Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Gorrgan profilbild

Gorrgan

Kvinna ·

11 feb, 2018

Bröstförstoring Mars 2018

Bröstförstoring

Efter att ha läst tråden för alla förväntansfulla februarioperationer så är det dax för en även för oss med marsoperationer. Jag är 43 och lever med min sambo och vår stora familj med ett gäng barn samt hund i Stockholm. Mått dåligt över mina bröst i över tio år, yngsta barnet är 15, så att nu äntligen ta steget till förändring känns än så länge overkligt. Efter att ha läst och jämfört bland en mängd olika kliniker så fastnade jag tillslut för Nordiska Kliniken och var där på en första konsultation den 3/2 hos Mattias Elmer (spännande med 3D fotografering) det kändes så rätt och bra. Behövde inget lyft utan endast förstoring och det blir Motiva full 550cc. Ska dit på en andra konsultation den 13/2 för att vara helt säker på storleken, min oro är att dem ska bli lite för stora..... Operationen är bokad till den 5/3.

386

Sortera efter

KMJB

Kvinna ·

12 apr, 2018

Kom precis från mitt återbesök. Jag trodde stenhårt på att jag skulle slippa tortyren och bröstband efter idag men icke... de har sjunkit en del men sköterskan tyckte att jag skulle ha band och bh en till två veckor till. Man är så löjlig men jag har verkligen längtat efter att kunna ha vanliga tröjor utan att behöva tänka på att det syns. Och såklart slippa känslan att vara instängd 24/7. Lite lätt nedstämd här nu.... Men vill man vara fin så är det ju bara att bita ihop.... :)
Gilla

Sf88

Kvinna ·

12 apr, 2018

fritiof skrev:

Miss.s skrev:

Hej tjejer! Är det någon mer som kommit igång med träning? Jag började försiktigt i måndags, kör bara ben, mage, rygg nu ett tag framöver. Jag har bröstbandet bara när jag tränar och blev som tur va av med de efter 3 veckor. Dom börjar bli mer o mer mjuka och fått en fin form. Ska lägga ut bildee sen :) har någon tips på bra sportbh som är tillåten och inte är svindyr?

Jag undrar också angående sportbh. Är livrädd att den inte ska stötta tillräckligt. Sprang en liten sträcka när jag lekte med katten bara och fick panik av känslan när de guppade omkring haha!

Förresten, är nyfiken på att veta vad ni andra fått för råd angående användning av bh nu efter operationen. Själv skulle jag ha icke vadderad bygelbh eller ingenting på mig. Blev lite förvånad över att jag fick gå runt utan stöd. Dock ganska skönt att ha dem fria! Push up fick man använda efter 3 månader, dock kanske inget man efterfrågar i nuläget.

Jag opererades av Jörg i Måndags 9/4. På morgon innan jag åkte hem, kom han in o kikade hur det såg ut. Han sa att jag skulle ha tortyren på dagtid, men om jag ville kunde jag sova i en sport-bh på natten. Och på återbesöket nästa vecka 18/4 skulle jag antagligen få ett bröstband för att få ner implantaten lite och få lite mer underpool. Det verkar som att det är väldigt individuellt när det gäller vad man ska eller inte ska göra efter op! Jag fick också röra/lyfta mina armar hur jag ville och kunde lyfta 8 kg. Nästa veckan kunde jag lyfta min minsta i och ur bilstolen ( 13kg ). När min vän opades, så fick hon inte lyfta armbågarna högre upp än axlarna, och inte lyfta något tungt alls de första 4 veckorna! Vad fick du för restriktioner av Jörg efter din op? Förlåt för långt inlägg.. :)
Gilla

Miss.s

Kvinna ·

13 apr, 2018

fritiof skrev:

Miss.s skrev:

Hej tjejer! Är det någon mer som kommit igång med träning? Jag började försiktigt i måndags, kör bara ben, mage, rygg nu ett tag framöver. Jag har bröstbandet bara när jag tränar och blev som tur va av med de efter 3 veckor. Dom börjar bli mer o mer mjuka och fått en fin form. Ska lägga ut bildee sen :) har någon tips på bra sportbh som är tillåten och inte är svindyr?

Jag undrar också angående sportbh. Är livrädd att den inte ska stötta tillräckligt. Sprang en liten sträcka när jag lekte med katten bara och fick panik av känslan när de guppade omkring haha!

Förresten, är nyfiken på att veta vad ni andra fått för råd angående användning av bh nu efter operationen. Själv skulle jag ha icke vadderad bygelbh eller ingenting på mig. Blev lite förvånad över att jag fick gå runt utan stöd. Dock ganska skönt att ha dem fria! Push up fick man använda efter 3 månader, dock kanske inget man efterfrågar i nuläget.

Jag ska ha bh med separerata kupor och bra stöd, ingen bygel lr pushup på 3 mån men helst inte på 1 år. Jag använde sällan bygel innan heller. Men jag har ovadderad bh nu. Ger bra stöd men inte så kul att bröstvårtorna syns igenom typ allt haha. Använder den jag fick efter op vid träning och ibland på natten lr så sover jag med bh är ju mer som en sportbh fast sepearata kupor :)
Gilla

fritiof

Kvinna ·

13 apr, 2018

Sf88 skrev:

fritiof skrev:

Miss.s skrev:

Jag opererades av Jörg i Måndags 9/4. På morgon innan jag åkte hem, kom han in o kikade hur det såg ut. Han sa att jag skulle ha tortyren på dagtid, men om jag ville kunde jag sova i en sport-bh på natten. Och på återbesöket nästa vecka 18/4 skulle jag antagligen få ett bröstband för att få ner implantaten lite och få lite mer underpool.
Det verkar som att det är väldigt individuellt när det gäller vad man ska eller inte ska göra efter op!
Jag fick också röra/lyfta mina armar hur jag ville och kunde lyfta 8 kg. Nästa veckan kunde jag lyfta min minsta i och ur bilstolen ( 13kg ).
När min vän opades, så fick hon inte lyfta armbågarna högre upp än axlarna, och inte lyfta något tungt alls de första 4 veckorna!
Vad fick du för restriktioner av Jörg efter din op?
Förlåt för långt inlägg.. :)

Ursäkta dig inte för långt inlägg, bara kul och intressant att läsa! Det jag älskar med Jörg! Han anpassar sig. Har en väninna som fick ha bh:n men inte bröstband. Och tur var det. För hennes bröst har hängt till sig mycket ändå. Jag velade ju mellan ergonomix och round och Jörg rekommenderade ergonomix i kombination med mindre användning av bröstbandet. Så har haft det på de 4 första veckorna, men fick ha det väldigt löst sittande. Är så tacksam för att han lyssnar på MINA önskemål. Vill jag ha lite bolligare överpol så får jag det, helt enkelt! Fått information om att Cosmo exempelvis kör exakt samma metod på alla sina patienter, oavsett utgångspunkt och önskemål. Han skapar de bröst han tycker du ska ha, inte de bröst du själv kanske vill ha. Sen är det ju toppen om man delar sin åsikt med honom... Bh:n hade jag dygnet runt i 4 veckor också. Tummade dock lite på det sista veckan när jag sov med mannen, haha. Jag fick ej lyfta något tungt på 3 veckor i alla fall (sjukskriven dessa veckor) och sen börja försiktigt och lyssna på min kropp. Träning fick jag börja med nu. Men det känner jag är för mycket. Kan fortfarande tycka det är obehagligt när man lyft under längre tid på jobb. Jag tror att man ska känna efter vad som känns bra och mindre bra. Direkt när jag tar något som är för tungt, så släpper jag. Det kommer jag fortsätta göra tills det inte känns dåligt längre. Hoppas dina läker på fint nu! Tror dina värsta dagar är över, brukar vara dag 2-4 ungefär. Kram!
Gilla

fritiof

Kvinna ·

13 apr, 2018

sthlm & Miss.s - Intressant att höra att vi alla fått så olika instruktioner om hur vi ska förvara brösten nu kommande tid. Man hoppas ju för guds skull att de alla vet vad de snackar om. Jag fick ha bygel, eller ingen bygel. Bara den var bekväm. Gärna utan bh på dagarna också om jag ville. Ingen bh på natten. Inte för mycket stöd eller tryck på brösten i form av vaddering. Sportbh vid träning. Jag njuter nu! Har inga problem med att visa bröstvårtorna sedan de slutade vara svullna, så tycker det är hur härligt som helst att gå runt med nipples som syns igenom, haha!
Gilla

Madde95

Kvinna ·

14 apr, 2018

Snar 5 veckor sedan min bröstoperation nu. Jag ör väldigt väldigt orolig över min klyfta. Huden mellan brösten går liksom att trycka in, som att den släppt från bröstbenet. Jag är så rädd att jag har fått tenting :(. Måste vänta tills på måndag innan jag kontaktar min klinik och jag har otroligt mycket ångest. Någon som har liknande problem?
Gilla

Miss.s

Kvinna ·

14 apr, 2018

fritiof skrev:

sthlm & Miss.s - Intressant att höra att vi alla fått så olika instruktioner om hur vi ska förvara brösten nu kommande tid. Man hoppas ju för guds skull att de alla vet vad de snackar om. Jag fick ha bygel, eller ingen bygel. Bara den var bekväm. Gärna utan bh på dagarna också om jag ville. Ingen bh på natten. Inte för mycket stöd eller tryck på brösten i form av vaddering. Sportbh vid träning. Jag njuter nu! Har inga problem med att visa bröstvårtorna sedan de slutade vara svullna, så tycker det är hur härligt som helst att gå runt med nipples som syns igenom, haha!

Ja man får lita på sin kirurg, dom ger nog råden av en anledning :) min syster ska göra op om 2veckor ska bli spännande att se va hon får för råd. Hon har dock helt andra förutsättningar än vad jag hade.
Gilla

Miss.s

Kvinna ·

14 apr, 2018

Nu har jag lagt in dagsfärska bilder på mina boobs :)
Gilla

fritiof

Kvinna ·

15 apr, 2018

Miss.s skrev:

Så fina och naturliga de är!
Gilla

Miss.s

Kvinna ·

16 apr, 2018

fritiof skrev:

Miss.s skrev:

Så fina och naturliga de är!

Tack :) dina är fina med :)
Gilla

sthlm

Kvinna ·

22 apr, 2018

Mitt vänstra bröst ligger fortfarande lite "efter".. börjar nästan tro att det kommer stanna såhär eftersom det gått över en månad nu. Bröstvårtan pekar mera neråt och underpolen är inte lika rund o fin som på höger. Tittar man noga underifrån så ser man typ skillnaden mellan min vävnad och implantatet. Kommer det droppa mer och lägga sig till rätta, vad tror ni? Vet att de var lite olika innan op, vänster hade "brantare" lutning o nästan obefintlig underpol medan höger var flackare och finare underpol. Jag har såklart rimliga förväntningar, är supernöjd överlag!! Men ändå nyfiken på er åsikt, hade ni frågat om korr om det såg ut såhär efter ett år? Nya bilder finns i silvergalleriet
Gilla

Madde95

Kvinna ·

23 apr, 2018

sthlm skrev:

Mitt vänstra bröst ligger fortfarande lite "efter".. börjar nästan tro att det kommer stanna såhär eftersom det gått över en månad nu.
Bröstvårtan pekar mera neråt och underpolen är inte lika rund o fin som på höger. Tittar man noga underifrån så ser man typ skillnaden mellan min vävnad och implantatet. Kommer det droppa mer och lägga sig till rätta, vad tror ni?
Vet att de var lite olika innan op, vänster hade "brantare" lutning o nästan obefintlig underpol medan höger var flackare och finare underpol. Jag har såklart rimliga förväntningar, är supernöjd överlag!! Men ändå nyfiken på er åsikt, hade ni frågat om korr om det såg ut såhär efter ett år?

Nya bilder finns i silvergalleriet

Om du upplever att det ena bröstet är ”långsammare” kan du prova massera det för att det så droppa ner de sista centimeterna. Men rådfråga din klinik innan du gör det. :) Sen om jag minns rätt så kan det väl ta upp till 3 månader innan man ser ett hyfsat slutgiltigt resultat? Mina bröst fyller 6 veckor idag och dem är fortfarande lite högt uppe. Lägger upp en ny bild om två veckor tänker jag.:)
Gilla

Rouge

Kvinna ·

23 apr, 2018

Jag pratade med min klinik idag om exakt samma sak! Hon sa till mig att det är helt normalt att ett bröst ligger före det andra när det bara har gått en månad som det gjort för mig med. På min klinik säger dom att man inte får massera brösten men det är säkert olika på olika kliniker:)
Gilla

fritiof

Kvinna ·

23 apr, 2018

sthlm skrev:

Mitt vänstra bröst ligger fortfarande lite "efter".. börjar nästan tro att det kommer stanna såhär eftersom det gått över en månad nu.
Bröstvårtan pekar mera neråt och underpolen är inte lika rund o fin som på höger. Tittar man noga underifrån så ser man typ skillnaden mellan min vävnad och implantatet. Kommer det droppa mer och lägga sig till rätta, vad tror ni?
Vet att de var lite olika innan op, vänster hade "brantare" lutning o nästan obefintlig underpol medan höger var flackare och finare underpol. Jag har såklart rimliga förväntningar, är supernöjd överlag!! Men ändå nyfiken på er åsikt, hade ni frågat om korr om det såg ut såhär efter ett år?

Nya bilder finns i silvergalleriet

Åh, dina bröst ser verkligen superfina ut! Tror inte du ska stressa upp dig för att det ena inte "hängt med riktigt" ännu. Det tar tid och det är bara att bita ihop. Dock hade jag personligen bett om korr om det såg ut så efter 1 år. Men tror man får hålla andan de första 6 månaderna i alla fall. Lycka till :)
Gilla

Madde95

Kvinna ·

25 apr, 2018

Jag är överlycklig!! Efter 6,5 veckors användning av tortyren och bröstband slipper jag äntligen det! :D Så nu ska jag gå så mycket utan bh som möjligt eller med en mjuk sport-bh. Jag är så otroligt glad över detta!!! Haha.
Gilla

fritiof

Kvinna ·

26 apr, 2018

Åh, grattiiss!!!
Gilla

Madde95

Kvinna ·

26 apr, 2018

fritiof skrev:

Åh, grattiiss!!!

Tack!!:D
Gilla

Jin

Kvinna ·

28 apr, 2018

Vad sover ni i för Bh? Jag har sovit i tortyren tills nu men undrar vad som är ok att använda? ( 5,5 vecka sedan op) Mjuk sporttop typ Calvin Klein hade varit drömmen :-)
Gilla

Sf88

Kvinna ·

29 apr, 2018

Jin skrev:

Vad sover ni i för Bh?
Jag har sovit i tortyren tills nu men undrar vad som är ok att använda? ( 5,5 vecka sedan op) Mjuk sporttop typ Calvin Klein hade varit drömmen :-)

Imorgon är det 3 veckor sedan min op och jag sover i vanlig sport-bh/topp... så lite stöd som möjligt skulle det vara i den enligt min kirurg! Han sa till mig redan dagen efter op att jag kunde sova i sport-bh om jag ville, men jag tyckte det kändes tryggare att sova i tortyren :) På återbesöket veckan efter sa han till mig att jag skulle sova i sport-bh... så det gör jag nu sedan 2 veckor tillbaka. Nu har jag mina snitt under brösten... vet att det kan vara annorlunda om jag har via armhålan!
Gilla

Jin

Kvinna ·

29 apr, 2018

Sf88 skrev:

Jin skrev:

Vad sover ni i för Bh?
Jag har sovit i tortyren tills nu men undrar vad som är ok att använda? ( 5,5 vecka sedan op) Mjuk sporttop typ Calvin Klein hade varit drömmen :-)

Imorgon är det 3 veckor sedan min op och jag sover i vanlig sport-bh/topp... så lite stöd som möjligt skulle det vara i den enligt min kirurg! Han sa till mig redan dagen efter op att jag kunde sova i sport-bh om jag ville, men jag tyckte det kändes tryggare att sova i tortyren :) På återbesöket veckan efter sa han till mig att jag skulle sova i sport-bh... så det gör jag nu sedan 2 veckor tillbaka. Nu har jag mina snitt under brösten... vet att det kan vara annorlunda om jag har via armhålan!

Har också mina snitt under, ska försöka hitta a en mjuk sporttop som inte klämmer ihop dom :-)
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem