Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Limpo profilbild

Limpo

Kvinna ·

30 jan, 2014

Bukplastik i april 2014

Bukplastik

Hejsan!

Jag har äntligen bokat tid för en bukplastik. Jag kommer dock att få vänta enda tills i April. ;) Är det någon/några andra som också ska opereras i vår? :)

304

Sortera efter

Miss Boob

Kvinna ·

26 apr, 2014

Guess81 skrev:
Hej :) Tänkte bara slänga in en fråga till er om någon vill köpa en veronique gördel? Har en över i storlek 36/38 S
Alma?
Gilla

Alma

Kvinna ·

26 apr, 2014

Hej vänner Bläääh idag har varit en jobbig dag :-( Är avis på dem av er som just inte känt nån smärta. Jag har iofs inte jätteont, men har sådär jobbigt ont mest hela tiden. Är otymplig, ont i ryggen av att gå ständigt framåtböjd. Dessutom ser jag verkligen ut som en tunna i min gördel ha,ha,,,,svårt att överhuvudtaget få nån känsla för att magen skulle krympt mot hur den var innan...känns ungefär som min gamla vanliga mage är därunder, bara lite mer ond och svullen. Hoppas ni andra mår skapligt? Guess81 och miss Boob: jo kanske en extra gördel inte vore så dumt...är veronique behagligare än den vi har måntro? Hur vet man vad som är rätt storlek på en gördel? Gaaaah förlåt mitt deppiga inlägg en solig lördagskväll som denna, bättring lovas :-)
Gilla

Miss Boob

Kvinna ·

27 apr, 2014

Alma skrev:
Hej vänner Bläääh idag har varit en jobbig dag :-( Är avis på dem av er som just inte känt nån smärta. Jag har iofs inte jätteont, men har sådär jobbigt ont mest hela tiden. Är otymplig, ont i ryggen av att gå ständigt framåtböjd. Dessutom ser jag verkligen ut som en tunna i min gördel ha,ha,,,,svårt att överhuvudtaget få nån känsla för att magen skulle krympt mot hur den var innan...känns ungefär som min gamla vanliga mage är därunder, bara lite mer ond och svullen. Hoppas ni andra mår skapligt? Guess81 och miss Boob: jo kanske en extra gördel inte vore så dumt...är veronique behagligare än den vi har måntro? Hur vet man vad som är rätt storlek på en gördel? Gaaaah förlåt mitt deppiga inlägg en solig lördagskväll som denna, bättring lovas :-)
Fy för att må som du just nu. Jag har en veronique gördel och den är fantastisk. Kardborregördel drar jag på extra inland på kvällen om jag känner mig svullen. I min veronique har jag medium. Du är ju mindre än mig då tror att en small skulle kunna passa. På http://www.hojmed.com/kompressions-plagg/kompressionsplagg-2-2/plaggstorleksguide/ kan du hitta måtten. Enligt tabellen skulle jag ha large men min medium sitter nästan löst nu. Kramar till dig!
Gilla

Leacn

Kvinna ·

27 apr, 2014

Alma skrev:
Leacn: jo jag opererade mig idag, eller tja nu är det ju igår. Vet att jag är helt nyopad men är så rädd för att " förstöra" musklerna. Går de upp åtgärdas det inte med mindre än att göra om hela proceduren och betala igen. Jag gick upp på toa nu, ( klockan är nu tre på natten) och det gick bra :-), känns redan som att det är på bättring en aning :-). Hoppas ni andra sover gott vid det hår laget :-). Kram![/quote)

Grattis Alma. gott att det känns bra. kram 👍

Gilla

Limpo

Kvinna ·

30 apr, 2014

Hur mår du Alma? Du är ju fortfarande relativt nyopererad. :)

Nu har det gått 3 veckor sen jag blev opererad och jag mår mycket bättre än jag trodde att jag skulle göra, iaf kroppsligt. Men det mentala har fått sig en rejäl knuff. Jag är såklart nöjd med magen och älskar att den är så platt och fin. Men nu har ögonen börja letat efter andra "fel" på kroppen istället.😕Någon som känner igen sig?

Gilla

prutten

Kvinna ·

30 apr, 2014

Limpo skrev:

Hur mår du Alma? Du är ju fortfarande relativt nyopererad. :)

Nu har det gått 3 veckor sen jag blev opererad och jag mår mycket bättre än jag trodde att jag skulle göra, iaf kroppsligt. Men det mentala har fått sig en rejäl knuff. Jag är såklart nöjd med magen och älskar att den är så platt och fin. Men nu har ögonen börja letat efter andra "fel" på kroppen istället.😕Någon som känner igen sig?

Hej! Det är ett beteende jag hade förberett mig på att det skulle kunna komma efteråt, så jag har verkligen försökt motarbeta sådana tankar. Man har tidigare fokuserat så mycket på magen så det nästan inte har funnits energi till att tänka på resten. Men visst, nu dyker det ju upp andra saker som inte är helt perfekta. Tror däremot att man aktivit får försöka att inte tänka i de banorna, om man någonsin ska bli nöjd. Kanske ta en paus från att titta sig i spegeln ;).

Gilla

Alma

Kvinna ·

30 apr, 2014

Limpo: åh tack, vad gullig du är som frågar....jo det går sakta framåt...mådde jättebra i förrgår, gick ut i solen en snigelfartspromenad på typ två km, och jobbade lite hemma med disk etc (svårt att låta bli när man har tre ungar). Men aj,aj det straffade sig :-(. Låg både igår och halva dan igår med huvudvärk och helt slut. Så jag tog tydligen ut mig, svårt att fatta när man normalt sett springer två-tre ggr i veckan och går långa promenader. Idag var jag och tog bort förbandet och fick se magen för första gången....ser lovande ut :-). Ha dessutom nu på mig min veronique gördel som jag köpte från guess81,,,, vilken skillnad mot den jag hade innan! Den jag hade innan var alldeles för bred för min korta kropp, så den åkte upp och korvade sig. Tack guess81! Nu blir det vila i soffan på självaste valborgskvällen :-).
Gilla

Lea80

Kvinna ·

01 maj, 2014

Limpo - jag känner verkligen igen mig! Plötsligt har jag börjat tycka att min rumpa och lår är stora. Som jag alltid varit nöjd med! Min kirurg sa till mig att börjar man ändra på sin kropp så ändras proportionerna och plötsligt ser man ofta nya "fel". Han tog som exempel att om en peron med stora bröst (som jag hade) förminskar brösten jättemycket kan hon uppleva sig som väldigt bredaxlad. Kanske är det som händer oss?! Jag försöker precis som prutten skriver, aktivt motarbeta dessa tankar varje gång de kommer upp. Men man känner sig ju lite lätt galen som inte känner sig nöjd trots allt... 😐

Gilla

Limpo

Kvinna ·

02 maj, 2014

Vad "skönt" att jag inte är ensam om mina tankar och funderingar efter bukplastiken. Nu känns det som jag istället har världens fetaste lår, det är inget som jag tänkt på innan operationen. Jag försöker också att inte tänka på det så mycket, men det är svårt. Jag slänger ju en blick på min mage varje gång jag passerar en spegel eller skyltfönster och då ser jag mig som en tjej med fin mage men gräsliga lår. 🙁

Tänk vad en bukplastik kan förändra ens kroppssyn.... 

Gilla

Miss Boob

Kvinna ·

06 maj, 2014

Har ni gått upp i vikt? Jag har inte gått upp något alls. Tycker även att hela jag känns mindre. Delar inte alls era tankar om att låren/rumpan ser större ut nu. Jag tycker jag fått en jättefin gorm på kroppen. En riktigt snygg timglasform. Älskar formen av en smal midja och fylliga lår/rumpa. Ska bli roligt sen när jag kan börja träna och forma kroppen ännu mer.
Gilla

Alma

Kvinna ·

09 maj, 2014

Hej på er Vad lugnt det är nu i vår tråd.... De flesta som opererades i april är väl en god bit i läkningen och tillbaka i arbete kan jag tro... Jag är ännu sjukskriven...egentligen knappt två veckor till. Blev sjukskriven fyra veckor. Men står i valet och kvalet om jag ska gå tillbaka tidigare. Tyvärr har jag efter op åkt på två rejäla förkylningar så jag har varit rätt sänkt. Idag känns det bättre, men det går så saaaakta framåt. Min mage är inte så uppsvälld upplever jag, och jag tycker den ser typ exakt ut som innan bortsett från att skinnet nu är spänt istället för russinaktigt. Jag har exakt samma mått med måttband som dagen innan op vilket känns lite mysko...väger samma också, varken upp eller ner. Dock så är skinnet som spänt och om man liksom "knuffar " till lite på magen så guppar den till och det kluckar, så nog är jag svullen kanske fast jag inte tycker det ser såååå svullet ut. Fler som upplevt detta? Idag ska jag försöka mig på en promenad i sakta mak...har varit så sänkt av förkylning tidigare. Har heller inte riktigt vågat gå några längre sträckor. Rädd att förstöra nåt.
Gilla

Alma

Kvinna ·

09 maj, 2014

Miss Boob: nä inte gått upp i vikt, inte ner heller...trots att jag inte gjort många knop de senaste två veckorna. Men hunnit se måååånga filmer har jag, och det hinner jag aldrig annars :-) Har inte reflekterat över om låren direkt känns större eller så.... Hur mår du nu? Hur ser ditt magresultat ut so far?
Gilla

Qrusa

Kvinna ·

09 maj, 2014

Hej tjejer! Jag gjorde min bukplastik i måndags och mår förvånansvärt bra, börjar tröttna lite på dränagslangarna :) skönt att de ska bort på måndag... Har inte haft så ont men är ganska inaktiv, hasar runt med krokig rygg släpandes på mina dränage och känner mig som en liten tant. Känns som att allt hittills gått fantastiskt bra, har bara två problem:

1. Jag har inte kunnat gå på toaletten sedan operationen, det kommer ingenting (kissa går utmärkt). Känner mig inte ens nödig att göra något annat. Någon mer som haft detta problem? Det har gått fyra dygn nu, innan gick jag alltid på toaletten minst en gång/dag. Har testat med linfrön och att äta mycket frukt osv men inga framgångar hittills.

2. Jag får panik så fort jag öppnar gördeln, vet inte hur jag ska kunna tvätta den eller duscha. Börjar hyperventilera och spänna musklerna krampaktigt. Superläskigt. Och då ser allt ändå relativt fint ut under! Blir helt livrädd att musklerna ska spricka isär utan gördeln. Någon som känner igen sig? Något tips?

Gilla

Leacn

Kvinna ·

09 maj, 2014

Alma skrev:
Hej på er Vad lugnt det är nu i vår tråd.... De flesta som opererades i april är väl en god bit i läkningen och tillbaka i arbete kan jag tro... Jag är ännu sjukskriven...egentligen knappt två veckor till. Blev sjukskriven fyra veckor. Men står i valet och kvalet om jag ska gå tillbaka tidigare. Tyvärr har jag efter op åkt på två rejäla förkylningar så jag har varit rätt sänkt. Idag känns det bättre, men det går så saaaakta framåt. Min mage är inte så uppsvälld upplever jag, och jag tycker den ser typ exakt ut som innan bortsett från att skinnet nu är spänt istället för russinaktigt. Jag har exakt samma mått med måttband som dagen innan op vilket känns lite mysko...väger samma också, varken upp eller ner. Dock så är skinnet som spänt och om man liksom "knuffar " till lite på magen så guppar den till och det kluckar, så nog är jag svullen kanske fast jag inte tycker det ser såååå svullet ut. Fler som upplevt detta? Idag ska jag försöka mig på en promenad i sakta mak...har varit så sänkt av förkylning tidigare. Har heller inte riktigt vågat gå några längre sträckor. Rädd att förstöra nåt.

Alma..ja så upplever jag med det, lugnt här.

stackars dig 2 förkylningar, hoppas du kryar på dig.

Promenera lite o känn dig för. ta det lugnt.

Jag har mitt kvar, 1 mån idag.

kram.

Gilla

prutten

Kvinna ·

10 maj, 2014

Qrusa skrev:

Hej tjejer! Jag gjorde min bukplastik i måndags och mår förvånansvärt bra, börjar tröttna lite på dränagslangarna :) skönt att de ska bort på måndag... Har inte haft så ont men är ganska inaktiv, hasar runt med krokig rygg släpandes på mina dränage och känner mig som en liten tant. Känns som att allt hittills gått fantastiskt bra, har bara två problem:

1. Jag har inte kunnat gå på toaletten sedan operationen, det kommer ingenting (kissa går utmärkt). Känner mig inte ens nödig att göra något annat. Någon mer som haft detta problem? Det har gått fyra dygn nu, innan gick jag alltid på toaletten minst en gång/dag. Har testat med linfrön och att äta mycket frukt osv men inga framgångar hittills.

2. Jag får panik så fort jag öppnar gördeln, vet inte hur jag ska kunna tvätta den eller duscha. Börjar hyperventilera och spänna musklerna krampaktigt. Superläskigt. Och då ser allt ändå relativt fint ut under! Blir helt livrädd att musklerna ska spricka isär utan gördeln. Någon som känner igen sig? Något tips?

Hej! Sådär fick jag efter ett kejsarsnitt. Tarmarna kom liksom inte igång av sig själv. Jag fick några tabletter som hjälpte jättebra. Det kanske finns receptfritt? Har tyvärr inga tips angående gördeln....kanske ta ett glas vin innan så du kan slappna av ;)?

Ja, hur går det för er andra att börja jobba nu? Orkar du redan börja Alma? Du kanske inte har ett så fysiskt jobb?

Gilla

Alma

Kvinna ·

10 maj, 2014

Prutten: nä inser nu att jag inte fixar det tror jag...är drygt två veckor efter op nu och gick lite på en marknad idag. Är nu jättesvullen, har lite ont och förkylningen förvärrades som ett paket på posten. Har iofs ett jobb med en hel del administration, MEN är ensam med mitt uppdrag i det länet jag bor vilket innebär att jag far runt en massa med tung ryggsäck på ryggen med laptop, massa papper etc och reser minst 2,5 timmer per dag, ofta betydligt mer än så. Så nääää....mitt jobb är nog inte klockrent att återvända till för tidigt. Hur går det för er andra som börjat jobba? Är det fler som upplevt att hela magen kluckar? Skinnet är spänt och magen gungar till när man rör den, fullt med vätska. Ok tjejer...nu är det snart dax för Sanna och schlager...får vi väl se hur det går :-)
Gilla

Alma

Kvinna ·

10 maj, 2014

Oroan: såg dina nya magbilder......jisses så fin mage du har fått! Stor skillnad! Grattis!
Gilla

Miss Boob

Kvinna ·

12 maj, 2014

Hej, Jag började jobba förra veckan och det har inte varit några som helst problem. I fredags började jag även att vara utan gördel dagtid (hade dock ett hålla-in-magen-linne på mig. Var lite svullen på kvällen men inte alls så farligt känns mest som att jag ätit mig spräckmätt och så ser jag lite smågravid ut. Men åh så fin magen är på morgonen :) Tänk att jag har en fin mage nu utan deg. Mailade Gunnar Kratz härom dagen och fick svar idag Hej xx! Jag har skrivit in lite svar nedan Ämne: Efterskötsel bukplastik Hej Gunnar och tack för senast. Jag är mycket nöjd med min nya mage som läker jättefint. Jag har dock några frågor som jag glömde svaren på på efterkontrollen. 1. Nu har det gått 4 veckor sen min stora bukplastik och visst är det dags att börja släppa gördeln nu? Hur länge ska jag ha den på halvtid? Svar: Du kan dra ned till "halvtid" nu i ca 2 veckor sedan kan du sluta helt. 2. Ärret runt naveln ser fint ut och alla sårskorpor och stygn har lossnat och det är torrt men det är lite rött. Inget jag oroar mig för direkt men är det normalt? Kan jag smörja in ärren med något ärrförbättrande nu? Svar: Det är normalt. Försök att lufta som mycket som möjligt så att det får torka till. Det går bra att smörja där det inte är sår. 3. Det långa snittet ser jättefint ut, bara några skorpor kvar men jag undrar om det är möjligt att få det lite lägre just på mitten? Det är helt rakt från höft till höft och mina bikinitrosor och vanliga underkläder döljer inte riktigt. Men om ärret korrigeras så det går neråt på mitten blir det lättare att dölja det. När du ritade på magen var snittet lägre än vad det blev. Jag kommer boka in en tid för slutkontroll i oktober och då kan jag visa hur jag menar. Svar: I början dras ärret alltid uppåt av spänningen det kommer sjunka var efter spänningen minskar. 4. När går det bra att bada badkar igen? 5. Och när går det bra att börja med lite svettig träning (inte bara promenader) Typ crosstrainer? Svar: Helt OK om det inte gör ont. Min operation och läkningsprocess har gått helt fantastiskt bra. Slutade ta några smärtstillande tabletter dag 5, har inte svullnat särskilt mycket och därmed inte gått upp något i vikt. Varit mycket rörlig och tagit många långa promenader. Svar: Toppen Med vänlig hälsning, XX
Gilla

Miss Boob

Kvinna ·

13 maj, 2014

Nu har jag uppdaterat med lite bilder på efter resultatet :)

Gilla

Alma

Kvinna ·

14 maj, 2014

Wow miss!! Vilken snygg mage du har fått, och midja!! Grattis!!
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem