Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Emma86 profilbild

Emma86

Kvinna ·

04 sep, 2016

Bukplastik hösten 2016

Bukplastik

Med inspiration från tjejerna i "bröstforumet" så tänkte jag kolla ifall det finns intresse för en liknande tråd här.. Om det finns några mer som ska göra bukplastik nu under hösten och vill utbyta tankar och erfarenheter allt eftersom tiden går.. Jag själv op:as om 11 dagar och känner mig än så länge rätt lugn, hade en period med rejäl ångest i samband med att operationen skulle betalas men den gick över..

278

Sortera efter

Mamma20112014

Kvinna ·

28 dec, 2016

Milen: ja men visst är det märkligt vad olika alla kirurger eller sköterskor rekommenderar. Jag visste inte att jag inte fick sova på sidorna heller. Ingen har sagt något förens idag, och det va bara för att jag frågade. Annars hade hon aldrig sagt något. Tydligen är det för resultats skull. Och förutom det så måste jag massera 2x20 min om dan på Fettsugningsområdet. På tvåveckorskontrollen upptäcktes det att mitt snitt inte läkt som det ska precis ovanför fiffin. Ca 2 cm brett. Det va liksom öppet in i köttet, varigt blandat med rosa kött. Svårt att förklara. Dock inte inflammerat sån tur va. Men får inte tejpa över såret och måste tvätta och byta kompress två ggr om dan. Sjukt jobbigt efter som att min hud inte reagerar så bra på det. Har duschat 46 ggr sen operationen. Magen och benen ömsar skinn och spricker. Allt ser förjävligt ut. Men om man ska de positivt på det så har jag ialla fall inte delade magmuskler längre! :)
Gilla

milen

Kvinna ·

28 dec, 2016

Då kanske det är daga för mig att börja massera området där jag har fettsugits, hmmm... Men om det inte läkt och man ser köttet, måste de inte sy lite just där då? Förstår att det känns frustrerande. Tänk om jag också har så fast jag är ovetande, tycker att det är lite väl långt med återbesök efter 15 dagar...
Gilla

Mamma20112014

Kvinna ·

28 dec, 2016

Milen: du kan alltid fråga på din återkontroll om du ska massera och om du får sova på sidorna. Jag tycker också 2 veckor är lång tid. Undrar om mitt sår hade varit så illa om man hade upptäckt det tidigare...? Men massera lätt tror jag bara är bra. Förr kände jag små knutor under huden där han fettsugit och kände mig stel, men nu är det mjukt och slätt.
Gilla

Tia

Kvinna ·

28 dec, 2016

Hej på er, nu hoppar jag in här också! Jag har bokat en tid för full bukop hos Patrik Höijer på Laser och Estetik den 26/1. Jag har egentligen också en inbokad tid hos dr Oya på Strandkliniken den 23/1. Hon tyckte att en liten bukop skulle bli bäst på mig och då kunde hon också göra fettsugning av kärlekshandtagen och bak på ryggen (vilket hon inte ville göra vid en full bukop). Patrik H sa också att det inte går att ta kärlekshandtagen samtidigt vid en full buk (det var något om att de då behöver vända på en..!), men nu ser jag att flera här i tråden faktiskt har fått göra en sådan kombination. Hm, behöver fundera lite... Jag återkommer snart när jag har lite tydligare frågor, ville främst säga hej nu! Vilken himla bra idé förresten att starta den här tråden, det är ju så svårt att hitta bra trådar om bukoperationer här på forumet! Hej och god natt så länge!
Gilla

Lysa

Kvinna ·

29 dec, 2016

Panpan, ja det var en riktigt tuff resa i början med alla komplikationer kring blodbrist och tappning av buken. Men kroppen är fantastisk på att läka sig om man tar hand om den. Jag är svullen på kvällarna och efter spinningpasset i förrgår hade jag en bulle på magen. Använde då byxgördel under ett dygn och sedan den lite lättare under gårdagen. Kroppen svullnar på sig vid viss ansträngning och det är svårt att förstå varför. Spinningpasset var egentligen ett kombo pass,m 30 min spinning för att sedan fortsätta med styrka och skivstänger. Jag hoppade det sista och tänkte att det räcker med att börja med 30 min för att se hur kroppen svarar. Jämför jag spinningen tycker jag att den var lätt i jämförelse med att tex gå ut med hunden i terräng i över timmen. Funderar på om det kan vara kopplat till menstrations cykeln. Även brösten kändes svullna. I går var jag på shopping tur med väninnorna inne i stan, Stockholm. Kan säga att det blev en heldag som började vid 10 och sluta inte förrän vid 23. Vi gick massor och avslutade turen med middag innan hemfärd med alla kassar. Det vart en hel del att bära på. Trots detta känner jag mig inte mer svullen idag.l Det är svårt att veta varför man svullnar upp men jag tänker att då man gör det backar man bandet och drar på gördeln, tänker på att vila och sedan löser det sig. Jag lider med dig Annapanna som haft en så tuff första tid. Det verkar vara vanligt att man kan bli nedstämd den första tiden efter op. Försökt att blicka framåt. När man sätter det i perspektiv blir det bättre. Tänker även på dig milen som är mitt under din läkningsprocess. Vi har eller ska alla gå igenom den på liknande men ändå olika sätt. Då man befinner sig i det vill man bara att veckorna ska gå så att man ser resultat och tillfrisknar. Gott slut på det gamla året och kämpa på i era läkningsprocesser.
Gilla

Annapanna

Kvinna ·

29 dec, 2016

Lysa: Vad underbart det låter att ha kunnat göra stan tillsammans med vännerna! Låter som du äntligen kommit i fas. Tränar också! :) Vad härligt. Då finns det hopp för mig med, har läst att även du fick en tuff början. :( Är så glad för din skull att det vänt och du mår bra! Den där svullnaden som kommer och går får man nog räkna med under första året. Men det måste kännas motiverande att både ha resultatet framför sig och livet tillbaka! Tack för ditt pepp, ska försöka tänka framåt och "utanför bubblan" som man trots allt är i just nu. Det kommer ju att bli jättebra efter en tid. :) Ta det lugnt med träningen nu bara och lyssna på din kropp! Tänk vad du kommer kunna spinna i livet med nya fina magen framöver!!!
Gilla

milen

Kvinna ·

30 dec, 2016

Hej Tia och välkommen. Vad jag har hört är att Patrik gör mer bröst och Mattias mer magar. Jag blev iaf vänd på under operationen. Jag var på återbesök idag. Jag säger bara wow!!! Vilket geni Mattias är, eller så läker min kropp bra. Både jag och sköterskan tyckte att jag var var väldigt lite svullen. Mer svullen bak pga fettsugningen, man ser inte någon antydan till svank. Naveln är så fin. Perfekt i form och storlek. Jag blödde lite från stygnen då hon drog bort tejpen, men det gjorde inte ont eftersom jag ingen känsel har. Men fy vad märklig känsla när hon petade i naveln, kändes så overkligt. Glömde fråga om massagen och att sova på sidan. Däremot rekommenderade hon LPG, det blir som ett lymfdränage och man mjukar upp i området runt magen. Hon rekommenderade 4 behandlingar. De tar något munstycke och suger in huden, som en dammsugare. Har någon av er tänk göra sådan behandling. Nu ska jag försöka lägga upp en bild som jag tog på återbesöket.
Gilla

Tia

Kvinna ·

30 dec, 2016

Tack Milen och vad kul att du känner dig så nöjd! Ja, jag hade också en känsla av att Patrik gör mest bröst men när jag bokade tid för konsultation frågade jag den tjejen om det och hon sa att det inte var någon skillnad mellan honom och Mattias... Hm, de kanske vill ändra på den statistiken genom att boka in fler magar hos Patrik? Morr! MEN, jag kände ju ett förtroende för Patrik... Och så är jag lite obekväm med att nu välja Mattias istället. (Som om jag då skulle göra P ledsen.. Hur löjlig får man vara egentligen?!!) Dumt att det är så omöjligt att hitta magbilder av de två och dumt att jag inte är silver ännu så att jag kan se de få som nog finns här på forumet. Jag får tänka lite till..! :)
Gilla

LolloS

Kvinna ·

30 dec, 2016

Halloj på er tjejer! Länge sen jag skrev! Fick vanliga influensan veckan innan jul och kan säga att det var det värsta jag varit med om. Hög feber och ont i kroppen! Buken tog också stryk av influensan och fick mer ont och blev mer svullen! Detta alltså 2 veckor post op. Svullnaden har kommit och gått men har haft en del ont. I tisdags började naveln se lite infekterad ut pch det började läcka lite sårvätska. Vilade nog inte heller tillräckligt under julhelgen. Ringde sjuksköterskan igårnoch fick tid igår och nivå har jag fått antibiotika och sjukskrivning minst en vecka till. Läkarn sa att det var ovanligt så här 4 1/2 vecka efter op. Läcker ganska mycket vätska nu men känner mig lite mindre svullen vilket är skönt! Mamma2011, vad har du fått för sår? Trist!
Gilla

milen

Kvinna ·

30 dec, 2016

Haha Tia, jag förstår hur du menar med att göra kirurgen ledsen. Men jag tror absolut att Patrik är lika duktig som Mattias. Det är bara en känsla jag fått när jag läser runt. Lollos, skönt att höra att du kryat på dig. Måste varit en fruktansvärd influensa. Tufft!
Gilla

Tia

Kvinna ·

30 dec, 2016

Ja antagligen har du rätt milen !
Gilla

Jas

Kvinna ·

30 dec, 2016

Hej har planer på att göra full bukplastik på Citadell kliniken i Landskrona. Är det någon som kan säga vem som är duktig på den typ av operation. Ska även göra bröstlyft och fick veta att Tuve Mårtensson är bäst på det.
Gilla

panorama

Kvinna ·

01 jan, 2017

Hej allihopa! Nu tog jag även beslutet att göra ett bröstlyft samtidigt.. Någon som fått det gjort av Helena på citadellkliniken? :) är såååå peppad nu och räknar ner dagarna..
Gilla

AnnaSofia

Kvinna ·

01 jan, 2017

Nu har det gått 10 dagar sedan jag gjorde stor bukplastik och bröstförstoring. Den värsta smärtan är borta nu sedan några dagar tillbaka tycker jag och det känns mest som att jag är stel och har träningsvärk i magen när jag använder magmusklerna. Mitt största bekymmer är ryggen, aj aj vad ont jag har av gå så framåtböjd, och oj vad det stretar och drar i huden på magen när jag försöker sträcka på mig. Är långt ifrån att kunna räta ut ryggen och jag vet inte hur mycket jag vågar stretcha heller.... när upplevde ni andra att det släppte och att ni kunde gå rakt igen? Och hur mycket vågade ni stretcha? Lääääängtar efter att gå rakt igen istället för som en gammal ostbåge, hehe!
Gilla

Lysa

Kvinna ·

01 jan, 2017

God fortsättning på er tjejer och hoppas det nya året bjuder på många härliga stunder. Tänk ett helt år full med dagar att fylla med händelser :). Grattis Milen till din super fina mage. Den ser verkligen inte svullen ut. Så platt och fin. Stackars dig Lollo som fick influensan. Feber vill man ju undvika efter en buk op. Vilken tur att du tillfrisknat. Välkommen till tråden Tia! Anna Sofia, det kommer. Jag började jobba efter två veckor och tyckte att jag på morgonen gick hyggligt rakt men desto längre tid in på dagen gjorde det mer ont och till kvällen var det lite ostbåge varning, åtminstone de första fyra veckorna. Tänker att det är som att stretcha muskler, man blir smidigare med tiden. Sedan är man i regel lite mer svullen på em/kvällen och då känns det som att vätskan tar emot när man ska sträcka sig. Allt blir bättre inom sin tid , å nu har vi ju ett helt år framför oss att försöka fylla med det bästa vi förmår.
Gilla

Mamma20112014

Kvinna ·

01 jan, 2017

Jas: min rekommendation är att du bokar två eller tre olika konsulationstider med olika kirurger. Gräv efter information, fråga så många som möjligt och gå på din magkänsla. Panorama: grattis så kul för dig! Har hört att hon ska vara bra. AnnaSofia: när jag var på återbesök 14 dagar senare tyckte sköterskan att jag skulle försöka sträcka på mig. Det skulle kännas sköntont sa hon. Nu 4 veckor senare kan jag sträcka mig helt men blir böjd om jag suttit eller legat ner för länge. Kämpa på, det kommer bli bättre.
Gilla

Lysa

Kvinna ·

01 jan, 2017

Välkommen till dig med Panorama. Jag opererades av Helena på Citadell och gjorde lyft med buken. Fettsög inte venusberget men fiffin fick sig ett rejält lyft den med. Känner mig nöjd med resultatet som helhet men tycker att mitt buksnitt sitter högt. Har kommenterat det och ska resonera vad vi kan göra åt det då vi ses tre mån efter op. Jätte nöjd med mitt bröstlyft iallafall samt inläggen. Äntligen fick jag tillbaka lite bröst, det känns kvinnligt. :)
Gilla

milen

Kvinna ·

02 jan, 2017

Anna-Sofia, Jag fick restriktioner att gå framåtböjd i 7-10 dagar. Började räta på mig dag 9. Viktigt är att böja från höftleden, inte kuta på själva ryggen. Nu när det gått 16 dagar så går jag relativt rakt, men det spänner som ett gummiband i magen samt att gördeln gör att jag trycks ihop något. Brukar även använda den yttre grövre gördeln, den stabiliserar ryggen något mer. Ja gott nytt Lysa och alla ni andra. Äntligen är vi på andra sidan, vilket härligt år vi ska ha ;) Förresten ett tips jag fick av sköterskan på återbesöket är att klippa av en tampong som du kör in i naveln och sedan tejpar fast. Då behåller du navelns form. Som jag förstod kan den annars ändra form eller om det var djup.
Gilla

AnnaSofia

Kvinna ·

02 jan, 2017

Lysa, Mamma och Milen, tack för att ni delar med er av era erfarenheter! Jag fick instruktioner om att gå framåtböjd i 7-10 dagar så jag har börjat sträcka på mig, men det tar emot en hel del. Imorgon ska jag på återbesök, då får jag se magen för första gången :-) spännande! Milen, fick du två gördlar? Jag fick bara en... lite konstigt för vi är ju ändå opade på samma ställe men av olika kirurger.
Gilla

Tia

Kvinna ·

02 jan, 2017

Hej AnnaSofia, vad kul att gå på återbesök och träffa din nya mage ;) Jag har en full bukop inbokad hos Patrik den 26 jan. Han verkar så himla trygg och proffsig! Men jag skulle så gärna vilja se och höra mer info om hans magar.. Lyckades du hitta det innan du valde honom?
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem