Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Emma86 profilbild

Emma86

Kvinna ·

04 sep, 2016

Bukplastik hösten 2016

Bukplastik

Med inspiration från tjejerna i "bröstforumet" så tänkte jag kolla ifall det finns intresse för en liknande tråd här.. Om det finns några mer som ska göra bukplastik nu under hösten och vill utbyta tankar och erfarenheter allt eftersom tiden går.. Jag själv op:as om 11 dagar och känner mig än så länge rätt lugn, hade en period med rejäl ångest i samband med att operationen skulle betalas men den gick över..

278

Sortera efter

LolloS

Kvinna ·

02 jan, 2017

milen skrev:

Anna-Sofia, Jag fick restriktioner att gå framåtböjd i 7-10 dagar. Började räta på mig dag 9. Viktigt är att böja från höftleden, inte kuta på själva ryggen. Nu när det gått 16 dagar så går jag relativt rakt, men det spänner som ett gummiband i magen samt att gördeln gör att jag trycks ihop något. Brukar även använda den yttre grövre gördeln, den stabiliserar ryggen något mer.

Ja gott nytt Lysa och alla ni andra. Äntligen är vi på andra sidan, vilket härligt år vi ska ha ;) Förresten ett tips jag fick av sköterskan på återbesöket är att klippa av en tampong som du kör in i naveln och sedan tejpar fast. Då behåller du navelns form. Som jag förstod kan den annars ändra form eller om det var djup.

Jag fick tipset om att använda öronproppar i naveln av samma själ! Nu är min fortfarande infekterad så det är inte aktuellt men sen ska jag börja använda den igen.
Gilla

AnnaSofia

Kvinna ·

02 jan, 2017

Hej Tia! Ja det ska bli spännande men också lite läskigt. Tänk om jag blir besviken.... jag hade gjort mkt research om L&E innan jag bestämde mig för att gå på konsultation hos Patrik. Har för mig att jag hittade någon här på forumet som opat sig där med, men jag minns inte riktigt. Tyckte att Patrik var professionell och förtroendeingivande så jag bestämde mig på plats faktiskt. Är hittills väldigt nöjd förutom med en sak, och det är att på operationsdagen blev allt lite försenat och när jag skulle träffa Patrik precis innan så upplevde jag att allt gick väldigt fort och att jag inte riktigt hann ställa alla frågor som jag ville innan han hade lämnat rummet igen.
Gilla

Tia

Kvinna ·

02 jan, 2017

Aha, ja sånt kan ju hända utan att det betyder att det är fel på honom precis :) Jag bestämde mig också direkt jag hade varit hos honom, han är verkligen just förtroendeingivande! Men så få bilder! Eller berättelser. Och så är det det där med fettsugning av svank och lovehandles som jag vill göra och som tex Citadellkliniken gör samtidigt som full bokop utan problem, men inte han. Förvirrad! Tja, vi får se.. Det ska bli så spännande att följa dig nu. Fast jag måste ju bestämma mig inom 1 vecka förstås! :-D Lycka till i morgon nu, AnnaSofia! Det är säkert jättefint! Du får berätta när du varit där.
Gilla

milen

Kvinna ·

02 jan, 2017

Vad kul Anna-Sofia. Jag var nervös och spänd inför återbesöket. Visste liksom inte hur det skulle se ut eftersom han inte tog av mig gördlarna samt att det var inpaketerat i tejp. Du kommer att få träffa en sköterska imorgon, antar jag eftersom jag fick det. Ja just det vi har ju opererats på samma ställe. Jag fick köpa ett gördel-paket föe 2200kr. En kropsstrumpa, beige som har hål i grenen och som sträcker sig ner över låren. Samt en svart grövre som man spänner med tre stora karborrband. Den är suverän. Köpte du din gördel, kan de missat att skicka med dig denna? Jag hade den svarta grövre på mig när jag vaknade upp efter narkosen. De kunde inte trä på mig den andra kroppsstrumpan. Vad hade du på dig när du vaknade? Så då ska du alltså duscha för första gången imorgon, himmelriket. Skulle vara kul att se en bild på din mage.
Gilla

AnnaSofia

Kvinna ·

03 jan, 2017

Nu har jag varit på återbesök! Över lag kan jag väl säga att det gick bra. Operationssåren hade läkt fint och efter rengöring tejpades dem med brun tejp. Naveln hade också läkt bra sa de, jag såg inte så mycket av den eftersom det var så svullet runt omkring och brösten skymde sikten.... det negativa är att jag är VÄLDIGT svullen. Ser nästan lika stor ut som innan op. Kändes lite tråkigt att knappt kunna se nåt resultat än, men sjuksköterskorna försäkrade mig om att det är helt normalt och eftersom det är svullet i själva vävnaderna så behövde jag inte tappas på vätska. Jag har ju tyckt att gördeln har skavt en del och jag hade faktiskt en del sår på magen efter den som behövde läggas om. Har levt slaviskt i den efter op och härdat ut, men nu i efterhand så inser jag ju att man kanske inte behöver vara riktigt så nitisk. Fick ett bröstande också för att hjälpa brösten på traven att komma ner lite, nu sitter de typ uppe vid hakan. Hade inte tillfälle att ta bild där och då men ska göra det imorgon tänkte jag. Måste erkänna att det hade känts roligare att lägga upp en sån där bild som säger: Ta da! Här är min supersnygga och platta mage.... men det är vad det är och jag har stora förhoppningar om att det kommer bli bra när magen svullnar av. Har beställt ringsblomsthe nu, har sett att många här på forumet rekommenderat det för att få ner svullnaden. Milen: jag köpte också gördel för 2200 kr, men vaknade upp i den beiga gördeln med ben och fick inte med mig någon annan hem då. Idag på återbesöket fick jag med en svart med kardborreband.
Gilla

AnnaSofia

Kvinna ·

03 jan, 2017

Och tack Tia! :-) har du några frågor om L&E eller Patrik som du tror att jag kan svara på så är det bara att fråga på.
Gilla

milen

Kvinna ·

04 jan, 2017

Märkligt ändå att vi vaknade upp med olika typer av gördlar. Man tänker att även om det är olika kirurger så borde de göra lika eftersom det är samma klinik med samma sköterskor. Bra att du har fått den svarta nu. Den är så skön tycker jag då den ger bra stöd för ryggen. Sen är den skön också för att slippa ha den beiga, den är så trälig med benen och banden som går över axlarna. Du ska se att svullnaden lägger sig snart. Bra att du testar ringblomste. Sedan är det väl även så att ju mer du rör dig desto mer svullnar du? Så försök vila.
Gilla

Mamma20112014

Kvinna ·

05 jan, 2017

För två veckor sen upptäckte jag en genomskinlig tråd som växte ut ur mitt sår. Ett par dagar senare kliade det som attans så jag drog lite i den. Och drog och drog. Alltså så äckligt! Den va ca 6 cm lång. Idag hände det igen. Ungefär lika lång och det kliade som attans! Det slutade att klia direkt efter den var ute. Har detta hänt någon annan? Ska man dra i tråden? Vad ska man göra med det lilla hålet som blir kvar efter tråden?
Gilla

milen

Kvinna ·

05 jan, 2017

Kan det vara stygn? I naveln hade jag genomskinlig tråd, som tydligen ska lösa upp dig själva. Och kliar gör det ju när det läker.
Gilla

panpan

Kvinna ·

06 jan, 2017

Milen: bara klipp av tråden och tvätta av hålet med lite tvål och vatten. Det är ingen farligt.
Gilla

Mamma20112014

Kvinna ·

06 jan, 2017

Milen: Trodde också den genomskinliga tråden skulle lösas upp. Men den har letat sig ut på flera ställen i snittet. PanPan: Tack för tipset! Ska man tejpa över hålen?
Gilla

panpan

Kvinna ·

06 jan, 2017

Milen: inte speciellt för att stygnet kommit ut. Det torkar upp och blir fint. Men du tejpar väl hela snittet för att få finare ärr? Det ska du fortsätta med.
Gilla

Mamma20112014

Kvinna ·

06 jan, 2017

PanPan: Antar att dina svar är egentligen riktade mot mig? :) Jo jag tejpar 3/4 av snittet. Resten är oläkta sår som måste luftas och ha kompressor på. Kommer det upp fler trådar så får jag lufta där me. Kirurgens ordinationer ;) fick svar idag från honom. Hur går allt med dig Pan? Ett tag sen man hörde något från dig.
Gilla

panpan

Kvinna ·

06 jan, 2017

Mamma: visst var svaret till dig. Så det kan bli :) För mig är det bara bra. Arbetslivet gör att man inte hinner med denna sidan på samma sätt som tidigare. Så tråkigt att du fått lite problem med ditt snitt. Men det är ju bra att det som ska ut kommer ut. Men visst är det skönt att vi har kommit så långt som vi gjort. Svullnaden sitter där den sitter, men den varierar i alla fall och ibland känns det riktigt bra. Jag håller tummarna för att det ska fortsätta så. Det verkar ju vara en ganska stor procent som får komplikationer, även om de inte är så farliga. (I varje fall om man ser till det antalet som skriver här). Så jag är ytterst tacksam att jag har haft turen att det bara har gått rakt fram för mig.
Gilla

milen

Kvinna ·

14 jan, 2017

Hej på er tjejer. Som du skriver panpan, nu tillbaka på jobbet. Vardagsrutinerna äter upp en, finns knappt tid att göra annat. Sedan blir det väl lite så att när man väl är på andra sidan så vänjer man sig vid det "nya" livet och är inte lika aktiv här. Mamma, hur går det med magen nu? Ha det fint tjejer!
Gilla

milen

Kvinna ·

14 jan, 2017

Mamma har sett dina bilder. Ser jättefint ut!
Gilla

Mamma20112014

Kvinna ·

14 jan, 2017

Milen: Tack, jag är väldigt nöjd med själva utseendet på magen. Bara snittet som klyddar. Förstår att man inte är lika aktiv här om allt gått som det ska :)
Gilla

Jeez

Kvinna ·

17 jan, 2017

Mamma20112014 skrev:

Hej tjejer. Ligger och masserar mina kärlekshandtag medans jag skriver till er, hehe. Jag fick en akuttid imorse hos en sköterska på kliniken då min svullnad inte gått ner (dag 23). Förra veckan tyckte dom att jag var ett gränsfall för tömning och idag var det väl samma. Tillslut fick hon kalla in min kirurg för ett tredje utlåtande och han drog direkt fram kanylen! Den tjockaste han kunde hitta kan jag påpeka. Han tryckte och klämde och precis innan han stack så sa jag att jag börjat få tillbaka känsel precis där han skulle sticka. Nejdå sa han, du har ingen känsel här och stack! Fyyyyfaaaaann alltså!! Jag bet i kudden och skrek allt vad jag kunde. Sköterskan klappade mig på huvudet medan han rotade runt och tryckte med nålen. Kändes som 20 min fast det va säkert bara 20 sek. Drog ut nålen och sa: Nähepp, där fanns ingenting. Bara svullen vävnad. Han tackade för sig och sa adjö. Jag fick ligga kvar för att komma ur smärtchocken. Tror inte att det gör såhär ont på alla, men han lyckade verkligen sticka mig på det enda stället jag fått känsel tillbaka. Dessutom rotade han runt en del i hoppet om att hitta något. Fick en ny gördel och ska fortsätta tvätta mitt oläkta sår 2 ggr om dan. Får inte bada på min semester som är om 4 veckor, sjukt tradigt i 40 graders värme. Får inte sova på sidan heller eftersom att jag fettsugit sidorna. Tack för infon, visste jag inget om! Och min navel varar fortfarande men det är tydligen ok.. Det va min status för tillfället. Och just det, jag kan numera gå 90% rakt utan att det tar emot eller gör ont. Over and out!

men så konstigt att du inte får sova på sidan, Jag frågade min ssk om jag fik sova på sidan och det fick jag när kroppen sa att det var ok. Typ att det inte gjorde ont. Jag har också fettsugit höfterna....
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem