Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Limpo profilbild

Limpo

Kvinna ·

30 jan, 2014

Bukplastik i april 2014

Bukplastik

Hejsan!

Jag har äntligen bokat tid för en bukplastik. Jag kommer dock att få vänta enda tills i April. ;) Är det någon/några andra som också ska opereras i vår? :)

304

Sortera efter

Magen ska bort

Kvinna ·

14 apr, 2014

prutten skrev:
Magen ska bort skrev:

Idag har jag varit på återbesök och tagit bort knutorna på stygnen.

Har haft lite ont i såret på två ställen och det visade sig vara lite varigt just där :-(

Nu får jag inte tejpa och ska tvätta med väteperoxid och lufta så mycket som möjligt och hoppas på det bästa.

Blev av med gördeln och fick byta till min body! Tjoho vad mycket skönare!

Gillar dock Dr Oyas humor totalt! Hon kallade min operation för "kebaben" eftersom hon fettsög ryggen :-)

Ett tips också: Kolla också mitt inlägg om Lidls erbjudanden :-)

Oj, vad tråkigt att höra! Får du äta antibiotika nu? Usch, jag blir lite orolig för vad som ska visa sig när jag tar bort stygnen nästa v. Hoppas det snabbt läker ihop för dig nu!

Nä, det blev inte nån antibiotika än. Väteperoxid och omläggning till att börja med. Det var så lite så det behövdes inte antibiotika. Är emot det om det inte verkligen behövs. Skulle höra av mig omedelbart om det blev sämre.

Gilla

prutten

Kvinna ·

14 apr, 2014

Ok! Jag fick äta antibiotika som en slags rutin. Idag har jag blivit rätt svullen runt ärret, ajaj, det gör rätt ont faktiskt! Tar inga smärtstillande längre. Har varit igång lite grann idag men inte överdrivet tycker jag.

Gilla

Ketlin

Kvinna ·

14 apr, 2014

Försök att ta det lite lugnt prutten, jag gjorde samma misstag att man känner sig så bra och sen blir man uppsvullen och har lite ont. Nu har det gått 4 veckor för mig och det ser jättebra ut, tar promenader rätt så snabbt 6,2 km i timmen var det idag, kul
Gilla

Lea80

Kvinna ·

15 apr, 2014

Hej! Hoppar in i den här tråden. Gjorde minibuk och bröstförminskning på Laser & Estetik förra veckan. Mår otroligt bra med tanke på vad kroppen gått igenom. Gördeln är det värsta tycker jag, hur ska man stå ut i 6 veckor....? Är det ngn annan som gjort kombinerat ingrepp? Och hur länge måste ni ha gördel? 

Gilla

Limpo

Kvinna ·

15 apr, 2014

Välkommen Lea80!

Skönt att höra att du också mår bra efter din operation. På mig gjorde de en stor bukplastik och jag ska ha min gördel dygnet runt i 8 veckor sen antingen dag eller natt i 5 veckor till. Nu har jag en kardborregördel men kommer att få en annan som ska vara skönare i morgon på mitt återbesök!

Igår så vart jag äntligen av med dränet så i natt sov jag riktigt bra igen, så skönt! Men det känns hela tiden som jag glömt nåt, haha. Det kanske blir så efter ha släpat runt på den vidriga blodpåsen i nästan 1 vecka.😀

Jag tänkte ge mig ut i solen en stund också. Hur mår ni andra? Orkar ni ut på korta promenader än?

Gilla

Magen ska bort

Kvinna ·

15 apr, 2014

prutten skrev:

Ok! Jag fick äta antibiotika som en slags rutin. Idag har jag blivit rätt svullen runt ärret, ajaj, det gör rätt ont faktiskt! Tar inga smärtstillande längre. Har varit igång lite grann idag men inte överdrivet tycker jag.

Prutten: Vad fick du för antibiotika?

Gilla

pappersdrake

Kvinna ·

15 apr, 2014

Nu Ha jag lagt upp 2st nya bilder i bronsgalleriet på min nya mage, om någon är intresserad att se.. Fick Duscha idag så då passade jag på att fota lite.. Måste säga att jag är så himla nöjd. Nästan gråtmild. Den är superfin än om det bara är 6dagar sen operation :)

Gilla

Limpo

Kvinna ·

15 apr, 2014

pappersdrake skrev:

Nu Ha jag lagt upp 2st nya bilder i bronsgalleriet på min nya mage, om någon är intresserad att se.. Fick Duscha idag så då passade jag på att fota lite.. Måste säga att jag är så himla nöjd. Nästan gråtmild. Den är superfin än om det bara är 6dagar sen operation :)

WOW! Vilken fin mage du har fått. Jag förstår att du är nöjd!!👍

Gilla

prutten

Kvinna ·

15 apr, 2014

Papperdrake - jättefint, vilken stor skillnad det blev! Jag ska ha min gördel i 6 veckor. Tycker det är lite jobbigt att ha den med tanke på att tarmarna kläms ihop så när man ätit mat, får ont i magen. Dessutom går min hela vägen upp över magen, tycker det är lite onödigt eftersom jag bara har gjort en liten bukplastik under naveln. 

Magen ska bort - Jag minns faktiskt inte. Tror det började på C. Har slängt förpackningen. Fick en jäkla svamp i underlivet av det tyvärr. 

Limpo- Gud vad skönt att bli av med den där äckliga påsen, haha! Och förstås att kunna sova på natten. Tar väl inte direkt några långa promenader, kanske nån runda på 10 minuter. Idag är jag nog lite mindre svullen (än så länge i alla fall), det känns ok att vara svullen men jag gillar inte när det gör ont, då känns det fel.  

Gilla

Limpo

Kvinna ·

15 apr, 2014

Jag fick också antibiotika med mig hem, som jag skulle ta i förebyggande mot infektion. Jag åt en varje morgon och kväll så länge jag hade dränet satt kvar. Men tänkte jag ta tabletterna några dagar till för att vara på den säkra sidan. :)

Min sort heter Clindamycin Alternova 300mg, samma som du hade Prutten?

Jag höll igång rätt mycket igår vilket resulterade en väldigt svullen mage och ont i ryggen. Jag måste bli bättre på att ta det lugnt tror jag.😇

Men jag går också en kort sväng på max 10 minuter än så länge, skönt att röra på sig lite iaf.

Gilla

pappersdrake

Kvinna ·

15 apr, 2014

Tack Limpo och Prutten 😀 Känner mig fånigt stolt.. Ta det lugnt alla, skynda långsamt.. Allt tar sin tid, en sak i taget.. Va rädd om era nya magar nu. Kram alla 🙂

Gilla

Lea80

Kvinna ·

15 apr, 2014

Pappersdrake: wow! Fin mage! Förstår att du är lycklig! Jag är så nyfiken på att titta in under gördeln....

Jag knaprar också antibiotikan "Clindamycin Alternova". Fick "Dalacin" på receptet. Hoppas jag slipper svamp av den. Tar även blodförtunnande sprutor. 

Limpo: blir man mer svullen av mycket rörelse alltså? Usch, jag är igång hela tiden här hemma, svårt att låta bli... 

Gilla

Miss Boob

Kvinna ·

15 apr, 2014

Jag ska äta Heracillin 3 tabletter om dagen i 10 dagar förebyggande mot infektion. Var ute en liten sväng igår men fy så trött jag blev. Går mest omkring hemma mellan soffan köket och toan :) Dricker massor av vatten för att hjälpa kroppen hantera sårvätska mm. Tänkte be min man hjälpa mig att tvätta håret och raka benen ikväll. Ska på återbesök på torsdag och ska då äntligen få se nya magen. Så spännande att se hur den blev. Och duscha! Har bara öppnat gördeln 3 gånger liggandes för att dra om den så den halkar upp lite. Grattis till din fina mage pappersdrake!!!
Gilla

Limpo

Kvinna ·

15 apr, 2014

Lea80 skrev:

Pappersdrake: wow! Fin mage! Förstår att du är lycklig! Jag är så nyfiken på att titta in under gördeln....

Jag knaprar också antibiotikan "Clindamycin Alternova". Fick "Dalacin" på receptet. Hoppas jag slipper svamp av den. Tar även blodförtunnande sprutor.

Limpo: blir man mer svullen av mycket rörelse alltså? Usch, jag är igång hela tiden här hemma, svårt att låta bli...

Jag blir svullen iaf. Var ute och gick nyss, en runda på drygt 20 min och när jag kom hem så var magen galet svullen under gördeln. Men det la sig rätt snabbt ändå. Jag som älskar att vara ute och powerwalka med musik i öronen fick allt gå som en liten gumma i slow motion idag. Haha!

Gilla

Limpo

Kvinna ·

15 apr, 2014

Miss Boob skrev:
Jag ska äta Heracillin 3 tabletter om dagen i 10 dagar förebyggande mot infektion. Var ute en liten sväng igår men fy så trött jag blev. Går mest omkring hemma mellan soffan köket och toan :) Dricker massor av vatten för att hjälpa kroppen hantera sårvätska mm. Tänkte be min man hjälpa mig att tvätta håret och raka benen ikväll. Ska på återbesök på torsdag och ska då äntligen få se nya magen. Så spännande att se hur den blev. Och duscha! Har bara öppnat gördeln 3 gånger liggandes för att dra om den så den halkar upp lite. Grattis till din fina mage pappersdrake!!!

Jag tyckte att första duschen var rätt jobbig faktiskt, jobbigt att stå utan gördeln på. Så maken fick vara med, han skrattade åt mig när jag skulle sätta igång och raka benen och under armarna. Haha! Men det var skönt att få känna sig fräsch igen!

Spännande för dig att få se magen på torsdag!👍

Gilla

Alma

Kvinna ·

15 apr, 2014

Hej på er vänner.... Det är så bra och informativt att läsa om hur ni som genomgått op har det nu efteråt. Känns som att jag är typ sist av alla som op:ar sig i april...eller är det fler nu som inte opererat sig? miss Boob: vi genomför ju vår op på samma klinik....hur ser gördeln ut som man får? Orkar du beskriva den lite för mig, eller ta en bild? Köpte du någon extra gördel av kliniken? Eller ngn annanstans? I morgon är det åtta dagar kvar tills det är min tur... * gulp* :-S
Gilla

Magen ska bort

Kvinna ·

15 apr, 2014

Alma skrev:
Hej på er vänner.... Det är så bra och informativt att läsa om hur ni som genomgått op har det nu efteråt. Känns som att jag är typ sist av alla som op:ar sig i april...eller är det fler nu som inte opererat sig? miss Boob: vi genomför ju vår op på samma klinik....hur ser gördeln ut som man får? Orkar du beskriva den lite för mig, eller ta en bild? Köpte du någon extra gördel av kliniken? Eller ngn annanstans? I morgon är det åtta dagar kvar tills det är min tur... * gulp* :-S

Alma : ang gördel så se min tråd om just detta på Lidl, från igår.

Gilla

Alma

Kvinna ·

16 apr, 2014

Hej magen ska bort: jo jag läste den, tänkte faktiskt försöka hinna förbi Lidl idag. Men den gördeln de har där är väl mer som en andra gördel, dvs som man kan ha som ett stöd efter den första "dygnet runt gördeltiden"? Jag ska nog köpa någon sådan, men funderar även på hur den man får från kliniken ser ut och känns.
Gilla

zizz82

Kvinna ·

16 apr, 2014

Opererades 9 april, full bukplastik, sydde magmuskler och fettsugning. Kul att kunna följa andra som också gjort det kring samma datum. Hur mycket rör ni på er, är ni mycket sängliggandes fortfarande? Ryggont? Ska bli' skoj att följa er andra! // Åsa
Gilla

Miss Boob

Kvinna ·

16 apr, 2014

Alma skrev:
Alma, gördeln vi får på kliniken är i stort sett likadan som den här http://kiidix.files.wordpress.com/2012/03/midjegc3b6rdel.jpg Den är i ett stycke bak men i 2 delar fram så man kan dra åt olika hårt över höfter och midja. Halvskön att ha nu såhär flera dagar efter när jag vant mig. Men 1 gång om dagen har min man fått hjälpa mig att spänna om den då den har en tendens att glida upp. Imorgon ska jag på efterkontroll och kommer ha med mig en byxgördel och linnet från Lidl med "tummy tuck effekt" (som det står på paketet) Tänk vi hade kunnat spara många tusenlappar :) ,som min man köpte åt mig igår. Det sitter jättebra. Provade idag men var tvungen att få hjälp med att få det på mig. Det kommer gå toppen för dig Alma! Nedsövningen gick snabbt och lugnt och hela upplevelsen av operationen är så positiv. Tycker våra föremagar liknar varandra.
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem