Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Trainwreck profilbild

Trainwreck

Kvinna ·

17 jul, 2023

Operation augusti 2023

Bröstförstoring

Hej! Jag ska operera mig för först gången nu i augusti, brösten, och tänkte kolla om det är fler som har operationstid då? Börjar närma sig nu, och jag börjar bli lite nervös

203

Sortera efter

Emma Emma

Kvinna ·

01 sep, 2023

Fräken skrev:

Jag vaknade runt 14 och kunde inte ens gå på toa utan stöd vid 19. Somnade om konstant och mådde sämst till 16-17.

Idag två veckor sen operationen och firar med nya bilder på framstegen. Det ena såret läker inte riktigt som det ska tyvärr. Dock nästan helt smärtfri och jobbat en vecka. Min kirurg hade helt rätt i att framför-placering är snabb återhämtning.

Vilka fina bröst! Otroligt efter bara två veckor! Hur känns kroppen i övrigt? Tänker på rörligheten i armarna, och någon ömhet på bröstmuskeln nu när ett implantat plötsligt ligger ovanpå? ☺️
Gilla

Shakenda

Kvinna ·

03 sep, 2023

Rose1984 skrev:

Oj ja det är verkligen olika. Men jag vet att jag tidigare aldrig tålt morfinet då jag brukar kräkas men fick nu en annan medicin mot illamående som faktiskt hjälpte så pass att jag inte kräkts en enda gång men behöver hålla mig stilla och se till att äta regelbundet med för att hålla illamående på en nivå jag klarat av. Var aktiv igår och gjorde lite mer än vad jag bordeoch nu kommer jag inte ur sängen igen. Sov i en gungstol 1vecka eftersom jag inte kunnat lägga mig ner eller komma upp igen. Blev du nöjd med ditt resultat då?

Mina bröst har ännu inte fyllt 4 veckor och är fortfarande svullna, men utifrån det jag kan se nu- är jag nöjd. Ärren verkar det också gå bra för. Jag var så orolig att åka på infektion och få svår läkning och stora/tjocka ärr
Gilla

Trainwreck

Kvinna ·

04 sep, 2023

Hej Alla! Nu när September har kommit så (borde) alla som var planerade i augusti ha gjort sin operation och vara i återhämtningsfas. Hur mår alla? :) Har det gått bra med läkning och återhämtning? Är ni nöjda? Haft återbesök? Själv är jag imorgon, tisdag, 3 hela veckor efter operation och mår prima. Haft återbesök och fått bort stygn. Allt har sett bra ut och jag börjar vänja mig med brösten. Vänster bröst är lite segare på att droppa, men det är marginellt. Är supernöjd än så länge med brösten och dem blir bara finare och finare. Jag var i början rädd att få för stora - nu har storleksblindheten slagit till och jag inser att jag absolut hade kunnat Haft större, men är så nöjd med dem som dem är nu i storlek! Känns som att de flesta inte kommer reagera på att jag gjort brösten då dem inte är så iögonfallande - precis som jag önskade :) Hoppas ni alla mår bra och är nöjda ♡
Gilla

blueglue

Kvinna ·

04 sep, 2023

Trainwreck skrev:

Hej Alla! Nu när September har kommit så (borde) alla som var planerade i augusti ha gjort sin operation och vara i återhämtningsfas.
Hur mår alla? :) Har det gått bra med läkning och återhämtning? Är ni nöjda? Haft återbesök?

Själv är jag imorgon, tisdag, 3 hela veckor efter operation och mår prima. Haft återbesök och fått bort stygn. Allt har sett bra ut och jag börjar vänja mig med brösten. Vänster bröst är lite segare på att droppa, men det är marginellt. Är supernöjd än så länge med brösten och dem blir bara finare och finare. Jag var i början rädd att få för stora - nu har storleksblindheten slagit till och jag inser att jag absolut hade kunnat Haft större, men är så nöjd med dem som dem är nu i storlek! Känns som att de flesta inte kommer reagera på att jag gjort brösten då dem inte är så iögonfallande - precis som jag önskade :)
Hoppas ni alla mår bra och är nöjda ♡

Gud va spännande, har op i okt och ska lägga in 515cc xtra round mentor siltex. Är orolig för att dom ska bli för stora men ändå är det det jag vill ha. Tror jag mer är orolig över vad folk ska tycka… men det är ju sekundärt!
Gilla

blueglue

Kvinna ·

04 sep, 2023

Vad sysslar ni alla med hemma efter op? Hur är det liksom att vara hemma flera dagar och inte kunna aktivera sig som vanligt? Är det typ som att vara sjuk? Bara chilla liksom ? eller vad har ni klarat av att underhålla er med?
Gilla

Trainwreck

Kvinna ·

05 sep, 2023

blueglue skrev:

Vad sysslar ni alla med hemma efter op? Hur är det liksom att vara hemma flera dagar och inte kunna aktivera sig som vanligt? Är det typ som att vara sjuk? Bara chilla liksom ? eller vad har ni klarat av att underhålla er med?

Det där är nog från person till person hur man mår. Det är ju tur att det finns netflix o grejer ;) Jag mådde bra ganska direkt men var som en t-rex i armarna så lite handikappad kände man sig hehe. Jag vilade framför tvn, gick promenad och vek tvätt, det var typ det de 2 första dagarna haha
Gilla

blueglue

Kvinna ·

05 sep, 2023

Trainwreck skrev:

blueglue wrote:

Det där är nog från person till person hur man mår. Det är ju tur att det finns netflix o grejer ;)
Jag mådde bra ganska direkt men var som en t-rex i armarna så lite handikappad kände man sig hehe.
Jag vilade framför tvn, gick promenad och vek tvätt, det var typ det de 2 första dagarna haha

Det låter som en dag i mina framtida ord! Hur många dagar blev du hemma innan du återgick till arbete?
Gilla

Trainwreck

Kvinna ·

05 sep, 2023

blueglue skrev:

Trainwreck wrote:

blueglue wrote:

Det där är nog från person till person hur man mår. Det är ju tur att det finns netflix o grejer ;)
Jag mådde bra ganska direkt men var som en t-rex i armarna så lite handikappad kände man sig hehe.
Jag vilade framför tvn, gick promenad och vek tvätt, det var typ det de 2 första dagarna haha

Det låter som en dag i mina framtida ord! Hur många dagar blev du hemma innan du återgick till arbete?

Jag har bitvis väldigt tungt arbete så opererade mig i samband med semester :) hade jag haft kontorsjobb hade jag troligtvis varit tbx inom 1 vecka. Enligt Örjan får jag återgå till jobbet efter 4v pga tunga lyft :)
Gilla

blueglue

Kvinna ·

05 sep, 2023

Trainwreck skrev:

blueglue wrote:

Trainwreck wrote:

blueglue wrote:

Jag har bitvis väldigt tungt arbete så opererade mig i samband med semester :) hade jag haft kontorsjobb hade jag troligtvis varit tbx inom 1 vecka. Enligt Örjan får jag återgå till jobbet efter 4v pga tunga lyft :)

Okej men sweet! Jag kan återgå när jag känner mig funktionell sedan tror jag. Det är mer att mitt jobb kan vara exhibitionistiskt, men finns flera arbetsuppgifter liksom :)
Gilla

Rebeccis

Kvinna ·

07 sep, 2023

Hur långt efter operation har ni börjat röra på er? Promenader och träning? ?
Gilla

Escan

Kvinna ·

07 sep, 2023

@Trainwreck och @Changes. Operation avklarad! Ska skriva operationsberättelse senare men ville vända mig till er. Alltså vilken otroligt fantastisk klinik ? all personal är helt underbar. Så fina, så personliga och bara så mysiga. Jag känner mig lätt obekväm i nya situationer men jag känner mig verkligen hemma och välkommen här. All upplevelse är över förväntan.
Gilla

Trainwreck

Kvinna ·

07 sep, 2023

Rebeccis skrev:

Hur långt efter operation har ni börjat röra på er? Promenader och träning? ?

Jag gick å hämtade ut mediciner efter jag lämna kliniken, ca 400m T/R o handlade på en ica maxi, thats it första kvällen efter op, räckte gott och väl, man är rätt sliten. Dagen efter började jag med 1 till 2 promenader per dag på 1.5km/promenad :) jag hade dock inte speciellt ont o mådde bra hela tiden. Har inte utfört någon träning än, 23 dagar sedan op, utöver vanliga promenader på max 5km.
Gilla

Trainwreck

Kvinna ·

07 sep, 2023

Escan skrev:

@Trainwreck och @Changes. Operation avklarad! Ska skriva operationsberättelse senare men ville vända mig till er.

Alltså vilken otroligt fantastisk klinik ? all personal är helt underbar. Så fina, så personliga och bara så mysiga. Jag känner mig lätt obekväm i nya situationer men jag känner mig verkligen hemma och välkommen här. All upplevelse är över förväntan.

Men va roligt escan! :) Härligt att du verkar ha upplevt samma känsla som oss och att du är nöjd :) Har allt gått bra? Hur mår du?
Gilla

Escan

Kvinna ·

08 sep, 2023

Trainwreck skrev:

Escan wrote:

@Trainwreck och @Changes. Operation avklarad! Ska skriva operationsberättelse senare men ville vända mig till er.

Alltså vilken otroligt fantastisk klinik ? all personal är helt underbar. Så fina, så personliga och bara så mysiga. Jag känner mig lätt obekväm i nya situationer men jag känner mig verkligen hemma och välkommen här. All upplevelse är över förväntan.

Men va roligt escan! :) Härligt att du verkar ha upplevt samma känsla som oss och att du är nöjd :) Har allt gått bra? Hur mår du?

Drabbades av ett fruktansvärt illamående igår både på kliniken och hemma. På kliniken fick jag något mot illamåendet intravenöst men det hade jag inte att tillgå hemma. Haha. Jag klarar absolut inte av illamående och kräktes därför medvetet sen var det helt okej. Jag somnade till och från och vaknade klockan 04. Då gjorde det ont. Reste mig ur sängen och gick runt lite innan jag tog två nya Alvedon och la mig i sängen igen. Idag kände jag mig faktiskt ganska hyfsad tills jag var dum nog och tog en promenad på 2km. Efter det har jag förskräckligt ont i stygnen i vänstra bröstet. Så typiskt mig att alltid göra allt för snabbt. Suck. Tvingades faktiskt att ta en tradolan så ont gjorde det. Men kan inte påstå att tradolanen direkt hjälpte heller. Möjligen litegrann. Jag har inte ont i själva brösten utan bara där jag är sydd. Det kommer skivande/huggande smärta därifrån då och då. Var det något du upplevde? I övrigt är jag bara stel och nu lite dåsig/trött av tabletterna. Fryser och svettas om vartannat. Haha. Har kikat på brösten och de är bara väldigt svullna, så skönt att släppa dem fria från BH:n om så bara för några sekunder.
Gilla

Rebeccis

Kvinna ·

08 sep, 2023

En fråga till er som har småbarn eller jobbar på förskola: när kunde ni börja lyfta? Och hur länge blev ni sjukskriven?
Gilla

Fräken

Kvinna ·

10 sep, 2023

Jag har en treåring, har nu efter tre veckor känt att jag vågar och kan lyfta. Jag la framför muskeln så egentligen inte lika omfattande läkning.
Gilla

girlypie01

Kvinna ·

11 sep, 2023

I morgon har det gått 3 veckor sen min operation, då får jag börja träna ben igen! Ska bli så kul. Känner mig i princip helt återställd efter operationen, alltså känner mig som vanligt, hur känner ni andra? :)
Gilla

Fräken

Kvinna ·

11 sep, 2023

Jag får ont i huden i magen ibland där jag fettsögs och ena bröstet gör ont i vissa rörelser och vinklar. Typ stramar till och spänner ont. Men i allmänhet mår jag som innan. Nu är jag ju 14 år äldre så rimligt att återhämtning tar längre tid. ☺️
Gilla

blueglue

Kvinna ·

11 sep, 2023

Gud va skönt för er och roligt. Jag har börjat förbereda mig inför op nu. Bara någon månad kvar nu. Blir så peppad av att läsa hur er opstory var och hur det går nu efteråt!
Gilla

Shakenda

Kvinna ·

14 sep, 2023

Någon som åkt på klåda av tejpen man ska ha på ärret? Kliar såååååå emellanåt och huden där tejpen suttit är irriterad ,så vågar ej sätta på nytt.
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem