Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Ellisa profilbild

Ellisa

Kvinna ·

07 jan, 2022

Bröstförstoring februari 2022

Bröstförstoring

Här kanske vi kan samlas som ska genomföra op i februari 2022. Denna tråden kanske kan funka som en tråd att se eller jämföra erfarenheter och pepp i läkning etc. Jag ska genomföra min op på Akademikliniken i Göteborg den 9 februari. Ska lägga in 245cc mentor under muskeln. Några fler i februari 2022?

220

Sortera efter

Ballerina91

Kvinna ·

16 feb, 2022

Tack för det!
Gilla

TR7777

Kvinna ·

16 feb, 2022

Imorgon är det dags för mig... fortfarqande rädd att 480cc ska bli stort på mig med min C kupa men samtidigt rädd att få för små om jag går mindre. Rädd för hur ont det kommer att göra.. Jag ska jobba redan på måndag igen, skivbordsjobb. Får man mindre ont om man har egen vävnad sen innan kanske? Ska dock lägga bakom muskeln, så får väl förbereda mig på ordentlig smärta antar jag
Gilla

missk8

Kvinna ·

16 feb, 2022

TR7777 skrev:

Imorgon är det dags för mig... fortfarqande rädd att 480cc ska bli stort på mig med min C kupa men samtidigt rädd att få för små om jag går mindre. Rädd för hur ont det kommer att göra.. Jag ska jobba redan på måndag igen, skivbordsjobb. Får man mindre ont om man har egen vävnad sen innan kanske?
Ska dock lägga bakom muskeln, så får väl förbereda mig på ordentlig smärta antar jag

Jag hade aldrig klarat av att jobba efter så få dagar, och då gjorde jag ”bara” ett implantatbyte. Men alla har olika smärttrösklar :)
Gilla

Ellisa

Kvinna ·

16 feb, 2022

TR7777 skrev:

Imorgon är det dags för mig... fortfarqande rädd att 480cc ska bli stort på mig med min C kupa men samtidigt rädd att få för små om jag går mindre. Rädd för hur ont det kommer att göra.. Jag ska jobba redan på måndag igen, skivbordsjobb. Får man mindre ont om man har egen vävnad sen innan kanske?
Ska dock lägga bakom muskeln, så får väl förbereda mig på ordentlig smärta antar jag

Vet inte men de ända jag har förstått nu efteråt att smärtan efter är extremt individuell. Imorgon är de en vecka sen jag gjorde op och jag har fortfarande lika ont (dock inte på de sättet jag trodde de skulle göra ont) utan jag har tydligen lite vatten under beöstvårtorna efter op vilket känns som att jag skrapat brösten i grus ? minsta rörelses eller minsta vidrörelse smärtar så jag vill gråta. Min svägerska gjorde brösten i förrgår o jag hade förberett henne på hur ont de kunde göra men hon upplever det BARA som träningsverk, absolut inget annat. Så de är väääldigt individuellt hur ont de gör efter. Men du kanske ska säkra upp med fler dagar hemma så du inte känner dig stressad att gå tillbaka. Hoppsd allt går bra för dig.
Gilla

Solbeaver

Kvinna ·

16 feb, 2022

TR7777 skrev:

Som andra redan sagt så kan det bli tight att gå tillbaka så snabbt. Jag har också skrivbordsarbete, men hade inte klarat att jobba. Har nu gått en vecka hemma och jag har planerat för minst en vecka till hemma. Kanske att jag återgår i början på nästa vecka, men det beror på. Lycka till!
Gilla

Icaniwill

Kvinna ·

17 feb, 2022

Provade bhar på Hunkemöller i måndags, landade i 70F. Laddade upp en ny bild också från igår. Är jättenöjd!
Gilla

Solbeaver

Kvinna ·

17 feb, 2022

Icaniwill skrev:

Provade bhar på Hunkemöller i måndags, landade i 70F. Laddade upp en ny bild också från igår. Är jättenöjd!

Vad kul! Kikade dina bilder och det ser superfint ut. Du ligger en vecka före mig ungefär. Hoppas att jag är nöjd nästa vecka också ?
Gilla

Ballerina91

Kvinna ·

17 feb, 2022

Hej! Jag hoppas att ni som har gjort op kan lugna mina nerver. På min konsultation pratade vi inte så mycket om risker etc utan Kirurgen sa egentligen bara lugnt att ”och op är inget farligt ingrepp”. Så nu undrar jag, hur mycket har ni läst på innan om vad som kan hända under själva narkosen? Har dessa tankar oxkså rörts i era huvudet? Jag har ju ändå tre barn som jag gärna vill vakna upp till om ni förstår…jag är ingen googlare så tänker att ni kanske kan lugna mig <3
Gilla

harbe

Kvinna ·

17 feb, 2022

Ballerina91 - jag op brösten för 15 år sen och tänkte inte så mkt på nåt då. Ville bara göra det ? Nu plockade jag ut implantaten för ett par veckor sen och var också orolig för narkos osv, lever ett annat liv nu med barn osv och har helt enkelt ett annat tänk. Iaf sa narkosläkaren ”att sova här är säkrare än att sova hemma!” och hon var så lugn och trevlig och gav ett så fint intryck att jag bara litade fullständigt på henne. Jag tror de flesta narkosläkare (plus sköterskor de var med toppen!) har ett sånt intryck på en. Så även om du är orolig nu tror jag att du kommer bli lugn väl på plats ?? du är övervakad hela hela tiden och helt rätt i att inte googla på saker som kan gå fel, jag höll mig borta från det ? Det kommer gå bra!
Gilla

Ellisa

Kvinna ·

17 feb, 2022

Ballerina91 skrev:

Hej! Jag hoppas att ni som har gjort op kan lugna mina nerver. På min konsultation pratade vi inte så mycket om risker etc utan Kirurgen sa egentligen bara lugnt att ”och op är inget farligt ingrepp”. Så nu undrar jag, hur mycket har ni läst på innan om vad som kan hända under själva narkosen? Har dessa tankar oxkså rörts i era huvudet? Jag har ju ändå tre barn som jag gärna vill vakna upp till om ni förstår…jag är ingen googlare så tänker att ni kanske kan lugna mig <3

Åh jobbiga tankar och dessa tankar kom till mig också när op väl va bokad. Jag ringde kliniken innan och ställde alla frågor jag hade, och var ganska konkret och tydlig med vad jag kände oro över, kirurgen var väldigt bra på att förklara och det lugnade faktiskt. De som står är ju att narkos eller operation bara i sig är ju en risk, du ska göra något med din kropp… därför, som säkert även du gjort(?), får man fylla i en hälsoblankett innan med typ hälsostatus, om man röker, vikt, tidigare sjukdomar, sjukdomar i släkten och etc etc… när kirurgen går igenom detta så tror jag dom även ställer sig till beslutet om personen i fråga har risk för att det skall hända komplikationer under både narkos och op (komplikationer som är värre än estetiska komplikationer).. en kirurg skulle ju då avråda till op om dina förutsättningar inte skulle se bra ut. Men tips verkligen att ringa kirurgen och fråga ska frågor du har ♥️ För då får man veta mer konkret hur dom resonerar kring varför just du har goda förutsättningar för narkos (jag förutsätter att du har bra förutsättningar eftersom dom har ”godkänt” dig för op) Hoppas du kommer känna dig trygg i de val du gör.
Gilla

Ballerina91

Kvinna ·

17 feb, 2022

Tack för svar! Jag känner mig väldigt lugn men r jag blir stressad på jobbet så klämmer jag in även dessa tankar då det också blir allt närmare . Jag har blivit sövd förut men då hade jag jätte dödsångest men kunde inte välja bort det men nu kan jag ju välja. Försöker fokusera på det positiva och att denna typ av operation är otroligt vanlig. Försöker se resultatet framför mig mer än att fokusera i oro, men samtidigt vill jag ju inte vara naiv och inte kolla upp saker innan operationen. Jag har artrit (ledsjukdom) men det enda kirurgen sa var att jsg skulle ringa Min läkare för att fråga om jag ska hålla upp med medicinen inför operationen. så även det verkar ju inte ha någon större påverkan :D
Gilla

Solbeaver

Kvinna ·

17 feb, 2022

Ballerina91 skrev:

Tack för svar! Jag känner mig väldigt lugn men r jag blir stressad på jobbet så klämmer jag in även dessa tankar då det också blir allt närmare . Jag har blivit sövd förut men då hade jag jätte dödsångest men kunde inte välja bort det men nu kan jag ju välja. Försöker fokusera på det positiva och att denna typ av operation är otroligt vanlig. Försöker se resultatet framför mig mer än att fokusera i oro, men samtidigt vill jag ju inte vara naiv och inte kolla upp saker innan operationen. Jag har artrit (ledsjukdom) men det enda kirurgen sa var att jsg skulle ringa Min läkare för att fråga om jag ska hålla upp med medicinen inför operationen. så även det verkar ju inte ha någon större påverkan :D

Generellt skulle jag avråda från Google. Där får man bara upp massa skräp. Fundera kring vad som är det din största oro och vad som behövs för att den ska minska. De saker du själv kan påverka kan du ta tag i snarast, men resten får man liksom försöka att bara acceptera att man inte kan påverka. Klart det finns risker, men i just det här fallet är risken väldigt låg (har ingen siffra). För min egen del var själva narkosen inget som oroade mig. Jag litar på att de vet vad de gör och man har ju en hel hög med sjukvårdsutbildade människor som tar hand om mig. Lycka till och hoppas du kan hitta sätta att lindra din oro på!
Gilla

Solbeaver

Kvinna ·

18 feb, 2022

Tog mod till mig och la upp bilder. 10 dagar har gått. Ser så fram emot att se kommande förändringar nu.
Gilla

Ellisa

Kvinna ·

18 feb, 2022

Solbeaver skrev:

Tog mod till mig och la upp bilder. 10 dagar har gått. Ser så fram emot att se kommande förändringar nu.

Wow solbeaver vilket fint resultat! Ja man går ju och väntar lite på det, jag tampas fortfrande med så mycket smärta så jag har knappt tittat på mina. Var på återbesök idag och fick ny kompressBh och bröstband, så om smärtan var illa förut så är det inget jämfört med smärtan med bröstbandet på nu med. Men de är bara att härda ut. Så glad för din skull att de går framåt för dig. Resultatet ser jättefint ut!
Gilla

TR7777

Kvinna ·

18 feb, 2022

Jag opererades igår. La in 480cc bakom muskeln. Smärtan var värre än jag trodde faktiskt. Men idag har jag varit uppe och rört på mig lite, skippat morfinet under dagen och hoppas kunna ta mig ut en stund imorrn. Brösten är så svullna och spända och sitter nästan uppe vid hakan känns det som haha
Gilla

Solbeaver

Kvinna ·

18 feb, 2022

Ellisa skrev:

Solbeaver wrote:

Wow solbeaver vilket fint resultat! Ja man går ju och väntar lite på det, jag tampas fortfrande med så mycket smärta så jag har knappt tittat på mina. Var på återbesök idag och fick ny kompressBh och bröstband, så om smärtan var illa förut så är det inget jämfört med smärtan med bröstbandet på nu med. Men de är bara att härda ut.
Så glad för din skull att de går framåt för dig. Resultatet ser jättefint ut!

Håller tummarna för dig att smärtan släpper snart! Jag har börjat få feber nu på kvällen. Har kontakt med kirurgen så får vi se. Än så länge är det stabilt. Kan ju lika gärna vara en vanlig förkylning…
Gilla

missk8

Kvinna ·

19 feb, 2022

Hur går det för er andra? Jag opererades 2/2 och har fortfarande ont. Rullar över på mage i sömnen och vaknar med smärtor under brösten. Blir tokig!
Gilla

Ellisa

Kvinna ·

19 feb, 2022

missk8 skrev:

Hur går det för er andra?
Jag opererades 2/2 och har fortfarande ont. Rullar över på mage i sömnen och vaknar med smärtor under brösten. Blir tokig!

Jag har också ont, väldigt! Opererades 10/2 och står knappt ut på dagarna. Vart gör det ont på dig?
Gilla

Ellisa

Kvinna ·

19 feb, 2022

Solbeaver skrev:

Ellisa wrote:

Solbeaver wrote:

Wow solbeaver vilket fint resultat! Ja man går ju och väntar lite på det, jag tampas fortfrande med så mycket smärta så jag har knappt tittat på mina. Var på återbesök idag och fick ny kompressBh och bröstband, så om smärtan var illa förut så är det inget jämfört med smärtan med bröstbandet på nu med. Men de är bara att härda ut.
Så glad för din skull att de går framåt för dig. Resultatet ser jättefint ut!

Håller tummarna för dig att smärtan släpper snart! Jag har börjat få feber nu på kvällen. Har kontakt med kirurgen så får vi se. Än så länge är det stabilt. Kan ju lika gärna vara en vanlig förkylning…

Åh massa krya på dig! De kan ju absolut vara en vanlig förkylning. Hur mår du just nu?
Gilla

Ellisa

Kvinna ·

19 feb, 2022

TR7777 skrev:

Jag opererades igår. La in 480cc bakom muskeln. Smärtan var värre än jag trodde faktiskt. Men idag har jag varit uppe och rört på mig lite, skippat morfinet under dagen och hoppas kunna ta mig ut en stund imorrn. Brösten är så svullna och spända och sitter nästan uppe vid hakan känns det som haha

Heja dig! Hoppas de fortsätter så ☺️ Att du kunnat komma ut så. Har dom rekommenderat bröstband?
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem