Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Tjingeling profilbild

Tjingeling

Kvinna ·

31 okt, 2021

Bröstförstoring i dec 2021

Bröstförstoring

Hej! Jag har en bröstförstoring inplanerad 13/12 och tycker att det vore skönt om vi som ska göra en operation i december kunde stötta varandra i en tråd, för jag är lite nervös. Jag är självklar över beslutet men det känns lite läskigt ändå… kan vara skönt att veta om andra tjejer som är i samma situation, och att kunna bolla känslor och situationer från stort till smått i en sådan här process. Jag ska ha mentor, 375 cc anatomiska bakom muskeln. Jag / Charles från Victoriakliniken har varit inne på att lägga framför muskeln då jag tränar väldigt mycket, men efter flera konsultationer så tog vi beslutet bakom muskeln då det fanns risk att implantatkanterna skulle synas mellan brösten då implantaten var av modell större och min hud är lite tunn. Så nu är jag lite nervös, då jag blev tvungen att ställa om mitt mindset. Tycker du att en stöttande grupp kan vara en bra idé så skriv gärna.

465

Sortera efter

Lunabelle

Kvinna ·

23 nov, 2021

Cherryblossom: Jag gillar inte tanken på att dom är hårda och orörliga oh håller samma form oavsett och man står eller ligger ner. Plus att jag inte känner mig bekväm i risken för ALCL med texturerade implantat även om risken är väldigt liten. Nu har ergonomix en microtexturering men enligt vad jag läst ska det räknas som smooth men min kirurg tyckte det var lite dubbelmoral att jag vill ha dom men inte anatomiska. Hade jag inte redan bokat operation hade jag nog bytt kirurg då han verkar vilja sätta anatomiska på mig. När jag var på min första konsultation tyckte jag anatomiska lät bra men läst på och ändrat mig. Menmen bara hoppas det blir bra ändå ?
Gilla

Jessicaklar

Kvinna ·

23 nov, 2021

Jag har med en tid i dec den 17. Är redan så sjukt nervös. Ska göra mentor hp 400. Med lyft också.
Gilla

nettan-88

Kvinna ·

23 nov, 2021

Jag har med liten bröst bred som jag är med väldigt begränsad vad jag kan välja. Tror jag har 10 i bröst bred. Är bara 155cm lång och väger typ 55kg.
Gilla

Tjingeling

Kvinna ·

23 nov, 2021

Vet ni hur länge vi måste ha på oss bh:n efter operationen? Är det 8 v? Vad är det som gäller efter det? Vad jag fattade så måste man ha en bh typ hela tiden dag och natt tom 6 mån. Har jag fattat rätt då? Har fokuserat så mycket på beslut om val av storlek på implantat så jag har missat detta :)
Gilla

Jenny8203

Kvinna ·

24 nov, 2021

Hur länge du ska ha läkbh kan skilja från klinik och hur dem gått tillväga vid op. Och dina egna förutsättningar vid läkning etc? så kolla med kliniken
Gilla

Cherryblossom

Kvinna ·

24 nov, 2021

Lunabelle: Förstår verkligen hur du resonerar kring de anatomiska. Jag är ändå mest inne på att välja anatomiska just nu för att jag hellre har hårdare bröst än att få rippling. Men jag är inte heller säker på om det verkligen är så mycket mindre risk? Känns som att jag läst mycket de senaste dagarna om folk som tex gjort valet runda istället för ergonomix pga den anledningen och ändå fått rippling. Det verkar omöjligt att veta på förhand!
Gilla

Jenny8203

Kvinna ·

24 nov, 2021

Ergonomix är ju oxå ett runt implantat bara att det är mjukare och blir mer droppformat i stående. Men det är runt i grunden?
Gilla

Cherryblossom

Kvinna ·

24 nov, 2021

Jenny8203 skrev:

Ergonomix är ju oxå ett runt implantat bara att det är mjukare och blir mer droppformat i stående. Men det är runt i grunden?

Ja det är sant! Men formen blir ju mer anatomisk så lättare att skilja på dem genom att kalla de ena för runda :)
Gilla

zijn

Kvinna ·

25 nov, 2021

Ergonomix kan också ge mer häng i slutändan. Kan fungera om din egna bröstvävnad inte är för "slapp". Jag fick då ett blankt nej från samtliga kirurger om ergonomix, de flesta tyckte anatomiska var ett dåligt val också av samma orsak (för mina förutsättningar). Runda hänger ju till sig och blir droppformade när man står (kan skriva under på det) samtidigt som jag fick en lite fylligare överpol.. Man ska inte stirra sig blind på cc iaf :) Lunabelle: vem ska du operera dig hos på ArtClinic?
Gilla

Lunabelle

Kvinna ·

25 nov, 2021

Zijn: Mats von Wachenfeldt. Blev du nöjd med Art Clinic? Var din kirurg också ovillig att välja Motiva?
Gilla

Pojkmamman

Kvinna ·

25 nov, 2021

Jag hoppar in här också nu när jag bokat in operation den 9 dec. Blir hos Mattias Elmer på NK, lyft och Mentor Siltex 570 eller 620cc, tror på den mindre. Vi ska testa igen på op-dagen. Är det någon mer som ska ha Mentor Siltex? Jag har inte riktigt förstått om det är samma fyllning eller om det finns två olika alternativ..?
Gilla

W1k

Kvinna ·

25 nov, 2021

Jag har tid för operation den 2a december dvs om en vecka. Någon som har koll på hur det funkar med mediciner osv, när kan man hämta ut? Opereras på nordiska kliniken
Gilla

Pojkmamman

Kvinna ·

25 nov, 2021

W1k skrev:

Jag har tid för operation den 2a december dvs om en vecka. Någon som har koll på hur det funkar med mediciner osv, när kan man hämta ut? Opereras på nordiska kliniken

Tyckte det stod i dokumentationen man fick att smärtstillande o antibiotika kan hämtas ut på apoteket dagen innan planerad operation.
Gilla

Ebba25

Kvinna ·

26 nov, 2021

W1k, jag har också tid 2/12 på NK :) jag tror det står i papperna att vi kan hämta ut från apoteket dagen innan.
Gilla

W1k

Kvinna ·

27 nov, 2021

Ebba25 skrev:

W1k, jag har också tid 2/12 på NK :) jag tror det står i papperna att vi kan hämta ut från apoteket dagen innan.

Läste papperna lite väl snabbt tydligen ;) men tack, då vet jag! Vad roligt att vi opereras samma dag, vilken tid har du?
Gilla

Ebba25

Kvinna ·

27 nov, 2021

Ja verkligen! ? Jag har tid 11.30, när har du? Börjar bli riktigt pirrigt nu, om 5 dagar har vi nya bröst ??
Gilla

W1k

Kvinna ·

27 nov, 2021

Klockan 10 har jag tid! Ja shit det är nära nu, man börjar vara lite nervös ändå..
Gilla

Tjingeling

Kvinna ·

27 nov, 2021

Vad skönt att vi är ett gäng som ska göra det här i dec. Vi får stötta varandra påvägen. Jag är orolig att det ska upplevas alldeles för stort direkt efter op, då det både är implantat inne och uppsvällt… men har lovat mig själv att jag ska ha is i magen och tänka att det blir mer normalt med tiden.
Gilla

zijn

Kvinna ·

01 dec, 2021

Lunabelle skrev:

Zijn: Mats von Wachenfeldt. Blev du nöjd med Art Clinic? Var din kirurg också ovillig att välja Motiva?

Jag är nöjd med ArtClinic, nöjd med min kirurg också. Han hade inga problem med att ge mig Motiva, men hans inställning var lite att självklart kan du få dem, men de kostar mer och är inte lika beprövade som Mentor så det var inte hans första val.. Undrar varför de flesta säger så.. Är det för att de är en "hype"... ?
Gilla

Lunabelle

Kvinna ·

01 dec, 2021

Jag är så glad nu, äntligen känns det bra med storlek och implantat. Min kirurg ringde för en sista diskussion och nu kom vi fram till 240cc Motiva ergonomix corse, trodde jag bara fick plats med 210cc och tyckte inte det såg bra ut i 3D simuleringen, men 240 tycker jag ser riktigt bra ut ? nu är jag bara rädd för att det ska bli för stort haha men kan ju inte bli sååå stort ändå, nu ser jag bara fram emot operationen ?
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem