Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Lolitamin profilbild

Lolitamin

Kvinna ·

21 okt, 2019

Vi som opereras i Jan 2020

Bröstförstoring

Hej, Jag ska göra ett implantatsbyte den 2/1 på Nordiska Kliniken hos Mattias Elmér. Vid min första operation (mars 2019) uppskattade jag den här typen av tråd, så kul att dela upplevelsen med andra. Är det fler som ska opereras i Jan, berätta gärna lite om er upplevelse :) Mvh Loli

297

Sortera efter

Lolitamin

Kvinna ·

25 jan, 2020

Selines skrev:

5 dagar sedan op.
Har fortfarande otroligt ont i bröstmuskulaturen och svårt att röra mig. Ont i kroppen på grund av halvsittandes läge...
Har fått 40 graders feber nu med men ingen infektion i snitten.. ?
Någon mer som har fått feber? När har ni börjat ta er ut och göra saker och köra bil?
Var ute igår och umgicks med vänner men det slog tydlugen ut mig helt.... :(

Jag tycker att det har varit så för mig med efter båda mina OP, att man snabbt blir trött, jag jobbade en halvdag strax efter min första OP och tyckte det var helt ok smärtmässigt men dagen efter sov jag hela dagen så insåg att kroppen behöver vila och fokusera på att läka. Håll koll så febern inte beror på någon inre infektion. Krya på dig och ta det lugnt, skittråkigt jag vet men man måste ha tålamod med mycket efter OP och läkningen måste få ta sin tid. Kraaaam
Gilla

fannylicious

Kvinna ·

25 jan, 2020

Hej! Själv ska jag operera mig om tre dagar, återkommer senare hur det gick. Kul att följa er andra ;)
Gilla

Emsjo

Kvinna ·

26 jan, 2020

Selines skrev:

5 dagar sedan op.
Har fortfarande otroligt ont i bröstmuskulaturen och svårt att röra mig. Ont i kroppen på grund av halvsittandes läge...
Har fått 40 graders feber nu med men ingen infektion i snitten.. ?
Någon mer som har fått feber? När har ni börjat ta er ut och göra saker och köra bil?
Var ute igår och umgicks med vänner men det slog tydlugen ut mig helt.... :(

Hur mår du nu? Nån som vet om det är vanligt med feber eller är det "alltid" ett tecken på infektion av något slag? :) Eller att kroppen typ vill läka?
Gilla

JuliFlicka

Kvinna ·

26 jan, 2020

Känns aom det var ett tag sen man hörde uppdateringar här. Hur har det gått för alla som opererade sig i börjam av månaden? Min smärta har gått bort helt skulle jag säga. Och smärtan som var var ändå inte så fruktansvärd som jag föreställt att det skulle vara. Någon mer än jag som kännt att det varit jobbigt psykiskt? Jag har verkligen ifrågasatt allt och gör till o från fortfarande. Men hoppas det bara sitter i huvudet och att jag med tiden kommer bli nöjd med mitt beslut att operera mig och nöjd med resultatet :)
Gilla

carolineadam

Kvinna ·

26 jan, 2020

Jag opererade mig den 2 januari. Här har smärtan också gått över helt. Idag kände jag dock nån slags diffus brännande känsla i brösten, tror jag överansträngde mig lite när jag städade och flyttade på möbler. Men gick över när jag vilade mig. Just nu vill jag bara att tiden ska gå så brösten mjuknar och resultatet blir mer naturligt som jag vill ha det. Men är riktigt nöjd med storleken och formen det är bara att framifrån naken ser brösten lite ”bolliga” ut fortfarande. Jag njuter av att kunna sova normalt igen på sidan, tog typ två veckor innan det kändes bra att ligga på sidan. På torsdag har det gått fyra veckor så då ska jag till en underklädesbutik och få hjälp med att ta mina mått och skicka till kliniken så jag kan få stöd-bh. Hur går det för er andra?
Gilla

JuliFlicka

Kvinna ·

26 jan, 2020

carolineadam skrev:

Jag opererade mig den 2 januari. Här har smärtan också gått över helt. Idag kände jag dock nån slags diffus brännande känsla i brösten, tror jag överansträngde mig lite när jag städade och flyttade på möbler. Men gick över när jag vilade mig. Just nu vill jag bara att tiden ska gå så brösten mjuknar och resultatet blir mer naturligt som jag vill ha det. Men är riktigt nöjd med storleken och formen det är bara att framifrån naken ser brösten lite ”bolliga” ut fortfarande. Jag njuter av att kunna sova normalt igen på sidan, tog typ två veckor innan det kändes bra att ligga på sidan. På torsdag har det gått fyra veckor så då ska jag till en underklädesbutik och få hjälp med att ta mina mått och skicka till kliniken så jag kan få stöd-bh.

Hur går det för er andra?

Jag har legat lite på sidan men sedan rullat runt på rygg igen. Nojig att resultatet ska påverkas av att ligga på sidan.. men det är ju en plåga att sova på rygg haha Jag upplever fortfarande mina som rätt högt upp så hoppas hoppas att de beger sig lite neråt snart. Mitt högra är dessutom lite lägre än det vänsta. Ja kan tiden bara gå lite snabbare så de förhoppningsvis blir lite mer naturligt resultat!
Gilla

JuliFlicka

Kvinna ·

26 jan, 2020

carolineadam skrev:

Jag opererade mig den 2 januari. Här har smärtan också gått över helt. Idag kände jag dock nån slags diffus brännande känsla i brösten, tror jag överansträngde mig lite när jag städade och flyttade på möbler. Men gick över när jag vilade mig. Just nu vill jag bara att tiden ska gå så brösten mjuknar och resultatet blir mer naturligt som jag vill ha det. Men är riktigt nöjd med storleken och formen det är bara att framifrån naken ser brösten lite ”bolliga” ut fortfarande. Jag njuter av att kunna sova normalt igen på sidan, tog typ två veckor innan det kändes bra att ligga på sidan. På torsdag har det gått fyra veckor så då ska jag till en underklädesbutik och få hjälp med att ta mina mått och skicka till kliniken så jag kan få stöd-bh.

Hur går det för er andra?

Jag har legat lite på sidan men sedan rullat runt på rygg igen. Nojig att resultatet ska påverkas av att ligga på sidan.. men det är ju en plåga att sova på rygg haha Jag upplever fortfarande mina som rätt högt upp så hoppas hoppas att de beger sig lite neråt snart. Mitt högra är dessutom lite lägre än det vänsta. Ja kan tiden bara gå lite snabbare så de förhoppningsvis blir lite mer naturligt resultat!
Gilla

NettanSpättan

Kvinna ·

27 jan, 2020

JuliFlicka skrev:

Känns aom det var ett tag sen man hörde uppdateringar här. Hur har det gått för alla som opererade sig i börjam av månaden?
Min smärta har gått bort helt skulle jag säga. Och smärtan som var var ändå inte så fruktansvärd som jag föreställt att det skulle vara. Någon mer än jag som kännt att det varit jobbigt psykiskt? Jag har verkligen ifrågasatt allt och gör till o från fortfarande. Men hoppas det bara sitter i huvudet och att jag med tiden kommer bli nöjd med mitt beslut att operera mig och nöjd med resultatet :)

Jag kan bara hålla med dig, smärtan har inte varit det som utmanat mig mest. Det jobbigaste har varit det mentala. Men det har blivit bättre och bättre för varje dag och jag misstänker att det kommer bli ännu bättre den dag jag slipper ha bh på mig dygnet runt. Bh:n påminner mig ju hela tiden om att jag "gjort något". Vi får ha lite tålamod helt enkelt :) Kram till dig!
Gilla

JuliFlicka

Kvinna ·

27 jan, 2020

NettanSpättan skrev:
JuliFlicka skrev:

Känns aom det var ett tag sen man hörde uppdateringar här. Hur har det gått för alla som opererade sig i börjam av månaden?
Min smärta har gått bort helt skulle jag säga. Och smärtan som var var ändå inte så fruktansvärd som jag föreställt att det skulle vara. Någon mer än jag som kännt att det varit jobbigt psykiskt? Jag har verkligen ifrågasatt allt och gör till o från fortfarande. Men hoppas det bara sitter i huvudet och att jag med tiden kommer bli nöjd med mitt beslut att operera mig och nöjd med resultatet :)

Jag kan bara hålla med dig, smärtan har inte varit det som utmanat mig mest. Det jobbigaste har varit det mentala.
Men det har blivit bättre och bättre för varje dag och jag misstänker att det kommer bli ännu bättre den dag jag slipper ha bh på mig dygnet runt. Bh:n påminner mig ju hela tiden om att jag "gjort något".
Vi får ha lite tålamod helt enkelt :)
Kram till dig!

Ja men precis, bhn påminner ju en hela tiden. Vill bara att tiden ska gå så man kan börja ha fina bhar. Förhoppningsvis kommer jag komma mer överrens med storleken då. Annars blir det jobbigt.. Brukar även träna en hel del så lääängtar tills jag kan komma igång ordentligt igen då det är "min tid" och mitt sätt att samla energi i föräldraledigheten. Det här med den mentala biten var jag inte så insatt i innan men blev lättare när man insåg här på sidan att det ändå är rätt vanligt. Ser att vi opererades samma dag så antar att vi båda får kämpa på med tålamodet ett liiiten tag till ;) KÄMPA! Kram till dig!
Gilla

joja

Kvinna ·

27 jan, 2020

Följer!
Gilla

Bella Bella

Kvinna ·

27 jan, 2020

Opererades 9/1 smärtan har gått över! Allt såg bra ut på återbesöket men de ser fortfarande svullna ut och höger bröst sitter lite högre upp. Men ska massera implantaten neråt. Blev ett helt lyft med ankarärr för mig. Svimmade på återbesöket och spydde första gången jag skulle byta förband själv vilket var igår. Är snittet under bröstet som ser mest äckligt ut, mörkt och buckligt. Runt bröstvårtan och mitt på brösten är de platt och fint. När ska det ge med sig? ?
Gilla

Selines

Kvinna ·

28 jan, 2020

Känns som att jag fick en rejäl reaktion efter ingreppet bara. Fick väldigt ont efter operationen och har ändå hållt igång och rört på mig. Var ute en svöng på fredagen men fick åka hem innan middagen, haha sämst! Det är nog därför jag fick 40 grader på natten, redan lördag kväll mådde jag mycket bättre sedan på söndag var allt okej igen. Smärtan i brösten är ocksö det mycket böttre, känns som det vände efter febern. Ingen infektion och allt är i sin ordning igen... Det värsta nu är att vakna på morgonen med två spända kanonkulor på bröstet och lite smärta i ärren. Annars helt klart stor bättring jämfört med förra veckan..... Men jag har världens sämsta tålamod med och borde ha tagit det lugnare förra veckan! Känner som lolitamin, varje ansträngning tar enormt på kroppen just nu och jag behöver vila efter aktivering. Lättare sagt än gjort. ? ?
Gilla

Selines

Kvinna ·

28 jan, 2020

Förresten, ser så mycket fram emot att få köpa fina bygellösa spetstoppar/bhar!! Äntligen:) Tycker verkligen inte att det har sett snyggt ut med mina naturliga bröst. Ger dom tillräckligt med stöd om man köper en som sitter bra och inte är allt för tunn tänker jag? I bättre kvalitet och lite mer gediget sydda än hm typ? Anses det vara godkänt? Eller vad får man för råd BH mässigt när läkningen är klar? Gissar att det mesta handlar om stöd och fixering kanske, jag vill ju behålla mina fasta och i position så länge som möjligt och att slippa byglar ser jag som en frööööjd! Längtar så mycket tills jag har rätt storlek och mannen får shoppa loss åt mig, han har verkligen ett öga för underkläder.. Jag har inte det tålamodet att prova och shoppa underkläder, så tacksam att han tycker om det <3 (: Nu är det precis en vecka sedan min op, mina bröst är fortfarande avlånga/fyrkantiga och sitter på tok för högt upp? Dom måste verkligen "runda till sig" och droppa... Mer likt två limpor just nu.
Gilla

Niccis123

Kvinna ·

28 jan, 2020

Jag opererades den 9e och mår väldigt bra nu! Jag är däremot öm i sidorna på brösten och det kan fotfarande komma en plötslig smärta om jag sätter mig upp från ryggläge. Tycker brösten ser dina ut men väääldigt mycket bröst upptill och väldigt lite underpol men det borde väl gå till sig med tiden. Saknar att träna och att kunna bära och lyfta ettåringen nu när jag är föräldraledig.
Gilla

Cezzy

Kvinna ·

29 jan, 2020

Opererade mig i går 28/1 allt gick jättebra, fick nå blodtrycksfall efter toabesöket. Men dom proppade mig med mediciner så jag kunde åka hem 20 min senare. Åkte sedan taxi till Arlanda å satt där i 2 timmar innan flyget, satt sov hela tiden så gick jättebra haha. Kom hem vid kl 00 så gick å sov direkt. Hade en bra natt, jobbigt med toa besöken men gick ok. Däremot i morse trodde jag att ja skulle dö. Faaaan så ont jag hade, lyckades ta mig upp å trycka i mig alla mediciner sen till soffan med fil, blåbärssoppa å vatten. Tvär slocknade, nu mår jag ”bra” igen. Det värsta tycker jag är denna ”bortdomnade” känslan man har i armarna hela tiden och dom ytliga andetagen man tar för å undvika smärtan. Är det nåt ni också hade? Å i såfall hur länge?
Gilla

Selines

Kvinna ·

29 jan, 2020

Jag hade inga bortdomningar i mina armar, det gjorde bara otroligt ont att använda dom. Opererade mig förra måndagen och förra veckan var PAIN! Sen fick jag min feberchok på fredagen och efter det har allt bara blivit bättre. Första dagen på jobbet idag, säljare så babblet är lite ansträngt och det bränner och spänner i ärren och tuttarna är tokspända annars är det lugnt. ? Lyfte upp minsta bonussonen av ren reflex, inte omöjligt men inte skönt..
Gilla

NettanSpättan

Kvinna ·

29 jan, 2020

JuliFlicka skrev:

NettanSpättan skrev:

JuliFlicka skrev:

Jag kan bara hålla med dig, smärtan har inte varit det som utmanat mig mest. Det jobbigaste har varit det mentala.
Men det har blivit bättre och bättre för varje dag och jag misstänker att det kommer bli ännu bättre den dag jag slipper ha bh på mig dygnet runt. Bh:n påminner mig ju hela tiden om att jag "gjort något".
Vi får ha lite tålamod helt enkelt :)
Kram till dig!

Ja men precis, bhn påminner ju en hela tiden. Vill bara att tiden ska gå så man kan börja ha fina bhar. Förhoppningsvis kommer jag komma mer överrens med storleken då. Annars blir det jobbigt.. Brukar även träna en hel del så lääängtar tills jag kan komma igång ordentligt igen då det är "min tid" och mitt sätt att samla energi i föräldraledigheten.
Det här med den mentala biten var jag inte så insatt i innan men blev lättare när man insåg här på sidan att det ändå är rätt vanligt.
Ser att vi opererades samma dag så antar att vi båda får kämpa på med tålamodet ett liiiten tag till ;) KÄMPA!
Kram till dig!

Ja tänk vad viktiga träningsendorfinerna är ändå! Vi får kämpa och hålla ut ett tag till. Jag håller tummarna att du ska bli nöjd och tillfreds inom kort :) Bamsekram tillbaka!
Gilla

Cezzy

Kvinna ·

29 jan, 2020

Selines skrev:

Jag hade inga bortdomningar i mina armar, det gjorde bara otroligt ont att använda dom.
Opererade mig förra måndagen och förra veckan var PAIN! Sen fick jag min feberchok på fredagen och efter det har allt bara blivit bättre.

Första dagen på jobbet idag, säljare så babblet är lite ansträngt och det bränner och spänner i ärren och tuttarna är tokspända annars är det lugnt. ?
Lyfte upp minsta bonussonen av ren reflex, inte omöjligt men inte skönt..

Okej, jag känner en domnade molande värk ända ner till armvecket. Men är också så sjukt jävla svullen så kanske har med det att göra också. Den går ända upp till nyckelbenet å ut ens med hela sidan typ. Sköterskan på uppvaket sa att det inte va nå konstigt. Men aldrig läst här att nån klagat på det. Jag är förvånad över hur ”rölig” jag är. Kan kamma håret själv, sätta upp tofs å tvätta mig under armarna. Även sträcka mig över huvudet. Så det är skönt faktiskt ? Jag märker ju när långtidsverkande är påväg ur kroppen, då håller jag på dö. Men tar Max dos på allt nu så jag ska klara mig typ helt själv å kunna ta hand om hunden å katterna också. HAHAHHA ja märker att talet är fan svårt ? men för min del är det nog morfinet sen att man andas så ytligt så måste ta pauser ? provade lyfta min lättaste katt idag och gick helt smärtfritt. Men jobbar inom vården och haft diskbråck så lärt mig hur man ska bära/lyfta för att minimalt använda visa muskler ?. Hahha du får vara rädd om dig. Jag ska vara hemma i 4 veckor. Dock ska jag på kattutställning 8-9 februari kommer bli tungt tror jag. Men men har mamma med mig som får göra allt jobb hahah
Gilla

Selines

Kvinna ·

29 jan, 2020

Haha! Kämpa <3 förstår inte alla som skriver att de försöker skippa morfinet, om dom bara försöker vara fina i kanten kanske? ;P Jag gjorde som du, maxdos å chillade galet typ (försökte, rastlös själ....) . Haha men skämt å sido ;) Nu har jag trappat ner och klarar mig på alvedon. Men som du så har jag inte haft större rörelseproblem. Mycket knastrande från luft under huden är nog det sjukaste jag upplevt, och typ som gnuggljud från implantaten gissar jag på. Hehe. Någon som har koll på om mycket rörelse har någon negativ effekt?
Gilla

Cezzy

Kvinna ·

30 jan, 2020

Selines skrev:

Haha! Kämpa Mycket knastrande från luft under huden är nog det sjukaste jag upplevt, och typ som gnuggljud från implantaten gissar jag på. Hehe.

Någon som har koll på om mycket rörelse har någon negativ effekt?

Haha nä inte jag heller. Visst det är beroendeframkallande men då måste man äta det i mer en 2 veckor. Sen så får man ju inte köra bil å det är väl de värsta. Men kan nog hålla ut nån vecka för å vara så smärtfri som möjligt ? Ja precis försökte jag med. Men ändå gick jag upp och lyfte lättare saker, gjorde mig i ordning. Sen orkar man ju bara korta stunder. Å i kväll åkte jag med karln fram å tbx till stan som ligger 2 mil bort bara för å komma utanför dörren. Dock va det inte jättetrevligt väglag med gubbig snöväg. Gjorde lite lätt ont. Men skönt med luft å komma utanför väggarna. Som jag vart instängd bakom 1 dag ?? Åhh vad skönt, å klara sig bara på det. Ja jag väntar på knaster jag med vill fan känna hur det känns haha jätte nyfiken på det. Jag har också upplevt nå knotande känsla från höger bröst när jag vridit lite på mig ett par gånger ??? Det undrar jag med. Som sagt är uppe å rör mig rätt mycket redan ?
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem