Jeiden2011
Kvinna ·
11 sep, 2013
*Vi som gör bukplastik i December 2013! *
BukplastikSortera efter
Norpan
Kvinna ·
02 feb, 2014
Itawe
Kvinna ·
04 feb, 2014
mattemamman
Kvinna ·
05 feb, 2014
Hej på er! Skönt att alla läker bra... jag har varit lite inaktiv ett tag men jag behövde en paus för jag blev nästan manisk av alla bilder, jämförde läkning, ärr mm och behövde tänka tillbaka på min förutsättning och känner mig väldigt nöjd nu... ;-) Jag är ju inte 20 år direkt 🤭. Springer lite på crosstrainern 30 min och det går bra, med armarna till också... Får inte göra situps på minst 6 månader men ska börja löpträna lite om några veckor... har gjort lite benövningar ok också. Gott att sova utan gördel men har fortsatt dagtid... Köpte ny mindre storlke på Lindex i förrgår för nu sväller jag av mer och mer och den förra gördeln är för stor - bekväm ja men ger inte den kompression över magen som behövs... Den nya stasar lite väl hårt över midja/upp mor revbenen men jäklar va bra den sitter över mage/vulva... vill man vara fin får man lida pin, eller? Ha det gott alla // kram
Solig
Kvinna ·
05 feb, 2014
Hej alla, här kommer en till som inte varit aktiv på ett tag. Roligt att kika påera före och efterbilder..det är mkt som hänt. Själv är jag nöjdare än nöjdast men lite oro kryper i mig. Vet inte om vågen minär ett aprilskämt men ibland så är jag nere på 63 kilo men sen ngn dag senare står den på 66 kilo.
Har googlat runt och hittar varning varning gå inte upp efter en bukplastik? Min fråga är vad händer då?
Opade mig för 2 månader sedan och orolig omjag gått upp kiloförstört hela min op?? :(
Hoppas på MASSOR av olika inlägg..vill veta vad HARni fått för råd? KRAAAM😉
kejsarsnitt2003
Kvinna ·
05 feb, 2014
Ja man längtar till sommaren mammamage min kirurg frågade mig på återbesöket om jag var nöjd mitt svar: Skojar du eller kommer du inte ihåg före bilden ?! varpå Jonas svarar: jag den var alldeles degig ärligt men sant :-) Jag hoppas också de som haft komplikationer får lite flyt så de kommer kännas lättare för dem och de får känna deras första lyriska dagar utav många :-)
Jeiden2011
Kvinna ·
06 feb, 2014
finförmig
Kvinna ·
08 feb, 2014
Hej alla!
Nu har jag jobbar min första veckan, vilket gick toppenbra!! Har även kommit igång att träna vilket var HELT UNDERBART!! Har lite svårt att ta det lugnt bara :)
Har sista sårskorpan kvar men tycker att det läker bra och väntar tåligt på att det ska läka helt. Har även hittat på silikontejpen, har haft den några dagar så ska bli skoj att se hur ärret ser ut nu när det är dags att byta. Annars tycker jag att det flyter på bra. Livet kommer mer och mer tillbaka, precis som Jeiden är det hämtning av barn, arbete och allt annat jag gjorde innan operationen.
Hoppas att det går bra för er andra!!
Jeiden2011
Kvinna ·
11 feb, 2014
finförmig: Låter bra :-)) Visst är det skönt att komma igång med livet igen? Veckorna går undan så mycket snabbare när man är upptagen med allt möjligt.
Nu har äntligen den heliga veckan kommit, vecka 10!! Det innebär att jag kan, om jag vill, vara utan gördeln helt och hållet from nu.
Har skippat den helt nattetid och kommer inte att sakna den, men dagtid får vi se...har en liten tanke att ha gördel (vilken som är bekvämast) i två veckor till så att det blir 3 mån med gördel. Jag har ju haft turen att inte svullna upp så mkt förutom första 3 veckorna så det känns inte lika angeläget att kämpa på med den. Däremot kanske man får ändå finare resultat i slutändan och då kanske det är värt att ha den i några veckor extra??
Vad tycker ni? Hur länge kommer ni ha gördel?
Ärret ser riktigt tunt och fint ut, typ lika bred som ett streck på tangentbordets bokstäver...supertunt. Men om det är tack vare silikon tejpen eller inte är svårt att säga men att det har blivit finare på några veckor är helt klart. Svårt bara att fånga upp på bild. Skulle kanske prova min Nikon kamera istället för mobilen.
Norpan
Kvinna ·
19 feb, 2014
Jeiden2011
Kvinna ·
23 feb, 2014
Norpan: Samma här, både vad gäller förkylningen och större mage efter måltider. Fast det senare har jag alltid haft, så det beror väl på att magsäcken är proppfull :-) Ang förkylningen hade jag en envis förkylning i 2 veckor med fruktansvärd hosta! Hade ont i magmusklerna på kvällarna.
Magen ser bra ut, ärret är fortfarande rött men det kommer ju ta ett år innan det börjar blekna. Kämpar på med silikontejpen, byter 1 gång i veckan. Funkar jättebra. Gördel har jag inte på mig alls längre och det känns bara jobbigt precis efter maten när magen svullnar upp men så på morgonen är den platt som en pannkaka ;-)
Har även badat i badhus med barnen, gick suveränt. Hade tejpen på under baddräkten (har inte hunnit köpa bikini än) och bastade efter.
Måste bara komma igång med träningen, tack vare förkylningen måste jag väl börja om från början...suck.
Kram på er!
mammamage
Kvinna ·
24 feb, 2014
Norpan, Jeiden och alla andra!
Jobbigt med hostan Norpan, den hade jag med fat ca 2-3 veckor efter op. Jag är i vecka 12 efter op nu och har slängt gördeln..för gott..? Känns så faktiskt. Men känner mig fortfarande lite sårbar utan den. Jag har fortfarande lite svullnad runt/under och ovanför naveln samt ovanför snittet, mest på en sida. Men det har nog minskat ganska mycket efter vecka 10 skulle jag säga.
Jag svullnar också lite efter ätning och på kvällen men så har jag ju alltid varit. Den stora skillnaden nu är att jag faktiskt KAN dra in magen så den blir PLATT även om jag moffat. Den är inte platt som en pannkaka om jag inte själv drar in den men det kunde jag nog inte heller räkna med med min svankrygg!
Pepparpeppar, men detta börjar kännas riktigt bra. Det lustiga är att när jag känner mig svullen så är det mest "innuti" för tittar jag mig i spegeln kan jag dra in magen i allafall, det hade jag absolut inte göra tidigare.
Ni som lagt in efterbilder. Är ni HELT avslappnade eller spänner ni magen? Ni som är platta som plankor :-))
Norpan
Kvinna ·
24 feb, 2014
Jeiden2011
Kvinna ·
26 feb, 2014
mammamage och norpan: Min mage är inte helt platt som en pannkaka (förutom på morgonen innan frukost) men det tror jag inte beror på svullnad under skinnet utan för det är innifrån som det putar (som innan op också). Jag tror att vi måste bygga mer magmuskler som ska hålla det platt. Körde för första gången plankan (på knä som start) och sidoplankan igår på träningen. Kändes ok även fast det är lite obehagligt på nåt sätt, det liksom sticker där muskulaturen är ihopsydd. Men inget ont eller så utan att det bara kändes lite konsigt. Körde även andra övningar, bla en för axlar där man ligger på mage och har en hantel som man jobbar med och det gick bra det med, för magen menar jag.
Mitt mål är att få en bra bålstabilitet och starka magmuskler, och det känns som att man nu har det rätta grundläget att utgå från nu efter op. Märkte även att när jag kört magmuskler fick jag som en lodrät linje/skugga som är riktigt fin, definitionen av magmuskler som börjar komma kanske?? :-D Det är inte bara snyggt och utan också viktigt för rygg att ha en stark mage...
Kör med silikontejpen i en vecka, sen byter jag. Duschar med den på, händer ingenting, är riktigt nöjd m tejpen.
Norpan
Kvinna ·
27 feb, 2014
mammamage
Kvinna ·
27 feb, 2014
Norpan! Jag har varit utan gördeln en vecka ungefär, men den är på idag eftersom jag kände mig lite öm och mer svullen ovanför naveln i går. Det är väl där musklerna är sydda det är lite roddigt med läkningen verkar det som. Verkar följa boken eftersom vi är flera som känner av det... Vi är ju inte riktigt genom tre månader ännu..
Norpan
Kvinna ·
27 feb, 2014
mattemamman
Kvinna ·
28 feb, 2014
Itawe
Kvinna ·
01 mar, 2014
finförmig
Kvinna ·
01 mar, 2014
Hej på er! Jag har fortfarande gördel dagtid, då jag blir lite svullen och det känns som ett bra stöd, har ju ärr ända upp till brösten. Mitt ärr är rätt stramt och det är jobbigt då jag blir svullen eftersom att det gör rött ont då :( Så jag tänker nog köra på med gördeln några veckor till på dagtid. Under natten sover jag utan, vilket funkat bra! När jag tränar har jag dock ingen gördel...
Har kommit igång rätt bra med träningen sedan några veckor. Kör för fullt med allt jag kommer på :) Men mycket fokus på bålstabilitet och kondition. Brukar köra plankan och lite sneda sit-up, känner av att musklerna inte riktigt är med mig men inget gör direkt ont och det är skönt att se att det går frammåt hela tiden. Jag har tack och lov inte blivit sjuk sedan op, lite snorig i veckan men inte värre än att det räcker med en alvedon för att masa sig till jobbet :)
Hoppas det funkar bra för er andra.
Har ni tips på bra magövning tar jag gärna emot!!
Angående tejp så har jag slutat med det... den bruna tejpen kliar och silikontejpen blev jag osams med... kanske ska prova med silikon igen, men den kändes kletig efter jag tränade och då blev jag osäker på om den skule bytas eller sitta kvar eller tas bort vid duschen...
Norpan
Kvinna ·
06 mar, 2014