Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
2kidslater profilbild

2kidslater

Kvinna ·

06 feb, 2018

Bröstförstoring April 2018

Bröstförstoring

Jag har bokat in min operation till 10 April 2018 och nu tänkte jag starta en pepptråd här för alla oss som ska opereras i April! Jag har bokat hos Patrik Höijer på Nordiska kliniken i Sthlm. Någon mer som ska dit den dagen? Jag har varit jättepeppad och gjort konsultationer på tre ställen samt läst på massor. Men sen när jag väl hade bokat så tappade jag gnistan lite. Har nog fått lite kalla fötter. Men nu börjar jag känna mig peppad igen! Det var nog bara en liten chock över att det faktiskt är på gång nu. Men än är det rätt länge kvar. Ska hinna spara mer pengar också. Jag säljer massa ägodelar som ändå inte används. Win win! :D Ni andra som bokat i April, vad har ni för tankar och känslor?

361

Sortera efter

Siljan

Kvinna ·

22 apr, 2018

Linalina1 skrev:

Operation imorgon, nu har sonen blivit förkyld och har lite feber... de andra kidsen mår bra ÄN så länge... är livrädd att bli smittad. Är det inte typiskt så säg? Håll tummarna för oss :)

Jobbigt läge.. det sista man vill är att bli sjuk inför op. Har du någon där hemma som kan ta hand om barnen så du kan få möjligheten att få vara frisk till operationen. Vi har en massa sjuka på jobbet så jag håller tummarna att jag få vara frisk till på tisdag. Om man börjar känna av en förkylning så kan man ta lite värktablett så brukar det kunna gå över eller skjuta upp några dagar.. :)
Gilla

Linalina1

Kvinna ·

22 apr, 2018

Siljan skrev:

Linalina1 skrev:

Operation imorgon, nu har sonen blivit förkyld och har lite feber... de andra kidsen mår bra ÄN så länge... är livrädd att bli smittad. Är det inte typiskt så säg? Håll tummarna för oss :)

Jobbigt läge.. det sista man vill är att bli sjuk inför op. Har du någon där hemma som kan ta hand om barnen så du kan få möjligheten att få vara frisk till operationen. Vi har en massa sjuka på jobbet så jag håller tummarna att jag få vara frisk till på tisdag. Om man börjar känna av en förkylning så kan man ta lite värktablett så brukar det kunna gå över eller skjuta upp några dagar.. :)

Jo sambon tar hand om dem. Eller vi hjälps åt idag men han ska ta hand om dem efter operationen. Så länge man inte får feber så är det ju lugnt att opereras. Men verkar sjukt jobbigt läka under förkylning. :( håller tummarna för oss två! ;)
Gilla

Norrskenet87

Kvinna ·

22 apr, 2018

Har just upplevt det värsta hittills som nyopererad! Att frysa så man huttrar och ryser. Musklerna spänns ju som bara den, skit obehagligt! Nu var jag tvungen att stå ute pga sonens fotbollsträning. Hur tusan gör dom som opererar sig på vintern?!
Gilla

MeraMia

Kvinna ·

22 apr, 2018

Norrskenet87 skrev:

Hej ni som har opererat er nyss!
Jag är inne på dag 4 efter operationen:D
Och min fråga är, hur tusan tvättar man sitt hår?!? Jag har ganska långt hår och ingen som kan hjälpa mig:D haha. Har inte vågat duscha än, tänkte göra det i kväll men måste verkligen duscha håret idag innan jag går ut! Har ju såklart fortfarande ont, mest vid snitten när kag rör mig och fortfarande delvis stel i rörelserna med armarna så har ni några tips hur man gör det smidigast och med minsta medförande smärta:D

Och en fråga till, har en smärta när jag går att det trycker enormt mycket mot snittet på högra sida så kan ju inte gå nå raska promenader..Hur mycket rör/rörde ni andra på er dagarna efter?

Haha duschmomentet var jobbigt första dagarna. Min sambo fick hjälpa mig men igår kunde jag göra det själv (dag 6) men jag fick böja mig väldigt onaturligt för att lyckas :) hoppas du reder ut det! Jag har gått små promenader varje dag sedan jag kom hem, har hund så jag måste ut. Men jag har haft kopplet kring midjan så det inte rycker till i armarna. Men varje dag iaf har jag gått. Har inte haft så jätteont men brösten spänner om jag går fort eller håller igång under en lite längre tid.
Gilla

Silmaril

Kvinna ·

23 apr, 2018

Norrskenet87 skrev:

Hej ni som har opererat er nyss!
Jag är inne på dag 4 efter operationen:D
Och min fråga är, hur tusan tvättar man sitt hår?!? Jag har ganska långt hår och ingen som kan hjälpa mig:D haha. Har inte vågat duscha än, tänkte göra det i kväll men måste verkligen duscha håret idag innan jag går ut! Har ju såklart fortfarande ont, mest vid snitten när kag rör mig och fortfarande delvis stel i rörelserna med armarna så har ni några tips hur man gör det smidigast och med minsta medförande smärta:D

Och en fråga till, har en smärta när jag går att det trycker enormt mycket mot snittet på högra sida så kan ju inte gå nå raska promenader..Hur mycket rör/rörde ni andra på er dagarna efter?

Jag opades på tisdagen och duschade torsdag morgon första gången. Jag tror jag har kommit ”lindrigt” undan för jag kunde tvätta håret och lyfta armarna som vanligt... viktiga är bara att inte behöva hålla i duschhuvudet för det hade jag inte orkat. Min smärta sitter mest mellan brösten där tortyren trycker och jag har världens blåmärke där :( Försök att inte gå för raskt på promenaderna! Vet att det är frustrerande, jag själv brukar gå ganska fort men försök bygga upp farten såsmåningom! Det är ändå ett stort ingrepp du har gjort. Men det är ju bra att gå ut och gå varje dag :) ibland när jag ligger i sängen använder jag mina (lättaste!) resistans-band på benen och gör övningar som inte engagerar överkroppen alls, bara för att få känna att jag är lite aktiv! :)
Gilla

Lillan82

Kvinna ·

23 apr, 2018

Då var dagen här! Nu ligger jag på mitt rum med havsutsikt och väntar :) så pirrigt och nervöst o på ett annat sätt känns det som om jag inte riktigt förstår vad jag har gett mig in på :) Spännande detta!
Gilla

Silmaril

Kvinna ·

23 apr, 2018

Lillan82 skrev:

Då var dagen här! Nu ligger jag på mitt rum med havsutsikt och väntar :) så pirrigt och nervöst o på ett annat sätt känns det som om jag inte riktigt förstår vad jag har gett mig in på :)
Spännande detta!

Det kommer gå såååå bra och du kommer bli så väl onhändertagen där! Lycka till!! :)
Gilla

Linalina1

Kvinna ·

23 apr, 2018

På väg in till Nordiska kliniken nu för op kl 14. Sjukt nervös och känner mig fortfarande osäker på om jag ska ta 500cc eller 550cc. :) Patrik får väl avgöra, antar man ska lita på kirurgen vad som blir bäst? Lycka till Lillan82!!
Gilla

jhojho

Kvinna ·

23 apr, 2018

Lillan82 skrev:

Då var dagen här! Nu ligger jag på mitt rum med havsutsikt och väntar :) så pirrigt och nervöst o på ett annat sätt känns det som om jag inte riktigt förstår vad jag har gett mig in på :)
Spännande detta!

Lycka till!:) Det kommer gå jättebra!
Gilla

jhojho

Kvinna ·

23 apr, 2018

Linalina1 skrev:

På väg in till Nordiska kliniken nu för op kl 14. Sjukt nervös och känner mig fortfarande osäker på om jag ska ta 500cc eller 550cc. :) Patrik får väl avgöra, antar man ska lita på kirurgen vad som blir bäst?
Lycka till Lillan82!!

Lycka till! Det är ju inte så stor skillnad..jag hade tagit det största:) Vilket tog du?
Gilla

Linalina1

Kvinna ·

23 apr, 2018

jhojho skrev:

Linalina1 skrev:

På väg in till Nordiska kliniken nu för op kl 14. Sjukt nervös och känner mig fortfarande osäker på om jag ska ta 500cc eller 550cc. :) Patrik får väl avgöra, antar man ska lita på kirurgen vad som blir bäst?
Lycka till Lillan82!!

Lycka till! Det är ju inte så stor skillnad..jag hade tagit det största:) Vilket tog du?

Inte bestämt än! Sitter i väntrummet nu :) men det lutar åt 550cc! Är bara rädd för att bli två vandrande bröst. Haha...
Gilla

Sweety71

Kvinna ·

23 apr, 2018

Lycka till, jag längtar bara till min dag...4/5 hos Mattias på Nordiska :)
Gilla

Linalina1

Kvinna ·

23 apr, 2018

Hej alla! Nu är jag hemma i min säng. Allt har gått fint. Jag valde att lägga in 550cc. Patrik började föreslå ergonomix när han ritade men nu var jag så inne på round så vi körde det... Jättegullig personal alla på NK. Man känner sig lugn och väl omhändertagen hela tiden där! När jag vaknade hade jag riktigt ont! Kändes som man hade blivit påkörd av en ångvält. Men fick snabbt mer smärtstillande intravenöst när jag bad om det. Sen kändes det ok. Nu är jag rädd för smärtan som kommer komma imorgon... ska försöka ta någon bild imorgon. Har tjuvkikat och de är svullna men tycker de såg fina ut ändå. :)
Gilla

Manizer

Kvinna ·

23 apr, 2018

Linalina1 skrev:

Hej alla! Nu är jag hemma i min säng. Allt har gått fint. Jag valde att lägga in 550cc. Patrik började föreslå ergonomix när han ritade men nu var jag så inne på round så vi körde det...
Jättegullig personal alla på NK. Man känner sig lugn och väl omhändertagen hela tiden där!
När jag vaknade hade jag riktigt ont! Kändes som man hade blivit påkörd av en ångvält. Men fick snabbt mer smärtstillande intravenöst när jag bad om det. Sen kändes det ok. Nu är jag rädd för smärtan som kommer komma imorgon... ska försöka ta någon bild imorgon. Har tjuvkikat och de är svullna men tycker de såg fina ut ändå. :)

Hej, vad härligt att det gick bra! Vilken tid op:ades du? Hoppas smärtan inte blir alltför påtaglig imorgon och att du lyckas sova inatt! :-)
Gilla

SCB

Kvinna ·

23 apr, 2018

eewelinaa skrev:

Jag fick först en tid 20 mars, men det ändrades till 20 april då min kirurg blivit sjukskriven längre.. Sist jag opererade mig så gjorde jag det i januari, 26e för att vara exakt (2016), minns inte hur lång tid det tog tills jag fick sola och bada eller att det såg "normalt" ut, men i maj vet jag att jag solade, dock med dubbla tejp för att vara på den säkra sidan ;) På Clinic Strömstad behöver man dock inte ha någon obekväm bh, utan mer som en "sportbh", skulle ha den i 4-5 veckor tror jag. Så kommer inte behöva någon tortyr-bh under sommaren iaf. Hoppas allt går som det ska iaf, och att man slipper komplikatíoner.. Sist gick det jättebra :)

Hur mycket ska ni här lägga in? Profil, cc, vikt, längd? :D

Hej! Jag har också tid på Clinic Strömstad. 15/5 närmare bestämt. Jag sk lägga i mentor 300cc high profile. Men jag känner ibland att jag är rädd Att det kommer kännas stort! Därför velat jag om jag ska kontakta dom för att be om 275cc istället. Men min kirurg sa att det kommer bli bra vi kommit överens om och man litar ju på att hon kan son sak. Ver du om det är samma bh som man kan köpa på apoteken som som använder sig av som man får köpa på plats? Mina bröst är ju så himla små så svårt att veta vad man ska ta för strl. Jag är 159 cm 51kg mentor 300cc hög profil!
Gilla

Linalina1

Kvinna ·

24 apr, 2018

Manizer skrev:

Linalina1 skrev:

Hej alla! Nu är jag hemma i min säng. Allt har gått fint. Jag valde att lägga in 550cc. Patrik började föreslå ergonomix när han ritade men nu var jag så inne på round så vi körde det...
Jättegullig personal alla på NK. Man känner sig lugn och väl omhändertagen hela tiden där!
När jag vaknade hade jag riktigt ont! Kändes som man hade blivit påkörd av en ångvält. Men fick snabbt mer smärtstillande intravenöst när jag bad om det. Sen kändes det ok. Nu är jag rädd för smärtan som kommer komma imorgon... ska försöka ta någon bild imorgon. Har tjuvkikat och de är svullna men tycker de såg fina ut ändå. :)

Hej, vad härligt att det gick bra! Vilken tid op:ades du?
Hoppas smärtan inte blir alltför påtaglig imorgon och att du lyckas sova inatt! :-)

Godmorgon! Jag har faktiskt sovit skönt inatt! Vaknade vid fem och tog en smärtstillande sen sov jag nu till kl 07 ca. Så länge jag ligger still så känner jag inte så mkt. Och nu när jag rör mig känner jag mig mest stel. Ska upp och röra på mig lite. :)
Gilla

Manizer

Kvinna ·

24 apr, 2018

Linalina1 skrev:

Manizer skrev:

Linalina1 skrev:

Hoppas smärtan inte blir alltför påtaglig imorgon och att du lyckas sova inatt! :-)

Godmorgon! Jag har faktiskt sovit skönt inatt! Vaknade vid fem och tog en smärtstillande sen sov jag nu till kl 07 ca. Så länge jag ligger still så känner jag inte så mkt. Och nu när jag rör mig känner jag mig mest stel. Ska upp och röra på mig lite. :)

Godmorgon! Okej så skönt :-) opererades du igår på morgonen? Jag har min tid näst nästa måndag. Tror jag har fått den sista tiden den dagen. Lite rädd att operationspersonalen ska vara trötta då :/
Gilla

Mammamedegetliv

Kvinna ·

24 apr, 2018

Härligt att ha det gjort! Känns det som om smärtan blir värre sen igår??
Gilla

Linalina1

Kvinna ·

24 apr, 2018

Manizer skrev:

Linalina1 skrev:

Manizer skrev:

Linalina1 skrev:

Godmorgon! Okej så skönt :-) opererades du igår på morgonen? Jag har min tid näst nästa måndag. Tror jag har fått den sista tiden den dagen. Lite rädd att operationspersonalen ska vara trötta då :/

Jag hade tid kl 14. Tyvärr blev det försenat med 1,5 h ca. Så jag op vid 15.30. Vilken tid har du? Jag tror inte du ska vara orolig för att de är trötta. Jag tycker att alla var jättetrevliga och jag kände mig lugn hela tiden. Det var ingen stress någonstans. Det kommer gå jättebra för dig. :)
Gilla

Linalina1

Kvinna ·

24 apr, 2018

Mammamedegetliv skrev:

Härligt att ha det gjort! Känns det som om smärtan blir värre sen igår??

Ja skönt att det är gjort. Nej, jag tyckte den värsta smärtan var precis när jag vaknade. Men det försvann snabbt med smärtstillande. Jag har vart uppe på morgonen och myst lite med mina barn och ätit frukost. Orkade även mata bebis och hjälpa sonen med fix innan förskolan. Nu ska jag vila lite. Hur känner du inför din operation?
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem