Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
marlin profilbild

marlin

Kvinna ·

07 sep, 2015

Bukplastik 2015

Bukplastik

Jag tänkte att det kunde vara roligt med en tråd för oss som är planerade för bukplastik i år. Om tekniken är på min sida kan man kanske lägga in alla i trådstarten så det är lättare att se och följa varandra Jag tänkte att man kan skriva vilket datum, klinik och operatör man har. Och vilket ingrepp man gör. Själv är jag bokad 12/11 på Laser och Estetik hos Mattias Elmér. Jag ska göra full bukplastik med fettsugning, sy ihop magmuskler och får en ny navel. Fram tills op vilket är ca 10 veckor ska jag träna och äta enligt konstens all regler. Måste verkligen göra mitt bästa för att optimera resultatet!! Kram på er! ***uppdatering*** Här listar jag de av oss som är med i tråden och när man har en bukplastik gjord eller planerad. • Maria BJ 10 september Akademikliniken Malmö • Nöjd 24 september Laser & Estetik, Mattias Elmér • Alba 12 november Laser & Estetik, Mattias Elmér • Marlin 12 november Laser & Estetik, Mattias Elmér • Smultronglass oktober-november Landsting • Jullis februari 2016 Citadellkliniken, Tuve Svennisdott

218

Sortera efter

marlin

Kvinna ·

14 nov, 2015

Jag frågade om huden som togs bort. Det var 611g totalt. Fettmängden frågade jag om över mail idag och fick svar "lagom" haha. Men det står på ett papper han inte hade framför sig när jag frågade. Nej det var bukmuskler som syddes, fettsugning över mage och sidor samt att man tog hudöverskott. Normalt är att man har dränage i ca 2 veckor. Det verkar vara väldigt olika på olika ställen. Men jag sk ner under 25ml två dagar i rad, och nu är jag på ca 100ml på ett dygn.. Jag frågade om det där att röra sig och Mattias sa att man ska vara still de första tre dagarna. Men sen kan man vara uppe lite mer. Men inte allt för mycket. Det ska få läka. Och man tar sprutor med blodförtunnande så det är ingen fara med proppr. Jag får röra mer på benen och tårna nu när jag är mer still bara. Jag har fortfarande inte direkt ont. Men riktigt stramt är det. Och gördeln är fortfarande lika tajt. Hehe. Har under dagen växlat mellan soffan, en supermjuk gästsäng och natten i min vanliga säng. Försöker variera underlag lite och även position. När jag vaknade till inatt så var jag öm och stel i ryggen. Drog mina händer försiktigt under mig på varsin sida så det blev lite stimulans iaf. Lustigt när man går krokig och kurad så ser jag i spegeln och är inte alls så krokig som jag känner mig. Lustigt! Ska lägga upp några bilder imorgon. Blir ju 10 dagar till innan jag själv får se själva magen dock. Så spännande!!
Gilla

Önskan

Kvinna ·

14 nov, 2015

Roligt att höra att du mår hyffsat! :-) Väldigt olika bud på olika kliniker, lite konstigt tycker jag ändå....
Gilla

marlin

Kvinna ·

15 nov, 2015

Vad knasigt alltså. Har inte alls särskilt ont i magen eller så. Men ryggen... Den säger ifrån, ocj inatt vid 02, då var det kris. Jag hade så ont i ryggen. Gick upp och tog en vända men det hjälpte föga. Så jag pillade i mig en starkare tablett. Himmel vad trevligt, sen sov jag 3 timmar som en stock. Underbart. Det var extremt väl värt. Jag är den typen av person som aldrig äter tabletter i vanliga fall så jag får se till att unna mig nu när jag faltiskt behöver må bättre. Har ni andra också liknande? Är jag ensam om att inte ha särskilt ont i magen?
Gilla

Alba

Kvinna ·

15 nov, 2015

Har inte heller ont i magen, det känns bara tajt med gördeln och dränet som svider lite när jag är uppe och går. Ryggen har tagit stryk men jag har inte kommit till den där gränsen då det är för jobbigt. Har bytt plats från soffa till gästsängen och bunkrat upp med kuddar överallt. Min rumpa börjar däremot kännas bedövad haha Den starka tabletten är magisk, tar den varje gång innan jag ska sova så blir natten inte så jobbig. Har sovit bra de här nätterna tack vare den tabletten. Vaknar ungefär två gånger för att dricka lite vatten, räta på nacken och somnar om. Idag när jag tömde dränet så låg den på 40ml, så hoppas verkligen bli av med den snart...
Gilla

marlin

Kvinna ·

15 nov, 2015

Ja den är lite smått magisk. Ska lätt se till att ta den inatt med. För det blev väldigt lyckat.. ;-) Vad skönt om du blir av med dränet snabbt. Själv hsr jag gjort två stadiga 100ml.. Så jag har inte nåt större hopp att bli av med det fort..
Gilla

Smultronglass

Kvinna ·

15 nov, 2015

Skönt att höra att ni är på benen! :-) Jag gillar inte heller så mycket att ta piller men anser samtidigt att det är rätt dumt att gå och ha ont! ;-) Jag körde med en blandning av paracetamol och starkare tabletter de första 5-6 dagarna sen bara alvedon ett par dagar och nu inget om jag inte nån dag varit igång för mycket och fått väldigt ont. Känns skönt att inte behöva ta tabletter längre! Har nu lagt upp lite bilder i mitt album hur min mage ser ut.
Gilla

marlin

Kvinna ·

15 nov, 2015

Smultronglass, vad fint det ser ut! Har du nåt i naveln, hos min klinik tipsar dom om att lägga i en topp sv en tampong för att hjälpa till med stt forma naveln och få lite djup. Gör du nåt sånt, kanske senare?
Gilla

marlin

Kvinna ·

15 nov, 2015

Robinia, vad spännande! Du har du verkligen fått kämpa, hoppas att du kommer ner till 73 och stannar där! Jag hade en konsultation hos Filip med men var också på Laser och Estetik och valde då Mattias. Blir spännande att se ditt resultat hos Filip, jag har inte sett någon som opat sig där. Vad duktig du är som tränar flitigt!! Jag tränade extra inför min op med, framförallt löpning. Men det får ju vänta lite nu.. Men det kommer bli så snyggt resultat så det gör inget ;-)
Gilla

Robinia

Kvinna ·

15 nov, 2015

Jag ska göra cirkumferen bukplastik 14 dec. På Ak, Stockholm, Filip Fanebo. Gjort full buk för 20 år sen. Tyvärr gick jag långsamt upp i vikt, som mest 97,8 kg. Gick ned i vikt för 2 år sen. Som minst bägde jag 69 kg. Nu ligger jag på 75 kg o kämpar för att gå ned till 73 som får bli den vikt jag klarar att hålla. Vill få fin kontur o bli av ned extra huden. Undrar om jag är galen som utsätter mig för risk med op men vill ändå gärna. Jag tränar oftast 2 danspass, 1 dancestep, 1 pilates o 1 bodypump i veckan. Har aldrig varit så vältränad med bra kondition som nu. Blir jobbigt med konvalensen o inte få träna efter op.
Gilla

Smultronglass

Kvinna ·

15 nov, 2015

Tack marlin! Är väldigt svullen fortfarande bara särskilt i nedre delen av magen och neråt... Jag har läst lite här om naveltricket men inte provat. Tänkte att det var lite försent att börja men det är det kanske inte?! Hur länge ska man ha det sen?
Gilla

marlin

Kvinna ·

15 nov, 2015

Försent är det nog inte alls, men jag vet inte så mycket. Fråga Nöjd, hon vet nog! Hon opades 23/9 och kör med tampongtricket
Gilla

mammamu

Kvinna ·

16 nov, 2015

Jag utförde en full bukplastik den 26/10 hos Teres Plastikkirurgerna. Jag har inte ont men det stramar emellanåt och jag är fortfarande svullen. Jag undrar om ni andra som utfört operationen lider av klåda. På mig så kliar det som sjutton.

Gilla

Nilla

Kvinna ·

16 nov, 2015

klåda är jättebra att ha. nerver som hittar tillbaka efter at de skärts av kliar. ju mer det kliar desto mer känsel brukar man få tillbaka. grattis till din klåda ;)

Gilla

Smultronglass

Kvinna ·

16 nov, 2015

Tack så mycket Nöjd! Då ska jag ta och testa det! :-)
Gilla

mammamu

Kvinna ·

16 nov, 2015

Tack för ditt svar!

Det kliar dessvärre inte vid snittet utan mest på och under brösten och ryggen men det kanske beror på att de har fettsugit och transplanterat där. :)

Gilla

marlin

Kvinna ·

16 nov, 2015

Ok, nu ska jag nog ställa en fråga som kan vara för svår!!?? Syr man enbart i de raka bukmusklerna vid en separation? Eller syr man även i någon annan magmuskel? Sitter dom på något vis ihop med varandra som lager på lager med bindväv eller så? Har inte frågat om detaljer hos min kirurg men han menar på att han syr i flera lager, vilka lager syftar han på mer exakt??
Gilla

marlin

Kvinna ·

16 nov, 2015

Jag känner mig alltid mer krokig på kvällarna än på morgonen är det så för er andra med? Jag trodde det skulle vara tvärtom. Varje morgon känns lite mer upprätt nu. Dag 5 efter op imorgon och allt känns bra. Dränet har gett 100,100,75 och ca 50 inför imorgon. Känns positivt!
Gilla

Smultronglass

Kvinna ·

16 nov, 2015

Ja det blir bättre och bättre för varje dag tycker jag! Väldigt skönt!! :-) Är nu två veckor efter op. Börjar fundera lite på det här med träning.... Kroppen och musklerna skriker efter att få användas! Hur har ni andra gjort, har ni fått nåt träningsprogram att följa för att börja aktivera magmusklerna och stärka dem igen efter op? Promenader i all ära men jag tänker att man måste lära sig hitta bukmusklerna igen och så sakteliga träna upp dem. Jag fick inte med mig nåt program att följa men har hittat ett på nätet som jag tänkte börja testa så smått!
Gilla

Smultronglass

Kvinna ·

16 nov, 2015

Marlin det där med hur det sys är intressant men jag har ingen koll på hur det ligger till. Hade varit spännande att veta! Jag är lite krokig emellanåt särskilt när jag suttit ner en stund, oxå mer på kvällen.
Gilla

marlin

Kvinna ·

16 nov, 2015

Jag har ett hett tips vad det gäller träning. Mammamage heter appen. Den ger dig försiktig träning som är den bästa grund du kan få. Vet inte när man kan börja men det borde gå rätt tidigt. Tråkig träning men effektiv för att bli stark innifrån!!
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem