! Känns som bröstkorgen ska sprängas sönder å den där brännande känslan var hemsk! Skönt att den värsta biten är över!!
Det var mörkt efter ca 11 dagar. Såg lite rosa grått ut på stygnborttagningen dag 9 postoperstivt.Men det mörknade sen. Jag skickade bilder till kliniken och frågade vad det var och först trodde dom att det vara var ansträngt. Jag synar mina ärr ganska rejält med spegel under brösten å håller koll oavsett så jag hade aldrig kunnat missa ?.

Jag ska badda med klorexedin efter dusch och hålla rent och använda luftiga bandage. Inte sagt något om antibiotika? Åt det i 10 dagar i förebyggande innan. Ska hålla koll så att det mörka området inte växer,jag får feber eller det blir infekterat. Det kommer läka säger dom men kan ta tid. Tålamod tålamod!
Gilla

Zadie

Kvinna ·

06 jun, 2020

Hur mår nu ni tjejer? Jag är inne på min 9:e dag sen op. Tar inga morfin tabletter längre. Blir galen på detta bröstband och längtar efter att få slippa det. Brösten känns riktigt svullna och spända, just idag är jag extra öm där snittet sitter på vänster sida. Formen på dem är ju allt annat än vacker, ovala och ser ut som ett par pungkulor ?. Imorgon får jag duscha och ta bort tejpen och se hur ärren ser ut, det ska bli spännande. Sen får jag väl höra på måndag hur länge till jag måste dras med bröstbandet ?.
Gilla

boibs212

Kvinna ·

06 jun, 2020

Zadie skrev:

Hur mår nu ni tjejer?

Jag är inne på min 9:e dag sen op. Tar inga morfin tabletter längre. Blir galen på detta bröstband och längtar efter att få slippa det.

Brösten känns riktigt svullna och spända, just idag är jag extra öm där snittet sitter på vänster sida. Formen på dem är ju allt annat än vacker, ovala och ser ut som ett par pungkulor ?.

Imorgon får jag duscha och ta bort tejpen och se hur ärren ser ut, det ska bli spännande. Sen får jag väl höra på måndag hur länge till jag måste dras med bröstbandet ?.

Hahahahah de ser ut som pungkulor ? det var en rolig liknelse! Jag är inne på dag 18 och de ser inte särskilt roliga ut just nu så försöker låta bli att kolla på dem och hoppas på det bästa.. Svullnaden har lagt sig en del och känseln börjar komma tillbaka i brösten mer och mer. Huden känns jätteöm och mina nipples är såååå känsliga och står rätt ut vid minsta temperaturförändring! Börjar vänja mig med storleken men hoppas de sväller av och blir mindre än vad de är nu för just nu känns de groteskt stora! Är så glad att jag gick ner i storlek från vad jag hade ställt in mig på innan konsultationen.
Gilla

Ninni888

Kvinna ·

07 jun, 2020

Hej, Jag opererade mig den 27/5 på proforma clinic. Alltså 11 dagar sedan. Men har fortfarande ganska ont och är väldigt öm och det spänner väldigt mycket. Hur känner ni andra som opererats? När börjar det kännas mer normalt och fungerande. Blir lite orolig för hur det ska bli om ett par veckor när det är dags att vara ledig med barnen och lek mm står på schemat. Med tanke på att just nu så är det jäkligt obehagligt om något ens snuddar vid brösten.
Gilla

Banna

Kvinna ·

07 jun, 2020

Jag har lagt upp lite bilder om ni vill se läkningen. Opererades (bröstlyft och byte av implantat) 20maj på Nordiska kliniken. Har inte börjat tejp än då det är några små skorpor kvar. På tisdag ska jag tillbaka och testa ut BH storlek. Spännande. Bröstvårtorna ser lite ut som champinjonhattar fortfarande :) men svullnaden lägger sig dagligen.
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem