Jeiden2011
Kvinna ·
11 sep, 2013
*Vi som gör bukplastik i December 2013! *
BukplastikSortera efter
mattemamman
Kvinna ·
08 mar, 2014
mattemamman
Kvinna ·
10 mar, 2014
Hallå! Imorgon är det 12 veckor sen jag gjorde min stora bukplastik med sydda magmuskler. Jag är svullen i perioder men idag är jag mer svullen än någonsin tidigare. Bullig som om jag vore gravid från naveln och ner till snittet. Jag har ju också en hård förtjockning där när jag spänner musklerna sedan nån vecka tillbaka. Har ni andra haft liknande? Känns lite "hulligt" med fett där också jämfört med sidorna. På höfterna är jag också lite "hullig" men ändå ok... Känner mig som en svamp :- (Fösöker att tänka att tiden ska ha sin gång men nu känns det lite motigt...
mammamage
Kvinna ·
11 mar, 2014
Norpan
Kvinna ·
12 mar, 2014
mattemamman
Kvinna ·
12 mar, 2014
Hej Norpan och mammamage! Om bara svullnaden fanns vore jag lugn men den håda bullen gör nu ont sedan ett par dagar och besvärar ordentligt. Eftersom min kirurg är på semester så pratade jag med en plastikkirurg på jobbet (jobbar ju på narkosen själv) som tror en del av bukmusklerna under naveln behöver stramas åt mer pga lossade suturer eller helt enkelt utdragna bukmuskler där igen??? Ovanligt och icke önskvärt var hans ord men det händer ibland. Han brukar då korrigera med att strama åt musklerna mer där och sen korr huden. Ska till "min" kirurg nästa vecka så får vi se vad hon säger... troligtvis att jag ska vänta tills ordinareie slutbesiktning i maj... idag ser det faktiskt ut som om jag har samma utbuktande mage som innan op - nåt har hänt där inne och det är inte ok :-(
Norpan
Kvinna ·
12 mar, 2014
Hej Norpan och mammamage! Om bara svullnaden fanns vore jag lugn men den håda bullen gör nu ont sedan ett par dagar och besvärar ordentligt. Eftersom min kirurg är på semester så pratade jag med en plastikkirurg på jobbet (jobbar ju på narkosen själv) som tror en del av bukmusklerna under naveln behöver stramas åt mer pga lossade suturer eller helt enkelt utdragna bukmuskler där igen??? Ovanligt och icke önskvärt var hans ord men det händer ibland. Han brukar då korrigera med att strama åt musklerna mer där och sen korr huden. Ska till "min" kirurg nästa vecka så får vi se vad hon säger... troligtvis att jag ska vänta tills ordinareie slutbesiktning i maj... idag ser det faktiskt ut som om jag har samma utbuktande mage som innan op - nåt har hänt där inne och det är inte ok :-(
Mich
Kvinna ·
13 mar, 2014
Mattemamman fy så tråkigt för dej :(
Stackare, förstår verkligen din oro! Hoppas så för din skull att den där kirurgen har fel.
Håller tummarna <3
Norpan
Kvinna ·
20 mar, 2014
mattemamman
Kvinna ·
21 mar, 2014
Ja Norpan, i 3 dagar har jag åkt in och ut på akuten, provtagning och rtg men där emellan jobbat :-). Prover uteslöt iaf några ev blodproppar i buken. Ct-buk visade idag det jag själv frågade om för 4 veckor sen när det började; att någon vätska kapslat in sig och ligger och besvärar - det är ett gammalt hematom som ligger som en kaka i nedre delen av buken och har nu börjat dra åt sig vätska så därför sväller jag upp och det gör ont. Finns ju ingen plats för vätskan :-(. Om det inte gått tillbaka inom 4 veckor så blir det op med evakuering av hematomet och allmän upprensning därinne... vill helst inte op:a mig men samtidigt tror jag inte att kroppen orkar ta hand om detta själv med tanke på att den inte orkat suga upp någon serös vätska tidigare så jag blivit tappad i buken istället. Igår försökte kirurgen tappa igen men eftersom han misstänkte gammalt blod är det för tjockt vilket röntgen också visade idag... Bara att avvakta och se hur det utvecklas. Tydligen är detta en ovanlig komplikation men den förekommer dock. Typiskt!!! Jag har ju op:at mig privat men nu hamnat i landstingets regim vilket känns bra. Kirurgjouren jag träffat på sjukhuset nu är också plastikkirurg så det känns bra. Han säger att om hematomet tas bort så kommer detta inte påverka slutresultatet av min bukplastik uatn jag kommer blir platt igen även om det nu tar lite tid. Nu känner jag mig svullen, flåsig pga all vätska som trycker och allmänt trött. MEN jag tycker det känns bra att få svar och ser framåt med hyfsat gott mod ändå ;-) Trevlig helg!
Mich
Kvinna ·
21 mar, 2014
Men oj Mattemamman va du råkat ut för, stackare!
Positivt att dom hittat va som är knas och som du säger blir det bra i slutändan :)
Och tänk på att om dom öppnar om 4 v så hinner du bli väldigt återställd till sommaren!
Skönt för dej att känna att dom nu tar hand om dej på bästa sätt.
Kram till dej
Norpan
Kvinna ·
21 mar, 2014
mattemamman
Kvinna ·
22 mar, 2014
Tack för er omtanke Mich och Norpan... Kram tillbaka ;-)
Miss Boob
Kvinna ·
03 apr, 2014
mammamage
Kvinna ·
20 maj, 2014
Norpan
Kvinna ·
22 maj, 2014
mammamage
Kvinna ·
22 maj, 2014
Hej Norpan!!
Jag känner av magen mindre och mindre, peppar peppar.. Men jag börjar också "känna" magmusklerna igen, att känseln börjar normaliseras innuti med. Jag känner hur de spänns när jag drar in magen, en skön känsla. Jag ska på återbesök i juni, jag har tagit det lugnt med träning, INGEN magträning förrän jag fått klartecken av kirurgen mer än att jag ständigt håller in magen som jag gjort hela mitt liv. Naveln börjar se lite vettig ut nu med när allt mjuknat lite. Jag är fortfarande svullen ovanför snittet men det kan väl ta ett år att bli av med har jag förstått. Kram på er! Jag känner mig väldigt nöjd med ingreppet men skulle aldrig göra om det. Tror jag...
mammamage
Kvinna ·
15 sep, 2014
Hallå! Är det någon kvar här inne? Speciellt Fr sven, hur har det gått för dig, har tänkt väldigt mycket på dig. Norpan: jag läste i en annan tråd att du hade lite meck fortfarande?
Norpan
Kvinna ·
17 sep, 2014
mammamage
Kvinna ·
18 sep, 2014
Hej Norpan, vad skönt att höra!
Jag mår bra, inga smärtor. Jag har fortfarande väldigt mycket känselbortfall runt naveln men det känns som att det kommer tillbaka lite grann. Jag har lite svullnad ovanför snittet ovanför ljumskarna men nu har det gått ned så pass att jag inte tänker på det. Jag kan inte låta bli att stirra på magen morgon och kväll när jag står framför badrumsspegeln, det är helt otroligt att det gick att göra det kirurgen gjorde. Glad att jag gjorde det och att det är över. Skulle inte vilja vara med om det igen.
Jag kom igång bra med träning under sommaren, löpning och enkel stryrketräning typ squats och knäarmhävningar. Tänkte testa lite mammamage-appen med men har hamnat i lite annan ohälsa så just nu är det stagnation. Men jag tycker mig märka att min svullnad gick ned markant när jag kom igång med träning som peppade upp cirkulationen. Idag har jag svept min första gröna frukostdrink i ett försök att introducera lite mer raw-food i kosten. Man blir ju lite mer peppad att ta hand om sig när man inte känner sig som en gammal tant med hängbuk..
Norpan
Kvinna ·
20 sep, 2014
Ja väldigt olika svar ang träningen??? Jag vet inte men ärrvävnad vill man ju ha för att magmusklerna som sytts ska läka bra och hålla ihop innan hårdare träning. Jag har frågat min kirurg om förhårdnaden jag har i magen och den är för tjock för att vara bara ärrvävnad men enligt henne normal. Vissa har denns hårdhet länge efter op men borde sedan avta (inom 1 år?). Konsulterade en annan kirurg som sa att det kan vara lite inkapslad vätska eller fibrotisk vävnad som borde försvinna inom ett år, annars kan man behöva operera detta... Jag skulle iaf avvakta till återbesöket i maj så jag gör väl det så länge det inte blir värre. Jag är igång med löpning och det funkar bra, väntar med styrketräning som berör magen men kör lite armar. Skönt att få vara igång igen för man är ju lite nojig att gå upp i vikt igen efter bukplastiken nu... Hur går det för er andra med vikt och träning? Trevlig helg 😛!