Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Tuss123 profilbild

Tuss123

Kvinna ·

02 dec, 2022

Operation december 2022

Bröstförstoring

Någon mer än jag som opererats eller ska opereras i december? Vill ni följas åt inför och efter operationen, skriv en rad kanske vi kan bolla med varandra som opereras ungefär samtligt :) Jag har bytt implantat för att förhoppningvis fylla ut lös hud. Ny klinik denna gång, ganska intressant är att de hade lite olika rekommendationer kring när man får titta på brösten första gången, duscha första gången, osv. Får träna om en månad, duscha direkt. Opererades igår, smärtan är idag hanterbar men sjävklart känner man lite oro över läkningen som nu ska ske under veckorna framöver. Fick väldigt mkt blåmärken på bröstkorgen sist så vet att det är vanligt… Håller tummarna jag slipper denna gång då jag minns att det gjorde ont.

187

Sortera efter

D_ekom

Kvinna ·

27 dec, 2022

Kul att höra att det går framåt för er! Ni som har gjort bakom muskeln, när började era droppa? Mina är så bulliga upp till och har inte blivit mindre än. Lite i vägen när man ska duscha eller klä på sig haha (Det är 8 dagar post op)
Gilla

Zophiee

Kvinna ·

28 dec, 2022

Nu är jag 2 veckor post-op och jag tycker smärtan ökat senaste dagarna, men jag tror att det beror på att jag är mer aktiv nu och säkert överanstränger mig ibland. Börjar också få tillbaka känseln i brösten så det är säkert mycket som händer med nerver som hittar tillbaka till varandra osv. Annars tycker jag brösten mjuknat och glipan mellan dom minskat lite.
Gilla

Petra1979

Kvinna ·

28 dec, 2022

Lovelie skrev:

En vecka sedan op nu och vilken skillnad det blivit bara dom två sista dagarna! Mycket mindre ont så tar bara tabletter till natten.. å då är de ryggen man får ont i. Och den här jäkla bh’n.. den trycker och skaver.. ska bli skönt den dagen man slipper den!

Jag har mitt återbesök imorgon och lyckats vara utan morfin sedan Julafton, har idag inte tagit min dos av Alvedon å Ipren heller, känner dock efter dagens 3 km promenad att jag bör ta tabletterna då det rister,tryker och ömmar för jobbigt. Å så denna Bh som trycker å gör obehag :D Men det blir bättre för varje dag allmänna känslan, idag känner jag mig stark, skall försöka köra bil imorgon till pappa ( 1,5 mil) sen kör han mig till kliniken å hem igen :)
Gilla

Emma Emma

Kvinna ·

28 dec, 2022

Hej, har följt den här tråden ett tag, härligt att läsa om era resor! Jag har själv planerad op om 2 veckor. Om ni har några sista minuten tips som kan vara bra att tänka på inför så tar jag tacksamt emot? ?
Gilla

Petra1979

Kvinna ·

29 dec, 2022

Emma det beror på om du som mig bor ensam eller har sambo / barn. Se till att tvättkorgen är tom, nystädat, matlådor i frysen, köp hem det mesta till kylen å så för man kommer att ha ont och man får inte bära tyngre än 2kg efter operationen. Plocka ned saker från högskåp typ över axelnivå som du kan tänka dig användas under sjukskrivningen, vara sig det är i köket som klädkammaren. Köp hem extra alvedon samt enklare måltider att laga, lyssna på kirurgens tips med.
Gilla

Emma Emma

Kvinna ·

29 dec, 2022

Toppen, jättebra tips! Min sambo är expert på att lägga alla godsaker i högskåpen, får se till att han slutar med det?
Gilla

waldorf4

Kvinna ·

31 dec, 2022

Hej allihop! Jag opererades den 27 december (hybridförstoring) och jag har så fruktansvärt ont i både bröst och över magen. Jag äter smärtstillande och vilar men smärtan är nästintill olidlig. Har ni några tips på hur man klarar av smärtan? :(
Gilla

Petra1979

Kvinna ·

01 jan, 2023

Oj så jobbigt :( För mig var smärtan inte alls så farlig, bara första 2 dygnen som jag hade riktigt ont sedan var det väldigt hanterbart. Det är att hålla hjärnan sysselsatt skulle jag tro att mota bort smärtan då den ändå egentligen enbart existerar via hjärnan till den plats där det gör ont. Om du kan lyssna på poddar som intresserar dig ? se på serier som inte gör att man skrattar ? Hoppas smärtan släpper för dig snart vännen :)
Gilla

Zophiee

Kvinna ·

02 jan, 2023

Hur är smärtan för er nu? Och hur mår ni? Nu är det 2.5 vecka sen op och jag tycker nästan, som jag skrev tidigare, att smärtan inte dalar på samma sätt som den gjorde 5e dagen- 10 dagar efter utan nu är den mer konstant men mer att det svider/skaver vid såren och att huden svider/ömmar. Får också ont om jag råkat bära något lite för tungt eller varit igång mycket under dagen.. känner mig ärligt talat trött på att ha ont nu även om det inte är så farligt.
Gilla

Petra1979

Kvinna ·

02 jan, 2023

Hej Zophiee Jag är på dag 13 nu och kan ärligt säga att jag inte längre har ont sedan dag 10, tar inga värktabletter alls sedan i fredags. Kanske har att göra med att jag fick mina implantat framför muskeln istället för bakom som planerat men pga tajta bröstmuskler så gick det inte. Jag känner av lite mer ömhet och konstiga drag i brösten efter mina 5km promenader det gör jag. Mår fantastiskt bra och skall tillbaks till arbetet på torsdag :)
Gilla

Lovelie

Kvinna ·

03 jan, 2023

15 dagar sedan OP och Jag har obehaglig känsla i ena bröstet till och från, det känns tungt och är mer svullet, vilket gör att man blir lite orolig för det andra bröstet känns mycket bättre. tar fortfarande antiinflammatoriska tabletter om de är vätska som orsakar känslan. Hoppas verkligen det rättar till sig snart.
Gilla

D_ekom

Kvinna ·

03 jan, 2023

Hej! Nu var det ett tag sen, tänkte också uppdatera. Det är 15 dagar sen jag opererades och kan säga att de första 1,5 veckor hade jag mycket ont. Slutade med morfin efter ungefär 1 vecka då min mage inte pallade längre. Har dock fortsatt med alvedon. Jag kunde inte ta små promenader eller ens klä på mig ordentligt. Att duscha var också tufft. Det sticker till här o där, trycket på bröstet, ryggont och 'klådan' osv. Det värsta försvann efrer ca 12 dagar. Igår hade jag första återbesöket och nu är det ärren som känns mest. Det spänner till ibland och ja, stelheten och ryggont är kvar när jag inte rör mig mycket. Det låter kanske dumt men blir lite glad att höra att jag inte är den enda som har så ont. Är så glad för mina nya bröst men smärtan som håller i såhär länge fick mig att tveka ibland haha Då var ju förlossningar enklare då de iaf gick över snabbare Har börjat jobba denna vecka och känner att man glömmer lite bort smärtan i vissa stunder. Annars försöker jag "sova bort" den när jag är hemma (vilket enbart funkar när man inte har barnen hemma) Jag kommer att fortsätta ett tag till med alvedon och Ipren morgon och kväll, hoppas det sista släpper snart och att jag kan fungera som vanligt igen utan smärtstillande.
Gilla

jejubun

Kvinna ·

04 jan, 2023

Lovelie skrev:

15 dagar sedan OP och Jag har obehaglig känsla i ena bröstet till och från, det känns tungt och är mer svullet, vilket gör att man blir lite orolig för det andra bröstet känns mycket bättre. tar fortfarande antiinflammatoriska tabletter om de är vätska som orsakar känslan. Hoppas verkligen det rättar till sig snart.

Jag känner samma här. Nu har det gått 20 dagar sedan min operation och jag har olika känsel i båda brösten. Höger gör fortfarande ont och svullnaden går ner långsammare. När jag fick ta av tejpen efter två veckor visade det sig dessutom att ett av stygnen under höger bröst inte hade läkt ordentligt. Som tur är var det ingen infektion och det blir bättre snabbt, har återbesök igen imorgon.
Gilla

D_ekom

Kvinna ·

04 jan, 2023

Ojj vad jobbigt, på vilket sätt gör det ont? Hoppas det är en del av den vanliga läkningsprocessen, håller tummarna för dig inför återbesöket. Har läst många gånger att brösten kan droppa i olika takt, men bra att du kollar upp i alla fall smärtan. Återkom gärna hur det blev på återbesöket. Angående stygnen så var jag ju på kliniken igen efter 14 dagar och då har några ställen inte läkt lika snabbt. Så jag fick fortsätta med kompressor här och där. Resten kunde vi tejpa. Är det likadant hos dig?
Gilla

Petra1979

Kvinna ·

04 jan, 2023

Jag var på mitt återbesök förra torsdagen ( 9 dygn efter op.) och mina stygn hade inte gått upp utan ärren har läkt jättebra, inga synliga fel eller komplikationer där. SSK klippte bort ändarna av tråden bara och tog bort den, steriliserade igen , luftade å ny tejp som suttit perfekt sedan dess. Hon sade att jag skall byta om 1 vecka själv om den sitter kvar bra då. Har följt deras råd att lufta 2ggr tejpen 2ggr om dagen , genom att halvsitta utan op-bh´n i 20 min. Sedan så blåser jag med hårfönen på lägsta värme efter dusch. Är så glad att jag enbart behövt ta 1 alvedon sedan förra fredagen :D Men jag fick framför muskel placering ist för bakom som planerat så det är mycket kortare kovalecens i och med detta.
Gilla

D_ekom

Kvinna ·

04 jan, 2023

Åh vad olika man får höra av olika kliniker. Till mig sa dom att man ska byta tejpen 10-14 dagar om den sitter kvar. Ska enbart byta kompresser efter dusch eftersom stygnen under ska hålla sig torra och luftiga. Annars ska jag låta brösten vara och ska även fortsätta med operstionsBH. Ska på ÅB igen om ungefär 2 veckor, där hon kommer kolla igen o då ska jag gå över till stöd BH. Tror du det beror på vilken operation man har gjort eller varför kan det skiljas så mycket i skötselråd efteråt? Vad skönt att slippa käka piller, förhoppningsvis kan jag snart sluta med allt med :D
Gilla

jejubun

Kvinna ·

05 jan, 2023

Det känns bara som att höger bröst är en vecka eller mer efter i återhämningen jämfört med vänster, i både smärta och svullnad. Det är bästa sättet jag kan förklara det. Nu har jag även lite mer svullnad runt höger ärr och det gjorde generellt mer ont runt ärret dygnen innan mitt första återbesök (2 veckor efter op). Var på mitt senaste återbesök (3 veckor efter op) för några timmar sedan och stygnet hade läkt ihop sig bra men om något går upp igen måste jag åka in direkt. Angående smärtan så är det normalt att brösten läker olika snabbt och på utsidan ser bröstet helt normalt ut bortsett från lite svullnad som börjat gå ner. Jag är också högerhänt så det är möjligt att jag bara överansträngt höger sida lite för mycket. Senaste veckan har jag använt kompressor medan ärren "torkade" men nu ska jag tejpa normalt i tre veckor och sedan använda silikontejp. Angående tejpning fick jag samma råd att inte byta tejp om det inte behövs men att det är viktigt att man torkar ordentligt efter dusch. Om allt går bra blir mitt nästa återbesök inte förens om 6 månader.
Gilla

Petra1979

Kvinna ·

05 jan, 2023

D_ekom Jag kanske var otydlig i mitt förra inlägg, alltså SSK sa att jag skulle byta min tejp 14 dagar efter Å.B. dvs om 1 vecka. Då jag hadde Å.B förra torsdagen. Jag fortsätter naturligtvis att använda min Op-bh dygnet runt minst Januari ut, får bara lov att öppna den vid dusch och "luftningar" Bra att det går frammåt för er tjejer =)
Gilla

paulina_87

Kvinna ·

05 jan, 2023

Hej! Det har varit spännande att följa er tråd och är tacksam att ni delar med er av era erfarenheter. Jag planerar att operera mig nu under våren och går med tusen tankar. Med anledning av att flera av er beskrivit att ni haft ganska ont flera dagar/veckor efter operationen så blir jag lite fundersam över hur länge man ska räkna med att vara hemma efter OP. Vid en av mina konsultationer sa läkaren att det räcker med fem dagar om man har kontorsarbete, så jag tänker att en vecka skulle vara tillräckligt? Men efter att ha läst era inlägg blir jag osäker och funderar på om man borde vara hemma länge? Vad tycker ni? Jag vill egentligen vara hemma så lite som möjligt då jag just börjat ett nytt jobb.
Gilla

Petra1979

Kvinna ·

05 jan, 2023

Ja det beror på om du gör framför eller bakom bröstmuskeln oxå Paulina, jag fick framför men skulle haft bakom, och jag har ett fysiskt arbete så jag blev tvungen att vara hemma 2 veckor. Men om jag haft kontorsjobb utan tunga lyft så hade jag klarat av att gå till arbetet efter 1 vecka. Framför placering är enklare kovalecens tid
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem