Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
miamosara profilbild

miamosara

Kvinna ·

29 aug, 2013

Bukplastik i september 2013

Bukplastik
Är det bara jag som ska göra min bukplastik i september?
Jag ska 19/9 göra mamma makeover. Bröst (förstoring med eget fett) och Mage (stor bukplastik och fettsugning mage/midja) om allt går enligt plan, har min konsultation nu på lördag, ser fram emot det. 
205

Sortera efter

miamosara

Kvinna ·

28 sep, 2013

Bukobröst. Det ser inte så illa ut. Vänta och se du är ju nyopad för sjutton! Och blir det inte bra så verkar navelkorr inte vara så stor sak. ALLA navlar ser ju olika ut. Packa in den i gördeln och glöm den ett tag tycker du fortfarande att det ser konstigt ut om några månader så ta det med läkaren igen.
Gilla

bukobröst

Kvinna ·

29 sep, 2013

Tack för pepp miamosara :)
Gilla

Itawe

Kvinna ·

29 sep, 2013

EllenA: Vad roligt att höra, tycker jag svullnar en del nu när jag har blrjat röra mig mer, det känns naturligt att det blir så :-), Miamosara: jag blev sjukskriven 4 veckor - utan knövvel ( jag har tagit två veckor senester och hoppas kunna jobba efter det) jag jobbar på en it-enhet, med väldigt lite utespring utan det är mest support, så jobbet är stillasittande Prego05, jag kände mig pigg idag (6:e dagen)
Gilla

EllenA

Kvinna ·

01 okt, 2013

Två veckorskontroll idag och allt såg bra ut. Skönt. Hoppas ni andra mår bra också! Är ff svullen men varken mer el mindre sedan förra veckan. Sköterskan sa att om det inte ger med sig med tiden så får vi pröva tömma. Någon som vet ifall det finns ngt man kan göra för att hjälpa kroppen på traven för ta hand om vätskan? Ska på LPG massage nästa vecka - hoppas det kan hjälpa till lite. Ni andra som opat er i september - hur mycket rör/rörde ni er efter ca 2 veckor?
Gilla

miamosara

Kvinna ·

01 okt, 2013

Vad kul ellen att allt såg bra ut. Tycker du själv att du är mycket svullen? Jag är ju så inpackad så jag har ingen aning men i profil ser jag ut som en tunna men det är ändå svårt med alla gördlar, tycker inte att det känns vattnigt i alla fall. Zink ska tydligen vara bra för läkningen, jag har köpt tabletter på hälsokost. Hoppas du slipper tömma. Jag är två dagar efter dig och går någon km om dagen + rör mig i lägenheten regelbundet. Stå stilla är jobbigast. Hur mycket rör du dig?
Gilla

EllenA

Kvinna ·

01 okt, 2013

Inte jättesvullen, men jämnsvullen över hela magen liksom. Men så fort jag rört mig lite mer så svullnar det inte nödvändigtvis upp mer men känns mycket mer spänt och obehagligt, blir trångt i gördeln! Jag har oxå ätit zink sedan tre v innan op och tänker fortsätta ett tag till - hoppas det hjälper till! Jag tar lite promenader under dagen, dock inte så långt. Sedan rör jag ju mig en del hemma iom att jag har två små barn :)) Vill såklart komma igång och röra mig mer men känner att det nog är för tidigt. Ååååå detta tålamod, inte min bästa gren hahah
Gilla

Mamma29

Kvinna ·

02 okt, 2013

Jag blev opererad för 2 veckor sedan. Har jag varit uppe och gått runder en timme så måste jag lägga mig ett tag. Är riktigt svullen ner till, och blir ännu mer då jag är uppe och rör på mig. Sköterskan säger att det ser inte ut som jag har vätska. Magen är kanon hård. Är bara sjukskriven denna veckan ut så jag vet inte hur det ska gå sen eftersom jag arbetar i vården.
Gilla

SeñoraS

Kvinna ·

02 okt, 2013

EllenA; jag samlade på mig mycket vätska efter att jag tog bort dränen. Åkte och tömde två gånger, och systrarna sa att resten och det jag samlade på mig i bukområdet skulle kroppen själv göra sv dig med. Det tog säkert två veckor till (med gördel vilket jag fortfarande har) innan det försvann från buken. Man har ju inte mycket tålamod så här i början men det ger med sig. Så länge vätskan inte kapslar in sig i ett visst område och växer så är det ingen fara med vätskan, den kissar man ut (drick mycket vatten) eller svättas ut. Jag efter fyra veckor känner inte av magen så länge jag inte anstränger mig, då känner jag hur det stramar och musklerna drar ihop sig. Men ingen smärta alls. Jag rider men inge gym eller löpning. Är fortfarande svullen runt ärret och det är som en förhöjd/nivåskillnad runt ärret från höfterna upp mot naveln (se bilder). Ser fram emot att det lägger sig ;-)
Gilla

EllenA

Kvinna ·

02 okt, 2013

Tack för er input! SenoraS - du har förstås rätt i allt du skriver ....särskilt det om tålamod ha ha ha. Min mage är oftast jämnsvullen, lite olika på sidorna och svullet över hela ärret och ner över venusberget. Idag känner jag av det mer just för att det är mer ömt i skinnet liksom när det spänner mot gördeln och svårare att 'böja' sig och t ex att sitta. Dessutom upplever jag den som stenhård så det känns som att jag har en 'lårkaka' över hela magen. Som förväntat är det supersvårt att hitta balansen mellan att röra på sig och inte vara igång för mycket. :) Har en LPG massage inbokad på måndag och undrar hur det kommer att funka - men det ska ju oxå vara bra för att få igång cirukulation och mot svullnad så vi får väl se. From tisdag ska jag fixa till o från dagis och ta hand om min 11månaders på egen hand (på dagtid) känner mig inte riktigt i form men det är ju några dagar kvar.
Gilla

Itawe

Kvinna ·

03 okt, 2013

EllenA, jag tycker min mage känns väldigt bra, jag däremot har jag inte haft tejp på mitt sår/ärr sedan den togs bort dag 7, nu är det dag 11, jag tycker tejpen kliar så jag har fått rådet att det finns alternativ. Luftar såret två gånger per dag så det torkar, när jag inte ligger och luftar så har jag på en gasbinda. När alla små öppningar är torra så ska jag börja tejpa...
Gilla

Prego05

Kvinna ·

03 okt, 2013

Dag 9 för mig. Första dagen utan värktabletter. Jag gjorde både bröst och buk op. Min mage är hård ovanför venusberget ovanför snittet. Jag har köpt en korsett från Lindex som jag har på mig ibland, varvar lite mellan den stenhårda korsetten från Kliniken och den lite mindre hårda från Lindex. Idag har jag städat här hemma, varit lite mer aktiv än vanligt efter op så nu är jag lite svullen och extra trött. Annars går det framåt med läkningen. En dag i taget :-)
Gilla

Liz82

Kvinna ·

03 okt, 2013

Hej alla! Hoppas allt går bra för er alla? Här har man precis slutat med en antibiotikakur efter en infekterad navel, suck! Man är mer rörlig för varje dag. Behöver tips på bra sköna gördlar man kan använda nu när jag har börjat tröttna på den jag har nu med ben. Är det bra med en trosgördel eller är det bara jobbigt att ha? EllenA: hoppas svullnaden går ner snart. Var på LPG behandling idag och det var jätte skönt.
Gilla

Itawe

Kvinna ·

04 okt, 2013

Prego: Härligt att höra att det går framåt Liz: jag har haft mitt ärr/sår öppet sedan de drog bott tejpen för fyra dagar sedan. Jag luftar och har på gasbinda, det började blöda från ett ställe igår när jag hade varit ute och gått, det är blod och inget var så jag utgår ifrån att det är sånt som ska ut ur kroppen, jag har rört mig väldigt lite och mär jag rör mig så går det i snigelfart. Jag söker lite här på forumet om jag hittar någon i samma sits.
Gilla

EllenA

Kvinna ·

04 okt, 2013

Liz: Kul att höra att du gillade LPG massagen. Ska du gå fler ggr? Hoppas du piggnar till i raketfart! Itawe hoppas att du får ordning på ärret/såret fort. Hoppas att det bara är kroppen som tömmer ut lite vätska som du ändå ska bli av med. Kram till dig! Jag la upp en ny bild från imorse, svullnar upp rejält till kvällen så då ser det lite annorlunda ut men det känns ju ändå lovande, minst sagt!
Gilla

miamosara

Kvinna ·

04 okt, 2013

Jag var på återbesök igår. det såg så sjukt fint ut. jag är supernöjd. naveln ser ju lite konstig ut men det hör väl till så här tidigt i läkpricessen (2v), tror den kommer bli bra. Jag var inte alls så svullen som jag inbillat mig. och då hade jag ändå traskat runt på diverse flygplatser och på stan i stockholm...så en förhållandevis tuff dag så här tidigt, var igång från 7på morgonen till efter 12 på natten pust!😕.  Jag fick äntligen duscha👍 igårkväll. det var sååå skönt...gick bra att gå den lilla stunden utan gördel...det är läskigast när man tar av den sen går det bra men man blir ju lite krokigare automatiskt. Jag är så glad. lägger upp bild senare idag.

Itave.. det är ju inget racertempo man har men huvudsaken är ju att det går framåt och ATT man rör sig regelbundet inte tempot eller mängden som räknas...sen ska man ju lyssna på kroppen också.

liz 82 de sa på återbesöket att jag måste ha en en med ben annars åker svullnaden ner i benen så jag skulle inte byta om jag var du eftersom du har problem med svullnad. sen finns det inga trosgördlar med dragkedja (vad jag kunnat se) så de är nog inte så kul at dra på. 

kul att det går framåt Prego 🙂
Gilla

leiali

Kvinna ·

04 okt, 2013

åh vad skönt att även du fått duscha miamosara ;) haha. Kom o tänka på hur gör ni alla med naveln och ärren runt/i den? ska man tejpa o så småningom smöja ärrsalva även där? eller hur gör ni?
Gilla

aco

Kvinna ·

05 okt, 2013

Dag 9 för mig idag, dusch imorgon:) Men mkt vätska över navel och ner till såret:/ Petar jag på höger sida så 'skvalpar' det över på vänster sida. Inte ont alls, men känner hur vätskan liksom vandrar neråt när jag ställer mig efter att ha suttit en längre stund. Det är som en jätte-vattenblåsa. Hur har ni haft det med vätska? Lägger det sig eller kommer de få tappa mig?
Gilla

Prego05

Kvinna ·

05 okt, 2013

leiali skrev:
åh vad skönt att även du fått duscha miamosara ;) haha. Kom o tänka på hur gör ni alla med naveln och ärren runt/i den? ska man tejpa o så småningom smöja ärrsalva även där? eller hur gör ni?
Ärrsalva? Smörjer ni naveln?
Gilla

miamosara

Kvinna ·

05 okt, 2013

Smörjer ingenting. Men då är jag ju bara 2v+2dagar i min läkning. På kliniken sa de att tapen är superviktig och smörjer man så sitter den ju inte lika bra. Mepiformtape som har en läkande effekt kunde jag börja med efter någon månad. Jag ska ha tape på alla ärr, även naveln. Hoppas bara jag tål tapen som jag har nu för den jag fick efter op fick jag sår av. Aco: Jag har tyvvär ingen aning då jag är jättelite svullen (enl sköterskan i alla fall) men då hade jag ju drän länge, 6dagar. Men du har väl ett återbesök snart. Annars kan du säkert lägga upp en tråd med bild finns ju ganska många här på forumet som fått tömma. Hoppas det går ner av sig själv.
Gilla

leiali

Kvinna ·

05 okt, 2013

aco, som jag förstod det på min kirurg så känner man om man behöver tappas, att det spänner ganska mycket och så, men det verkar ju vara ganska vanligt tyvärr, hade drän i 5 dagar efter op, vilket jag tycker verkar konstigt att inte fler har... , många verkar ta bort efter en dag ett dygn, sen är det nu först som hålen som dränen satt i nästan helt läkt igen, duschade idag och tycker svullnaden har lagt sig ganska mycket, är på 2v+3 dagar, men hoppas det löser sig ivf.
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem