Malin88
Kvinna ·
03 mar, 2011
Plastikdoktor 90210
BröstförstoringMitt favoritprogram! Skulle bara tipsa om det, går på tv11 varje vardag klockan 23.00. Kollar just nu på det jag spelade in igår, är 3 systrar som ska göra bröstförstoring :)
På den kliniken som man spelar in på verkar storleksvalet gå helt fel till. Frågar lixom bara vilken kupstorlek man vill ha. Det går ju inte utgå ifrån.
Sortera efter
Mrs V
Kvinna ·
05 mar, 2011
Malin88
Kvinna ·
05 mar, 2011
mrs V: ja man undrade ju om hon va seriös :S vem tycker osymetriska bröst är fina, som om de ska sitta i olika höjd o ha en deformerad form, är de idealet eller haha! då va ju hennes mkt finare, trots hennes me va för jävliga.. men hon va ju inte mogen för en op, sket i alla risker o ville op direkt trots hon rökte.
Anonym användare
05 mar, 2011
men de förstår väl vem som helst man inte vill operera en som röker.
Kan man inte?? Har rökt mig igenom samtliga op! Inte för att det är att rekommendera, men vad är det som gör att det inte ska fungera, det sker otagliga akutop där pat inte fått ngn chans att sluta röka "i tid"... och mig veterligen, är dödligheten inte särskilt hög!
Det är värre att sluta röka en kortare tid före op, för att opereras under abstinens då kroppens stresshormoner är skyhöga! Där har du en risk om ngt! Ska man sluta röka före operation, ska man göra det långt före, så att kroppen hinner ställa om sig... annars kan man alltid dra ner på rökandet och/elr gå över på cig med den lägsta nikotinhalten, för de är nikotinet som är skadligt i det här sammanhanget!
Anonym användare
05 mar, 2011
men de förstår väl vem som helst man inte vill operera en som röker.
Kan man inte?? Har rökt mig igenom samtliga op! Inte för att det är att rekommendera, men vad är det som gör att det inte ska fungera, det sker otagliga akutop där pat inte fått ngn chans att sluta röka "i tid"... och mig veterligen, är dödligheten inte särskilt hög!
Det är värre att sluta röka en kortare tid före op, för att opereras under abstinens då kroppens stresshormoner är skyhöga! Där har du en risk om ngt! Ska man sluta röka före operation, ska man göra det långt före, så att kroppen hinner ställa om sig... annars kan man alltid dra ner på rökandet och/elr gå över på cig med den lägsta nikotinhalten, för de är nikotinet som är skadligt i det här sammanhanget!
Vet inte varför jag fick "vill" till ett "kan" 💋 ... men shit happens! Nu har jag iaf svarat alla som undrar om rökning vid op, om hur jag har gjort, och överlevt måånga operationer, både akuta och planerade!
Anonym användare
05 mar, 2011
Självklart är det väl bättre att inte röka just innan/efter. Det finns nog en bra anledning till varför läkarna rekommenderar att man gör ett uppehåll så jag antar att det gör mer gott än skada även fast kroppen får abstinens. Däremot trodde jag att man var tvungen att sluta med p-piller men min läkare förklarade att detta gäller främst för dom som även röker.
Malin88
Kvinna ·
05 mar, 2011
Malin88
Kvinna ·
05 mar, 2011
Anonym användare
05 mar, 2011
Självklart är det väl bättre att inte röka just innan/efter. Det finns nog en bra anledning till varför läkarna rekommenderar att man gör ett uppehåll så jag antar att det gör mer gott än skada även fast kroppen får abstinens. Däremot trodde jag att man var tvungen att sluta med p-piller men min läkare förklarade att detta gäller främst för dom som även röker.
Nope, definitivt mer akut "farligare" med abstinens, som då inte bara är ett namn på ett "sug"- tillstånd, utan sätter kroppen i ett kraftigt stresstillstånd/kemisk reaktion (läs om stresshormornernas påverkan på kroppen), lägg därtill stressen kroppen utsätts för under en operation, så har du en dubbel belastning som är mer eller mindre akut. De kirurger oftast tar upp som det negativa med rökningen i de här sammanhangen är att läkningen kan bli sämre/långsammare. Så kan man sluta (vilket man då helst bör), så ska man göra det i god tid op, så att kroppen hinner "lugna ner sig". Sen är det ju naturligtvis individuellt hur pass beroende man är, en del kan ta uppehåll lite hipp som happ utan att gå i taket... no big a deal, medans andra mer eller mindre får ett psykbryt... och det är denna sista kategori som bör se upp, för här är stresshormornerna i taket, hjärtat jobbar hårdare ect, ngt som definitivt är sämre ur op synpunkt än att fortsätta röka, men i mindre mängd! Detta har jag även fått bekräftat av min kirurg, som även han anser att risker vid själva operation ökar om man lider av mer eller mindre svår abstinens... dock rek han att man slutar, av ren praxis. MEn det är väl ingen nyhet för ngn att det är bättre att inte röka, oavsett! :)
Mrs V
Kvinna ·
05 mar, 2011
Ja uff ja.. haha. Och för va porrskådisar så va det, anser jag, katastofala bröst till max.. det är det sista jag förvänta mig se av porrskådisar.. totaldefomerade bröst :P
Jordan: Det är klart att man kan överleva operation trots att man röker men varför ska man inte förebygga alla risker man kan inför en planerad operation. då man har val att göra det bästa för en?
Det är en helt annan sak vid akutoperation och så.. då har man ju inget val och får ta det för vad det är. Men en operation men vet om ska bli av.. varför inte göra det bästa för att förebygga och minska riskerna? Enligt mig är det ganska onödigt att tänka "ja men man kan ju överleva operationer vid akut, trots man rökt" osv.. och leva efter det inför en planerad operation.
Och jag tycker en sund läkare säger nej. Om han säger som det är, vad det bästa är och man har tiden på sig.. men endå struntar i det som den kvinnan gjorde, hon verkade inte ens fatta.. då tycker jag det är bättre säga nej.. hon verkade inte kunna ta kloka beslut för sig själv.. då får man hoppas läkaren gör det åt henne och säger nej till operationen.
Anonym användare
05 mar, 2011
Vi har varit många på de olika forumen som rökt oss igenom våra operationer, akuta såsom planerade, och flera av oss har långt bättre läk-kött än icke rökare, snabbare läkning/finare ärr ect... inte för att försvara rökning (absolut det mest korkade man kan syssla med), utan för att ge det lite mer perspektiv, att det inte alltid är likhetstecken däremellan, spec inte om man räknar in risken att opereras när kroppen är i ett stresstillstånd av abstinens. Liksom att jag har rökt länge, har syresättning och lungkapacitet som ngn som aldrig rökt och är elitidrottare... alltså, d samma här, många faktorer som styr. Kan ju säga, att i mitt fall hade jag inte klarat av operationerna lika bra om jag haft abstinens, absolut inte, spec med tanke på att de flesta blir ju mer eller mindre nerviga/deppiga tiden efter operationen, oavsett!
Sen är det ju upp till varje enskild kirurg att ha sina egna kriterier, en del förbjuder p-piller användning före op, andra ser inga risker med det. Vi har en ung tjeja här på formet som av ngn oförklarlig anledning fick blodproppar i lungorna, icke rökare men p-piller användare, ej rek att sluta ta p-piller... hmmm....
Man får tycka precis vad man vill i denna frågan, huvudsaken är att man är ärlig med kirurg och operationspersonal, dvs att de kan ställa in sig efter omständigheterna! Vet man med sig att man INTE kommer att kunn sluta helt, gå då inte till en kirurg som har det som ett absolut krav... svårare än så är det ju inte! Det genomförs tusentals akutoperationer på personer som inte haft ngn chans att sluta innan.
Anonym användare
05 mar, 2011
Vi har varit många på de olika forumen som rökt oss igenom våra operationer, akuta såsom planerade, och flera av oss har långt bättre läk-kött än icke rökare, snabbare läkning/finare ärr ect... inte för att försvara rökning (absolut det mest korkade man kan syssla med), utan för att ge det lite mer perspektiv, att det inte alltid är likhetstecken däremellan, spec inte om man räknar in risken att opereras när kroppen är i ett stresstillstånd av abstinens. Liksom att jag har rökt länge, har syresättning och lungkapacitet som ngn som aldrig rökt och är elitidrottare... alltså, d samma här, många faktorer som styr. Kan ju säga, att i mitt fall hade jag inte klarat av operationerna lika bra om jag haft abstinens, absolut inte, spec med tanke på att de flesta blir ju mer eller mindre nerviga/deppiga tiden efter operationen, oavsett!
Sen är det ju upp till varje enskild kirurg att ha sina egna kriterier, en del förbjuder p-piller användning före op, andra ser inga risker med det. Vi har en ung tjeja här på formet som av ngn oförklarlig anledning fick blodproppar i lungorna, icke rökare men p-piller användare, ej rek att sluta ta p-piller... hmmm....
Man får tycka precis vad man vill i denna frågan, huvudsaken är att man är ärlig med kirurg och operationspersonal, dvs att de kan ställa in sig efter omständigheterna! Vet man med sig att man INTE kommer att kunn sluta helt, gå då inte till en kirurg som har det som ett absolut krav... svårare än så är det ju inte! Det genomförs tusentals akutoperationer på personer som inte haft ngn chans att sluta innan.
Självklart har alla olika förutsättningar inför operationer och viktigaste är att lita på vad läkaren säger. Måste dock tycka om rökningen. Om man gör en planerad operation så har man oftast god tid på sig att göra ett upphåll så att kroppen inte behöver vara i "chock" när man väl ligger på operationsbordet. Enligt mig handlar det om at prioritera, en cigg eller en säkrar operation? Jag är hellre på säkra sidan men det är ju bara jag.
Anonym användare
05 mar, 2011
Jordan: Det är klart att man kan överleva operation trots att man röker men varför ska man inte förebygga alla risker man kan inför en planerad operation. då man har val att göra det bästa för en?
Det är en helt annan sak vid akutoperation och så.. då har man ju inget val och får ta det för vad det är. Men en operation men vet om ska bli av.. varför inte göra det bästa för att förebygga och minska riskerna? Enligt mig är det ganska onödigt att tänka "ja men man kan ju överleva operationer vid akut, trots man rökt" osv.. och leva efter det inför en planerad operation.
Moralpredikningar hör inte hemma i denna diskussion anser jag, för är man en vuxen människa tar man ansvar för sina handlingar (efter att ha blivit informerad om ev risker, för i fall som detta drabbar det ju bara en själv), och i det ingår att vara ärlig mot sin kirurg/op-personal i denna fråga. Har kirurgen tex noll - tolerans mot detta, så bör man ju söka sig till ngn som lämnar ansvaret på dig själv (behandlar dig som en vuxen individ) efter att ha informerat om riskerna, som sig bör vuxna människor imellan sas... Måhända att jag är tämligen "osvensk" i fråga om individens självbestämmande (inom lagens gränser dvs). Det är ju ingen som påstår att det är bra att röka överhuvudtaget, bara det faktum, att det faktiskt kan vara betydligt mer riskfyllt att opereras under kraftig abstinens, och ingen, som då vet hur kroppen fungerar, borde kunna säga emot i denna frågan! Vet du med dig att du får "psykbryt/kraftiga kroppsliga symtom bla från hjärta" när du försöker sluta, sluta då i GOD TID!!! ... det var ju det jag ville få fram! Och för de andra som vet med sig att de inte kan göra ett totalstopp (det vet man, om man känner sig själv), men ändå väljer att både opereras och att röka vidare, och kirurgen är ok med det... rök då, istället för att stressa över det, men försök att dra ner, och se till att vara ärlig mot din kirurg (samt op personal) ang din rökning!
De flesta jag följt under åren, har övervägande majoritet varit icke rökare som fått de VÄRSTA problemen med sin läkning.
Samma kontrovers gäller p-piller elr inte pre op, samt blodförtunnande inför en bukplastik (en del kirurger ser det i närmast livsviktigt att ge en förebyggande behandling med blodförtunnande före op... min kirurg tittade förvånat på mig när jag frågade, och sa; Varför??)
Minanyatuttar
Kvinna ·
05 mar, 2011
Det där med att fråga vilken kup strl man vill ha,det var PRECIS så min kirurg gjorde,och det ångrar jag än idag..
Har inte vågat säga till...det borde jag ha gjort...för hur sjutton kan man veta vilken kupstrl man vill ha och så när man aldrig haft ett par bröst och har ingen aning om vad det egentligen betyder....?
Anonym användare
05 mar, 2011
Om man gör en planerad operation så har man oftast god tid på sig att göra ett upphåll så att kroppen inte behöver vara i "chock" när man väl ligger på operationsbordet.
Exaktemente :) ... ingen mening att börja fundera på ett stop 1-2 v före op, om man vet med sig att man är disponibel för mer eller mindre extrem abstinens!
Malin88
Kvinna ·
05 mar, 2011
Det där med att fråga vilken kup strl man vill ha,det var PRECIS så min kirurg gjorde,och det ångrar jag än idag..
Har inte vågat säga till...det borde jag ha gjort...för hur sjutton kan man veta vilken kupstrl man vill ha och så när man aldrig haft ett par bröst och har ingen aning om vad det egentligen betyder....?
ja de är helt sjukt, då får man ju fråga vilket underband också plus så får man lägga till lite mer cc då implantat behöver större kupor. väldigt fel sätt o välja implantat på.. många tänker ju i bhstorlekar när de inte är insatta. jag tänkte jag ville ha en c kupa, kändes lagom på nåt sätt. men jag visste inte hur stort en ckupa va ens :S men jag gick med ristestet o kände efter vad som passade till kroppen. hade du valt större eller mindre om du inte valt efter kupa?
Minanyatuttar
Kvinna ·
05 mar, 2011
Jag gjorde aldrig något ristest. och ja sa oxå typ c-d eftersom det lät bra och ganska stort...blev tom osäker och tänkte att D är ju jättestort...minns inte om jag sa det..
Fick aldrig reda på något antal cc han kansk skulle lägga in,utan han sa att det ser han inte förrän jag ligger på operationsbordet och ser hur mkt han kan/måste lägga in.
Jag hade ABSOLUT valt större om jag hade fått,testa och gå igenom. absolut idag när jag vet,och även då när jag testade tror jag...
Riktigt besviken på hur han skötte det faktiskt..
som om en 70D skulle ha lika stor kupa som en 85D tex...blää blir bara arg och ledsen när jag tänker på det
Mrs V
Kvinna ·
05 mar, 2011
Kanske moralpredikningar för dig men inte för mig.. det va min åsikt. Och det va just det som avsnittet handlade om.. läkaren ville inte operera en patient som inte slutade att röka trots han gett henne både tid och råd. Då gör han inte fel i avv säga nej till henne sen.. då är det skitsamma va man anser om det är bra att röka innan eller inte. Vill läkaren inte så vill läkaren inte..
Och har inte sagt att man ska sluta tvärs iheller så lägg inte ord i min mun tack. :P
Anonym användare
05 mar, 2011
Och jag tycker en sund läkare säger nej. Om han säger som det är, vad det bästa är och man har tiden på sig.. men endå struntar i det som den kvinnan gjorde, hon verkade inte ens fatta.. då tycker jag det är bättre säga nej.. hon verkade inte kunna ta kloka beslut för sig själv.. då får man hoppas läkaren gör det åt henne och säger nej till operationen.
Tror inte vi är på riktigt samma nivå i den här diskussionen.
1. summan av min kardemumma har ju hela tiden varit att slut i god tid, om du tänker sluta (vilket är det bästa ur alla aspekter)!... vars skiljer våra åsikter där?
2. Bästa att förebygga och minska risker; var är vi oense om det? Min synpunkt är beoynd personlig moral... för vi vet redan att det inte är bra att röka, överhuvudtaget, så den biten kan vi hoppa över... som vi alla vet, är det inte en perfekt värld vi lever i, vare sig det är i det lilla eller stora perspektivet... vi gör mkt som inte är bra för oss, i alla möjliga olika sammanhang, vräker i oss socker och snabbmat trots att vi vet att det är en tämligen stor risk att drabbas av övervikt, diabetes och hjärt/kärlsjukdom.
3. sund läkare säger nej; Ja, det är upp till den enskilde läkaren, sund elr inte, det har jag inte har en åsikt om whatsoever, eftersom min diskussion har passerat det moraliserande stadiet... för det är ju inget fel i det, de har rätt att säga nej, självklart! Det enda jag hade att säga om det, var att man bör söka sig till en annan kirurg om man vet med sig att man inte kan sluta helt, eftersom jag tycker att man ska vara ärlig i denna frågan!
Så jag vet inte riktigt vart jag lägger ord i din mun... Den enda skillnaden här är, att du moraliserar, vilket jag inte gör... för vi tycker ju i grunden detsamma... dvs, det är inte bra att röka, man bör kunna planera ett tidigt rökstop ect... Det som skiljer det hela åt är, att jag tog upp en risk som det sällan talas om (större risk) samt det facto, att det behöver inte innebära ngn katastrof om man inte lyckas sluta, det är värre att utsätta sig för stressen över att inte kunna, 1-2 v före op (brukar vara ganska vanligt att det handlar om så pass kort tid)!
Malin88
Kvinna ·
05 mar, 2011
Minanyatuttar
Kvinna ·
05 mar, 2011
Jag fick inte prova någonting överhuvudtaget...
Jag har ca 70E just nu,har förvisso gått upp en del i vikt senaste halvåret,som jag tänkte gå ner,..antar att brösten kommer krympa en hel del då oxå..
vet inte riktigt hur mkt jag skulle lägga in,vill att dom ska vara större,men inte gigantiska..tror jag skulle få rum med ganska mkt mer utan att det ser konstigt ut..
haha vet! han är så besatt av kvinnokroppar :P han är som ett litet barn. men kul o se före o efter operationerna :) såg ett avnitt för ett tag sen, va en i porrbranchen som ville göra om hennes bröst. de satt uppe vid hakan. sen jämförde hon med en annan på jobbet o sa de va fina o fylliga! de va nog de hemskaste bröst jag nånsin sett. de va så gräsliga, o hon tyckte de va fina :O de ena bröstet va nog 5 cm längre ner, 10 cm mellanrum o ute i armhålorna, o formen går inte tala om. så man sa va glad för de man har hehe :P
Haha ja du.. omg.. såg det med.. jag fattade verligen inte aaaalls hur hon kunde ta hennes osm exempel på perfekta bröst.. dem va HEMSKA, bland det fulaste jag sett. Dem är ett par sådana bröst jag hade i min rädsla att få.. dem satt ju i armhålorna, helt konstig form på dem och asymetriska så det skrek om det.
Fattade verkligen inte varför hon tyckte dem va så perfekta =/