Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
myboobi profilbild

myboobi

Kvinna ·

15 okt, 2013

vi som ska göra näsplastik i november 2013:)

Näsoperation - Näsplastik
heeej:!!tänk att det äntligen snart är dax!!!:)
tänkte bara kolla om det är flera som ska göra en näsop i nov månad? tänkte att vi här kunde dela tankar och funderingar osv:)
tips och råd
kram påå err!!
64

Sortera efter

Sokalaka

Kvinna ·

13 nov, 2013

Hahaha aa typ! Mina ögon med! Ser bara äckligt ut! Hoppas svullnaden lägger när man tar bort gipset! Btw rinnder det massa skit från din näsa med?! Min näsa slutar nt att rinna!! Jätte besvärligt! Kan inte sova på grund av det :(
Gilla

myboobi

Kvinna ·

13 nov, 2013

jaaaa haha man ser ju inte så där super trevlig ut :P
jaaa precis,hoppas jag med:)
jaaa det rinner, liten blodblandat/ljusgult..? men det är bättre idag än i går..men man vaknar ju hela tiden..trorr i munnen,rinnade näsa..jaa du vet nog vad jag menar!! inte lätt att sova..men kyler du svullnaden något? jag kör på det jätte mycket..känns skönt:)
även svala kompreser på ögonen är skönt,hoppas du mår bättre snart!:)
Gilla

Sokalaka

Kvinna ·

14 nov, 2013

Jaa, mycket bättre idag fakitskt :) hur är det med dig då? kan endast andas med ena näsborren men det duger :) yes, använder mig utav en kylmask, as gött!! lägger även blåmärkes salva runt de områden som syns utan för gipset :) lite mer lila runt ögonen idag än vad jag va igår ser det ut som men aja det var förväntat ;)
Gilla

myboobi

Kvinna ·

14 nov, 2013

åhhh va skönt:) jaa visst är det:) grymt skönt !! jaha du gör de..har köpt sån men någon här på forumet sa att man inte kunde anväda under ögonen:S så jag har inte använt min:/ men lägger du den under ögonen?:P

jag är bättre..men dock mera svullen idag( trodde inte de gick haha) 
:)
Gilla

Sokalaka

Kvinna ·

14 nov, 2013

Har kylmasken endast på ögonen :) vad jag vet så ska man inte lasta på något på näsan, man ska inte heller använda sig utav glasögon :) btw vad menar du med " inte använt min" haha menar du kylmasken eller blåmärkes salva? :)
Gilla

myboobi

Kvinna ·

15 nov, 2013

näää haha sorry jag som utryckte mig lite fel..skyller på att jag va trött 🙂
det jag menade va salvan..men kör med min sedan igår,när jag läsate att du gjorde de,funkar ju jätte bra👍

Gilla

Sokalaka

Kvinna ·

16 nov, 2013

Ahhh hihi då förstår jag ;) har använt mig utav blåmärkes salva sen op dagen :) fick till och med en salva av kliniken :) har hjälpt ganska mycket! Har knappt något blått/ lila kvar runt ögonen förutom lite på övre ögonlocken, dock lite gulaktig o lite svullen :) annars ser de bra ut :D
Gilla

myboobi

Kvinna ·

16 nov, 2013

Aha men va bra:))) hihi!! Skönt!! Jag är mest gul/röd det lila/blå är nästan borta nu weeee:)så det går mot rätt håll iaf:p
Gilla

Anonym användare

16 nov, 2013

Jag ska opereras om 2 veckor men ska göra en liten justering eftersom jag har kvar en liten knöl på min högra sida annars blev jag opererad för ca 3 år sedan och fick ett fint resultat. Nu är jag bara väldigt nervös över justeringen som jag ska göra för jag vill verkligen inte att något annat ska röras.
Gilla

Sokalaka

Kvinna ·

20 nov, 2013

Myboobi: har du tagit av gipset på näsan ännu? :) Isineb: oj. Lycka till med din operation! Ne tror verkligen inte din kirurg kommer ändra på något annat på näsan än vad ni har kommit fram till. :) vem ska operera dig?
Gilla

myboobi

Kvinna ·

20 nov, 2013

sokalaka: jaa tog bort gipset i går:)) känndes lite konstigt att se sig själv i spegeln,men väldigt nöjd och glad:) inte alls mkt svullen heller!
sj då? hur har det gått?:D
Gilla

Sokalaka

Kvinna ·

20 nov, 2013

Va på återbesök idag så tog bort de då. Är fortfarande väldigt svullen men profilen e jag nöjd med än så länge, men det är bara att vänta på att det ska läkas :( annars ser näsan ut som en potatis hahah. Opererade du hela näsan eller endast brosk/ tippen? :)
Gilla

myboobi

Kvinna ·

21 nov, 2013

jaha okej,skönt att få bort det:) jaaa vet precis vad du menar..jobbigt med svullnaden,jag ser lite ut som en avatar är svullen mellan ögonen,inte så mkt men tillräkligt för att jag ska märka skillnad.hehe..men man får ha tålamod bara! :) jag opade hela näsan,du då ?:)
har hört att brosket tar längst tid att läka.vad har du fått för rekomendationer ang tejpning?:)
Gilla

Anonym användare

21 nov, 2013

Sokalaka skrev:
Myboobi: har du tagit av gipset på näsan ännu? :) Isineb: oj. Lycka till med din operation! Ne tror verkligen inte din kirurg kommer ändra på något annat på näsan än vad ni har kommit fram till. :) vem ska operera dig?
Igor på Lidingöklinilen ska operera mig, vart har du opererat dig? Har det gått bra?
Gilla

Dahlia

Kvinna ·

25 nov, 2013

Update: Tagit stygnen och fick beröm att jag inte hade några blåmärken. Har inte haft några alls, lite mörk vid ögonvrån de första 3 dagarna men inget att klaga över. Det talades om att göra en totalplastik men jag vaknade utan gips! Det räckte med halvplastik med att få bort humpen, forma till tippen och dra in näsvingarna. Är glad att jag slapp bli BLÅ och slipper några synliga ärr överhuvudtaget! 💋

Är supernöjd redan, kan avslöja att jag gjorde min op 14/11. Profilen är snyggare än vad jag kunde fantisera om, näsborrarna är mindre och min näsa blir inte lika bred som innan när jag ler. Tippen är mindre än tidigare men jag hoppas att den krymper lite till. 
Gilla

Sokalaka

Kvinna ·

28 nov, 2013

Myboobi : Ivan rekommenderar nt att hans patienter ska ha tejp på näsan efter näsplastik överhuvudtaget. Han tycker väl att näsan ska kunna få läka på egen takt. Funderar på om jag ska ha tjep ändå haha.. Isineb: Opererades av Ivan letterfors på kkab. Jo då gått jätte bra :)
Gilla

myboobi

Kvinna ·

28 nov, 2013

sokalaka:: aha okej hehe:) ja de är säkert bra de med,jag tejpar på jag..tycker det är skönt med stödet den ger.
hur går det för dig med näsan? läker det bra?:P hoppas allt gåt bra iaf:)
Gilla

Changes

Kvinna ·

30 nov, 2013

Hej alla!
Jag såg denna tråd nu (har inte varit inne på några veckor nu). Vad kul att läsa om alla era berättelser och upplevelser. Jag känner igen mycket av det ni skriver eftersom jag opererade näsan förra veckan (21/11). Jag gjorde det på Tereskliniken i Malmö hos Johannes Arnason. 

Jag tog bort gipset och stygnen igår och såg mig själv i spegeln, jag fick en chock och känslan av att jag ångrade mig; "vad har jag gjort???!!!" tänkte jag och ville nästan börja gråta.... är det något som någon av er känner igen?

Dock tycker alla i min omgivning att näsan ser jättefin ut och själv känner jag mig mycket bättre nu när man har kollat i spegeln några gånger. Tror  nog att det blir en chock för hjärnan när man inte känner igen sig så det blir nog bättre.

Just Avatar håller jag verkligen med om ;) Men det är förhoppningsvis svullnad som kommer lägga sig. Känner mig väldigt stel och hård i hela näsan. Så fort man pratar eller ler eller försöker grimasera så spänner det ju i hela näsan. :/
Sen är det väldigt läskigt att ta på den med tycker jag, den liksom känns i hela näsan när man bara rör lite försiktigt på ena sidan, hur känner ni med detta? Jag tycker det känns som att näsan är en stor klump lera som håller på att stelna, men det borde väl vara svullnad och ömhet och att det släpper med läkningen?

Oj många frågor blev det, men så skönt att kunna reflektera med andra som nyligen genomgått samma sak :)

Hur känns det för er idag? :)
Gilla

Anonym användare

01 dec, 2013

Jag opererade mig den 20/11. Vart vill jag inte riktigt avslöja (än) då jag är extremt missnöjd hittills och jag har inte hunnit få tillräckligt med respons ifrån min kirurg. Jag gjorde en total näsplastik (sluten) och skulle även korigera en sned nässkiljevägg, men det skumma är att jag inte hade några tamponader i näsan efteråt? Någon som vet om det är vanligt?

Jag skulle framförallt "förfina" min profil och göra den lite nättare. Dvs fila ner näsbenet lite och ta bort brosk och förminska tippen samt höja den.  När jag väl tog av gipset ville jag dö, på plats. och det var INTE någon "chock" och "överdrift" á la "det tar tid att vänja sig", den var HEMSK. Så ut som en gorilla, helt ihoptryckt med STORA närborrar OCH nävingar (hade inte ens haft tamponader) framförallt såg den SÅ bred och klumpig men samtidigt "för kort" ut. Klumpig grisnäsa. Jag har inte kunnat kolla mig i spegeln rakt framifrån utan tejp sedan dess.

Inte nog med det så ser det ut som att ena näsborren "förfallit", då den är dubbelt så smal och "hacket" vid näsöppningen går inåt. Och idag, när man trodde det aldrig kunde bli värre så upptäcker jag att näsbenet mellan ögonen är helt hackigt och "grusigt" och sen har jag 3 olika knölar längst näsryggen varav en är SYNLIG, speciellt i profil. Har ALDRIG haft någon knöl eller liknande innan?! Dom är dessuto hårda, vad kan det vara?

Jag är på bristningsgränsen till att klara av mer med näsan just nu och vill helst bara lägga mig platt och ge upp. Egentligen skulle jag vara tillbaka på jobbet nu på måndag, men det kommer ju inte hända så länge jag ser ut såhär.
Är det någon med liknande erfarenhet här? Skulle uppskatta om ni kunde dela med er.... :(
Gilla

Hejrovbino

Man ·

01 dec, 2013

Min ena näsborre vad också nästan dubbelt så stor som den andra först, men det har lagt sig nu ca 3 veckor efter op, antar att det är svullnaden som täpper igen ena näsborren. Har också en synlig knöl som gör att profilen inte är helt rak men jag är så himla nöjd annars liksom så jag tänker inte på det. Går ju att fixa med korrigering senare! Hoppas verkligen det blir bättre för dig!
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem