Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Tjingeling profilbild

Tjingeling

Kvinna ·

31 okt, 2021

Bröstförstoring i dec 2021

Bröstförstoring

Hej! Jag har en bröstförstoring inplanerad 13/12 och tycker att det vore skönt om vi som ska göra en operation i december kunde stötta varandra i en tråd, för jag är lite nervös. Jag är självklar över beslutet men det känns lite läskigt ändå… kan vara skönt att veta om andra tjejer som är i samma situation, och att kunna bolla känslor och situationer från stort till smått i en sådan här process. Jag ska ha mentor, 375 cc anatomiska bakom muskeln. Jag / Charles från Victoriakliniken har varit inne på att lägga framför muskeln då jag tränar väldigt mycket, men efter flera konsultationer så tog vi beslutet bakom muskeln då det fanns risk att implantatkanterna skulle synas mellan brösten då implantaten var av modell större och min hud är lite tunn. Så nu är jag lite nervös, då jag blev tvungen att ställa om mitt mindset. Tycker du att en stöttande grupp kan vara en bra idé så skriv gärna.

465

Sortera efter

Ballerina91

Kvinna ·

15 jan, 2022

Ni som valt motiva round i denna tråd, hur upplever ni mjukheten? Livrädd för att välja round och få två hårda bröst (har haft stora mjuka bulliga bröst innan barn). Ergomix är nog tyvärr inget alternativ då jag behöver fylla ut det tomma. Men där säger olika kirurger olika. Dela gärna era erfarenheter
Gilla

Lloyd

Kvinna ·

15 jan, 2022

Hej har operation inbokad i mars på Ak i Göteborg, har Armin som läkare. Har valt 250cc med runda inplantat. Undrar hur ni som gjort mår efter, har ni åkt bil långt efteråt. Har ni tips på allt så kom med det! Är nervös men väldigt spänd och glad för beslutet!
Gilla

Jenny8203

Kvinna ·

16 jan, 2022

Jag upplever inte mina round hårda nu. I början absolut men nu 3 månader senare så är dem mjuka å goa.
Gilla

lillzan

Kvinna ·

17 jan, 2022

Majskolven: Jag håller med angående att sova på sidan. Gör ju inte ont om jag lägger mig på sidan, men efter bara en liten stund känns det obehagligt och jag får ändra ställning. Börjar bli rätt less på att jag sover så dåligt som jag gör.. Sen så hjälpte väl kanske inte stormblåsandet ute i natt till direkt. :D
Gilla

lillzan

Kvinna ·

17 jan, 2022

Kände igår av ett stygn under bröstet som stack ut. Försökte fixa det själv och dra lite i det och sen klippa av det, dock blev det inte kort nog så den åkte helt innanför huden utan nu har jag en liten vass pigg. Dock är den för kort för att jag eller min man (som jag efter att jag försökt själv fick försöka hjälpa mig) ska lyckas klippa av den mer och får inte ut den heller mer med pincett. Någon som varit med om liknande och vad har ni gjort?
Gilla

Lloyd

Kvinna ·

17 jan, 2022

Ni som gjort 250cc, vad för storlek på bh har ni fått sen?
Gilla

lillzan

Kvinna ·

17 jan, 2022

Lloyd skrev:

Ni som gjort 250cc, vad för storlek på bh har ni fått sen?

Då alla här har gjort operation i december är det ju fortfarande lite för tidigt för att veta vad ens slutgiltiga bh-storlek kommer att vara.
Gilla

Lunabelle

Kvinna ·

17 jan, 2022

Lillzan: Till mig sa sköterskan på efterkontrollen att om jag känner en tråd som sticker ut och inte kunde fixa det själv så skulle jag ringa och boka tid så fixar dom det. Så kontakta din klinik kanske?
Gilla

Mommy3

Kvinna ·

17 jan, 2022

Jag sover på sidan utan obehag ( kanske för att mina implantat är inte speciellt stora. Längtar efter att sova på magen men tydligen måste vänta med det 4 månader (så svarade sköterska på min klinik när jag mejlade henne). Inga stygn här då jag opererades via armhåla men måste säga att det drar fortfarande när jag lyfter armen ffa på vä sidan. Det känns som om man drog någon sena med stygnen. Men det blev lite bättre med tiden fast inte helt bra. Kan också känna av och till molande värk djupt i vä bröst som liksom strålar neråt. Det går över av sig självt men är jobbigt att ha. Hoppas det tillhör läkningsprocessen och går över snart helt. Idag ( 6 v postop imorgon) har jag provat mjuk läkningsbh Abecita kimberly som jag ska ha upp till 6 månader postop. Sååå skönt att slippa tortyr ”bh” med urklippta kupor och bröstband!!! NK säljär bh i ett pakett men det blir faktiskt billigare att köpa på nätet.
Gilla

Miab

Kvinna ·

17 jan, 2022

Jag ska ”fira” 3 månader (när jag kommer dig) med att köpa en riktigt bra sport bh som tål hopp/löpning och håller brösten på plats stadigt. Ska unna mig en utprovning för då får jag enl pappren ha bygel bh om jag vill. Men har ingen susning om storlek. Mäter jag på div tabeller och kalkylators på nätet så ska jag ha en 85G ?!? Men i abecita sport top som jag bott i sedan uppvaket är det 75D så jag är förvirrad. Sover nästan bara på sida. Slår över i sömnen så kan ingen hjälpa det. Men gör inte ont heller så det kanske är ok?
Gilla

Pojkmamman

Kvinna ·

17 jan, 2022

lillzan skrev:

Kände igår av ett stygn under bröstet som stack ut. Försökte fixa det själv och dra lite i det och sen klippa av det, dock blev det inte kort nog så den åkte helt innanför huden utan nu har jag en liten vass pigg. Dock är den för kort för att jag eller min man (som jag efter att jag försökt själv fick försöka hjälpa mig) ska lyckas klippa av den mer och får inte ut den heller mer med pincett. Någon som varit med om liknande och vad har ni gjort?

Jag har haft en hel del strul med stygn som poppat upp genom huden, ett par har jag kunnat klippa ner, väldigt viktigt med rena verktyg dock. Men sen har jag haft andra som skapat mer problem och då har jag varit tvungen att åka in till NK. De har varit helt fantastiska och flexibla med tider för att kunna supporta. Så maila ssk-mailen o ev bifoga bild så har du svar rätt fort.
Gilla

Mommy3

Kvinna ·

17 jan, 2022

Miab skrev:

Jag ska ”fira” 3 månader (när jag kommer dig) med att köpa en riktigt bra sport bh som tål hopp/löpning och håller brösten på plats stadigt. Ska unna mig en utprovning för då får jag enl pappren ha bygel bh om jag vill. Men har ingen susning om storlek.
Mäter jag på div tabeller och kalkylators på nätet så ska jag ha en 85G ?!?
Men i abecita sport top som jag bott i sedan uppvaket är det 75D så jag är förvirrad.

Sover nästan bara på sida. Slår över i sömnen så kan ingen hjälpa det. Men gör inte ont heller så det kanske är ok?

På NK blev jag rekommenderad Abecita Dynamic som sport bh. Tydligen ger det väldigt bra stöd och vann best-i-test enligt Abecita hemsida. Har också beställd den (men jag kanske är för snabb med köpet nu?… kan ändå inte träna innan det har gått typ 3-4 mån). Men har du 75 D då känns det jätte konstigt att du ska ha 85 eller? På Abecitas hemsida har du en tabell och 75 är 75 ( om inte du går upp i vikt och samlar på dig extra 10 cm i omkrets ;) eventuellt storleken på kupan kan ändras i fall brösten mjuknar och sväller av ännu mer men det ska vara tight under bysten så ta inte 85!
Gilla

lillzan

Kvinna ·

18 jan, 2022

Pojkmamma och Lunabelle: Ja, jo om jag inte bodde cirka 1,5 timma med bil från kliniken hade jag väl gjort det. Men har inte några planer på att ta mig till Stockholm, om jag inte skulle råka ut för någon allvarlig komplikation. Bild skulle inte göra så mycket heller då stygnet inte syns på bild. Klippte av det så det bara är en liten spetsig tagg kvar som knappt går att knipa tag med en pincett.. Har en vän som är sjuksköterska så hon får kanske titta på det, men hon är i Sälen just nu. Hoppas dock mest på att den ska ha åkt in i huden tills jag ska lägga om kompresserna nästa gång. Håll tummarna! 😀
Gilla

Pojkmamman

Kvinna ·

18 jan, 2022

Då är det nog lugnt lillzan. Det kan nog ta en stund innan kroppen ”drar tillbaka” den så ha is i magen o håll koll så inte huden blir röd/irriterad så länge ?? Jag fick tips fr NK att badda med klorhexidin o sen på med kompress.
Gilla

Miab

Kvinna ·

18 jan, 2022

Mommy3 haha jag menade 75. Har 75D i sport Toppen från kliniken och enligt mått 75G
Gilla

salsan

Kvinna ·

18 jan, 2022

Heeej! Hur mår ni? Idag har de gått 4v och 1dag för mej, och jag undrar lite hur ni känner er? Jag har ff en viss smärta och på vänster sida så trilskas bröstmuskeln, stretchar ni mkt? jag tycker mina bröst ff är enormt stora, och hoppas verkligen dom kommer krympa lite till. däremot är jag extremt imponerad över mina ankar är, som redan är typ osynliga. ? men låt mej veta hur har ni det?
Gilla

Miab

Kvinna ·

18 jan, 2022

Imorgon är dom 7veckor. Känner dom knappt nu för tiden, och då typ endast bara om jag är extremt frusen eller om jag ligger på sida men slagit över för långt åt sidan så dom liksom trycks ihop. Inte smärtsamt alls men obehagligt. Tränar ben och promenader/cykel sedan årsskiftet och det går bra. Inget som känns konstigt alls. Kan gå PW men minsta skutt är obehagligt så ska bli spännande och se hur löpning funkar framöver när man får börja med det. Tycker också de har mjuknat en hel del jämfört med för en månad sen. Dock kvarstår nivåskillnaden på 1,5cm. Stör mig som fan för det syns ju när jag har tighta kläder på mig (och utan kläder med såklart). Firar in 7v i karantän dock
Gilla

Amanda_KS

Kvinna ·

21 jan, 2022

salsan skrev:

Heeej!

Hur mår ni?

Idag har de gått 4v och 1dag för mej, och jag undrar lite hur ni känner er?
Jag har ff en viss smärta och på vänster sida så trilskas bröstmuskeln, stretchar ni mkt?

jag tycker mina bröst ff är enormt stora, och hoppas verkligen dom kommer krympa lite till. däremot är jag extremt imponerad över mina ankar är, som redan är typ osynliga. ?

men låt mej veta hur har ni det?

Det har gått ca 4,5 vecka för mig. Jag mår jättebra. Har inte börjat träna än, men har ett väldigt aktivt jobb och det funkar fint. Jag undviker de absolut tyngsta lyften på jobbet bara (men de kan vara upp mot 100kg också ?) annars så känner jag att jag är tillbaka som vanligt. Stretchar inget, gjorde bara det första dagarna. Sover helt på sidan utan konstigheter. Brösten kan kännas lite spända på morgonen när jag sovit så, men det gör inte ont. Mitt enda ”problem” är att jag tycker att de blev lite för små ?
Gilla

Lunabelle

Kvinna ·

21 jan, 2022

5,5 vecka för mig nu. Känner av bröstmusklerna lite grann ibland speciellt på vänster sida som gjort ondare från start. Men annars går det bra känner att jag kan göra lite mer med armarna utan att det stör, känner mig lite starkare. Vad ska ni ha för bh efter den första man har i åtta veckor? Jag har inte fått något råd sen bara att jag inte får ha bygel bh innan 6 månader men antar att man ska fortsätta med bra stöd men hade gärna haft något finare än den här operationsbhn. Någon som har tips?
Gilla

Amanda_KS

Kvinna ·

21 jan, 2022

Lunabelle skrev:

5,5 vecka för mig nu. Känner av bröstmusklerna lite grann ibland speciellt på vänster sida som gjort ondare från start. Men annars går det bra känner att jag kan göra lite mer med armarna utan att det stör, känner mig lite starkare.

Vad ska ni ha för bh efter den första man har i åtta veckor? Jag har inte fått något råd sen bara att jag inte får ha bygel bh innan 6 månader men antar att man ska fortsätta med bra stöd men hade gärna haft något finare än den här operationsbhn. Någon som har tips?

Jag har bytt bh till en sport-bh ”Abecita Kimberly” . Såååå skön!!
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem