Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Tuss123 profilbild

Tuss123

Kvinna ·

02 dec, 2022

Operation december 2022

Bröstförstoring

Någon mer än jag som opererats eller ska opereras i december? Vill ni följas åt inför och efter operationen, skriv en rad kanske vi kan bolla med varandra som opereras ungefär samtligt :) Jag har bytt implantat för att förhoppningvis fylla ut lös hud. Ny klinik denna gång, ganska intressant är att de hade lite olika rekommendationer kring när man får titta på brösten första gången, duscha första gången, osv. Får träna om en månad, duscha direkt. Opererades igår, smärtan är idag hanterbar men sjävklart känner man lite oro över läkningen som nu ska ske under veckorna framöver. Fick väldigt mkt blåmärken på bröstkorgen sist så vet att det är vanligt… Håller tummarna jag slipper denna gång då jag minns att det gjorde ont.

187

Sortera efter

Petra1979

Kvinna ·

22 dec, 2022

Promenaden idag blev c:a 1,5km tog runt 25 min då det kändes som jag tog bebissteg samt ville hålla ned pulsen under 100 när jag gick. Det började spänna ute på "sideboobsen" konstigt nog under promenaden och detta har inte kännts hemma. Jag lät tvillingarna få vara fria idag under 2 avsnitt av Friends, var skönt att få bort trycket under brösten som Op-Bh´n ger men efter en stund så bled det annat obehag tyckte jag så det blev "skönt igen" att ta på totyr bh´n. Skall försöka gå 2ggr imorgon om det går, men bor i östra uppland där det skall komma en del snö under natten. Jag är iaf jätteglad att jag inte behöver ta akut morfin tabletten mot smärta :)
Gilla

D_ekom

Kvinna ·

22 dec, 2022

Petra1979 skrev:

Promenaden idag blev c:a 1,5km tog runt 25 min då det kändes som jag tog bebissteg samt ville hålla ned pulsen under 100 när jag gick.
Det började spänna ute på "sideboobsen" konstigt nog under promenaden och detta har inte kännts hemma.

Jag lät tvillingarna få vara fria idag under 2 avsnitt av Friends, var skönt att få bort trycket under brösten som Op-Bh´n ger men efter en stund så bled det annat obehag tyckte jag så det blev "skönt igen" att ta på totyr bh´n.

Skall försöka gå 2ggr imorgon om det går, men bor i östra uppland där det skall komma en del snö under natten.

Jag är iaf jätteglad att jag inte behöver ta akut morfin tabletten mot smärta :)

Oh så duktig du är som kunde gå så mycket! <3 Längtar tills jag kan röra på mig lite mer igen. Ja det är en härlig känsla att låta boobsen andas lite emellan. Till mig sa de att ha BHn konstant på mig fram tills återbesöket om 2 veckor. Känns så instängd så jag öppnar den då och då ändå. Hur är din mage efter du slutade med morfintabletterna? Min är så uppblåst och hård ?
Gilla

jejubun

Kvinna ·

22 dec, 2022

Vad roligt att det har gått bra för alla samt några nya här i forumet :) För mig har det idag gått en hel vecka sedan operationen och jag börjar äntligen känna mig normal igen. De första tre dagarna sov jag nästan hela tiden på grund av medicinen och nu ska jag sluta helt med smärtstillande. Brösten börjar även lägga sig och ta en naturligare form. Det blir bättre för varje dag, längtar tills de mjuknar. Får däremot riktigt ont precis under brösten där BH'n trycker mot revbenen efter att jag sovit. En vecka till så tas stygnen ut, är lite nervös. Väldigt imponerande att du redan kan röra dig så mycket Petra?! Jag blir trött bara av att gå till mataffären 400m bort... Tror det har med tajtheten runt bröstkorgen att göra, det är svårt att göra stora andetag.
Gilla

Petra1979

Kvinna ·

23 dec, 2022

Det är nu nästasn 3 dygn sedan jag lades på operqationsbordet och känseln på överpoolen och side boobsen har kommit tillbaks jättemycket , men klyftan underpoolen samt vårtgården är helt avdomnad men dem är väldigt spända fortfarande. Tycker att det går lättare nu idag att andas, min Bh skaver inte men den trycker rätt hårt på elacitetsbandet under brösten, trycker inte på stygnen utan jobbigare på revbenen. Det var inte så jobbigt att gå igår, skall just ut å ta en promenad nu tänkte jag. Hoppas jag kan sluta med morfintabletterna efter julafton ( tar bara halva dosen ändå på långtidsverkande och inga av akut tabletten) Jag har en upplåst mage av morfin tabletten helt klart, gasig som attans, tar dulcolax för motverka hård mage , vilket jag verkligen inte har, inga problem att göra mina behov :O Tvättade mig idag under bh´n och ser att brösten är mindre spända och svullna. Skall duscha imorgon för första gången är det tänkt om jag kan lyfta armarna så jag kan tvätta håret annars blir det torrschampoo någon dag till bara. Hoppas ni andra får en fröjedefull jul och inte alltför mycket hinder pga av våra uppgraderigar :D
Gilla

Fialia

Kvinna ·

23 dec, 2022

Hej på er! Jag har följt den är tråden nu i en vecka och känner att jag vill säga hej! Så himla kul att läsa från fler känner som går igenom samma sak, har velat skriva innan men kände att det var dags nu :):) Hade min op för exakt en vecka sedan. Fyra första dygnen var jobbiga och gjorde mest ont, gick mest runt och kände mig yr. Efter det har allt gått relativt bra, har dock sovit lite halvdåligt men antar att det blir så när man har ont emellanåt. Fått ont i ryggen dock för man ligger på rygg hela tiden ? Har märkt att när jag går en längre bit så sticker det på sidorna av brösten och det kan spänna jättemycket så det blir smärtsamt efter ett tag, Petra1979, du nämnde tidigare inlägg att det hänt dig, har aldig heller upplevt det hemma, bara när jag är ute och går. Vad kan det bero på tror ni? Sist fick jag stanna upp och sätta mig på en bänk och vänta tills smärtan lagt sig :/ Har även upplevt svullen mage av alla tabletter, så hoppas det går över snart…ser nästan lite gravid ut.. haha. Förstoppning hade jag fyra första dagarna och sen köpte jag microlax, hjälpte jättemycket! Sen har magen funkat ganska normalt. Blir bara bättre dag för dag. Känner mig även lätt andfådd så fort jag går lite snabbare eller upp för trappor. Har ni också jobbigt att andas emellanåt när ni rör er? Tog bort stygnen igår och det såg fint ut :) :) däremot fick jag lära mig att man ska massera brösten, fy vad obehagligt det känns!? Någon som kan hålla med? Jag hoppas det inte alltid kommer kännas så obehagligt… Idag är också första dagen jag bara behövt ta Alvedon en gång, så det känns väldigt skönt! :) kunde till och med gå en till affären och tillbaka utan att det började spänna i brösten. Nu under eftermiddagen kunde jag ligga lite på sidan också! Kram på er ? hoppas ni får en härlig jul!
Gilla

jejubun

Kvinna ·

23 dec, 2022

Jag blir också alldeles andfådd. Tror inte man ska överanstränga sig under första tiden. Min kirurg sade inga långa promenader före 3 veckor men det hade jag inte orkat med ändå... Jag har blivit tillsagt att absolut inte massera brösten, undrar vad det beror på. Det kanske varierar beroende på vilken metod använts under operationen? Osäker
Gilla

Petra1979

Kvinna ·

23 dec, 2022

Jag var ute och gick idag igen i väldigt lungt tempo skall jag säga, blev 2km ändå men det tog 40 min vilket jag annars klarar av 5 km på ( jo jag är en väldigt snabb promenerare annars) Jag fick lite stickningar idag igen vid slutet på promenaden, känns som nervtråds impulser. Hade hoppats på att slippa ta långtids morfinet nu på kvällen men fick krypa till korset å ta 1 av 2 tabletter då det blev för tungt på bröstkorgen. Beror säkert på att jag gick så långt idag. Blev aldrig anfådd men tycker det är jobbigt att prata i mobilen på normalt sätt mot örat. Jag har bara en halv gravid mage av tabletterna inkl anti biotikan jag är tvungen å ta.
Gilla

Petra1979

Kvinna ·

23 dec, 2022

Jag vill önska alla i tråden en riktigt God Jul och ett gott Nytt år när det närmar sig
Gilla

Grynet9

Kvinna ·

24 dec, 2022

God jul och gott nytt år! Jobbar på återhämtningen här hemma. Att röra sig är fortfarande besvärligt och andningen är absolut påverkad. Jag tar fortfarande alla mediciner (även morfin). Ska försöka mig på att duscha idag. Tre dagar sedan operation idag!
Gilla

Zophiee

Kvinna ·

25 dec, 2022

God Jul och Gott Nytt År allihopa! För mig är det dag 9 efter operation och det är verkligen stor skillnad i smärta/rörlighet sen bara några dagar tillbaka. Det spänner och är ömt men gör inte längre ont. Slutade ta all smärtstillande efter återbesöket då hon peppade mig att prova utan. Var alldeles för orolig, trodde ju att jag fick abstinens från morfinet men jag mådde bara lite dåligt första dagen jag slutade, sedan har det bara blivit bättre. Sjukt hur kroppen ändå återhämtar sig så fort, kändes i början som att man alltid skulle ha ont..
Gilla

Grynet9

Kvinna ·

25 dec, 2022

Vad skönt att det känns bättre. Jag är 4 dagar post op idag och har inte tagit morfin sedan igår morse. Har haft huvudvärk och känt mig mörbultad men smärtan har varit hanterbar. Anledningen till att jag slutade med morfintabletterna var att jag kände mig otroligt svullen och förstoppad, det är bättre nu :)
Gilla

Bubba

Kvinna ·

26 dec, 2022

Hej! Jag opererade mig för snart 2 veckor sedan och känner mig så nöjd! Brösten är så snygga, haha. Det jag oroar mig för är ärren i armhålan, särskilt på ena sidan. Det är bulligt. När jag står rakt med armarna ner längs sidorna så ser det bulligt ut vid båda armhålorna, som 2 minisnippor, haha. Hur ser det ut för er? Jag hoppas verkligen bara att det är svullet och kommer lägga sig.
Gilla

Bubba

Kvinna ·

26 dec, 2022

Vill bara skriva att återhämtningen var faktiskt lättare än jag trodde, såklart är det individuellt. Det jobbigaste för mig var illamåendet efter narkosen. Jag tog aldrig något morfin då jag var rädd att det skulle göra att jag mådde ännu mer illa. På 4e dagen mådde jag så pass bra att jag lyckades ha föräldrarna hemma på middag utan att de märkte att jag opererat mig (har inte sagt nåt till dem). Jag har gått promenader från dag 1 men väldigt långsamt då det första dagarna gjorde ont att ha jackan på brösten. Nu snart 2 veckor efter operationen så går det hur bra som helst :) Jobbigast nu är tortyren som skaver.
Gilla

Petra1979

Kvinna ·

26 dec, 2022

Vad skönt att det går frammåt för er alla tjejer :) Jag är nu 6 dagar post-op och har inte tagit något morfin på 2 dygn nu och det känns bättre( tarmarna uppskattar det :D ) Har egentligen aldrig haft jätteont någonstans förutom 1 dygnet efter operationen. Men trycket mot revben och bröstmusklerna har varit jobbigt, så av den anledningen så tog jag halva dosen av långtidsverkande morfinet. Märker oxå nu att magen är mindre upplåst och har mycket mindre gaser då morfinet inte längre finns i kroppen. En annan sak som inte ger mig smärta men obheag är att det känns som implantatet i vänster bröst sliter lite i bröstvävnad , drar,sliter och trycker åt olika håll under dygnets timme, rättar man till op-Bh´n så blir det bättre en stund på ett ställe och sämre på ett annat :D haha man får aldrig vara nöjd ;-) Men överlag så blir det bara bättre för var dag som går, blåmärken försvinner och allt i hemmet blir lättare att göra. Skall på återbesök på torsdag och byta kirurgtejpen vid stygnen så är förväntansfull över det. Går jättebra att ta promenader för mig, går c:a 1-2km varje dag förutom dygnet efter operationen. Längtar till sommaren ^^
Gilla

Fanny35

Kvinna ·

26 dec, 2022

God jul! Jag lyckades få influensa på julafton och har haft väldigt ont överallt :( börjar bli bättre nu men det värker i bröstkorgen trots att jag bara har en mjuk sport-bh som inte sitter särskilt hårt. Hittade även ett par trådar som stack ut ur ena bröstet på juldagen och blev instruerad att klippa bort dem vilket var lite läskigt. Det har varit en väldigt märklig jul.. Men nu är mina nya kompisar två veckor och svullnaden har jämnat till sig så de är ungefär lika nu :)
Gilla

D_ekom

Kvinna ·

26 dec, 2022

Åh vad kul för er att det känns bättre, det ger mig iaf lite hopp att det vänder snart för mig. :D Det är en vecka sen jag opererades och jag är fortfarande begränsad i rörelsen samt har ont. Det spänner, drar, svider, brinner i ärren/såren och inte att tala om ryggen. Har dock slutat med morfintabletterna sen igår kväll alltså 6 dagar efter op pga svullen mage som inte pallar. Det är kanske därför det känns lite värre då smärtan lindras inte lika mycket som med morfinet? Att promenera går inte än, gick imorse till mataffären och var helt slut därefter, det gjorde så ont. Har en vecka kvar till ÅB, är nyfiken hur ärren ser ut :D
Gilla

D_ekom

Kvinna ·

26 dec, 2022

Fanny35 skrev:

God jul! Jag lyckades få influensa på julafton och har haft väldigt ont överallt :( börjar bli bättre nu men det värker i bröstkorgen trots att jag bara har en mjuk sport-bh som inte sitter särskilt hårt. Hittade även ett par trådar som stack ut ur ena bröstet på juldagen och blev instruerad att klippa bort dem vilket var lite läskigt. Det har varit en väldigt märklig jul.. Men nu är mina nya kompisar två veckor och svullnaden har jämnat till sig så de är ungefär lika nu :)

Ajdå, det låter jobbigt med influensan :( Har du varit på ÅB och frågat efter en annan BH? Jag undrar också om inte min är för liten då den skaver på sidan. Krya på dig!
Gilla

Fanny35

Kvinna ·

27 dec, 2022

Jag har varit på återbesök och bhn sitter som den ska. Värken gav med sig när min feber gick ner :) jobbigt med obekväm bh, är ju tillräckligt obekvämt att vara nyopererad. Tack! :)
Gilla

Lovelie

Kvinna ·

27 dec, 2022

En vecka sedan op nu och vilken skillnad det blivit bara dom två sista dagarna! Mycket mindre ont så tar bara tabletter till natten.. å då är de ryggen man får ont i. Och den här jäkla bh’n.. den trycker och skaver.. ska bli skönt den dagen man slipper den!
Gilla

jejubun

Kvinna ·

27 dec, 2022

1.5vecka sedan op för mig nu. Märkt att höger bröst inte droppat lika mycker som vänster men läst att de är vanligt att brösten läker olika snabbt. Känner även mer obehag i höger bröst. Rätt jobbigt faktiskt börjar bli lite orolig men nu har jag återbesök om 2 dagar. Inte gjort mer än att sitta vid datorn och gå på små promenader, ska försöka ta det ännu lugnade antar jag.
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem