Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Mini_me1 profilbild

Mini_me1

Kvinna ·

21 jul, 2019

Bröstförstoring med eget fett- några fler som planerar detta hösten 2019? (+ bodyjet)

Fettsugning

Är det någon mer som funderar på samma ingrepp? Jag vill göra det i oktober, tänker att efter sommaren vore smart :) Kommentera så kan vi följa varandra, jag har hittills inte lyckas hitta så många fler på forumet som planerar detta under sommaren/hösten 2019. Kort sammanfattning om mitt mål: Jag har alltid tränat väldigt mycket men haft stora lår. Speciellt velat minska insida lår och har även testat coolsculpting ett flertal gånger utan något resultat för några år sedan. Nu tröttnade jag och började jämföra priser för Smartlipo på olika kliniker. Insåg då att det går att återanvända fettet till brösten, win-win. För mig blir brösten alltså en bonus och fokus är på smalare insida lår. Jag har läst så mycket jag bara hunnit här om fettransplantation och bröstförstoring med eget fett, underbart forum. Hade aldrig hört talas om detta fram tills några dagar sedan så är helt amazed. Om några fler går i dessa tankar, skriv, så stöttar vi varandra!

1799

Sortera efter

Loppan80

Kvinna ·

21 dec, 2019

Jag skulle ha mina förband till åb efter en vecka. Då tog sjuksköterskan bort förbanden och suturer och tejpade ist. Jag fick med en rulle tejp hem. Som sagt, antibiotikan är jätteviktig. Sen åt jag Naproxen en vecka ca. Råden är nog pga olika metoder och våra olika förutsättningar. Jag ska försöka ta kort på ärren på tagställena snart. På brösten är de borta redan.
Gilla

Anonym användare

21 dec, 2019

Mepore plåster pratade sköterskan om. Har ni inget bättre tips så ska jag testa det. Patrik svarade på mitt Mail nu eftersom jag skrev till honom igår. Hade lite följdfrågor eftersom vi knappt han snacka innan jag gick igen. Frågade bara hur mycket han tog på vardera ställe men han sa 2,7 in på varje bröst och sen att allt gick bra och instickshålen brukar läka fint. Syns dom väl på er? Samt att jag kan gå på lpg efter 3-4 veckor och inte massera något själv utan låta det läka. Jag kan ärligt säga att jag trodde aldrig läkningen/återhämtningen skulle vara såhär tuff. Jag har aldrig mått så psykiskt dåligt. Kan vara också för jag var stressad innan op och väldigt orolig för om jag skulle eller inte. Jag blir alltid sån när det ska tas beslut. Och nu ligger jag här i min stödkorsett och har djävulskt ont men samtidigt försöker jag glädja mig. Men tänk om man aldrig mer ha på sig kjol eller shorts på gymmet för dom där hålen kommer synas? Behöver man behandla dom på något vis? Okej. Jag har ju inga nu så måste fixa imorgon. Men då rekommenderar du loppan att man har såna stora plåster och sen bara har tejp? Och byter hur ofta? Ja ta gärna bilder. Hade varit kul att se så man kan längta fram lite.
Gilla

Loppan80

Kvinna ·

21 dec, 2019

Jag la upp en bild Smulan. På den bilden har jag fem instickshål. Ett under troslinningen (i vanliga fall 3 under om jag inte har string vilket jag inte haft sen op), ett i naveln och tre på ytan som syns. De syns ju fortfarande men ingen skulle tänka på dem om jag gick i tex bikini. Men det har ju bara gått knapp 6 veckor. De kommer blekas. ? Märkena/ränderna är från gördeln. Jag vet faktiskt inte hur du ska göra med förband. Jag hade ett ärr som var lite irriterat (i svanken) när jag tog bort stygnen. Där fick jag ha ett stort plåster en vecka till (tot 2 v). Resten räckte med tejp. Men mina hade ju redan börjat läka.
Gilla

Kupan

Kvinna ·

21 dec, 2019

Hej nyfiken på om någon med liknande förutsättningar som jag gjort en fettransplantation till bröst, har ett BMI på 19,2 och har normalt st 70 A i bhstorlek... har implantat nu men trivs inte. Frågade en sjuksköterska på min klinik om jag kunde vara en bra kandidat men hon tyckte inte det...helt enkelt för smal och för lite fettdepåer, men vill ju inte ha en markant skillnad.. någon som vet om det är möjligt? Tackar och bockar på förhand ❤️
Gilla

Tabita

Kvinna ·

21 dec, 2019

Kupan skrev:

Hej nyfiken på om någon med liknande förutsättningar som jag gjort en fettransplantation till bröst, har ett BMI på 19,2 och har normalt st 70 A i bhstorlek... har implantat nu men trivs inte. Frågade en sjuksköterska på min klinik om jag kunde vara en bra kandidat men hon tyckte inte det...helt enkelt för smal och för lite fettdepåer, men vill ju inte ha en markant skillnad.. någon som vet om det är möjligt? Tackar och bockar på förhand ❤️

Hej! Det är nog omöjligt för oss att svara på tyvärr, eftersom det beror på om du har fettdepåer eller om det är jämt fördelat. Jag är 169cm och väger just nu 62kg (pendlar mellan 59 och 62). Det ger mig ett bmi på 21.7. Min kirurg säger att det blir svårt att få ut tillräckligt, men jag trir inte det, för jag ser smalare ut än jag är om man klämmer och känner. Jag tycker du ska gå på konsultation på fler ställen! Gärna nån klinik som verkar vara villiga att glra ingreppet även på smala! Jag tycker att det verkar som att mer fett stannar på de som sprutar in i samband med explant, men vet inte om det varit tillfälligheter bara.
Gilla

Knasen

Kvinna ·

21 dec, 2019

Smulan hur länge blev du sjukskriven? Står det vad du gjort?
Gilla

Knasen

Kvinna ·

21 dec, 2019

Inte har väl någon av er som gjort denna operation ångrat er ? Har inte verkat så utan snarare tvärtom? Tänker på Smulan som oroar sig så. Jag vet ju inte men själv tror jag ej det skulle bli problem med själva instickshålen...de läker nog relativt fort...o blir väl aldrig direkt ngr problem... Men misstänker man längtar efter att va smärtfri och få soova. :)
Gilla

Lillajagigen

Kvinna ·

21 dec, 2019

Så fint resultat Loppan! Smulan, oroa dig ej för tagarhålen. Har inte tänkt på mina på ett tag. Nu när jag skulle leta så hittar jag dem inte först. Måste leta. Jag tejpade dem med MEPIFORM i sex månader. Du köper ark och klipper. Det är en silikontejp. Jag hade problem med ankarärret på ett bröst. Därför kommer jag tejpa i 12 månader. Det ser väldigt fint ut nu. Jag har tejpen i 7 dagar och duschar med den på. Sitter väldigt smidigt på bröstvårtan också och ger fina ärr där. Rekommenderar det verkligen. Jag ångrar verkligen inte denna operation. Jag ångrar att jag satte in implantat. Detta blev mycket bättre än implantat. I love how they jiggle. ;)
Gilla

Raja

Kvinna ·

21 dec, 2019

Kupan skrev:

Hej! Tror det beror helt på hur du ser ut. Jag har ett BMI på under 19 och ska opereras på fredag. Men jag har väldigt tunn benstomme, är otränad och har fettet rätt bra samlat så kirurgen sa säkert att han skulle få ut de 600 ml som behövs. Men han måste ta från många ställen på mig. Så boka en konsultation så får du besked.
Gilla

Knasen

Kvinna ·

22 dec, 2019

Hm..lillajagigen.. Jag tycker eg att klniken borde stå för Mepiform så dyrt som det ändå är själva op.. Räcker det med 1 kartong el kommer man behöva minst 2st? Tänker så man kan förbereda o handla hem..
Gilla

Knasen

Kvinna ·

22 dec, 2019

Smulan. Tänkte på din bh... Man måste väl ha en annsn bh runt om el top? Menar får man om man vill bara gå med den svarta du visade på bild? Tänker på att ngn har ju pratat om att man ska hålla brösten varma...tex med fetvadd..? (Och det går ju ej med bara den kanten ..) Eller gäller värmen efter ngr veckor?
Gilla

Anonym användare

22 dec, 2019

Jag vet inte. Jag har den och två t-shirts över till jag fått svar från Patrik igen. Men just nu känns det som jag ångrar min operation. Byta till lite större bröst och få typ 7-8 synliga ärr på kroppen. Just ju syns dom som fan och är så rädd att jag gjort ett problem till flera andra. Har sån ångest så jag vet inte vart jag ska ta vägen. Skakar dag och natt. Och vet inte om medicinerna jag mig tokig. Kan tillägga att vissa stunder känner jag mig ok och att jag inte ångrar mig men jag kan inte sova i någon skön ställning och jag har så sjukt ont hela tiden. Trodde inte läkningen skulle vara såhär.
Gilla

Tabita

Kvinna ·

22 dec, 2019

Smulan88 skrev:

Jag vet inte. Jag har den och två t-shirts över till jag fått svar från Patrik igen.

Men just nu känns det som jag ångrar min operation. Byta till lite större bröst och få typ 7-8 synliga ärr på kroppen. Just ju syns dom som fan och är så rädd att jag gjort ett problem till flera andra. Har sån ångest så jag vet inte vart jag ska ta vägen. Skakar dag och natt. Och vet inte om medicinerna jag mig tokig.

Kan tillägga att vissa stunder känner jag mig ok och att jag inte ångrar mig men jag kan inte sova i någon skön ställning och jag har så sjukt ont hela tiden. Trodde inte läkningen skulle vara såhär.

Men du har ju preciiis gjort ingreppet, klart det syns nu! Men de där små ärren kommer inte att synas. Och gör de det så skulle iaf jag aldrig ha en tanke på att någon gjort en fettsugning/-transplantation! Kan ju vara från vattkoppor, ett borttaget födelsemärke, en vurpa i skogen eller vad som helst. Bara folk som är insnöade på operationer skulle kunna dra den parallellen, och de är väl inte de som dömer...? Tror på att tejpa och så blir det bra. Du var jättefin innan och du kommer vara jättefin efter. Du oroade dig för att något skulle gå fel, men det verkar inte ha gjort det. Du vaknade ur narkosen, och nerver och känsel funkar. Är du generellt orolig och har lätt att fastna i negativa tankar? Du behöver inte svara på det såklart, och det är ABSOLUT inget påhopp. Men kanske kan det hjälpa om man vet med sig att man ofta oroar sig i onödan och har lite svårt att känna tillit och tänka positivt?
Gilla

Knasen

Kvinna ·

22 dec, 2019

Har ni andra som gjort op upplevt att det gjort så ont efter op ? Men klart om man ej tar medicin så känns det nog.. Smulan du tar väl ipren el alvedon som smärtstillande iaf? (Om du ej tar det utskrivna måste du ju ta något iaf första dagarna)
Gilla

Knasen

Kvinna ·

22 dec, 2019

Smulan får du bara sova på rygg? Det fasar jag för är ju ej lätt att sova då.. Kanske vänjer man sig när man är tvungen..:(
Gilla

Knasen

Kvinna ·

22 dec, 2019

Mini_me du opererade ju dig oxå på nordiska fast hos magnus? Fick inte du då samma sorts bh som smulan? Jag tycker ju att samma klinik borde väl iaf rekommendera och ge samma saker...??
Gilla

Loppan80

Kvinna ·

22 dec, 2019

Men Smulan så jobbigt. ? Tror du att din oro och ångest beror på att du inte sovit på nästan en vecka? Nej Knasen. Jag hade inte alls så ont. Första dagarna hade jag spända bröst och som mensvärk på tagställena. Men det gick över efter några dagar. Jag är ibland lite öm på tagställena men tror att det kan ha med läkningen att göra. Smärta är ju dock väldigt individuellt. Sen såg jag ju inte mina ärr förrän efter en vecka när sköterskan tog bort plåster och stygn.
Gilla

Loppan80

Kvinna ·

22 dec, 2019

Jag tog mina naproxen då det ju förutom smärtstillande även är inflammationshämmande.
Gilla

Knasen

Kvinna ·

22 dec, 2019

Ja naproxen är ju lika som ipren . Inget morfin i. Fick du dem smulan så är det ingen fara ta av dem i så fall mot värk.
Gilla

Loppan80

Kvinna ·

22 dec, 2019

Nu är jag ju ingen expert Smulan, men jag tror att du bör tejpa eller sätta plåster på såren. För att de ska få läka ifred och bli så fina som möjligt. Jag vet ju inte om dina sår är sydda eller enbart tejpade. Är de sydda så ser de ju värre ut än vad det är. Har du inte fått något infoblad om tejpning/eftervård från kliniken? Annars kanske du ska ringa och fråga vad du ska täcka dem med? Om du inte gjorde det igår? Det är ju ändå operationssår. Men som sagt, jag är ingen expert utan försöker bara hjälpa. ❤️
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem