Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Agnes96 profilbild

Agnes96

Kvinna ·

14 jun, 2020

Bröstförstoring hösten 2020

Bröstförstoring

Hej! Jag har en planerad bröstoperation nu i höst. Jag ska operera mig hos Patrik Höijer på Nordiska Kliniken. Finns det fler som planerat att operera sig i höst? Jag är 155 cm och väger ca 55-60 kg, jag har just nu 70B i BH-storlek och planen är att jag ska lägga in Motiva Ergonomix Full 335 eller 355. Vad ska ni ha? Hur bestämde ni er för vilkens storlek och modell ni ville ha?

259

Sortera efter

bubbelblå

Kvinna ·

30 aug, 2020

Jag hade min konsultation i torsdags eftermiddag hos Davor Jergovic på Proforma. Jag blev utifrån mina mått, önskemål och utprovning, rekommenderad Mentor runda, högprofil, 400cc, bakom muskeln. Jag velade lite mellan 375cc och 400cc men 400cc kändes ändå som en fullträff när jag provade i test-bhn, så det blir nog det, även om det i mitt huvud låter väldigt stort. Tänkte innan att jag max ville ha typ 300-350cc. men det kändes för litet när jag provade. Davor kändes väldigt trygg och lugn. Han besvarade alla mina tankar och funderingar men var även rak och tydlig med mina "begränsningar" utifrån min kropp. Vilket jag verkligen uppskattar. Han informerade mig även eventuella risker och komplikationer som kan uppstå vid en bröstförstoring, utan att jag behövde fråga. Vilket gjorde att jag kände att han inte bara är ute efter första bästa operation, utan verkligen är mån om att hans patienter är medvetna om de risker som en bröstförstorings operation kan innebära. Jag har preliminär bokat en operation hos Davor på Proforma den 22 oktober! Ska se om jag kan lösa ledighet(sjukskrivning) med jobbet bara... men jag kommer nog köra oavsett, jag har ju rätt att vara sjukskriven, så why not. Det känns väldigt bra, men nu under helgen har lite fler tankar och funderingar dykt upp. T.ex. vilket ytskick vill/bör jag ha på mitt implantat? släta eller texturerade? Vilken coh ska jag ha? coh 1 eller coh2? finns det även coh 3?? vad är skillnaden? vilket är bättre/sämre när de gäller yta och coh på implantaten? Beror de på placeringen av implantaten eller är de individuellt vad som passar bäst?? Väljer jag det själv eller är det kirurgen som tar beslut gällande ytskick och coh? Bör jag gå på en andra konsultation hos en annan kirurg bara för att jämföra vad de rekommenderar, eller kommer det göra mig osäker och förvirrad? Bör jag boka en andra konsultation hos Davor för att få mina nya tankar och funderingar besvarade? Bokade jag operationen för snabbt inpå? Mycket som snurrar runt i huvudet just nu. Ena minuten känner jag TJOHO, nu ska detta göras, andra minuten blir jag osäker på om det känns "för bra" och jag därför bör boka en till konsultation hos en annan kirurg. Jag trodde liksom inte att de skulle kännas såpass bra som de gör nu, även om jag såklart har fått lite fler frågor och funderingar efter min första konsultation. Jag fick ju Davors visitkort med hans e-mail, men jag tror att jag hellre vill boka in en andra konsultation och träffa honom igen och prata med honom om mina frågor, och då även får möjlighet att klämma och känna på implantaten och på så vis, ta ett mer informerat beslut kring ytskick och coh. Tror det skulle kännas bättre än att få ett mail-svar.
Gilla

yris

Kvinna ·

30 aug, 2020

@bubbelblå, att boka en till konsultation med samma läkare tror jag ger mer (eftersom du ändå kände bra vibbar) än att boka med annan läkare. Skulle du fortfarande känna osäkerhet så kan du boka nån annan.
Gilla

Östans

Kvinna ·

31 aug, 2020

Hoppar in här igen - operation gjord den 25/8! Opererades på Citadellkliniken. La in 475cc hö och 510 vä, Motiva Round Corsé. Jag var sjukt nervös innan såklart, men fick ett otroligt varmt och vänligt bemötande på plats. Jättefint rum med utsikt över havet åt alla håll. Operationen gick jättebra, har aldrig blivit sövd innan men det var inga konstigheter. Bra personal som gör att man känner sig trygg och omhändertagen. Övernattning på kliniken en natt, sedan hem på morgonen efteråt. Första dagarna hemma hade jag rätt ont och hade svårt att röra mig. Hade förberett bra med att ställa fram allt man kan behöva i rätt höjd och inom räckhåll. Fick ta smärtstillande regelbundet. Dag 3 efter operationen var nog värst. Sedan släppte smärtan successivt och idag (dag 6) så har jag knappt ont alls. Har ej behövt ta några smärtstillande på hela dagen. Blir mer och mer rörlig för varje dag som går. Lyckades duscha själv igår - tjoho! Bh:n och bröstbandet är nog värst, sitter åt och skaver på vissa ställen... Svårt att ta djupa andetag, så man får givetvis ta det lite lugnt. Känns sjukt drygt att behöva ha den på i 3 veckor till..... men men, vill man vara fin... Ska på återbesök på onsdag, de ska kolla snitten som redan läker fint även om de ömmar lite vid beröring. Kommer även få lite info kring massage m.m. Som sagt, det värsta just nu är bh:n som sitter åt och är generellt obekväm. Jag är även väldigt stel i ryggen/axlarna eftersom man spänner sig hela tiden under första dagarna pga smärtan. I övrigt känns det bra, det är så otroligt skönt att känna att det går åt rätt håll nu och att rörligheten ökar för varje dag som går. Storleken känns också bra, även om brösten såklart är rätt hårda och "strutiga" nu i början. Ser fram emot att de ska "fluffa till sig" och mjukna :-)
Gilla

lillamy321

Kvinna ·

01 sep, 2020

Jag har inplanerad op i Oktober. Jag är nästintill platt för tillfället och jag ska lägga in 245cc motiva ergonomisk mini. Jag vill inte ha några bomber efter op och vill att de ska se så naturliga ut som möjligt. Jag har stått mellan 225cc och 245cc men efter att jag har testat ristestet hemma ett tag mellan de olika storlekarna har jag valt 245 för att jag egentligen inte ser någon jättestor skillnad mellan dom och implantaten bli mindre när de placeras bakom muskeln. Att jag valde Motiva var helt naturligt för mig, ända sen jag bestämde mig för att jag ska operera mig för flera år sen har jag valt inställd på Motiva. Jag tycker de verkar mest naturliga och de kändes bättre när jag kände och klämde på dom.
Gilla

Dorra

Kvinna ·

02 sep, 2020

Hoppar gärna in här då jag tänkt göra brösten i höst, ska på konsultation på ak hos Jonas den 16/9. Kul att kunna följa er både före och efter operation, så man ser lite vad som väntar, de blir ju en del funderingar innan :)
Gilla

Dorra

Kvinna ·

03 sep, 2020

Hur har ni gjort eller tänkt att göra med sjukskrivning? Jag kommer sjukskriva mig minst 2veckor pågrund av tungt arbete och som det är just nu så behöver man ju inte sjukintyg fören efter 3veckor oavsett covid eller annat sjukdomstillstånd. Vad jag funderar på är huruvida jag ska berätta för min chef om att jag ska opereras och isåfall hur ärlig man ska vara med vilken sorts operation de handlar om, för hon lär ju vilja veta.. Men å andra sidan känner jag att hon inte har med det att göra, haha. Hur tänker ni?
Gilla

Hannaan

Kvinna ·

03 sep, 2020

Jag sa till min chef att jag skulle operera mig, men gav inget utrymme för följdfrågor. Sa att jag behövde vara sjukskriven i två veckor. Sen fick jag ju sjukintyg (där det inte heller står vad som utförts, enbart kliniknamn) men har faktiskt inte lämnat in det just eftersom tiderna som råder... Bara blev så.
Gilla

Dorra

Kvinna ·

03 sep, 2020

Hannaan skrev:

Jag sa till min chef att jag skulle operera mig, men gav inget utrymme för följdfrågor. Sa att jag behövde vara sjukskriven i två veckor. Sen fick jag ju sjukintyg (där det inte heller står vad som utförts, enbart kliniknamn) men har faktiskt inte lämnat in det just eftersom tiderna som råder... Bara blev så.

Tack, vad bra att de inte skriver vad för operation man genomgått! Men sen som du säger pågrund av rådande omständigheter så behövs ju egentligen inte sjukintyg. Ska fundera på om jag kanske iallafall ska berätta att jag ska genomgå en operation, men är rädd för följdfrågor då jag verkligen inte tycker att hon har med det att göra, hade min chef varit en lätt person att prata med så hade jag inte haft några problem alls med att berätta, men tyvärr så är hon en ganska svår person.. Hur lyckades du lägga upp de så snyggt att din chef inte fick möjlighet för följdfråga? Var det bara ”jag ska opereras de datumet och kommer vara sjukskriven i 2veckor?”, om du förstår min fråga rätt? Haha :)
Gilla

Hannaan

Kvinna ·

03 sep, 2020

Jag sa typ ”Jag har äntligen fått en tid för en operation som jag har skjutit upp länge, det är inget farligt men något som jag behöver göra. Läkaren rekommenderar två veckors sjukskrivning.” Han (min chef) lämnade det där. Håller tummarna att din gör det också, de har ju faktiskt inte med det att göra.
Gilla

Dorra

Kvinna ·

03 sep, 2020

Hannaan skrev:

Jag sa typ ”Jag har äntligen fått en tid för en operation som jag har skjutit upp länge, det är inget farligt men något som jag behöver göra. Läkaren rekommenderar två veckors sjukskrivning.” Han (min chef) lämnade det där. Håller tummarna att din gör det också, de har ju faktiskt inte med det att göra.

Det var ett bra upplägg :). Jag får fila lite på hur jag ska säga det, jag ska på konsultation först om 2veckor och då bokar jag tid om allt känns bra, så de finns tid att fundera, men just nu känns det som att de är mitt största oros moment kring det här, att min chef ska fråga något om det, och man vill ju gärna inte svara att hon inte har med det att göra, även om de faktiskt är så! Tack för att du berättade!
Gilla

alba2020

Kvinna ·

03 sep, 2020

Emsan- skrev:

Hur vet man om hur mycket/lite egen vävnad man har? Det var inget vi pratade om på min konsultation, tänker att det kan vara intressant att veta. Jag har bokat en till konsultationstid för att fråga lite mer, jag är lite mer påläst nu än vad jag var innan första konsultationen, vet inte om det är bra eller dåligt :P

Detta är jag också jättenyfiken på! Är så rädd att välja för stora implantat..
Gilla

Hannaan

Kvinna ·

03 sep, 2020

alba2020 skrev:

Emsan- skrev:

Hur vet man om hur mycket/lite egen vävnad man har? Det var inget vi pratade om på min konsultation, tänker att det kan vara intressant att veta. Jag har bokat en till konsultationstid för att fråga lite mer, jag är lite mer påläst nu än vad jag var innan första konsultationen, vet inte om det är bra eller dåligt :P

Detta är jag också jättenyfiken på! Är så rädd att välja för stora implantat..

Jag tror att om du förmedlar till din kirurg vad du är ute efter, med bilder, så kommer hen att rekommendera rätt implantat till din bröstbredd. Och självklart utgår de också från hudkvalitet etc. Jag fick veta hur mkt vävnad jag hade när jag efter konsultation mejlade med min kirurg och han bifogade 3d-bilden han tagit av mig, den hade mätt det på nån vänster :)
Gilla

bubbelblå

Kvinna ·

03 sep, 2020

Dorra skrev:

Hur har ni gjort eller tänkt att göra med sjukskrivning? Jag kommer sjukskriva mig minst 2veckor pågrund av tungt arbete och som det är just nu så behöver man ju inte sjukintyg fören efter 3veckor oavsett covid eller annat sjukdomstillstånd. Vad jag funderar på är huruvida jag ska berätta för min chef om att jag ska opereras och isåfall hur ärlig man ska vara med vilken sorts operation de handlar om, för hon lär ju vilja veta.. Men å andra sidan känner jag att hon inte har med det att göra, haha.
Hur tänker ni?

Jag behöver kommer vara sjukskriven tre veckor, och jag sa det till min kollegor och min chef. Jag jobbar inom förskola och mitt arbetslag blir drabbade av att jag är borta såpass länge, så jag la korten på bordet och berättade till dom att jag ska göra en bröstförstoring och därför kommer vara sjukskriven vecka 43 till vecka 46. Sen berättade jag även till min chef. Hon tog de bra, men försökte få det till att jag ska ta tjänstledigt eller semester, inte vara sjukskriven. Men jag rådfrågade försäkringskassan som sa enligt lagen om sjuklön är det arbetsgivaren som betalar sjuklön dag 1-14, därefter, från dag 15, kliver försäkringskassan in och betalar sjukpenning. Och enligt lagen om sjuklön, paragraf 4, så handlar sjukskrivningen om min arbetsförmåga, inte huruvida operationen var frivillig eller inte.
Gilla

Dorra

Kvinna ·

04 sep, 2020

bubbelblå skrev:

Dorra skrev:

Hur har ni gjort eller tänkt att göra med sjukskrivning? Jag kommer sjukskriva mig minst 2veckor pågrund av tungt arbete och som det är just nu så behöver man ju inte sjukintyg fören efter 3veckor oavsett covid eller annat sjukdomstillstånd. Vad jag funderar på är huruvida jag ska berätta för min chef om att jag ska opereras och isåfall hur ärlig man ska vara med vilken sorts operation de handlar om, för hon lär ju vilja veta.. Men å andra sidan känner jag att hon inte har med det att göra, haha.
Hur tänker ni?

Jag behöver kommer vara sjukskriven tre veckor, och jag sa det till min kollegor och min chef. Jag jobbar inom förskola och mitt arbetslag blir drabbade av att jag är borta såpass länge, så jag la korten på bordet och berättade till dom att jag ska göra en bröstförstoring och därför kommer vara sjukskriven vecka 43 till vecka 46.
Sen berättade jag även till min chef. Hon tog de bra, men försökte få det till att jag ska ta tjänstledigt eller semester, inte vara sjukskriven.
Men jag rådfrågade försäkringskassan som sa enligt lagen om sjuklön är det arbetsgivaren som betalar sjuklön dag 1-14, därefter, från dag 15, kliver försäkringskassan in och betalar sjukpenning. Och enligt lagen om sjuklön, paragraf 4, så handlar sjukskrivningen om min arbetsförmåga, inte huruvida operationen var frivillig eller inte.

Tack, vad skönt att din chef tog det såpass bra och att du kände tilltro till att berätta även för dina kollegor, måste vara jätte skönt. Jag kommer i värsta fall precis som du behöva vara borta i 3veckor. Men räknar med 2 iaf. Jag ska skriva ned den paragrafen och ha den som ett stöd om min chef börjar ifrågasätta, tack för den informationen! Jag kan tänka mig att din chef inte är den första som försöker få verksamheten att slippa undan sjuklön för en egen vald operation tyvärr. Så de var ju verkligen bra att de finns stöd för de i lagen!
Gilla

Äntligen_boobies

Kvinna ·

05 sep, 2020

Precis som bubbelblå var jag ärlig till både chef och kollegor om att jag ska opereras, vad jag ska göra och hur länge jag kommer vara borta. Svårt att dölja en sån sak kände jag. Min chef kommenterade inget om sjuklön, men däremot mina kollegor. De tyckte det va konstigt att man kunde va sjukskriven för en egenvård operation. Nu är det bara 4 dagar kvar. Iiiiiihhhh. Såååå sanslöst taggad, spänd och förväntansfull. Vill att det ska vara onsdag kl 11 NU :)
Gilla

Äntligen_boobies

Kvinna ·

08 sep, 2020

Ohhhh imorgon är det dags, incheckning 11.00 :D
Gilla

Luftballong

Kvinna ·

08 sep, 2020

Äntligen_boobies skrev:

Lycka till! Ser att vi är rätt lika (ålder/vikt/längd/antal barn). Ska bli kul att se ditt resultat sen! =)
Gilla

Neprome

Kvinna ·

08 sep, 2020

Äntligen_boobies skrev:

Åh, spännande. Lycka till. Hör gärna av dig när du är pigg nog.
Gilla

Agnes96

Kvinna ·

08 sep, 2020

Äntligen_boobies skrev:

Lycka till imorgon! Så spännande. :)
Gilla

aliciaG

Kvinna ·

08 sep, 2020

Lycka till :)