Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Vårblomma profilbild

Vårblomma

Kvinna ·

23 mar, 2020

Operation april 2020

Bröstförstoring

Kan inte se att någon tråd finns för oss som ska opereras i april. Jag ska opereras på Nordiska av Mattias Elmér 8/4. Var på konsultation 20/3 och kände mig så trygg med honom att jag direkt bokade operation första lediga tid trots att jag inte vet vilken storlek jag ska välja :) Han var tydlig med att jag inte behöver bestämma mig förrän operationsdagen, känns skönt att kunna vela lite fram och tillbaka ett par veckor till :D

247

Sortera efter

Anonym användare

23 mar, 2020

Jag har operation inbokad på NK 20 april (bokade redan i januari) men senaste veckorna har jag börjat tvivla på lämpligheten i att operera sig nu med Coronan som sprider sig. Har konsultation med både Patrik och Mattias nu på lördag och därefter lär jag nog avboka min op-tid och avvakta till hösten. Trist när maken fixat ledigt osv men vi har två små barn hemma och om de blir coronasjuka vill jag kunna hjälpa till. Hur tänker ni kring operation i coronatider?
Gilla

Vårblomma

Kvinna ·

23 mar, 2020

Elajno skrev:

Jag har operation inbokad på NK 20 april (bokade redan i januari) men senaste veckorna har jag börjat tvivla på lämpligheten i att operera sig nu med Coronan som sprider sig. Har konsultation med både Patrik och Mattias nu på lördag och därefter lär jag nog avboka min op-tid och avvakta till hösten. Trist när maken fixat ledigt osv men vi har två små barn hemma och om de blir coronasjuka vill jag kunna hjälpa till.

Hur tänker ni kring operation i coronatider?

Så länge jag själv är frisk och kliniken inte ställer in så kommer jag att genomföra min operation trots läget i samhället. Har lite större barn som inte blir burna längre, ser därmed inga större problem hemma :)
Gilla

Klöverkatt

Kvinna ·

23 mar, 2020

Jag ska också operera mig i april! Aldrig vart sövd innan så är lite nervös. Har haft väldigt mycket beslutsångest kring val av implantat och storlek också, men har stort förtroende för Per på Art Clinic så det blir säkert bra :)
Gilla

B1234

Kvinna ·

23 mar, 2020

Jag ska operera mig 31/3 men hänger gärna på här i gruppen om det är Ok? Tusen tankar som flyger igenom huvudet nu och ”ändrar” mig gällande storlek säkert 10 gånger om dagen. Var helt bestämd för 375cc fram till denna vecka då jag är mer inne på 425cc. Och samma visa gällande profil... någon annan som ska göra lyft också?
Gilla

Vårblomma

Kvinna ·

24 mar, 2020

Klöverkatt skrev:

Jag ska också operera mig i april! Aldrig vart sövd innan så är lite nervös. Har haft väldigt mycket beslutsångest kring val av implantat och storlek också, men har stort förtroende för Per på Art Clinic så det blir säkert bra :)

Jag är också lite orolig för sövning och själva operationen. Har aldrig behövt sy ett enda stygn förut och bara ta spruta brukar ge mig blodtrycksfall, försöker undvika att tänka på själva operationsdelen, det skrämmer mig för mycket :p Dom flesta säger att sövningen går snabbt och är rent ut sagt skön, vi får hoppas att det stämmer :)
Gilla

Vårblomma

Kvinna ·

24 mar, 2020

B1234 skrev:

Jag ska operera mig 31/3 men hänger gärna på här i gruppen om det är Ok?
Tusen tankar som flyger igenom huvudet nu och ”ändrar” mig gällande storlek säkert 10 gånger om dagen.
Var helt bestämd för 375cc fram till denna vecka då jag är mer inne på 425cc.
Och samma visa gällande profil...
någon annan som ska göra lyft också?

Spännande! Det är bara en vecka kvar för dig ju! :) Det är så svårt med storlek, har kirurgen sagt vad han rekommenderar mellan de två storlekarna? Jag ska bara göra förstoring. Är det längre rehab med lyft också?
Gilla

Emelie1984

Kvinna ·

24 mar, 2020

Jag ska operera mig den 6/4 och är också lite orolig för hur Coronan spridit sig i samhället tills dess. Vill hemskt gärna att den blir av för jag vill inte vänta längre och kunna bada i sommar. Men kommer såklart inte va dumdristig. Kan inte tänka mig nått värre än att ligga i influensa och hosta i 2 veckor efter op. Ska göra både brösten och en mindre bukplastik efter 2 graviditeter:)
Gilla

B1234

Kvinna ·

24 mar, 2020

Vårblomma skrev:

B1234 skrev:

Tusen tankar som flyger igenom huvudet nu och ”ändrar” mig gällande storlek säkert 10 gånger om dagen.

Spännande! Det är bara en vecka kvar för dig ju! :)
Det är så svårt med storlek, har kirurgen sagt vad han rekommenderar mellan de två storlekarna?

Jag ska bara göra förstoring. Är det längre rehab med lyft också?

Nej nu börjar det närma sig, ringde imorse om tid för operationen och ska vara där 07:45 på tisdag morgon så först ut på operationsbordet. Hoppas inte att rehaben är jättemycket längre men räknar med att vara sjukskriven en vecka ungefär och jobba hemifrån en del. Enligt kirurgen så kan jag ta vilken som av de två storlekarna då båda är åt det mindre hållet mot min längd osv. Men vill gärna ha ett naturligt resultat men samtidigt inte ångra mig för att jag tar för liten storlek. Hur känns det för dig, inte så långt kvar till Op heller! Har du bestämt dig för storlek?
Gilla

Klöverkatt

Kvinna ·

24 mar, 2020

Jag har faktiskt bokat in mig för en second opinion på Akademikliniken gbg hos Jonas imorgon. Har sovit på saken och känner att allt gick så fort på konsultationen. Kändes som vi bara tog en storlek och testade inte så många olika. Plus att jag har pyttelite asymmetri så kanske vill lägga in lite mer i ena bröstet. Är också rädd att det blir för litet och att man kommer vakna och känna ”blev det inte mer?”:P Så är nog inte dumt att få gå och testa igen nu när den värsta nervositeten lagt sig!
Gilla

Vårblomma

Kvinna ·

24 mar, 2020

B1234 skrev:

Vårblomma skrev:

B1234 skrev:

Spännande! Det är bara en vecka kvar för dig ju! :)
Det är så svårt med storlek, har kirurgen sagt vad han rekommenderar mellan de två storlekarna?

Jag ska bara göra förstoring. Är det längre rehab med lyft också?

Nej nu börjar det närma sig, ringde imorse om tid för operationen och ska vara där 07:45 på tisdag morgon så först ut på operationsbordet.
Hoppas inte att rehaben är jättemycket längre men räknar med att vara sjukskriven en vecka ungefär och jobba hemifrån en del.
Enligt kirurgen så kan jag ta vilken som av de två storlekarna då båda är åt det mindre hållet mot min längd osv.
Men vill gärna ha ett naturligt resultat men samtidigt inte ångra mig för att jag tar för liten storlek.

Hur känns det för dig, inte så långt kvar till Op heller! Har du bestämt dig för storlek?

Tänker samma som du, vill att det ser naturligt ut men samtidigt inte välja för litet och ångra att jag fegade :D Jag har inte valt, måste nog mejla kirurgen och diskutera lite. Han föreslog Motiva ergonomix 300 cc, demi, eller motiva round 400 cc, full. Har ca 120 cc i egen bröstvävnad. 400 kommer bli för stort, det är jag nästan säker på! Fast 300 kanske för litet, så där emellan eventuellt?
Gilla

Vårblomma

Kvinna ·

24 mar, 2020

Klöverkatt skrev:

Jag har faktiskt bokat in mig för en second opinion på Akademikliniken gbg hos Jonas imorgon. Har sovit på saken och känner att allt gick så fort på konsultationen. Kändes som vi bara tog en storlek och testade inte så många olika. Plus att jag har pyttelite asymmetri så kanske vill lägga in lite mer i ena bröstet. Är också rädd att det blir för litet och att man kommer vakna och känna ”blev det inte mer?”:P

Så är nog inte dumt att få gå och testa igen nu när den värsta nervositeten lagt sig!

Klokt beslut! Meddela hur det gick :)
Gilla

Klöverkatt

Kvinna ·

25 mar, 2020

Precis hemkommen efter konsultationen på Akademikliniken. Kändes såååå bra. Jag och Jonas klickade bra och kändes som han talade klarspråk och var öppen. Så jag har nu bokat in ny operation! Är väldigt taggad och har en bra magkänsla! Gick även ner från 340 cc till 300 cc för Jonas trodde det skulle bli för stort annars. Har en del egen vävnad. Känner mig så trygg och är SÅ glad att jag gick på en konsultation till. Rekommenderar att göra det om man känner sig minsta osäker!
Gilla

B1234

Kvinna ·

25 mar, 2020

Klöverkatt skrev:

Precis hemkommen efter konsultationen på Akademikliniken. Kändes såååå bra. Jag och Jonas klickade bra och kändes som han talade klarspråk och var öppen. Så jag har nu bokat in ny operation! Är väldigt taggad och har en bra magkänsla! Gick även ner från 340 cc till 300 cc för Jonas trodde det skulle bli för stort annars. Har en del egen vävnad. Känner mig så trygg och är SÅ glad att jag gick på en konsultation till. Rekommenderar att göra det om man känner sig minsta osäker!

Helt rätt av dig att boka en ny konsultation, det ska ju kännas helt rätt när man gör en operation! När har du bokat operationen?
Gilla

Klöverkatt

Kvinna ·

25 mar, 2020

Det blev en ny operationstid den 28/4, är så taggad! Men samtidigt nervös:) känns som vi har ungefär samma utgångsläge Vårblomman. Tror att 300 blir perfekt på mig ialf, men det går ju inte riktigt att jämföra vad jag har förstått. Mardröm att vakna upp med två megabröst också! :P
Gilla

B1234

Kvinna ·

25 mar, 2020

Ja det skulle verkligen vara mardrömmen för mig att vakna upp och tycka att de är alldeles för stora! Är faktiskt mer rädd för det än att jag ska tycka att de blev lite för små.
Gilla

B1234

Kvinna ·

25 mar, 2020

Vårblomman, Har du testat ristestet hemma? Jag gick med risbröst hela helgen ? Kan du inte be om att prova en storlek mittemellan? Bör väl finnas nån 325 eller 350 cc? Hur vet man hur mycket egen vävnad man själv har eller är det kanske något som kirurgen talar om på konsultation?
Gilla

Klöverkatt

Kvinna ·

25 mar, 2020

Ja verkligen, har faktiskt lite ångest för det. Samtidigt så får man nog räkna med en chock i början eftersom de kommer vara svullna och kännas ovant. Så försöker förbereda mig mentalt på det också. Man kan nog fråga hur mkt vävnad man har på konsultationen, det var Per som sa det till mig på min första konsultation.
Gilla

Vårblomma

Kvinna ·

25 mar, 2020

Klöverkatt skrev:

Härligt att det kändes så bra :D Jag skulle vilja gå på en till jag med men har fruktansvärt mycket jobb som ska hinnas med innan jag kommer vara handlingsförlamad ett tag :p Blir nog mailkontakt och bestämmer mig samma dag!
Gilla

Vårblomma

Kvinna ·

25 mar, 2020

B1234 skrev:

Vårblomman, Har du testat ristestet hemma? Jag gick med risbröst hela helgen ? Kan du inte be om att prova en storlek mittemellan? Bör väl finnas nån 325 eller 350 cc?
Hur vet man hur mycket egen vävnad man själv har eller är det kanske något som kirurgen talar om på konsultation?

Haha, kändes det bra? :D Har inte gått med ris, måste prova det! Idag stoppade jag faktiskt extra kuddar i bh-n när jag gick till jobbet, men hur stort det blev är svårt att säga ;) Om jag fattat tabellen rätt och minns min bröstbredd rätt kan jag gå upp till 340 cc (från 300) och fortf ha demi, det kanske vore något :) Egna vävnaden fick han fram från 3D-bilden.
Gilla

Nypon

Kvinna ·

25 mar, 2020

Jag har tid den 1/4. Jag är mest orolig att bli sjuk inför operationen men hoppas på det bästa. Annars tänker jag faktiskt lite att det är bra tid nu när man ändå inte kan göra så mycket annat, ha ha. Vill också göra det nu inför sommaren. Jag kommer att korrigera och lägga in nya implantat så återhämntnigen blir lite mildare.
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem