Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Sarael profilbild

Sarael

Kvinna ·

31 aug, 2021

Bröstförstoring hösten 2021

Bröstförstoring

Känns som det behövs en sån här tråd! Vill gärna följas åt med er andra som ska opereras i höst :) Känns skönt att peppa varandra! Själv ska jag göra en bröstförstoring och nippelplastik på AK i Göteborg den 30 september. Har idag en liten A och hoppas på en liten C. Velar fortfarande om storlekar och ska tillbaka till kliniken nästa vecka för att prova implantat igen. Det blir i alla fall Mentor anatomiska med låg profil, vill ha lite överpol och ett naturligt resultat. Är rätt nervös faktiskt! Har gjort många operationer tidigare, men inga plastikoperationer. Känns så orealistiskt att jag kommer få bröst! Anser knappt att jag har några just nu. Kan inte ens föreställa mig det. Men i övrigt är jag så himla pepp! Hur känns det för er? När och var har ni op? Vad är era förväntningar? :)

419

Sortera efter

Serena2017

Kvinna ·

04 nov, 2021

Majken11 skrev:

Zijn: Jag kollade upp abetica kimberly o säljs som sport-bh. Vem har rekommenderat den? Vilken har du nu?
Jag måste köpa en till men tänkte prova en annan sort än den jag fick på kliniken o vi har ju samma implantat så borde ju funka för mig också tycker man.
Gick ok att byta tejpen. Svårt att få bort klister rester så ska nog köpa medicinsk sprit.
Hur får ni bort resterna? Jag kör med micropore tejp, en brun.

Jag använder oxå micropore tejpen och har alltid kvar mycket klister när jag byter. Men läste igår om att man kan använda rapsolja och sen någon oparfyrmerad tvål, så testade det igår och det funkade faktiskt super bra. Dock lite lite klister kvar men inte alls så mycket som fanns från början ??
Gilla

zijn

Kvinna ·

04 nov, 2021

Jag rekommenderar silikontejp, finns olika märken på marknaden, jag har köpt mepitac. Ni kan läsa mer här om silikontejp och ärrläkning: https://www.sarcentralen.se/blogs/sarbloggen/behandla-arr-med-silikontejp Jag började med den redan efter en vecka men som sagt, ärren var för unga då och behövde mer än bara silikontejp så då började jag med dessa istället (och har det fortfarande då de har silikonhölje) https://www.pricerunner.se/pl/254-3200178546/Foersta-hjaelpen/Moelnlycke-Health-Care-Mepilex-Border-Post-Op-10x20cm-10-pack-priser Sorry, är lite arbetsskadad, kommer med yrket :) Rekommenderar iaf att gå ifrån kirurgtejpen till något mer "aktivt" förband :)
Gilla

Majken11

Kvinna ·

04 nov, 2021

Zijn: kan jag köpa mepitac nu 4 v efter op? Fanns på Apotea men står mest om fixering av stomi osv, inget om ärr. Men fixerar även ärr alltså? Varför passade den inte direkt efter op? Köper om den fungerar för ärr, låter ju väldigt skonsam ???
Gilla

Sarael

Kvinna ·

04 nov, 2021

zijn skrev:

Jag har läst både här på forumet och någon klinik som rekommenderade Abecita Kimberly. När jag läser recensioner så verkar de flesta också säga att BHn håller brösten på plats.
Jag fick nordicare maribelle av kliniken som jag haft fram till nu men de senaste dagarna har jag använt annan sportbh och kompressionslinne, allt för att få en paus från det hela. Har börjat få klåda nu också så det verkar som att huden har fått nog av BHn :)
När man i vanliga fall kan byta BH från dag till annan så har man ju aldrig såna här problem.. Nu vet man vad som sker när man aldrig byter variant :P

Jag har börjat våga sova på sidan litegrann men inte mycket eftersom det fortfarande gör så jävulusiskt ont..

4v sedan e.jag opererade mig :)

Sarael: det känns som att du börjar bli lite mer positivt inställd till brösten?

Jobbigt att du får såna problem av bhn! Sitter den väldigt tight? Jag har inte alls haft problem med det, men känner inte att min sitter superhårt. Känner mig absolut mer positiv till brösten nu. Vissa dagar är de riktigt fina! Mycket finare än jag trodde de skulle kunna bli. Bröstvårtorna har svullnat ner igen och jag har fått lite mer underpol och tycker de ser förvånandsvärt naturliga ut faktiskt! Känner fortfarande att de hade kunnat vara större, men när jag ser vad fina dom är redan så är det lättare att inte fokusera så mycket på det. Är spänd av förväntan över slutresultatet! Undrar hur länge de kommer ändras fram och tillbaka. Min svullnad går mycket upp och ner. Känner ni också att formen ändras från dag till dag? Jag har haft mycket mindre ont sista veckan och kan utan problem sova på bägge sidorna. Jätteskönt! Ska snart testa cykla igen. Testade en gång för ett tag sen men fick rätt ont. Tror mitt problem är att jag spänner magmusklerna medan jag cyklar för att få ett bra magstöd och då råkar jag även spänna bröstmusklerna. Ska försöka slappna av mer nästa gång. Längtar så efter att få träna på nåt vis. Känner mig som en säck potatis nu och har fått lite kropprelaterad ångest pga det. Någon mer som kämpar lite med den biten? Jag får inte träna överkropp förrän efter 10-12 veckor men cykel och crosstrainer är tillåtet nu. Hoppas jag kan få det att funka!
Gilla

Sofi89

Kvinna ·

04 nov, 2021

Hej tänkte fråga kanske en dum fråga. Är det någon som upplever att brösten känns större eller blir större när dem börjat komma på plats? Alltså när man fått mer underpool? Det har gått lite över 2 veckor å mina är fortfarande högt upp å känns som dem sitter stenfast i min kropp, oruckbara. Upplever dem mindre nu säkert pga att svullnaden är borta, har gått med 2 skogaholmslimpor nu ett tag å de börjar ge med sig mer, när det gått 3 veckor skulle ja få ta bort bröstbandet. läst lite att några skriver att dem droppar och ”fluffar” till sig, menar dem typ som en svamp sväller i vatten då?
Gilla

Sarael

Kvinna ·

04 nov, 2021

Sofi89 skrev:

Hej tänkte fråga kanske en dum fråga. Är det någon som upplever att brösten känns större eller blir större när dem börjat komma på plats? Alltså när man fått mer underpool? Det har gått lite över 2 veckor å mina är fortfarande högt upp å känns som dem sitter stenfast i min kropp, oruckbara. Upplever dem mindre nu säkert pga att svullnaden är borta, har gått med 2 skogaholmslimpor nu ett tag å de börjar ge med sig mer, när det gått 3 veckor skulle ja få ta bort bröstbandet. läst lite att några skriver att dem droppar och ”fluffar” till sig, menar dem typ som en svamp sväller i vatten då?

Nu har det bara gått 5 veckor för mig. Svår fråga att svara på. Jag upplevde mina mycket mindre mellan vecka 2-3 än vecka 4-5. Efter 2-3 veckor hade den första svullnaden lagt sig men de var fortfarande tighta och hårda, huden hade inte gett med sig än. Den här sista veckan har de mjuknat och droppat en hel del. Jag har fått mer underpol och huden har gett sig lite. Så nu är jag mer nöjd med dem. De känns mycket fylligare och mer som riktiga bröst. Mätte faktiskt dem igen eftersom jag upplever dem lite större nu. Men måtten är fortfarande det samma.
Gilla

zijn

Kvinna ·

05 nov, 2021

Majken11: så länge det finns en sårskorpa kvar så hade jag nog rekommenderat att ha något förband där tejpen inte är direkt på skorpan. Jag har dragit med mig skorpan några gånger och det är inte bra, den skyddar ju huden under medan den lagar sig själv :) Efter det så ska man ju helst tejpa ärren i upp till ett halvår för att få en så fin läkning som möjligt (med silikontejp). Det finns också silikonstift (tänk limstift) som man drar över ärret som också skyddar, men då har man ju kommit längre i sin läkning än vad vi har :) Honungsförband är också bra! Sarael: Ja min hud har inte gillat att vara instängd 24/7.. var lite osäker på att sova utan BH inatt men gjorde det ändå för att ge huden lite vila. Vilken BH fick du från kliniken? Tänkte om den kanske kan vara bra att ha som sovBH.. Har väldigt ambivalenta känslor för att sova utan BH... Hur upplever ni det? Brösten är ofantligt olika, det högra gillar inte specifika ställningar medan det vänstra accepterar det mesta.. Har tagit bilder, ska försöka göra ett collage så man kan se skillnaderna genom veckorna.. I förrgår så var de nästan jämna, igår peka ena bröstvårtan åt höger, det andra rakt fram.. :P:P BH: Det tog slut på Abecita Kimberly så köpte en från Swegmark istället men ska ha samma support.. Får väl hem den nästa vecka så jag får uppdatera :)
Gilla

Sarael

Kvinna ·

05 nov, 2021

zijn skrev:

Majken11: så länge det finns en sårskorpa kvar så hade jag nog rekommenderat att ha något förband där tejpen inte är direkt på skorpan. Jag har dragit med mig skorpan några gånger och det är inte bra, den skyddar ju huden under medan den lagar sig själv :)
Efter det så ska man ju helst tejpa ärren i upp till ett halvår för att få en så fin läkning som möjligt (med silikontejp). Det finns också silikonstift (tänk limstift) som man drar över ärret som också skyddar, men då har man ju kommit längre i sin läkning än vad vi har :) Honungsförband är också bra!

Sarael: Ja min hud har inte gillat att vara instängd 24/7.. var lite osäker på att sova utan BH inatt men gjorde det ändå för att ge huden lite vila. Vilken BH fick du från kliniken? Tänkte om den kanske kan vara bra att ha som sovBH..

Har väldigt ambivalenta känslor för att sova utan BH... Hur upplever ni det?
Brösten är ofantligt olika, det högra gillar inte specifika ställningar medan det vänstra accepterar det mesta..

Har tagit bilder, ska försöka göra ett collage så man kan se skillnaderna genom veckorna.. I förrgår så var de nästan jämna, igår peka ena bröstvårtan åt höger, det andra rakt fram.. :P:P

BH: Det tog slut på Abecita Kimberly så köpte en från Swegmark istället men ska ha samma support.. Får väl hem den nästa vecka så jag får uppdatera :)

Hoppas det hjälper att byta till en annan bh ibland. Min heter Nordicare Sandra, väldigt bekväm så den kanske är ett alternativ att sova i. Jag tyckte det var rätt jobbigt att sova utan bh i början, men nu tycker jag det är jätteskönt. Jag tejpar dock bomullspads över bröstvårtorna för de är fortfarande så känsliga så annars vaknar jag varje gång täcket nuddar dom ? Tror du kommer tycka det är skönt att vara utan bh när brösten väl har vant sig vid lite mer flexibilitet. Jag har köpt ett sånt där silikonstift men har inte testat det än. 6 veckor om allt läker som det ska, sen kunde jag ha det enligt min klinik.
Gilla

Majken11

Kvinna ·

05 nov, 2021

Zijn: förlåt men vet du ca hur länge man har skorpa? Tänker att jag bara ska byta var 14:onde dag, så vid nästa tillfälle har det gått nästan 6v. Tänker om jag kan gå på silikontejpen då. Inatt ska jag prova att sova utan bh-n, får se hur det går. Sugen på att beställa en ny bh men osäker på storlek osv. Sarael: har kollat på din o verkar så himla skön men osäker om den rekommenderas för mindre bröst, inte för att jag gjort några meloner men ändå? Är det high support stöd?
Gilla

Majken11

Kvinna ·

05 nov, 2021

Jag beställde en sådan som du rekommenderade Sarael, tog en medium kupa a-c, borde passa mig. Den ser väldigt skön ut??Läste på sidan att den passar bröstförstoring så borde ju fungera oavsett storlek o implantat.
Gilla

Sarael

Kvinna ·

05 nov, 2021

Majken11 skrev:

Jag beställde en sådan som du rekommenderade Sarael, tog en medium kupa a-c, borde passa mig. Den ser väldigt skön ut??Läste på sidan att den passar bröstförstoring så borde ju fungera oavsett storlek o implantat.

Jag vet en annan som gjort en bröstförstoring på AK med rätt mycket större bröst än mina och hon fick en likadan bh, så det borde inte vara något problem. Hoppas den funkar för dig! Jag tycker den är väldigt skön :)
Gilla

Sarael

Kvinna ·

05 nov, 2021

Majken11 skrev:

Zijn: förlåt men vet du ca hur länge man har skorpa? Tänker att jag bara ska byta var 14:onde dag, så vid nästa tillfälle har det gått nästan 6v. Tänker om jag kan gå på silikontejpen då.

Inatt ska jag prova att sova utan bh-n, får se hur det går. Sugen på att beställa en ny bh men osäker på storlek osv.
Sarael: har kollat på din o verkar så himla skön men osäker om den rekommenderas för mindre bröst, inte för att jag gjort några meloner men ändå? Är det high support stöd?

Det där med hur länge man har skorpa är väldigt olika. Mitt ena ärr hade inga skorpor kvar efter 2 veckor. Det andra har precis släppt alla skorpor nu efter 5 veckor.
Gilla

Majken11

Kvinna ·

09 nov, 2021

Sarael: fick hem nya bh-n idag. Gud vad skön den är?inte alls lika tight som min! Har börjat sova utan nu vilket jag oxå tycker är skönt. Nu är nästa steg att kunna ligga på sidan o slutligen på mage? Får se hur lång tid det tar!
Gilla

Sarael

Kvinna ·

09 nov, 2021

Majken11 skrev:

Sarael: fick hem nya bh-n idag. Gud vad skön den är?inte alls lika tight som min! Har börjat sova utan nu vilket jag oxå tycker är skönt. Nu är nästa steg att kunna ligga på sidan o slutligen på mage?
Får se hur lång tid det tar!

Vad skönt att den verkar funka! Jag har kanske varit bortskämd hela tiden utan att veta om det ?
Gilla

zijn

Kvinna ·

10 nov, 2021

Majken11 skrev:

Zijn: förlåt men vet du ca hur länge man har skorpa? Tänker att jag bara ska byta var 14:onde dag, så vid nästa tillfälle har det gått nästan 6v. Tänker om jag kan gå på silikontejpen då.

Inatt ska jag prova att sova utan bh-n, får se hur det går. Sugen på att beställa en ny bh men osäker på storlek osv.
Sarael: har kollat på din o verkar så himla skön men osäker om den rekommenderas för mindre bröst, inte för att jag gjort några meloner men ändå? Är det high support stöd?

Jag har fortfarande skorpa under vänster bröst, upptäckte idag att jag har en liten sårhåla där, öppningen är knappnålsstor och hålan är lite större. Har fått hjälp av kollega att lägga om så silikonförbandet får väl vänta för mig ett tag till tills detta läkt. I övrigt ser ärren jättefina ut och det där hundörat som jag ville bli av med verkar vara borta ?. Fick hem sportbhn från swegmark häromdagen, brösten sitter som cement, jäklar vilken bra support!
Gilla

Majken11

Kvinna ·

10 nov, 2021

Sarael; haha, kanske är det så?den är ju väldigt tunn o mjuk i materialet. Zijn: Åh, hoppas det läker ihop snart för dig. Ska försöka vara modigare vid nästa tejpbyte o verkligen titta på ärren. Har ju gjort en annan operation vid handleden typ en vecka innan brösten så ser hur d ärret läker. Stramar därifrån fortfarande o ganska brett, rött o väldigt känsligt så tänker på d när jag är orolig över brösten. Tar sin tid att läka.
Gilla

Frmain

Kvinna ·

12 nov, 2021

Jag vaknade upp med nya tuttar igårkväll hos Tuve, 355cc bakom muskeln. Motiva round full:)
Gilla

Serena2017

Kvinna ·

15 nov, 2021

På torsdag är det 6 veckor sedan operation! Knappt ont sedan ett tag tillbaka. Sover utan bh-n men har den fortf på dagen. Brösten är bara lite ömma. Har mjuknat en del och märker att de följer med kroppen nu, exempel när jag ligger på sidan så kan jag se att de följer efter. Vänster bröst ligger nog helt rätt men däremot är höger bröst fortfarande någon centimeter högre, det har inte sjunkit ner till snittet än. Vet att läkningstiden är 1 år, men är det fler som upplever samma som mig och är lite orolig?
Gilla

zijn

Kvinna ·

15 nov, 2021

Serena2017 skrev:

På torsdag är det 6 veckor sedan operation!
Knappt ont sedan ett tag tillbaka. Sover utan bh-n men har den fortf på dagen. Brösten är bara lite ömma. Har mjuknat en del och märker att de följer med kroppen nu, exempel när jag ligger på sidan så kan jag se att de följer efter.

Vänster bröst ligger nog helt rätt men däremot är höger bröst fortfarande någon centimeter högre, det har inte sjunkit ner till snittet än. Vet att läkningstiden är 1 år, men är det fler som upplever samma som mig och är lite orolig?

Ja mitt högra bröst lever ju också sitt egna liv :) Det ser ut som att höger bröstmuskel är mer svullen ovanpå jämfört med det andra.. Kanske syns på bilderna, lite osäker. Sedan så upplever jag att det värker dagligen i området kring ärren. Jag kanske inte har ont konstant, men varje dag definitivt. Jag har blivit lite mer modig och sova utan BH nu men brukar varva.. Mina bröst är ju ganska olika och jag hoppas de jämnar till sig lite mer, men iom att de var olika redan innan så kan jag ju knappast förvänta mig att de helt plötsligt ska vi symmetriska :P
Gilla

EMR

Kvinna ·

15 nov, 2021

Har en liten fråga till era alla som har opererat er. Hur mycket gick brösten ner i storlek efter att svullnade lagt sig? Och hur långt tid tog det? Hoppas på att ni säger en hel del då dom känns väldigt stora och bollaktiga nu och är absolut inte det jag vill ha där av att jag la in små implantat med minsta projektionen. Ser också väldigt fejk ut, har nästa gått två veckor för mig så är ju inte långa tid. Men nojar mig så extremt mycket över det här då jag inte känner mig nöjd just nu...
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem