Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Bobbielina profilbild

Bobbielina

Kvinna ·

23 aug, 2017

Bukplastik hösten 2017

Bukplastik

Hej! Tänkte det var dags att starta en ny tråd då vi alla som ska göra en Bukplastik under hösten 2017 kan samlas! Vem är då jag? 33 årig sjuksköterska och 2-barns morsa som avskyr sin mage efter 2 graviditeter och vägrar gå med på att leva med den för resten av livet. Det hindrar mig otroligt mycket i vardagen och i mitt samliv med min partner. Så jag har under många år planerat att göra denna operation och nu är dagen snart kommen. 20 september gör jag en full Bukplastik plus fettsugning hos Tuve Mårtensson på nyöppnade Refromkliniken i Malmö! Och jag är sååååå nervös, förväntansfull och totalt livrädd!

57

Sortera efter

KarolinaP

Kvinna ·

23 sep, 2017

Miss_C vad jobbigt för dig med komplikationerna, hoppas det ordnar upp sig snart. Tack för att du delar med dig. Hur lång tid pågick operationen? Med tanke på att du gjorde bröstförstoring samtidigt menar jag. La du bakom muskeln? Hur känns det nu i efterhand att ha gjort båda samtidigt?
Gilla

Bobbielina

Kvinna ·

23 sep, 2017

Miss_C skrev:

Snart 3 veckor sedan min operation. Såg jättebra ut efter 1 vecka på återbesöket däremot vecka 2 hade hela snittet blivit rött och irriterat. Stygn som letat sig ut som fick tas bort i omgångar. Nu har det börjat läka förutom ett stort sår som blivit ett hål rätt in som vi försöker få bukt på. Är på kliniken varje dag och lägger om och gör rent. Inte haft nån speciell smärta efter operationen. Först idag kom den 2 veckor 4 dagar efter. Efter såret/hålet blev så stort efter besöket när sköterskan gjorde rent och tömde mig på ca 8dl sårvätska. Hoppas ni andra som opererats har bättre tur än mig. Men brösten har läkt jättefint . (Gjorde förstoring samtidigt)

Usch jag lider med dig! Hoppas du läker bra trots allt. Jag är inne på dag 3 efter op och idag är helt klart värst hittills. Det känns som det bränner kring hela midjan och länden. Försöker inte ta så mycket morfinpreparat då jag blir helgroggy av det, plus att det är ju förstoppande men det är svårt. Känner att jag svullnat rejält det senaste dygnet också. Någon annan som tagit Klexane efteråt? Jag har apc-resistans och gör det i förebyggande syfte. Funderar på om det gör läkningsprocessen långsammare eller inte. Någon som vet? Hur gör ni med naveln? Tvättar ni den eller låter ni den vara?
Gilla

Miss_C

Kvinna ·

23 sep, 2017

Bobbielina skrev:

Miss_C skrev:

Snart 3 veckor sedan min operation. Såg jättebra ut efter 1 vecka på återbesöket däremot vecka 2 hade hela snittet blivit rött och irriterat. Stygn som letat sig ut som fick tas bort i omgångar. Nu har det börjat läka förutom ett stort sår som blivit ett hål rätt in som vi försöker få bukt på. Är på kliniken varje dag och lägger om och gör rent. Inte haft nån speciell smärta efter operationen. Först idag kom den 2 veckor 4 dagar efter. Efter såret/hålet blev så stort efter besöket när sköterskan gjorde rent och tömde mig på ca 8dl sårvätska. Hoppas ni andra som opererats har bättre tur än mig. Men brösten har läkt jättefint . (Gjorde förstoring samtidigt)

Usch jag lider med dig! Hoppas du läker bra trots allt.

Jag är inne på dag 3 efter op och idag är helt klart värst hittills. Det känns som det bränner kring hela midjan och länden. Försöker inte ta så mycket morfinpreparat då jag blir helgroggy av det, plus att det är ju förstoppande men det är svårt.
Känner att jag svullnat rejält det senaste dygnet också.
Någon annan som tagit Klexane efteråt? Jag har apc-resistans och gör det i förebyggande syfte. Funderar på om det gör läkningsprocessen långsammare eller inte. Någon som vet?

Hur gör ni med naveln? Tvättar ni den eller låter ni den vara?

Jag tog typ morfin tabletterna dom 2 första dagarna. Sen behövdes dom inte. Väldigt skönt art skippa dom även med tanke på förstoppning. Min mage satte igång dag 3. Va helt kallsvettig men de blev bra när allt släppte haha. Ursäkta för informationen ;) jag va jätte svullen efter några dagar ännu mer just över magen mellan naveln och venusberget. Men när jag blev tömd på all sårvätska släppte de jätte mycket. Nu har jag inte kvar den "bulan" som va där innan. Så skönt ! Naveln tvättar jag bara när jag duschar. Varannan dag . Tar strålen och sprutar bara in ordentligt ned vatten så det sköljer rent. Verkar räcka för mig iaf. Längtar tills på måndag när jag ska tillbaka till kliniken igen. Skönt att komma dit och att nått proffs tittar på det och lägger om . Lugnar en lite iaf. Kram från en jätte orolig tjej
Gilla

Bobbielina

Kvinna ·

26 sep, 2017

Miss_C skrev:

Bobbielina skrev:

Miss_C skrev:

Usch jag lider med dig! Hoppas du läker bra trots allt.

Jag är inne på dag 3 efter op och idag är helt klart värst hittills. Det känns som det bränner kring hela midjan och länden. Försöker inte ta så mycket morfinpreparat då jag blir helgroggy av det, plus att det är ju förstoppande men det är svårt.
Känner att jag svullnat rejält det senaste dygnet också.
Någon annan som tagit Klexane efteråt? Jag har apc-resistans och gör det i förebyggande syfte. Funderar på om det gör läkningsprocessen långsammare eller inte. Någon som vet?

Hur gör ni med naveln? Tvättar ni den eller låter ni den vara?

Jag tog typ morfin tabletterna dom 2 första dagarna. Sen behövdes dom inte. Väldigt skönt art skippa dom även med tanke på förstoppning. Min mage satte igång dag 3. Va helt kallsvettig men de blev bra när allt släppte haha. Ursäkta för informationen ;) jag va jätte svullen efter några dagar ännu mer just över magen mellan naveln och venusberget. Men när jag blev tömd på all sårvätska släppte de jätte mycket. Nu har jag inte kvar den "bulan" som va där innan. Så skönt ! Naveln tvättar jag bara när jag duschar. Varannan dag . Tar strålen och sprutar bara in ordentligt ned vatten så det sköljer rent. Verkar räcka för mig iaf. Längtar tills på måndag när jag ska tillbaka till kliniken igen. Skönt att komma dit och att nått proffs tittar på det och lägger om . Lugnar en lite iaf. Kram från en jätte orolig tjej

Miss_C Hur har det gått för dig? Tänkt så mycket på dig dessa dagarna. Hoppas du läker ok. Kram
Gilla

Miss_C

Kvinna ·

26 sep, 2017

Va söt du är. Jo då jag hänger med. Är fortfarande stygn som letar sig ut som tas bort dagligen på kliniken. Är där varje dag. Ser rent ut men fortfarande läskigt med ett stort hål in i magen. Ingen infektion vilket är skönt. Resten läker. Men det kommer ta tid.
Gilla

Bobbielina

Kvinna ·

27 sep, 2017

Miss_C skrev:

Va söt du är. Jo då jag hänger med. Är fortfarande stygn som letar sig ut som tas bort dagligen på kliniken. Är där varje dag. Ser rent ut men fortfarande läskigt med ett stort hål in i magen. Ingen infektion vilket är skönt. Resten läker. Men det kommer ta tid.

Det där med att kroppen stöter bort stygnen är en märklig sak. Hände när jag fick mitt akuta kejsarsnitt vilket innebar 6st nya ärr under det fula, sneda kejsarsnittsärret. Det är ju som tur är borttaget nu vid bukplastiken. Jag hoppas jag slipper det denna gången. Vad säger kliniken om en eventuell korrigering av ärret sedan?
Gilla

Miss_C

Kvinna ·

27 sep, 2017

Bobbielina skrev:

Miss_C skrev:

Det där med att kroppen stöter bort stygnen är en märklig sak. Hände när jag fick mitt akuta kejsarsnitt vilket innebar 6st nya ärr under det fula, sneda kejsarsnittsärret. Det är ju som tur är borttaget nu vid bukplastiken. Jag hoppas jag slipper det denna gången.
Vad säger kliniken om en eventuell korrigering av ärret sedan?

Javisst är det märkligt. Dom har sagt att vi kan göra en ärr korrigering. Men inte hunnit prata mer än så om det. Varit mest fokus på att få detta stora läka. Men ska fråga om det ingår eller om jag måste bekosta det själv. I nuläget har det varit det minsta problemet. Måste få bukt på de stora hålet i första hand som ska läka inifrån.
Gilla

AnnC

Kvinna ·

29 sep, 2017

Någon som gjort full Bukplastik på Akademikliniken i Malmö? Har haft konsultation med Ulf Garphed och har prel bokat nu i höst. Tar tacksamt mot info eller tips om annan bra kirurg.
Gilla

AnnC

Kvinna ·

30 sep, 2017

Hej såg att du opererat dig hos Helena jag har varit på konsultation på Akademikliniken och prelbokat men vet inre om den kirurgen är bra. Hur har det gått för dig nu efter operationen är du nöjd? Undrar om du har lust att dela med dig. Jag är orolig och har många frågor:)
Gilla

AnnC

Kvinna ·

30 sep, 2017

Hej ni som opererat er hos Helena Svenisdotter skulle ni vilja dela med er om era erfarenheter. Har prelbokat på Akademikliniken men vet ej om kirurgen är bra. Hur har det gått för er nu efter operationen är ni nöjda? Läker det fint med ärr och så? Jag är orolig och har många frågor:)
Gilla

Vettan

Kvinna ·

30 sep, 2017

AnnC skrev:

Hej ni som opererat er hos Helena Svenisdotter skulle ni vilja dela med er om era erfarenheter. Har prelbokat på Akademikliniken men vet ej om kirurgen är bra. Hur har det gått för er nu efter operationen är ni nöjda? Läker det fint med ärr och så? Jag är orolig och har många frågor:)

Hej, på tisdag är det 4 veckor sedan min operation hos Helena. Jag är supernöjd med både resultatet och med henne som läkare. Mitt ärr läkte väldigt fint och hon har sytt mig på ett mycket fint sätt. Tyvärr har jag fått två sår som varar ( kom plötsligt efter 3 veckor) men det är ju självklart inget som beror på henne :-) Har du frågor så får du gärna skicka PM till mig.
Gilla

AnnC

Kvinna ·

30 sep, 2017

Hej Vettan. Tack!!! Eftersom jag är novis kan jag inte skicka ett PM til dig skulle du vilja PMa mig så kan jag skriva till dig sen. Så tacksam för att u och andra vill och tar sig tid att dela sina erfarenheter här.
Gilla

Hajen

Kvinna ·

03 okt, 2017

27 år fettsugning utan bukplastik, gjort för 6 dagar sen och är extremt svullen och otålig då man kan behöver vänta upp till 6 mån innan det slutgiltiga resultatet. Någon som gjort traditionell fettsugning och upplevde samma svullnad? När avtog den?
Gilla

Bobbielina

Kvinna ·

03 okt, 2017

Hajen skrev:

27 år fettsugning utan bukplastik, gjort för 6 dagar sen och är extremt svullen och otålig då man kan behöver vänta upp till 6 mån innan det slutgiltiga resultatet. Någon som gjort traditionell fettsugning och upplevde samma svullnad? När avtog den?

Hej! Förstår din otålighet precis. Jag har ju gjort Bukplastik och fettsugning. Det har gått 2 veckor imorgon. Jag har också svullnat och har väldigt mycket serom. Var på återbesök igår då jag drabbats av en komplikation, naveln har spruckit upp och läcker enorma mängder serom. Trots dagliga omläggningar, är sjuksköterska själv så kan det där med omläggningar, är jag väldigt orolig för denna typ av komplikation. Kommer ta eeeexxxxtremt lång tid att läka tyvärr. Vi snackar 6-7-8 veckor och det gör mig så förbannad rent ut sagt. Inte operatörens fel såklart utan det är bara otur. Jag hoppas bara jag slipper en infektion. Det hade varit droppen. I övrigt har min läkning gått väldigt bra. Masserar du områdena dagligen? Om inte, börja göra det. Det är väldigt viktigt för att påskynda läkningsprocessen. Kram på er alla
Gilla

Vettan

Kvinna ·

20 okt, 2017

Nu har det gått 6 veckor sedan min fulla bukplastik (utan fettsugning). Har haft lite problem med sårläkningen och varat i 2 omgångar. Nu verkar det gå åt rätt håll. Har lagt ut före- och efterbilder på min sida nu. Är väldigt nöjd med resultatet utifrån mitt utgångsläge :-)
Gilla

Bobbielina

Kvinna ·

20 okt, 2017

Vettan skrev:

Nu har det gått 6 veckor sedan min fulla bukplastik (utan fettsugning). Har haft lite problem med sårläkningen och varat i 2 omgångar. Nu verkar det gå åt rätt håll. Har lagt ut före- och efterbilder på min sida nu. Är väldigt nöjd med resultatet utifrån mitt utgångsläge :-)

Wow blev ju super bra Vettan!!! Skönt att sårläkningen går åt rätt håll. Samma här faktiskt. Min navel sprack ju upp 2 v efter op och läckte mängder med serom. Den stängde sig efter 6 dagar och då samlade jag på mig massor med serom som jag fick tappat 3 ggr på 2v ca 3-4dl varje gång. Sen helt plötsligt för 1v sedan sprack naveln upp igen och jag kunde då klämma ut seromet som stod och tryckte på själv. Vägde det sen och det var 3dl. Sen läckte jag bara lite i 2dagar och sen var seromet liksom helt bortblåst. Helt platt helt plötsligt. Galet bra!!! Så nu läker min navel bättre då den slipper vara fuktig och hålet har snart stängt sig. I övrigt känner jag mig helt återställd rent muskulärt och känner att jag kan röra mig fritt. Det enda som är kvar som jag mest tycker är obehagligt är ju känselbortfallet på stora delar av magen och flanken. Jag har även lagt upp nya bilder 4v post op.
Gilla

Vettan

Kvinna ·

20 okt, 2017

Tack Bobbielina! Ja jag är så nöjd med att ha blivit av med min stora mage. Tittade på dina bilder och ditt resultat ser ju fantastiskt ut! Vilka turer du haft måste vara skönt nu när det blivit bra. Känner mig också nästan helt återställd men har svårt för att bära matkassar. Promenerar bara o har inte vågat börja styrketräna ännu.
Gilla

jlb

Kvinna ·

30 okt, 2017

Hej hej! Hoppar in här :) Gjorde en bukplastik för tre veckor sedan. Vågade knappt läsa nåt i första veckan men nu har jag hunnit läsa hela tråden och suger i mig allt om bukplastik och hur det gått gör alla. Min navel ser väldigt konstig ut och ärret har spruckit upp på ena sidan, förmodligen ett eller två stygn. Vätskade lite klar vätska men ingen rodnad eller lukt/inget som gör ont.. hoppas att det inte blir någon infektion . Livrädd. Får jag fråga: hur ofta tejpar ni om ert ärr? Använder ni micropore? Tejpat ni naveln? Vad har ni för gördlar?
Gilla

Bobbielina

Kvinna ·

04 nov, 2017

jlb skrev:

Hej hej! Hoppar in här :) Gjorde en bukplastik för tre veckor sedan. Vågade knappt läsa nåt i första veckan men nu har jag hunnit läsa hela tråden och suger i mig allt om bukplastik och hur det gått gör alla.
Min navel ser väldigt konstig ut och ärret har spruckit upp på ena sidan, förmodligen ett eller två stygn. Vätskade lite klar vätska men ingen rodnad eller lukt/inget som gör ont.. hoppas att det inte blir någon infektion . Livrädd.

Får jag fråga: hur ofta tejpar ni om ert ärr? Använder ni micropore? Tejpat ni naveln? Vad har ni för gördlar?

Hej! Hoppas allt gått bra med läkningen efter bukplastiken. Angående naveln kan det säkert vara som i mitt fall. Den sprack upp och klar gul sårvätska kom ut därifrån. Inget farligt, men tvätta och lägg om dagligen. Jag fick material från kliniken. Min navel har nu läkt ihop precis och det är snart 7 veckor sedan op. Jag tejpar om 1 gång per vecka ungefär. Och nej jag har ej tejpat naveln. Fått kirurgtejp från kliniken. Jag har släppt båda mina gördlar nu ( gjorde det för en vecka sedan) och köpte höga shape up trosor på Lindex. De ska vara så trånga att du får svettas lite att få dem över rumpa och höfter! Men de gördlar jag hade var en från design veronique. Det var den med ben och dragkedjor på sidan. Sedan hade jag ytterligare en gördel från Ericson som hade 3 kardborreknäppningar över midjepartiet. Båda fick jag från kliniken. Hoppas du fick svar på dina frågor! Kram
Gilla

Miss_C

Kvinna ·

05 nov, 2017

Hej. Bobbelina. Den gördeln med kardborre knäppning hur ser den ut? Kan du rekommendera en sådan vid träning? Har den med ben och dragkedja på sidorna och en shape up Trosa från Lindex. Dock en stl för stpr tror jag. Vet inte vilken jag ska börja ha när jag ska börja träna.. Har du några tips får du gärna komma med dom :)
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem