Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Poolly profilbild

Poolly

Kvinna ·

25 dec, 2018

Bröstförstoring December 2018

Bröstförstoring

Jag har märkt att december tråden som startades har försvunnit, men de vore ju kul att fortsätta följa alla som gjorde sin operation i december. Så om ni håller med kan ni väl skriva en rad eller två här så får väl detta vara den nya tråden :)

87

Sortera efter

Marina

Kvinna ·

08 jan, 2019

juliestar skrev:

Jaja.. ikke så mye aktivitet her? Hvordan går det med dere damer? :)
Har lagt opp to nye bilder fra i går. Fikk samboer til å ta bort snø og is fra bilen i dag tidlig.

Ser ju jättefint ut redan efter knappt tre veckor!👍
Gilla

Marina

Kvinna ·

08 jan, 2019

Poolly skrev:
Marina skrev:
lillagreta skrev:

Tycker det känns tryggt och skönt när moderatorn går in med tips och råd i trådarna! Du verkar ha mycket erfarenheter :)

Vad roligt att du tycker det.😀 Jo, just när det gäller bröst har jag åkt igenom mangeln ett par varv. Men egentligen har jag ingen riktig medicinsk utbildning, så jag brukar uttrycka mig lite försiktigt ändå och man måste komma ihåg att ens kirurg alltid har sista ordet. Däremot kan jag kanske förekomma hen i ett påpekande eller komma med ett inpass man kan vilja kolla upp.

Har du koll på om man får sjukpenning från försäkringskassan när de e ett frivilligt ingrepp?

Ja det ska man kunna få, för även om det har diskuterats så har ingen lagändring kommit till stånd mig veterligt, utan det är fortfarande den nedsatta arbetsförmågan och inte orsaken till den som ligger till grund för sjukskrivningen...
Gilla

Poolly

Kvinna ·

08 jan, 2019

Fick idag beslut om sjukpenning från försäkringskassan. Dom beviljade de :) Jag mår rätt okej, har börjat lyfta min son lite nu också. Men inte mer än nödvändigt. I och ur säng och matstol, mer försöker jag att inte lyfta honom. Det är tre veckor sen operation nu. Får ont ibland fortfarande. Undrar när jag kan börja ta mina promenader med barnvagn igen? Bor ju på landet med grusvägar så det är ju rätt guppigt och kirurgen sa att det inte fick skumpa. Men de känns som de skumpar även när jag går lugnt inne? Har ju aldrig haft något till bröst som kan skumpa tidigare haha. Men törs man ta en långpromenad på grusväg med upp o nedför?
Gilla

Anonym användare

09 jan, 2019

@Poolly På mitt återbesök sa de att det är bra för läkningen om jag börjar röra på mig mer som vanligt i vardagen nu och går promenader, så länge jag undviker tunga lyft och aktiviteter som får brösten att röra sig mycket. Men jag har förstås ingen barnvagn att skjuta på och säkrast att stämma av med din klinik vad de rekommenderar för dig. @juliestar Håller med om att det var svårt att skrapa is från rutorna på bilen när man skulle börja jobba igen. Men jag har hittat ett sätt att göra det långsamt och försiktigt som känns rätt okej nu. :) Jag fick bröstband på mitt återbesök som jag helst ska ha på dygnet runt i två veckor. Någon mer som tycker det känns obehagligt med bröstbandet? I mitt fall har jag gjort ett lyft för att få upp brösten så jag nojar mig för att det känns fel att trycka ner dem igen med bröstbandet. :) Men jag förstår ju att implantatkanten sitter lite för högt nu. Vill bara inte att hela brösten ska tryckas ned och börja hänga igen.
Gilla

juliestar

Kvinna ·

10 jan, 2019

@peach18 uff, velkommen til brystbåndet! Men, nå har jeg hatt mitt i 3 uker så jeg er ganske vant med det.. skal ha det på en uke til. Beskjeden var at jeg måtte ha de to første ukene og "helst fire uker". Nå som jeg kjenner at venstre bryst sitter hardere kommer jeg til å fortsette å bruke det på nettene også, etter uke 4 hvis det kjennes likt.
Gilla

newfriends2018

Kvinna ·

14 jan, 2019

Tack för tipsen om BH. Gick till återbesöket och provade ut sport-bh, om inte alls kändes särskilt bra men jag är en mes så jag vågade inte säga något. Fick en i 75F efter att sköterskan egentligen tyckte 75E satt bra, men det gjorde den INTE så jag fick övertala om att testa en större... sen när den inte heller satt bra så försökte jag igen men då var det tvärstopp. Vågade inte propsa. Frågade om det var ok att gå och prova ut en vanlig bh att ha på fest, det var okej så länge jag fick den utprovad ordentligt. Tänkte att Freya använder dom på kliniken så jag kan gå till Twilfit och köpa en Freya där. Och passa på att få råd från personalen där angående storlek med tanke på att sport-bh:n från kliniken kändes överjävligt trång på alla håll i kupan. Jodå. 70I (motsv. 75H, så två kupstorlekar större) och en tjej som i princip bara gapade när jag sa 75F. Så nu har jag mejlat kliniken och ska få byta ut sport-bh:n. Vilken röra. Någon som varit med om något liknande? Man vill ju inte få deformerade bröst av att ha manglat ner dom i en alldeles för liten bh dygnet runt i flera månader...
Gilla

lillagreta

Kvinna ·

14 jan, 2019

Vad tror ni om att sova utan bh och även ligga på sidan (min klinik har sagt att de är okej efter 4 veckor som är imorn) men det ena implantatet rör på sig fortfarande? Särskilt när ja böjer mig framåt tex. Är inte samma känsla på de andra bröstet o har inte varit de nån gång egentligen..
Gilla

Axora

Kvinna ·

14 jan, 2019

Jag har börjat sova på sidan nu efter 3,5 v och det känns bra. Samt utan bh! Jag hoppas det är ok:)
Gilla

juliestar

Kvinna ·

14 jan, 2019

Så heldige dere er, skikkelig ubehagelig å ligge på siden for meg fremdeles -_- . Savner det! Kan ligge bittelitt skrått fra ryggen, men ikke lenge. Føler også at brystene kommer til å bli "feil" av det, men det er vel bare noe jeg innbiller meg! Må ha på bhen fra klinikken i 6 uker.
Gilla

juliestar

Kvinna ·

15 jan, 2019

Brystbånd brukt i fire uker (vel, i morgen da..)! Takk og farvel! Skal sende en epost til klinikken og høre om jeg bare skal stoppe med en gang eller bruke på natta, tror jeg.
Gilla

Aninaj

Kvinna ·

15 jan, 2019

Hej! Gjorde min op 20 december, efter det prövade jag inte en läkbh utan kliniken sa vad jag borde ha så hämtade en kompis den åt mig. Tyckte inte den satt så jätte tight som jag hört att den borde göra så jag sa det till kliniken men de sa att det inte gjorde något. Nu upplever jag att mina bröst har lite för stort mellanrum och är inte riktigt nöjd.. Även när bhn är på. Kan det bero på att jag haft för stor bh? Finns det något jag kan göra åt detta nu tro?
Gilla

juliestar

Kvinna ·

15 jan, 2019

Hvor stort mellomrom du får avhenger vel også i stor grad av hvordan brystet ditt er konstruert, hvordan mellomrommet var før inngrepet også. Mine sitter ikke inntil hverandre heller! Jeg tror ikke en strammere bh ville hjulpet meg med å få smalere kløft.
Gilla

Poolly

Kvinna ·

17 jan, 2019

Ni som har börjat tejpa ärren, vilken typ av tejp kör ni med? O hur ofta ska man byta tejpen ? Mitt ena sår ser läkt ut nu, alla sårskorpor är borta men tänkte vänta över helgen med att börja tejpa. Andra såret är verkligen inte läkt :( har varit väldigt nojig angående de då jag tyckt att de ser konstigt ut hela tiden. Idag lossnade en skorpa o under var det ett hål. Ingen fara enligt kirurgen. Bara tvätta och fortsätta lägga om morgon och kväll. Bör sluta sig inom en vecka och vara helt läkt på 2-3 veckor. Fler som fått sånna problem ?
Gilla

Sofieek

Kvinna ·

20 jan, 2019

Undrar också över vilken tejp och hur ofta man bör byta. Köpte en silikontejp för 140kr som tog slut på 5 dagar för det stod att man skulle byta efter 24h ;o. Kirurgtejp blir jag röd av :/ något tips??
Gilla

Poolly

Kvinna ·

20 jan, 2019

Sofieek skrev:

Undrar också över vilken tejp och hur ofta man bör byta. Köpte en silikontejp för 140kr som tog slut på 5 dagar för det stod att man skulle byta efter 24h ;o. Kirurgtejp blir jag röd av :/ något tips??

De ska finnas någon på apoteket som är för känslig hud har ja läst. Men vill ju fortfarande veta hur ofta man ska byta. Ska man tejpa så fort alla sårskorpor lossnat eller hur gjorde du? Står ju inte på Johans sida hur ofta man byter tejpen
Gilla

Sofieek

Kvinna ·

21 jan, 2019

Poolly skrev:

Sofieek skrev:

De ska finnas någon på apoteket som är för känslig hud har ja läst. Men vill ju fortfarande veta hur ofta man ska byta. Ska man tejpa så fort alla sårskorpor lossnat eller hur gjorde du?

Står ju inte på Johans sida hur ofta man byter tejpen

Ja jag fortsätter köpa den dyra, för att få ett fint resultat :). Ah jag började tejpa 1 vecka efter sista skorpan lossnat för att vara på den säkra sidan att det är läkt. Du har inte börjar tejpa än eller? Jah mailade Johan igår om hur ofta man ska byta! Jag kan skriva sen när jag får svar. För varje gång man duschar låter lire för ofta tycker jag :o
Gilla

Poolly

Kvinna ·

21 jan, 2019

Kan du skicka namnet på den du köper ? :)
Gilla

juliestar

Kvinna ·

21 jan, 2019

Jeg har brukt silikontape siden uke 1, og fikk beskjed om å bytte to ganger i uken. Når jeg dusjer tørker jeg den med hårføner :) . Den varer fint i ca tre dager. Redigert: har lastet opp nye bilder, blir 5 uker på onsdag.
Gilla

Axora

Kvinna ·

21 jan, 2019

Min klinik säger att jag ska byta en gång i veckan. Håller mig till det eftersom jag inte har några skorpor heller. Finns bilder upplagd från förra veckan på ärr och bröst, 4 v gamla!
Gilla

Sofieek

Kvinna ·

22 jan, 2019

Mepiform heter den jag köper som är dyrare. Kan verkligen rekommendera den. Sen ska jag testa den Johan rekommenderade med :)
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem