Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Tjingeling profilbild

Tjingeling

Kvinna ·

31 okt, 2021

Bröstförstoring i dec 2021

Bröstförstoring

Hej! Jag har en bröstförstoring inplanerad 13/12 och tycker att det vore skönt om vi som ska göra en operation i december kunde stötta varandra i en tråd, för jag är lite nervös. Jag är självklar över beslutet men det känns lite läskigt ändå… kan vara skönt att veta om andra tjejer som är i samma situation, och att kunna bolla känslor och situationer från stort till smått i en sådan här process. Jag ska ha mentor, 375 cc anatomiska bakom muskeln. Jag / Charles från Victoriakliniken har varit inne på att lägga framför muskeln då jag tränar väldigt mycket, men efter flera konsultationer så tog vi beslutet bakom muskeln då det fanns risk att implantatkanterna skulle synas mellan brösten då implantaten var av modell större och min hud är lite tunn. Så nu är jag lite nervös, då jag blev tvungen att ställa om mitt mindset. Tycker du att en stöttande grupp kan vara en bra idé så skriv gärna.

465

Sortera efter

Miab

Kvinna ·

21 jan, 2022

Abecita kimberly är den jag haft sen op dagen. Tycker den är hemsk och kallar den för tortyren Haha
Gilla

Amanda_KS

Kvinna ·

21 jan, 2022

Miab skrev:

Abecita kimberly är den jag haft sen op dagen. Tycker den är hemsk och kallar den för tortyren Haha

Haha jaha ? . Jag tycker den är jätteskön. Men det kan säkert vara olika ?
Gilla

Kul123

Kvinna ·

22 jan, 2022

Tjingeling: Jag hade helt missat att du svarat i tråden. Skönt att du slipper bh:n! Jo men jag är också nöjd. Tror det bara kommer bli bättre och bättre ju längre tid det går :) Ja alla tips på sport bh tas gärna emot. Jag har ingen koll alls gällande det ännu. Inte heller vilken bh storlek jag kommer landa på så har avvaktat med att köpa nya bh toppar än så länge.
Gilla

Miab

Kvinna ·

22 jan, 2022

AmandaKs - är nog bara för att jag Haft den dygnet runt sen min operation och jag H A T A R underkläder och framförallt bh. Normalt före min operation så va det första jag gjorde när jag kom hem va att ta av bh/sporttop och va utan
Gilla

Ovant

Kvinna ·

28 jan, 2022

Kul123 skrev:

Tjingeling: Jag hade helt missat att du svarat i tråden. Skönt att du slipper bh:n!
Jo men jag är också nöjd. Tror det bara kommer bli bättre och bättre ju längre tid det går :)

Ja alla tips på sport bh tas gärna emot. Jag har ingen koll alls gällande det ännu. Inte heller vilken bh storlek jag kommer landa på så har avvaktat med att köpa nya bh toppar än så länge.

Hej! Jag fick på återbesöket BHn NordiCare Sandra. Enbart den är väldigt skön! Dock fick jag ett bröstband som inte är lika skönt... ? Men jag vill inte ha mina tuttar som ett hakstöd så det är väl bara att härda ut 2 v och 5 dagar till... Får andas då istället. Klickade hem en Abecita Kimberly då de har kampanj nu (349 kr) på Timarco. Återkommer med min upplevelse av den.
Gilla

Kul123

Kvinna ·

28 jan, 2022

Hej på er! Nu har det gått 6 veckor för mig. Jag har börjat lyfta min 11 månaders några gånger om dagen. Men jag är öm i brösten och känner att det bränns i ärret på vänster sida. Är det någon annan av er som känner så också? Eller känner ni ingenting efter att ni lyft eller gör vissa rörelser nu efter 6 veckor?
Gilla

Lunabelle

Kvinna ·

28 jan, 2022

Kul123; Också 6 veckor och lyfter inte min 16 månaders än men går på kryckor då jag gjort en knäoperation, så dumt att opereras igen så snart efter känner jag nu och känner lite i bröstmusklerna av det jag går med kryckorna men är mest hemma nu så går ändå ok. Men känner av i bröstmusklerna om jag anstränger mig för mycket, hoppas man snart är som vanligt igen så man kan lyfta obehindrat.
Gilla

Ovant

Kvinna ·

28 jan, 2022

Kul123 skrev:

Hej på er!
Nu har det gått 6 veckor för mig. Jag har börjat lyfta min 11 månaders några gånger om dagen. Men jag är öm i brösten och känner att det bränns i ärret på vänster sida. Är det någon annan av er som känner så också? Eller känner ni ingenting efter att ni lyft eller gör vissa rörelser nu efter 6 veckor?

Hej! Fick klartecken från kliniken 6 dagar post-op att det är ok att lyfta barn. Lyfter min snart 3 åring på 12 kg... Känns ok när jag försöker använda rygg, säte, mage ben mer än bröst. Ömmar lite men gör inte ont. Rekommendationerna verkar variera så mycket från klinik till klinik. Har läkt fint (förutom svullnad och massa blåmärken samt smärta när jag t.ex. stänger bildörr/lägger i ettans växel/back. Blir lite orolig när jag hör att ni inte får lyfta alls på 6 veckor. Vill såklart inte förstöra någon men vill lita på kliniken.
Gilla

Lunabelle

Kvinna ·

28 jan, 2022

Jag fick rådet/förbud mot att lyfta min 10 kg tjej på 8 veckor. Fick blåmärken i början om jag lyfte något för tungt så blev försiktigare sedan dess har jag inte fått blåmärken men öm emellanåt ändå.
Gilla

Ovant

Kvinna ·

28 jan, 2022

Lunabelle skrev:

Jag fick rådet/förbud mot att lyfta min 10 kg tjej på 8 veckor. Fick blåmärken i början om jag lyfte något för tungt så blev försiktigare sedan dess har jag inte fått blåmärken men öm emellanåt ändå.

Oj! Som sagt, väldigt olika. Först fick jag rådet att jag kunde lyfta barnen när jag inte hade ont längre. På återbesöket kunde jag börja lyfta direkt. Blåmärken fick jag vid vila sönder har inte blivit värre vid lyften. Men ska nog ta det lilla lugna... Hon är liten i växten men kan ju gå och klättra. De respekterar det bra nu när "mamma har gjort illa ryggen". Tack för feedback!
Gilla

Lunabelle

Kvinna ·

28 jan, 2022

Ovant: Ja vad olika det kan vara. Men klinkerna ska ju veta så man får lita på det dom säger. Vad skönt att hon är större. Vår 16 månaders förstår ju inte varför jag inte lyfter henne, har också kört ont i ryggen till 9 åringen.
Gilla

Ballerina91

Kvinna ·

30 jan, 2022

Godmorgon! Jag har följt er sedan denna tråd startades och det är lugnande på ett sätt, då jag på ett ungefär kan föreställa mig vad jag har framför mig. MEN jag skulle vilja ha er hjälp- ni som har OP på nordiska kliniken: vad gäller med bh? Bh-paket etc? Om jag fattat rätt så vaknar jag upp med en op bh som jag ska ha i några veckor? Men sen då? En del bilder jag har sett här har inte alls den där op-bh-n utan en sönderklippt bh? Jag blir så förvirrad. Och ska jag verkligen ha den där kimberlyn i ett halvår typ? Snälla hjälp mig att reda ut detta :’D
Gilla

Mommy3

Kvinna ·

01 feb, 2022

Jag fick urklippta kupor på min läkningsbh (första 6 veckor)- kände mig som idiot med utstickande bröstvårtorna. Men inte alla får utklippta kupor- vet faktiskt inte vad det beror på. Men du betalar för den sönderklippta bh:n ändå. Sedan har jag bytt till Abecita Kimberly sport bh- den enl NK ska du ha i 6 månader dygnet runt. Köp inte mer än nödvändigt från NK- jag tog det billigaste alternativet vilket var 900kr ( bh som du vaknar med efter op + läknings bh), resten hittar du på nätet billigare, t ex på timarico köpte jag en till Abecita kimberly för 349kr samt sport bh Abecita dynamic.( minns inte priset men tror runt 450kr)
Gilla

JoOp

Kvinna ·

05 feb, 2022

Hej! Jag opererades i Jan och det är nu tre veckor och två dagar sen Op. ”Känner” av brösten mindre och mindre, men varit öm på huden. Vet att man ska ha tålamod med att de ska lägga till sig, men blir ändå lite ”orolig” varje gång jag ser dem och de ser så konstiga ut än. Hur har ni upplevt ”förändringar” Ni som ligger lite före och kan Inge lite hopp? Bilder finns.
Gilla

lillzan

Kvinna ·

05 feb, 2022

JoOp: Förstår att du orolig, tycker en är det titt som tätt för olika saker. Har själv ett stygn som ligger under huden som ömmar och skaver fortfarande snart åtta veckor efter operation, krånglat för mig i typ 3 veckor. Sett flera bröst som ser ut som dina och som sen blivit jättefina sen. Du får ha is i magen. Har en bild som jag kan ladda upp i mitt bildflöde som beskriver ditt utgångsläge väldigt bra och som visar att de fortfarande är i läkstadiet. Kolla in den så hoppas jag att det kan lugna dig. Det kommer bli bra! <3
Gilla

JoOp

Kvinna ·

05 feb, 2022

lillzan skrev:

JoOp: Förstår att du orolig, tycker en är det titt som tätt för olika saker. Har själv ett stygn som ligger under huden som ömmar och skaver fortfarande snart åtta veckor efter operation, krånglat för mig i typ 3 veckor.

Sett flera bröst som ser ut som dina och som sen blivit jättefina sen. Du får ha is i magen. Har en bild som jag kan ladda upp i mitt bildflöde som beskriver ditt utgångsläge väldigt bra och som visar att de fortfarande är i läkstadiet. Kolla in den så hoppas jag att det kan lugna dig. Det kommer bli bra! <3

Tack så mycket! De var en bra bild! Hoppas du får ordning på ditt. Har du rådfrågat med kliniken?
Gilla

lillzan

Kvinna ·

13 feb, 2022

JoOp - rådfrågade faktiskt i veckan och fick ett rätt standardsvar om att det är normalt och att stygnen tar flera månader att lösas upp och de kan ibland komma åt nerver som gör att de orsakar smärta. Jag kunde testa att köra en kur med ipren var sjätte timme i fem dagar typ. Har kört det i fyra dagar nu, dock oftast bara fått i mig två av tre tabletter då jag glömt av de. Och tycker det är faktiskt lite bättre, men vågar inte ropa hej än. :-D
Gilla

lillzan

Kvinna ·

13 feb, 2022

Gått två månader för flera av oss. Vad tycker ni gällande utseendet är skillnaden mellan en och två månader? Själv tycker jag inte själva formen ändrats direkt mycket? Dock har ärren och då speciellt runt vårtgårdarna blivit mycket bättre. Sen har de blivit mjukare, även om de fortfarande är rätt hårda fortfarande. Har laddat upp nya bilder i min profil där jag delar med mig av mina bröst vid två månader. Någon mer som laddat upp någon bild nyligen?
Gilla

Pojkmamman

Kvinna ·

15 feb, 2022

lillzan, jag kan inte annat än att hålla med dig. Jag tycker nog inte heller det hänt så mycket, kanske fått lite mer underpol. Men är så roligt att se dina bilder för de är ser nästan exakt ut som mina haha. Nästan så man skulle kunna känna igen ett par Elmer-bröst när man ser de :) Jag är supernöjd med resultatet. Tycker också de är lite hårda fortfarande och hoppas de mjuknar till sig mer med tiden. Kan även vara lite öm vissa dagar, framförallt på sidorna. Någon mer som kan känna så? Tycker det kan kännas lite obehagligt att ligga på sidan när brösten får lite tryck eller vad man ska säga, läääängtar efter att slippa sova på rygg!!
Gilla

lillzan

Kvinna ·

17 feb, 2022

Pojkmamman: Vi är brösttvillingar :D Att sova på sidan tycker jag går rätt bra.. men har min kroppskudde (har väl vant mig nu och kommer aldrig kunna sluta med den) som kudde så kommer kanske upp en bit så trycket inte blir fullt lika stort tryck som när en bara sover med en vanlig kudde.
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem