Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Poolly profilbild

Poolly

Kvinna ·

25 dec, 2018

Bröstförstoring December 2018

Bröstförstoring

Jag har märkt att december tråden som startades har försvunnit, men de vore ju kul att fortsätta följa alla som gjorde sin operation i december. Så om ni håller med kan ni väl skriva en rad eller två här så får väl detta vara den nya tråden :)

87

Sortera efter

Marina

Kvinna ·

27 dec, 2018

Hej igen! Nu vet jag vad som hänt. Chiliii, som hade startat tråden, bad att få sitt konto raderat, och tyvärr har vi en bugg som gjorde att även hennes skapade trådstart(er?) raderades i samband med det... Det är inte meningen att det ska vara så. Jag beklagar, men det är felanmält, och jag hoppas på snabb hjälp.
Gilla

Novastar

Kvinna ·

28 dec, 2018

Vad synd att tråden försvann :(. Men nu är väl dom flesta här? Tänk vad olika det kan vara med kirurgerna. Jag mailade bilder till Jörg idag och jag kan från och med idag sova utan bh wiiiie! Lyckligast är jag som sover i bara trosor vanliga fall. Och jag får även vara utan bh på dagen om jag vill annars ska jag hitta en bh där bygeln inte går upp mellan brösten. Det har ju bara gått 3v för mig så det går undan denna gången.
Gilla

Poolly

Kvinna ·

28 dec, 2018

Är det några här inne som har lagt upp bild på hur operationssåret ser ut eller har sätt ut? Är så osäker på om mitt ser ”bra” ut
Gilla

juliestar

Kvinna ·

29 dec, 2018

Novastar: wow, så deilig! Heldig! Jeg har laget en Instagram for jeg syns det er tungvint her inne, det tar lang tid med bilder. Men jeg kan laste opp bilde av såret her :). Instagrammen heter 340ergonomix hvis noen av dere er der og vil se.
Gilla

hhells

Kvinna ·

29 dec, 2018

Poolly skrev:

Är det några här inne som har lagt upp bild på hur operationssåret ser ut eller har sätt ut? Är så osäker på om mitt ser ”bra” ut

Jag kan lägga ut bild nu på stygnen/ärren
Gilla

Poolly

Kvinna ·

29 dec, 2018

hhells skrev:

Poolly skrev:

Jag kan lägga ut bild nu på stygnen/ärren

Tack :) mina är dock mycket bredare :( lägger ut en bild strax
Gilla

lillagreta

Kvinna ·

29 dec, 2018

Juliestar jag skickade en förfrågan om att få följa dig på insta nu! Jag la bara ett inlägg i gamla tråden men blev riktigt besviken när den gamla försvann!
Gilla

Sofieek

Kvinna ·

29 dec, 2018

Kan lägga ut hur mitt såg ut när jag tog bort tejpen också. Hade samma osäkerhet som dig om det såg bra ut, men med alsolsprit varje dag så är det en skorpa kvar bara :)
Gilla

Poolly

Kvinna ·

29 dec, 2018

Sofieek skrev:

Kan lägga ut hur mitt såg ut när jag tog bort tejpen också. Hade samma osäkerhet som dig om det såg bra ut, men med alsolsprit varje dag så är det en skorpa kvar bara :)

Ja tack , gör gärna det :) undrar om de går lika bra med klorhexidinlösning som alsolsprit?
Gilla

Glad_tjej

Kvinna ·

29 dec, 2018

Poolly skrev:

Sofieek skrev:

Ja tack , gör gärna det :) undrar om de går lika bra med klorhexidinlösning som alsolsprit?

Helt ny på forumet och mitt första inlägg någonsin, men det har varit bra stöd under tiden. Jag opererades i november och har ännu problem med mina sår. Jag tvättar dagligen med klorhexedinlösning och det funkar utmärkt. Det är vad min klinik rekommenderade.
Gilla

Anonym användare

30 dec, 2018

Min operation gick inte så bra som jag hoppats. Minskade från 325cc till 280cc på operationsdagen pga kändes som att det passade min kroppsform bättre. Efter operationen när jag hade bytt om och mött min mor i väntrummet kom smärtan. Fick så extremt ont och sedan svullnade högra bröstet ordentligt. Bara att byta om igen, sätta ny kanyl, i med smärtstillande och dropp. Kirurgen kollade och som sköterskorna misstänkte så vart det en blödning. Så fick opereras igen och sedan stanna kvar över natten. Därefter hade jag dränage i en veckas tid. Haft så ont så kan ej beskriva i ord och varit så hemskt. Morfinet fick jag sluta med pga kräktes av det. Men när jag fick bort dränaget så piggnade jag till. På kvällen kunde jag komma ur sängen själv osv. Behöver fortfarande mycket hjälp och varje dag är en utmaning. Men är på bättringsvägen och är jättenöjd med resultatet. Vill inte skrämma folk som skall operera sig, men det kan gå fel också. Jag är ett riktigt praktexempel haha
Gilla

Poolly

Kvinna ·

30 dec, 2018

Bellaballong skrev:

Min operation gick inte så bra som jag hoppats. Minskade från 325cc till 280cc på operationsdagen pga kändes som att det passade min kroppsform bättre.
Efter operationen när jag hade bytt om och mött min mor i väntrummet kom smärtan. Fick så extremt ont och sedan svullnade högra bröstet ordentligt.
Bara att byta om igen, sätta ny kanyl, i med smärtstillande och dropp. Kirurgen kollade och som sköterskorna misstänkte så vart det en blödning.
Så fick opereras igen och sedan stanna kvar över natten.
Därefter hade jag dränage i en veckas tid.
Haft så ont så kan ej beskriva i ord och varit så hemskt. Morfinet fick jag sluta med pga kräktes av det.

Men när jag fick bort dränaget så piggnade jag till. På kvällen kunde jag komma ur sängen själv osv.

Behöver fortfarande mycket hjälp och varje dag är en utmaning. Men är på bättringsvägen och är jättenöjd med resultatet.

Vill inte skrämma folk som skall operera sig, men det kan gå fel också. Jag är ett riktigt praktexempel haha

Usch :( massa krya på dig kramar
Gilla

Axora

Kvinna ·

30 dec, 2018

Jag ska inte ta bort tejpen förens om någon vecka men lägger upp bild på hur det ser ut med tejp. Höger bröst upplever jag lite bulligt vid ärret same att jag har som några bristningar om ni ser bilden. Vet ni varför det kommer? Det är också det bröstet jag har mest ont i och som är störst just nu. Det hugger till rätt ofta och känns väldigt mkt. Jag lägger även upp en bild på tuttarna som är lite över 1,5 v. Såå nöjd hittills men vill inte att dom ska bli mindre nu:p
Gilla

juliestar

Kvinna ·

01 jan, 2019

Axora: kan ikke se dine etterbilder, kanskje fordi du ikke er silvermedlem enda? Uff, har så dårlig følelse etter i går, ble full og DANSET for å si det sånn.... hopping, veiving med armene, alt dritt man ikke skal gjøre. Klarte å åpne støttebhen og sovnet med den åpen i fire timer også. Er det mulig.. Føler meg som verdens mest tilbakestående person akkurat nå. Det er to uker siden operasjon. Bare krysser alt jeg har for at jeg ikke har klusset til noe. Jeg har vært veldig veldig forsiktig frem til nå da, lite anstrengelser og løfting/bæring har det nesten ikke vært noe av.  Har fremdeles ganske vondt i høyre bryst på slutten av dagen og når jeg sover. Den stikker og brenner. Trenger av og til Paracetamol hvis den blir veldig plagsom. Ellers går det greit. Er forsiktig med bruk av armene. De begynner å bli mykere på oversiden.
Gilla

Axora

Kvinna ·

01 jan, 2019

Juliestar nej precis så är det säkert, blir silvermedlem snart! Hojtar till:)
Gilla

lillagreta

Kvinna ·

01 jan, 2019

Hur länge ska ni andra tejpa? Jag är inne på min 14e dag efter operationen. Fått ganska dåligt med info överlag tycker jag efter operationen. Bytte tejp förut och det såg okej ut, fortfarande sårskorpor dock
Gilla

Haannachanel

Kvinna ·

01 jan, 2019

Hänger på jag också :). Mina ärr har läkt jättefint och nu har jag ca en vecka kvar med läkebh sen får jag byta bh på dagen.. men det är en djungel.. vad ska man ha? Någon som har tips? :)
Gilla

Axora

Kvinna ·

01 jan, 2019

Ang tejpen ska jag tejpa i 6 månader för att få så vita och tunna ärr som möjligt! Första tiden var 14e dag innan det är riktigt läkt och sen varje vecka efter det. Ang. Bh kan jag tipsa om Calvin Klein som har en ”mjuk sport-bh” men lite foder som är sjukt skön, bra bas bh. Den är utan bygel och jag ska inte ha bygel på 3 månader för ärret.
Gilla

lillagreta

Kvinna ·

01 jan, 2019

Okej, tack för svar! Ang det folk skriver om att tvätta med alsolsprit, varför gör man det? Jag fick möjlighet att köpa en ”steg 2” bh med lätt kompression o fick ta på mig den direkt efter återbesöket efter 9 dagar
Gilla

juliestar

Kvinna ·

02 jan, 2019

Jeg skal også teipe ganske lenge, mange måneder. Husker ikke hva det står på arket akkurat nå. Vet ikke om jeg kommer til å bry meg med å smøre det med noe krem, jeg får så små at uansett. Men det kan jo hende jeg ombestemmer meg om de begynner å få stygg farge. Takk for tips om bh, jeg trenger ny. Den jeg har fått fra klinikken er ikke kompresjon og jeg har fått beskjed om at jeg kunne egentlig bare bruke hvilken som helst sportsbh, helst med bred strikk under og åpning foran for min egen del, da. Men jeg klarer å få ting over hodet nå og får sikkert på meg en vanlig med litt hjelp av samboer. Sov forresten hele natten og stod opp uten smertestillende i natt, det var godt med litt fremgang.
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem