Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Sarael profilbild

Sarael

Kvinna ·

31 aug, 2021

Bröstförstoring hösten 2021

Bröstförstoring

Känns som det behövs en sån här tråd! Vill gärna följas åt med er andra som ska opereras i höst :) Känns skönt att peppa varandra! Själv ska jag göra en bröstförstoring och nippelplastik på AK i Göteborg den 30 september. Har idag en liten A och hoppas på en liten C. Velar fortfarande om storlekar och ska tillbaka till kliniken nästa vecka för att prova implantat igen. Det blir i alla fall Mentor anatomiska med låg profil, vill ha lite överpol och ett naturligt resultat. Är rätt nervös faktiskt! Har gjort många operationer tidigare, men inga plastikoperationer. Känns så orealistiskt att jag kommer få bröst! Anser knappt att jag har några just nu. Kan inte ens föreställa mig det. Men i övrigt är jag så himla pepp! Hur känns det för er? När och var har ni op? Vad är era förväntningar? :)

419

Sortera efter

Jenny8203

Kvinna ·

15 nov, 2021

EMR skrev:

Har en liten fråga till era alla som har opererat er. Hur mycket gick brösten ner i storlek efter att svullnade lagt sig? Och hur långt tid tog det? Hoppas på att ni säger en hel del då dom känns väldigt stora och bollaktiga nu och är absolut inte det jag vill ha där av att jag la in små implantat med minsta projektionen. Ser också väldigt fejk ut, har nästa gått två veckor för mig så är ju inte långa tid. Men nojar mig så extremt mycket över det här då jag inte känner mig nöjd just nu...

Skulle kanske inte säga mindre så, men upplevde dem mindre när svullnaden lagt sig och dem droppar för då är inte överpolen så stor. Då han dem ju mjukna och falla ner så då kändes dem inte som i början. Men mellan 4-6 veckor hände massor och sen lugnt för att igen mellan 8-12 veckor droppa och mjukna lite ytterligare. Vid första op?
Gilla

Sarael

Kvinna ·

16 nov, 2021

Serena2017 skrev:

På torsdag är det 6 veckor sedan operation!
Knappt ont sedan ett tag tillbaka. Sover utan bh-n men har den fortf på dagen. Brösten är bara lite ömma. Har mjuknat en del och märker att de följer med kroppen nu, exempel när jag ligger på sidan så kan jag se att de följer efter.

Vänster bröst ligger nog helt rätt men däremot är höger bröst fortfarande någon centimeter högre, det har inte sjunkit ner till snittet än. Vet att läkningstiden är 1 år, men är det fler som upplever samma som mig och är lite orolig?

Mina bröst är också olika. Har gått 7 veckor för mig på torsdag. Mitt vänstra bröst är helt problemfritt skulle jag säga. Mjukt och fint, gör inte ont. Mitt högra är mer svullet och se större ut. Har hela tiden läkt långsammare än det andra (även ärret). Jag upplever dock att det sitter lägre än det vänstra, inte som BO utan hela bröstet. Men tror helt enkelt det är för att det är mer svullet. Är lite orolig för det. Men försöker att inte kolla så mycket på dem om det känns jobbigt. 6-7 veckor är ju ingenting! Hur är dina i formen? Varierar de fortfarande? Mina ändras rätt mycket fram o tillbaka, vissa dagar är de mycket finare än andra dagar. En process det här alltså!
Gilla

Serena2017

Kvinna ·

17 nov, 2021

Sarael skrev:

Serena2017 skrev:

På torsdag är det 6 veckor sedan operation!
Knappt ont sedan ett tag tillbaka. Sover utan bh-n men har den fortf på dagen. Brösten är bara lite ömma. Har mjuknat en del och märker att de följer med kroppen nu, exempel när jag ligger på sidan så kan jag se att de följer efter.

Vänster bröst ligger nog helt rätt men däremot är höger bröst fortfarande någon centimeter högre, det har inte sjunkit ner till snittet än. Vet att läkningstiden är 1 år, men är det fler som upplever samma som mig och är lite orolig?

Mina bröst är också olika. Har gått 7 veckor för mig på torsdag. Mitt vänstra bröst är helt problemfritt skulle jag säga. Mjukt och fint, gör inte ont. Mitt högra är mer svullet och se större ut. Har hela tiden läkt långsammare än det andra (även ärret). Jag upplever dock att det sitter lägre än det vänstra, inte som BO utan hela bröstet. Men tror helt enkelt det är för att det är mer svullet. Är lite orolig för det. Men försöker att inte kolla så mycket på dem om det känns jobbigt. 6-7 veckor är ju ingenting!
Hur är dina i formen? Varierar de fortfarande? Mina ändras rätt mycket fram o tillbaka, vissa dagar är de mycket finare än andra dagar. En process det här alltså!

Då verkar det som att vi är flera som har olika läkningsprocess på höger och vänster bröst! Mitt vänstra ser jättefint ut just nu, har droppat en del och även mjuknat, ser ganska naturligt ut redan. Det högra är också fint men man ser att de är högre upp då det fortfarande är som en liten kant upptill, så det ser rundare ut. Hoppas verkligen att det kommer sjunka ner som det vänstra snart!
Gilla

zijn

Kvinna ·

17 nov, 2021

EMR skrev:

Har en liten fråga till era alla som har opererat er. Hur mycket gick brösten ner i storlek efter att svullnade lagt sig? Och hur långt tid tog det? Hoppas på att ni säger en hel del då dom känns väldigt stora och bollaktiga nu och är absolut inte det jag vill ha där av att jag la in små implantat med minsta projektionen. Ser också väldigt fejk ut, har nästa gått två veckor för mig så är ju inte långa tid. Men nojar mig så extremt mycket över det här då jag inte känner mig nöjd just nu...

Om du tar en titt på mina bilder sen när du blivit silvermedlem så kan du se att mina bröst såg ut som två halva handbollar som tryckts dit på bröstkorgen.. Nu, 6 v. senare, så är de nästan lika mjuka som ett par vanliga bröst fast med fyllning under.. typ :) Mina vänner som opererat sig fick lugna mig flera gånger med att "det kommer, det kommer!" - och det gjorde det ju :)
Gilla

Majken11

Kvinna ·

20 nov, 2021

Hej tjejer! Läste era tankar om hur brösten är olika. Exakt vad jag oroar mig för nu:/ Det högra sitter typ fortfarande i armhålan o mer svullet. Det vänstra har fallit ner mer o rundare nertill/ mot ryggen. Det högra är lixom rakt på sidan mot ryggen, svårt att förklara. Orolig att implantaten är fel för min kropp osv. Fortfarande inte runda o naturliga alls. Typ mer som raklånga med svullnaden övertill:( Har nu gått 6 v.
Gilla

Majken11

Kvinna ·

22 nov, 2021

Hej alla! Inte så många som är inne längre men jag mailade min kirurg bilder på högra bröstet o hon vill att jag kommer på ett återbesök. Kan vara påbörjad kapselkontraktur:/ Mår dåligt för detta nu o hoppas få en tid snabbt. Har läst en del om detta o verkar kunna bli en riktig smärtsam historia:/ som tur är har jag betalat för försäkring. Hoppas innerligt att det inte är det!
Gilla

Sarael

Kvinna ·

22 nov, 2021

Majken11 skrev:

Hej alla! Inte så många som är inne längre men jag mailade min kirurg bilder på högra bröstet o hon vill att jag kommer på ett återbesök. Kan vara påbörjad kapselkontraktur:/
Mår dåligt för detta nu o hoppas få en tid snabbt. Har läst en del om detta o verkar kunna bli en riktig smärtsam historia:/ som tur är har jag betalat för försäkring. Hoppas innerligt att det inte är det!

Åh, vad jobbigt!! Håller verkligen tummarna att det inte är det. Uppdatera oss när du vet mer! <3 Mitt högra bröst sitter lite längre ner än det vänstra, fast det är likadana i storlek och bröstvårtan är fortfarande rätt placerad. Tycker inte längre det är mer svullet än det vänstra heller heller. Är lite orolig över det, men försöker vänta någon vecka till för att se om det ändrar sig av sig själv.
Gilla

Pojkmamman

Kvinna ·

22 nov, 2021

Majken11 skrev:

Hej alla! Inte så många som är inne längre men jag mailade min kirurg bilder på högra bröstet o hon vill att jag kommer på ett återbesök. Kan vara påbörjad kapselkontraktur:/
Mår dåligt för detta nu o hoppas få en tid snabbt. Har läst en del om detta o verkar kunna bli en riktig smärtsam historia:/ som tur är har jag betalat för försäkring. Hoppas innerligt att det inte är det!

Tråkigt att höra Majken11, vilken typ av implantat har du?? Hoppas det löser sig på ett smidigt sätt.
Gilla

Majken11

Kvinna ·

23 nov, 2021

Ja, jag hopppas verkligen att det inte är kapselkontraktur! Jag har mentor implantat men eftersom jag har gjort en om-operation så ökar ju tyvärr risken för just detta. Är glad att kirurgen tar min oro på allvar. Ska dit på fredag nästa vecka. Uppdaterar er då!
Gilla

Pojkmamman

Kvinna ·

23 nov, 2021

Nu blev jag ännu mer nyfiken, är det mentor siltex? Jag har blivit rekommenderad siltex men är fundersam just över den texturerade ytan. Vet du om det är större risk för kapselkontraktur med mentor eller är det bara en olycklig händelse?
Gilla

zijn

Kvinna ·

25 nov, 2021

Majken11 skrev:

Hej tjejer!
Läste era tankar om hur brösten är olika. Exakt vad jag oroar mig för nu:/
Det högra sitter typ fortfarande i armhålan o mer svullet. Det vänstra har fallit ner mer o rundare nertill/ mot ryggen. Det högra är lixom rakt på sidan mot ryggen, svårt att förklara. Orolig att implantaten är fel för min kropp osv. Fortfarande inte runda o naturliga alls. Typ mer som raklånga med svullnaden övertill:(
Har nu gått 6 v.

Ajdå, mina tankar är med dig! Jag hoppas det går bra. Det här med avlånga bröst, mitt högra har sett avlångt ut eftersom muskeln har varit mer svullen upptill på det bröstet jämfört med vänster. De senaste dagarna har det börjat rätta till sig lite grann.. MEN, mina bröst var ju inte symmetriska innan så kan knappast förvänta mig att de ska bli det nu. Såhär i efterhand önskar jag lite att jag faktiskt hade gjort ett litet lyft på det bröstet för att få de mer jämna.. Det syns dock inte om jag har BH/Bikini på mig så tjae.. Jag har fått ett sår i vänstra ärret, börjat som ett litet sår med öppning på kanske en knappnålshuvud och en liten sårhåla som var något större. Det har nu öppnat sig och blivit ca 1cm långt men sårhålan har växt uppåt så det är inte lika djupt. Det ska nog gå bra, det har ju inget med operationen att göra utan är ju mitt läkkött det handlar om..
Gilla

Majken11

Kvinna ·

03 dec, 2021

Hej! Har nu varit hos kirurgen och det var inte kapselkontraktur ivf. Jag har fått ett bröstband som ska bäras 2 månader o förhoppningsvis åker implantatet ner. Annars ska fickan sänkas på det bröstet om 4 månader. Så bara hoppas att bröstbandet hjälper så man slipper korrigering. Tacksam att det inte var kapselkontraktur och att min kirurg är så tillgänglig och tillmötesgående! Zijn: hoppas såret har läkt för dig?
Gilla

Sarael

Kvinna ·

03 dec, 2021

Majken11 skrev:

Hej! Har nu varit hos kirurgen och det var inte kapselkontraktur ivf. Jag har fått ett bröstband som ska bäras 2 månader o förhoppningsvis åker implantatet ner. Annars ska fickan sänkas på det bröstet om 4 månader.
Så bara hoppas att bröstbandet hjälper så man slipper korrigering. Tacksam att det inte var kapselkontraktur och att min kirurg är så tillgänglig och tillmötesgående!
Zijn: hoppas såret har läkt för dig?

Vad skönt att det inte var kapselkontraktur i alla fall! Håller tummarna att det hjälper med bröstbandet. Bra att de var så tillmötesgående också, känns ju tryggt! Hoppas allt löser sig med tiden :)
Gilla

Knasen

Kvinna ·

05 dec, 2021

Sarael är du nöjd med allt nu, storlek och så?
Gilla

zijn

Kvinna ·

06 dec, 2021

Majken: vad skönt att höra att det inte var någon kontraktur! Måste vara jätteskönt att höra! Såret är i princip läkt men brösten ser ju fortsatt olika ut.. Lär väl bli ett lyft av höger bröst när läkningen av denna operation är klar. Det gör mig inget, det var ju något jag var inställd på att göra från första början, men det är lite surt att behöva göra en till operation för det.. Men det är ju lätt att tänka efter, efter... :D
Gilla

Majken11

Kvinna ·

07 dec, 2021

Zijn: jo såklart. Man vet ju heller aldrig hur resultatet blir. Du kanske inte stör dig så pass så en operation blir nödvändig? Om det blir operation för mig sa hon att sjukskrivningen bara var några dagar. Visst rekommenderade du silikon tejp? Började med den igår men blev fundersam om den ska tas av vid dusch? Står olika när jag googlar? Och ja, var så skönt att det inte var kapselkontraktur ??
Gilla

Jkh

Kvinna ·

09 dec, 2021

Hej alla! Ny i denna tråd. Ska opereras 21/12 hos Patrik på NK, bröstlyft med implantatbyte och flytta mitt kejsarsnittsärr. Efter sista konsultationen igår är jag nu extremt taggad! Kul att följas åt och få ta del av allas resa :)
Gilla

Sarael

Kvinna ·

09 dec, 2021

Knasen skrev:

Sarael är du nöjd med allt nu, storlek och så?

Nja. Jag är väldigt nöjd med de runda implantaten, glad jag inte valde anatomiska. Men jag önskar jag tagit större. Och jag önskar jag hade bett kirurgen korta bröstvårtorna ytterligare lite till. Men det är lätt att vara efterklok! Jag är dock osäker på om jag kommer göra om det. Har skolios som i princip kan hållas borta om jag tränar regelbundet, men 10 veckor utan magträning har gjort att jag fått tillbaka skoliosen igen. Det påverkar mig väldigt negativt psykiskt, så känner mig inte direkt pepp på att byta implantat och behöva gå igenom 3 månader till utan träning. Försöker tänka att detta är bra mycket mer till bröst än vad jag hade innan op! :) Mina ser vissa dagar helt symmetriska ut, men andra dagar inte. Men generellt går det framåt, de ser jämnare och jämnare ut tycker jag. De har fått mer underpol och även huden i klyftan är mindre spänd, vilket gör att de ser fylligare ut i klyftan :)
Gilla

zijn

Kvinna ·

09 dec, 2021

Sarael: det där är något jag också lagt märke till: formen kan verkligen variera från dag till dag.. Ena dagen ser de nästan symmetriska ut, andra dagen pekar ena bröstvårtan rakt ut åt sidan och bröstet ser ut att vara uppe vid nyckelbenet.. Det är lite halvt fascinerande.. Majken: jupp jag hade mepitac först eftersom kirurgtejpen gav mig blåsor.. Nu när såren i princip läkt har jag gått över till Mepiform (gud vad fina de är jämfört med hundöronen jag hade innan!). Mepiform ska ju vara bra ärrförband, köpte även något synonympreparat på Amazon.. Man kan ta av tejpen och sätta på den igen men rent generellt är det ju bra att hålla ärr rena så jag brukar ta av dem vid duschen.. :) Hur har era partners reagerat? Min vågar fortfarande inte ta på dem, spelar ingen roll att jag säger att det inte gör ont längre, han vågar inte ta på dem förens tre månader har gått :P
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem