Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Agnes96 profilbild

Agnes96

Kvinna ·

14 jun, 2020

Bröstförstoring hösten 2020

Bröstförstoring

Hej! Jag har en planerad bröstoperation nu i höst. Jag ska operera mig hos Patrik Höijer på Nordiska Kliniken. Finns det fler som planerat att operera sig i höst? Jag är 155 cm och väger ca 55-60 kg, jag har just nu 70B i BH-storlek och planen är att jag ska lägga in Motiva Ergonomix Full 335 eller 355. Vad ska ni ha? Hur bestämde ni er för vilkens storlek och modell ni ville ha?

259

Sortera efter

Äntligen_boobies

Kvinna ·

09 sep, 2020

Tack så mycket. Kom in kl 11. Fick mitt rum, installerade mig. Sen blev det dusch med antiseptisk tvål. Efter det tablettcocktail bestående av alvedon, inflammationshämmande, lugnande muskelavslappnande och morfin. Fick även vätskedropp. Ner på operation 13.35 uppe på rummet igen 14.45. Jag är öm och så men mår helt okej ändå:)
Gilla

alba2020

Kvinna ·

09 sep, 2020

@Äntligen_boobies Åh vad spännande! Skönt att det har gått bra och att du mår bra ?
Gilla

Agnes96

Kvinna ·

09 sep, 2020

Äntligen_boobies skrev:

Tack så mycket.
Kom in kl 11. Fick mitt rum, installerade mig. Sen blev det dusch med antiseptisk tvål. Efter det tablettcocktail bestående av alvedon, inflammationshämmande, lugnande muskelavslappnande och morfin. Fick även vätskedropp. Ner på operation 13.35 uppe på rummet igen 14.45.
Jag är öm och så men mår helt okej ändå:)

Skönt att du mår helt okej nu efter operation! Stannar du kvar på kliniken över natten? :)
Gilla

Äntligen_boobies

Kvinna ·

10 sep, 2020

alba2020 ja det är väldigt overklig känsla dock, nästan som att det inte är mig det hänt. Agnes96 ja de har som regel att man stannar kvar en natt för observation och så de ser att allt är bra morgonen efter. Bur utskriven runt 8.00. Då kommer mannen och hämtar mig :)
Gilla

Äntligen_boobies

Kvinna ·

10 sep, 2020

Luftballong skrev:

Äntligen_boobies skrev:

Ohhhh imorgon är det dags, incheckning 11.00 :D

Lycka till!
Ser att vi är rätt lika (ålder/vikt/längd/antal barn). Ska bli kul att se ditt resultat sen! =)

Ja verkligen lika, jag fyllde 35 i söndags 6/9 så ska in och ändra ;) Ska se om jag får bilderna han tog igår och idag, före /efter. Annars tog jag egna före bilder igår precis innan op.
Gilla

Neprome

Kvinna ·

10 sep, 2020

Äntligen_boobies skrev:

alba2020 ja det är väldigt overklig känsla dock, nästan som att det inte är mig det hänt.

Agnes96 ja de har som regel att man stannar kvar en natt för observation och så de ser att allt är bra morgonen efter. Bur utskriven runt 8.00. Då kommer mannen och hämtar mig :)

Skönt att vara klar med allt, slippa vänta mer ? Grattis till de nya brösten ❤
Gilla

Agnes96

Kvinna ·

10 sep, 2020

Äntligen_boobies skrev:

alba2020 ja det är väldigt overklig känsla dock, nästan som att det inte är mig det hänt.

Agnes96 ja de har som regel att man stannar kvar en natt för observation och så de ser att allt är bra morgonen efter. Bur utskriven runt 8.00. Då kommer mannen och hämtar mig :)

Va skönt att det är så. Tänker att det känns tryggt att få stanna första dygnet. :) Hur mår du nu?
Gilla

Äntligen_boobies

Kvinna ·

10 sep, 2020

Agnes96 skrev:

Äntligen_boobies skrev:

Va skönt att det är så. Tänker att det känns tryggt att få stanna första dygnet. :) Hur mår du nu?

Det kändes jättebra att få stanna, få instruktioner på hur bh och bröstbandet ska sitta osv. Jag har ont, såklart, men helt okej ändå. Tar de tabletter jag får ta, maxdos än så länge. Det högra bröstet har redan trillat ner i sin ficka så att säga medans det vänstra trodde läkaren skulle trilla ner inom nån dag. Ska på återbesök nästa torsdag och ta stygnen och för att se då hur det ser ut. Såååå skönt att ha det gjort, är löjligt nöjd :)
Gilla

Luftballong

Kvinna ·

10 sep, 2020

Äntligen_boobies skrev:

Luftballong skrev:

Äntligen_boobies skrev:

Lycka till!
Ser att vi är rätt lika (ålder/vikt/längd/antal barn). Ska bli kul att se ditt resultat sen! =)

Ja verkligen lika, jag fyllde 35 i söndags 6/9 så ska in och ändra ;)
Ska se om jag får bilderna han tog igår och idag, före /efter. Annars tog jag egna före bilder igår precis innan op.

Och jag fyller 36 strax innan operationen! Grattis i efterskott. :) Får jag fråga vad du har för mått under brösten?
Gilla

Äntligen_boobies

Kvinna ·

10 sep, 2020

Luftballong skrev:
Äntligen_boobies skrev:
Luftballong skrev:
Äntligen_boobies skrev:

Lycka till!

Ska se om jag får bilderna han tog igår och idag, före /efter. Annars tog jag egna före bilder igår precis innan op.

Och jag fyller 36 strax innan operationen! Grattis i efterskott. :)
Får jag fråga vad du har för mått under brösten?

Grattis i förskott till dig❤️
Ingen aning faktiskt. Men har 70 i bh så borde ligga där nånstans. Kan försöka mäta i dagarna, just nu har jag tagit första duschen och den ca smärtsam.. mannen fick tvätta håret på mig men jobbigt att titta kroppen och luta sig framåt. Inte riktigt van vid tyngden??
Gilla

Tick_Tack

Kvinna ·

11 sep, 2020

Hoppar in! Jag har tänkt mig operation i November på Nordiska kliniken hos Patrik ? Någon som har erfarenhet av att skicka läkarintyget till FK? Har ni fått godkänt? Kräver de att få veta vilken operation man genomgått?
Gilla

Äntligen_boobies

Kvinna ·

11 sep, 2020

Luftballong skrev:

Äntligen_boobies skrev:

Luftballong skrev:

Äntligen_boobies skrev:

Lycka till!

Och jag fyller 36 strax innan operationen! Grattis i efterskott. :)
Får jag fråga vad du har för mått under brösten?

Det jag kunde få fram för mått, stel so. Man är just nu är ca 80 cm. Nu är jag nog något svullen och har lite vätska i kroppen så det kan påverka en del. Men hade 70 runt innan i bh. Nu har den vänstra kasat ner lite så ser det bättre ut iaf?
Gilla

Jenny8203

Kvinna ·

11 sep, 2020

Hej. Ny här. Ska på konsultation den 24/9 och sedan om det finns tid vill jag gärna ha op i nov/dec. Passar bra då jag är ledig hela december.
Gilla

yris

Kvinna ·

13 sep, 2020

Tick_Tack skrev:

Hoppar in! Jag har tänkt mig operation i November på Nordiska kliniken hos Patrik ? Någon som har erfarenhet av att skicka läkarintyget till FK? Har ni fått godkänt? Kräver de att få veta vilken operation man genomgått?

Hej, vet inte hur FK godkänner denna ty av sjukskrivning. Men FK blir ju inblandad efter dag 14. Vet inte vad du jobbar med, men om man inte har ett "jättetung" jobb så kanske man inte är borta från jobbet så länge. Sen så står det väl på sjukintyget varför man ska vara sjukskriven, så det kanske är svårt att inte skriva det. Men kanske nån annan här vet mer om detta. Hoppas du får svar på det du undrar över.
Gilla

Hannaan

Kvinna ·

13 sep, 2020

Det står inte på läkarintyget vilken typ av op man genomgått, enbart klinikens namn och att man har nedsatt arbetsförmåga!
Gilla

bubbelblå

Kvinna ·

13 sep, 2020

Tick_Tack skrev:

pratade med FK för någon vecka sedan om just sjukskrivningen. Dag 1-14 betalar din chef(arbetagivare) din sjuklön, det spelar ingen roll att operationen är självvald, utan din sjukskrivning har med din arbetsförmåga att göra. på grund va rådande situation(covid-19) behöver inte FK ett läkarintyg förens dag 22. men från dag 15 behöver din arbetsgivare sjukanmäla(sjukskriva?) dig till försäkringskassan då det är FK som betalar ut sjukpenning from dag 15.

Sen vad jag vet så behöver du inte ge din arbetsgivare hela ditt sjukintyg, jag tror(är inte helt säker, så kolla upp detta) att du bara behöver ge din chef blad 2, på ditt sjukintyg, där det liksom står att du har nedsatt arbetsförmåga och är sjukskriven. På resten av papprena står de ju oftast mer ingående om ditt tillstånd, typ diagnoskod och liknande och den informationen behöver du inte ge din arbetsgivare(anledniong till sjukskrivning kan vara väldigt privat i vissa fall). Din arbetsgivare behöver bara veta att din arbetsförmåga är nedsatt och du därför är sjukskriven, inte mer än så. 

Gilla

Agnes96

Kvinna ·

13 sep, 2020

Imorgon kl.08.00 är det dags för min operation, äntligen! Är det någon av er som redan opererat er som har något särskilt tips på vad ni var glada att ni tagit med er på operationsdagen eller kanske önskat att ni tagit med er? :)
Gilla

Äntligen_boobies

Kvinna ·

13 sep, 2020

Agnes96 skrev:

Imorgon kl.08.00 är det dags för min operation, äntligen!

Är det någon av er som redan opererat er som har något särskilt tips på vad ni var glada att ni tagit med er på operationsdagen eller kanske önskat att ni tagit med er? :)

Jag hade med mig alldeles för mycket, en knäppbar tröja framtill, mjukisbyxor, sköna trosor och sen telefonen. Mycket mer än så orkade inte jag :( Lycka till :)
Gilla

Tick_Tack

Kvinna ·

13 sep, 2020

Yris, bubbelblå: Av olika anledningar behöver jag läkarintyg till FK redan från dag 8. Men inget till min arbetsgivare fören dag 22. Jag är fastanställd men har ej sjuklön. Komplicerat men så är läget. Om någon har erfarenhet av detta så är det helt okej att skriva privat meddelande, om man ej vill skriva ut här ? Hannaan: Så bra att de inte skriver ut vilken operation tycker jag!
Gilla

Neprome

Kvinna ·

14 sep, 2020

Agnes96 skrev:

Imorgon kl.08.00 är det dags för min operation, äntligen!

Är det någon av er som redan opererat er som har något särskilt tips på vad ni var glada att ni tagit med er på operationsdagen eller kanske önskat att ni tagit med er? :)

Hur har allt gått?
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem