Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Asirnas profilbild

Asirnas

Kvinna ·

30 okt, 2015

Vi som opereras i Januari 2016

Andra bröstoperationer

Har än ingen tid bokad men kommer få det nu på Tisdag.

Vilka mer ska operera sig i Januari?!

Själv ska jag korras för kapselkontratur och DB, kommer få Motiva implantat och kommer göra ett lyft.

49

Sortera efter

Therese94

Kvinna ·

11 jan, 2016

sosu skrev:
litenkanin skrev:

Ni som har opererats, hur mår ni?

Jag har min op-tid nästa vecka. 14 januari. ! :)

Hej, jag ställde in mig på det värsta i smärtväg och i begränsad rörlighet. Men wow vad skönt att bli positivt överraskad när en vaknar upp från narkosen. Jag har tack vare smärtlindring enligt schema mått som vanligt nästan. Visst lite stelt och ömt i början. Men mest i ryggen/skulderbladen. Jag var uppe med familjen samma kväll jag kom hem och åt middag. Kunde klä på och av mig själv och borsta tänderna. Så jag har inte förrän nu tredje dagen kännt att nu har svullnad och smärta stegrat lite. Men ser jag bara till att ta smärtlindring i tid så är det inte så farligt. Men tack till alla som tipsat mig här på POF innan om att i möjligaste mån var uppe och stöka runt hemma så mycket ni orkar. För jag har haft som minst ont när jag hållt igång. Alltså rört på mig, gått runt, inte jobbat med armarna såklart. Men jag har inte varit rädd för att röra armar och så försiktigt jag kunnat göra så mkt jag kan själv här hemma. Har varit ensam hemma en del och det har gått bra. Ett tips till jag uppskattat: "sitt" upp och sov. Då har jag inte haft ont varit stel på morgonen när jag vaknat. Inga problem att komma upp själv. Brösten har gjort minst ont konstigt nog. Dem tänker jag knappt på känns som om de alltid varit där. Som en del av mig redan. Bara när jag glömmer och böjer mig fram eller tar i lite för mkt som det kan kännas obehagligt eller plötsligt hugga till. Annars är detta det bästa jag gjort för mig själv. Jag är så glad att få känna mig bekväm med hela mig själv igen. Och L&E samt Patrik Höijer och hans kollegor. Vilket gäng!! Så fina och goa. Jag skrattade in i det sista innan jag sövdes. Jag behövde inte ens lugnande då alla var så glada, varma och gav så mkt trygghet. Guld värt! Det var liksom mysigt inne i op-salen. Jag ville inte alls somna ifrån det där roliga gänget. Ha ha Snart är det er tur att få era bröst! Var inte oroliga, tänk att era kirurger och deras team är proffs på just detta. De gör detta flera ggr dagligen. De har stenkoll på allt kring narkos och operation. Ni kan känna er trygga för ingen kommer lämna er sida vid op. En har ju till och med en natkosläkare enbart vid ens sida som håller koll på en. Alla har en under uppsikt. Det kommer gå superbra!!
tack för ditt lugnande inlägg! Precis vad jag behövde idag. Om 7,5 timmar är det nämligen min tur! Vill spy av nervositet ...
Gilla

sosu

Kvinna ·

11 jan, 2016

Therese94 skrev:
sosu skrev:
litenkanin skrev:

Ni som har opererats, hur mår ni?

Jag har min op-tid nästa vecka. 14 januari. ! :)

Hej, jag ställde in mig på det värsta i smärtväg och i begränsad rörlighet. Men wow vad skönt att bli positivt överraskad när en vaknar upp från narkosen. Jag har tack vare smärtlindring enligt schema mått som vanligt nästan. Visst lite stelt och ömt i början. Men mest i ryggen/skulderbladen. Jag var uppe med familjen samma kväll jag kom hem och åt middag. Kunde klä på och av mig själv och borsta tänderna. Så jag har inte förrän nu tredje dagen kännt att nu har svullnad och smärta stegrat lite. Men ser jag bara till att ta smärtlindring i tid så är det inte så farligt. Men tack till alla som tipsat mig här på POF innan om att i möjligaste mån var uppe och stöka runt hemma så mycket ni orkar. För jag har haft som minst ont när jag hållt igång. Alltså rört på mig, gått runt, inte jobbat med armarna såklart. Men jag har inte varit rädd för att röra armar och så försiktigt jag kunnat göra så mkt jag kan själv här hemma. Har varit ensam hemma en del och det har gått bra. Ett tips till jag uppskattat: "sitt" upp och sov. Då har jag inte haft ont varit stel på morgonen när jag vaknat. Inga problem att komma upp själv. Brösten har gjort minst ont konstigt nog. Dem tänker jag knappt på känns som om de alltid varit där. Som en del av mig redan. Bara när jag glömmer och böjer mig fram eller tar i lite för mkt som det kan kännas obehagligt eller plötsligt hugga till. Annars är detta det bästa jag gjort för mig själv. Jag är så glad att få känna mig bekväm med hela mig själv igen. Och L&E samt Patrik Höijer och hans kollegor. Vilket gäng!! Så fina och goa. Jag skrattade in i det sista innan jag sövdes. Jag behövde inte ens lugnande då alla var så glada, varma och gav så mkt trygghet. Guld värt! Det var liksom mysigt inne i op-salen. Jag ville inte alls somna ifrån det där roliga gänget. Ha ha Snart är det er tur att få era bröst! Var inte oroliga, tänk att era kirurger och deras team är proffs på just detta. De gör detta flera ggr dagligen. De har stenkoll på allt kring narkos och operation. Ni kan känna er trygga för ingen kommer lämna er sida vid op. En har ju till och med en natkosläkare enbart vid ens sida som håller koll på en. Alla har en under uppsikt. Det kommer gå superbra!!
tack för ditt lugnande inlägg! Precis vad jag behövde idag. Om 7,5 timmar är det nämligen min tur! Vill spy av nervositet ...
Det är ok att vara nervös, men glöm inte bort att andas. Din andning håller dig. Lugn och fokuserad. Stressa inte idag. Tänk du kommer bli så väl omhändertagen. Det kommer att gå så bra! Din nervositet får vara där den är och kommer nog avta när du är på plats och blir vägledd i exakt allt som kommer att hända, i vilken ordning o.s.v. Inga överraskningsmoment kommer att ske. Du kommer att ha koll på hela förloppet. Det bidrar nog till att få känna sig trygg och säker. Det är en toppendag idag! Det är din dag och du kommer bara att hinna blinka och när du öppnat ögonen igen är du klar. Och jag minns att jag var så himla glad! Underbar känsla. Den ska du få var med om idag :-)
Gilla

Lunachicks

Kvinna ·

13 jan, 2016

Hoppat också in här, opererades den 4 januari. Fler som tar snittet genom armhålan? Vet inte om det är jobbigare läkningsprocess men är på dag 9 nu och är inte helt återställd :-(
Gilla

Kvinna_84

Kvinna ·

17 jan, 2016

Hej!

Jag ska opereras för tubulära bröst på fredag den 22/1 och håller redan på att dö av nervositet. Har börjat få för mig sådant som att jag ska få en stroke under operation och sedan drabbas av afasi. Inte så troligt men ändå... Jag hoppas innerligt på att det ska gå bra! Och jag hoppas att det har gått bra för er som redan har hunnit opereras!

Gilla

Therese94

Kvinna ·

17 jan, 2016

Lunachicks skrev:
Hoppat också in här, opererades den 4 januari. Fler som tar snittet genom armhålan? Vet inte om det är jobbigare läkningsprocess men är på dag 9 nu och är inte helt återställd :-(
Jag har genom armhålan också, är på dag 6 idag. Märker att det går åt rätt håll nu iallafall, men har fortfarande ont. Det allra värsta är detta bröstbandet ! :( dom som slipper det ska vara väldigt glada , det är typ orsaken till 70% av all smärta känner jag haha, fy!
Gilla

Debbie

Kvinna ·

21 jan, 2016

Opererades 12/1. Förstoring och lyft. 8 dygn sedan nu.

Var jätteläskigt att duscha första gången. Kallsvettades och höll på att svimma ett 20-tal gånger.

Duschade idag för tredje gången och tvättade äntligen håret extra noga. Kunde även ta på bh:n själv efteråt.

Dag 2-4 var värst. Hade väldigt ont. Allt ömmade och stramade. Var jättestel.

Återbesök 27/1. Ska bli spännande att se vad de säger. Hoppad allting är som det ska och att det läker.

Gilla

JDenis

Kvinna ·

27 jan, 2016

Jag opererades åtta imorse. Nu är jag hemma o mår bara bra av all smärtlindring. Har fått morfinpumpar isatta i brösten som pumpar konstant in morfin. Så ingen smärta än förutom att d spänner lite.
Gilla

Mamman

Kvinna ·

08 feb, 2016

Hej tjejer,

Hur går det för alla med läkningen? Två veckor sedan min op och det har gått bra hittills. Var på återbesök efter en vecka och fick då ett bröstband som ska sitta på fyra veckor. Nytt återbesök 7 mars.

Om man inte har fått några komplikationer ännu, kan man andas ut lite redan nu..?

Gilla

Stjärnfall

Kvinna ·

11 feb, 2016

Hoppar in här också fast jag opades 1/2;) Alltså dag 11 idag:) Allt har gått bra, gör mindre ont för var dag. Börjat jobba igen och kan promenera 3 km. Jag har inga återbesök alls så jag hoppas allt är ok!:)
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem