Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Bobbielina profilbild

Bobbielina

Kvinna ·

23 aug, 2017

Bukplastik hösten 2017

Bukplastik

Hej! Tänkte det var dags att starta en ny tråd då vi alla som ska göra en Bukplastik under hösten 2017 kan samlas! Vem är då jag? 33 årig sjuksköterska och 2-barns morsa som avskyr sin mage efter 2 graviditeter och vägrar gå med på att leva med den för resten av livet. Det hindrar mig otroligt mycket i vardagen och i mitt samliv med min partner. Så jag har under många år planerat att göra denna operation och nu är dagen snart kommen. 20 september gör jag en full Bukplastik plus fettsugning hos Tuve Mårtensson på nyöppnade Refromkliniken i Malmö! Och jag är sååååå nervös, förväntansfull och totalt livrädd!

57

Sortera efter

MalinEmelie

Kvinna ·

05 nov, 2017

Har äntligen bestämt mig för att fixa till min randiga och skinpåsehämginga mage efter 22år av mammamage. Har inte riktigt vågat vågat ta steget men nu tycker jag det är dax att få bli fin igen. Jag var bara 19år när jag fick min älskade första ”småstjärna” Nu är jag 41 och lever ett fint liv men skulle även vilja kunna gå på stranden och känna mig lika fin utan tröjor. Då det är ett stort riskfyllt ingrepp vill jag såklart hamna i de bästa händerna. Så vilken klinik och vilken kirurg rekommenderas Varma hälsningar
Gilla

Bobbielina

Kvinna ·

06 nov, 2017

MalinEmelie skrev:

Har äntligen bestämt mig för att fixa till min randiga och skinpåsehämginga mage efter 22år av mammamage.
Har inte riktigt vågat vågat ta steget men nu tycker jag det är dax att få bli fin igen. Jag var bara 19år när jag fick min älskade första ”småstjärna” Nu är jag 41 och lever ett fint liv men skulle även vilja kunna gå på stranden och känna mig lika fin utan tröjor.
Då det är ett stort riskfyllt ingrepp vill jag såklart hamna i de bästa händerna. Så vilken klinik och vilken kirurg rekommenderas
Varma hälsningar

Hej MalinEmelie Så kul du bestämt dig för att göra något just för dig själv och ingen annan! Det absolut bästa beslutet jag gjort. Att få lov att känna sig fin igen. Den är en ovärderlig känsla. Jag kan varmt rekommendera Tuve Mårtensson på Reformkliniken. Enligt mig den bästa kirurgen på just bukplastiker. Jag gjorde mycket research innan och fann att han var bäst. Och nu av egen erfarenhet tycker jag det också såklart! Han är otroligt ödmjuk, lyssnar och förstår vad patienten vill. Kolla gärna på mina bilder så ser du min mages utveckling från före op till efter. Kram
Gilla

Bobbielina

Kvinna ·

06 nov, 2017

Miss_C skrev:

Hej. Bobbelina. Den gördeln med kardborre knäppning hur ser den ut? Kan du rekommendera en sådan vid träning? Har den med ben och dragkedja på sidorna och en shape up Trosa från Lindex. Dock en stl för stpr tror jag. Vet inte vilken jag ska börja ha när jag ska börja träna.. Har du några tips får du gärna komma med dom :)

Hej. Jag skulle inte rekommendera den vid träning. Den är knölig och jobbig och veckar sig. Tycker du att du behöver en gördel vid träning? Jag tränar utan och det går bara bra, men jag har iofs de höga shape up trosorna på mig. Köp en mindre storlek skulle jag säga då sitter de som en smäck!
Gilla

jlb

Kvinna ·

08 nov, 2017

Tack för svar =) Nu har jag inte kikat mer på naveln, men den ser ut att läka fint. Den lilla öppningen ser ut att ha läkt - var lite rött men vätskade inget. Började jobba denna veckan - svullnar väldigt på kvällarna och det stramar ordentligt.. Jag har två sådana veronique gördlar med dragkedjor. Den vita som jag fick med från op kunde jag ha vid träning i början sa sköterskan. Just nu tar jag lite promenader (inte dessa arbetsdagar dock för jag har verkligen varit trött om kvällarna..) men inte satt igång med träning. När började ni andra? Hur? Med vad? Känner mig som en nybörjare :/ Känns inte som jag direkt läkt inuti än och jag spänner mig nog när jag blir trött i kroppen.. går krokigt på eftermiddagen ff. Bobbielina du skrev om massage? Har ni fått rekommendationen att använda shape-up trosor från era kliniker? Hur länge? Jag skall ha veronique gördlar 12tim/dygn i 6 veckor efter att ha haft den dygnet runt i 6 veckor... tack för pepp och stöd - kram!
Gilla

Miss_C

Kvinna ·

08 nov, 2017

Hej! Tack för svar. Jag behöver gördel vid träning. 1 vecka till med byx gördeln sen får jag vara utan. Dock svullnar jag mycket så en på gymmet får de nog bli ett tag till. Shape up trosorna får det bli då. Osäker på storleken. Känns onödigt att köpa ett par nya för en sån kort period. Men vet inte hur hårt dom ska sitta. Dom drar ju in haha men hur mycket är frågan. Körde du utan gördel direkt när du började träna eller vad hade du för direktiv?
Gilla

jlb

Kvinna ·

09 nov, 2017

Har ni alla kört något speciellt träningsupplägg efter op? Jag har inte fått några direktiv alls - försöker läsa mig till hur jag skall komma igång.. promenerar min men längtar tillbaks till träning :) ett steg i taget dock, just nu helt slut av bara heltidsjobbande ...
Gilla

Miss_C

Kvinna ·

09 nov, 2017

Hej. Har börjat promenera och köra styrketräning på gymmet sedan 1 vecka. (8 veckor sen op). Va på återbesök idag å dom sa att jag kunde köra på som vanligt om 2 veckor, när du gått 10. Bara att känna efter så det inte gör ont. Det är brösten msn ska vara försiktig med. Magen har läkt efter denna tiden sa sköterskan.
Gilla

KarolinaP

Kvinna ·

09 nov, 2017

Tack för att ni delar med er och grattis till superfina resultat!!
Gilla

jlb

Kvinna ·

09 nov, 2017

Miss_C skrev:

Hej. Har börjat promenera och köra styrketräning på gymmet sedan 1 vecka. (8 veckor sen op). Va på återbesök idag å dom sa att jag kunde köra på som vanligt om 2 veckor, när du gått 10. Bara att känna efter så det inte gör ont. Det är brösten msn ska vara försiktig med. Magen har läkt efter denna tiden sa sköterskan.

Det är endast fyra veckor sedan jag gjorde min operation så jag fortsätter med promenader och lägger på lite hemmagymträning med minibands och hantlar så fortsätter jag på gymmet om en månad =) om jag kan hålla mig borta så länge, känner skillnad bara på förra och denna veckan med hållning och känsla. Det här blir bra det här!
Gilla

Bobbielina

Kvinna ·

09 nov, 2017

jlb skrev:

Tack för svar =)
Nu har jag inte kikat mer på naveln, men den ser ut att läka fint. Den lilla öppningen ser ut att ha läkt - var lite rött men vätskade inget.
Började jobba denna veckan - svullnar väldigt på kvällarna och det stramar ordentligt..
Jag har två sådana veronique gördlar med dragkedjor. Den vita som jag fick med från op kunde jag ha vid träning i början sa sköterskan. Just nu tar jag lite promenader (inte dessa arbetsdagar dock för jag har verkligen varit trött om kvällarna..) men inte satt igång med träning. När började ni andra? Hur? Med vad? Känner mig som en nybörjare :/
Känns inte som jag direkt läkt inuti än och jag spänner mig nog när jag blir trött i kroppen.. går krokigt på eftermiddagen ff.

Bobbielina du skrev om massage?

Har ni fått rekommendationen att använda shape-up trosor från era kliniker? Hur länge?
Jag skall ha veronique gördlar 12tim/dygn i 6 veckor efter att ha haft den dygnet runt i 6 veckor...
tack för pepp och stöd - kram!

Jag har gjort en fettsugning i samband med bukplastiken och då är det viktigt med massage för det blir som lite knölar/ knutor under huden. Det är för att främja blodcirkulationen och genomblödningen. Jag har främst kvar knutor över höftbenen och är fortfarande svullen vid ländryggen då jag hade ett stort hematom (blåmärke) där. Där masserar jag extra noga dagligen. Träning tror jag är så oerhört individuellt, vad man hade för förutsättningar innan osv. Jag har gått enbart på känsla. Mina magmuskler säger ifrån snabbt när jag tränar och då är det desto viktigare att behålla kontakten med rätt muskler så jag inte överanstränger och snedbelastar. Tar det rätt så lugnt änsålänge på gymmet.
Gilla

Bobbielina

Kvinna ·

09 nov, 2017

Miss_C skrev:

Hej! Tack för svar. Jag behöver gördel vid träning. 1 vecka till med byx gördeln sen får jag vara utan. Dock svullnar jag mycket så en på gymmet får de nog bli ett tag till. Shape up trosorna får det bli då. Osäker på storleken. Känns onödigt att köpa ett par nya för en sån kort period. Men vet inte hur hårt dom ska sitta. Dom drar ju in haha men hur mycket är frågan. Körde du utan gördel direkt när du började träna eller vad hade du för direktiv?

Som sagt jag har köpt de trångaste/svåraste att få på sig shape up trosorna och tycker de funkar bra. Ja jag körde utan gördel direkt men har tagit det rätt lugnt och lyssnat på kroppens signaler.
Gilla

Lyly

Kvinna ·

10 nov, 2017

Hej! Tack för att ni delar med er av era operationer och tiden efter. Jag är själv intresserad av en full bukplastik då min mage blivit som ett stort russin med mycket hänghud och stor utbuktande mage. Jag är taggad på operation men samtidigt så rädd.. Jag har läst mycket och försökt hitta den rätta kliniken och läkaren för mig. Jag har fastnat lite för Helena på Citadellkliniken. Tänkte kolla med er som gjort er bukop hos henne - är ni nöjda? Blev det som ni önskade er? Ingen ånger över ingreppet? Är det något man bör tänka på innan tycker Ni? Tacksam för svar :) Lyly
Gilla

Jolly

Kvinna ·

10 nov, 2017

Lyly skrev:

Hej! Tack för att ni delar med er av era operationer och tiden efter. Jag är själv intresserad av en full bukplastik då min mage blivit som ett stort russin med mycket hänghud och stor utbuktande mage. Jag är taggad på operation men samtidigt så rädd.. Jag har läst mycket och försökt hitta den rätta kliniken och läkaren för mig. Jag har fastnat lite för Helena på Citadellkliniken. Tänkte kolla med er som gjort er bukop hos henne - är ni nöjda? Blev det som ni önskade er? Ingen ånger över ingreppet? Är det något man bör tänka på innan tycker Ni?
Tacksam för svar :) Lyly

Hej, jag är jättenöjd med Helena och kliniken, har både före och efterbild i min profil. Kan varmt rekommendera henne! Min nya mage firar 6 mån idag och det är det bästa jag gjort för mig själv :)
Gilla

Lyly

Kvinna ·

10 nov, 2017

Vad skönt att höra jolly! Jag får kolla dina bilder när jag blivit bronsmedlem :) Känner du dig återställd nu eller känns det fortf jobbigt med svullnad el annat?
Gilla

Vettan

Kvinna ·

10 nov, 2017

Lyly skrev:

Hej! Tack för att ni delar med er av era operationer och tiden efter. Jag är själv intresserad av en full bukplastik då min mage blivit som ett stort russin med mycket hänghud och stor utbuktande mage. Jag är taggad på operation men samtidigt så rädd.. Jag har läst mycket och försökt hitta den rätta kliniken och läkaren för mig. Jag har fastnat lite för Helena på Citadellkliniken. Tänkte kolla med er som gjort er bukop hos henne - är ni nöjda? Blev det som ni önskade er? Ingen ånger över ingreppet? Är det något man bör tänka på innan tycker Ni?

Hej Lyly! Har också gjort min bukplastik hos Helena och är supernöjd. Ångrar endast att jag inte gjorde operationen flera år tidigare och sluppit våndas över min gamla mage i så många år. Har också bilder på min sida om du vill se.
Gilla

Vettan

Kvinna ·

10 nov, 2017

Lyly skrev:

Hej Lyly! Har också gjort min bukplastik hos Helena och är supernöjd. Ångrar endast att jag inte gjorde operationen flera år tidigare och sluppit våndas över min gamla mage i så många år. Har också bilder på min sida om du vill se.
Gilla

Jolly

Kvinna ·

11 nov, 2017

Lyly skrev:

Vad skönt att höra jolly! Jag får kolla dina bilder när jag blivit bronsmedlem :) Känner du dig återställd nu eller känns det fortf jobbigt med svullnad el annat?

Jag känner mig hyfsat återställd :) Har lite svårt att yoga fortfarande eftersom magen är tight. Märker svullnad framför allt innan mens men det är nog samma som innan bara att det inte är massa löst skinn som döljer det som nu. Funderar du på detta så gör det! Du kommer inte ångra dig :)
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem