Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Tuss123 profilbild

Tuss123

Kvinna ·

02 dec, 2022

Operation december 2022

Bröstförstoring

Någon mer än jag som opererats eller ska opereras i december? Vill ni följas åt inför och efter operationen, skriv en rad kanske vi kan bolla med varandra som opereras ungefär samtligt :) Jag har bytt implantat för att förhoppningvis fylla ut lös hud. Ny klinik denna gång, ganska intressant är att de hade lite olika rekommendationer kring när man får titta på brösten första gången, duscha första gången, osv. Får träna om en månad, duscha direkt. Opererades igår, smärtan är idag hanterbar men sjävklart känner man lite oro över läkningen som nu ska ske under veckorna framöver. Fick väldigt mkt blåmärken på bröstkorgen sist så vet att det är vanligt… Håller tummarna jag slipper denna gång då jag minns att det gjorde ont.

187

Sortera efter

Fanny35

Kvinna ·

15 dec, 2022

Sover också konstigt. Sover ett par timmar sen vaken ett tag, drömmer jättekonstigt. Mina barn vet att jag opererat mig och att de inte får hoppa på mig ;) min yngsta som är 2,5 vill dock följa efter överallt. Hon har varit sjuk och är hemma från förskolan. Får hjälp då jag inte kan lyfta henne men hon är väldigt mammig så det är lite tufft.
Gilla

Zophiee

Kvinna ·

15 dec, 2022

Jag tycker just att inte kunna ta hand om sitt barn är det jobbigaste med hela grejen, men försöker ge henne mys och uppmärksamhet på andra sätt. Man får tänka att det är en väldigt kort period i deras liv som de inte direkt kommer komma ihåg, haha.. bara hoppas att vi alla läker som det ska och att man kan vara på benen och göra vanliga saker inom kort ?
Gilla

NellanBellan

Kvinna ·

15 dec, 2022

Nu har jag haft mitt första återbesök. Enl sköterskan såg det väldigt fint ut, men när jag kollade i spegeln vet jag inte om jag håller med, haha. Under all omplåstring var det väldigt gult/blått. Formen var konstig o såg lite roligt ut. Sköterskan lovade att det var normalt. Jag frågade om det brukar se ut såhär vid lyft. Och ja, det brukade det tydligen. Ska dit om en vecka igen. Ärren var inte så stora som jag trodde, vilket var skönt.
Gilla

Zophiee

Kvinna ·

15 dec, 2022

Nellanbellan, hoppas det ser bättre ut vid nästa återbesök! Nu har det bara gått ett dygn för min del men är redan orolig över att mitt högra bröst är mycket större och pekar ut mot armhålan.. Men men är väl för tidigt att oroa sig över det ?
Gilla

Fanny35

Kvinna ·

15 dec, 2022

Vätskar era sår fortfarande? Duschade idag mitt på dagen och tog bort kompresserna, nu på kvällen så har jag fått små blodfläckar på bhn. Någon som vet ifall det är normalt?
Gilla

Tuss123

Kvinna ·

15 dec, 2022

Fanny35 skrev:

Vätskar era sår fortfarande? Duschade idag mitt på dagen och tog bort kompresserna, nu på kvällen så har jag fått små blodfläckar på bhn. Någon som vet ifall det är normalt?

Vet inte om det är normalt, säker ingen fara så länge du inte har väldigt ont precis vid ärret då det skulle kunna vara tecken på infektion. Ring/smsa kirurgen om du är orolig :) du kanske kan smsa dem en bild? Jag blödde inget efter op. Tog foto på kompressorna direkt efter op för att kunna hålla koll om nytt blod skulle dyka upp. 2 veckor senare så kan jag konstatera att det inte kommit ngt blod alls. Var på återbesök idag och hon sa att det läkt ihop fint. Jag är alltid mest rädd för att bli sövd. Sen är jag rädd för komplikationer, men direkt jag fått höra att op gått bra så minskar den rädslan markant. Återhämtningen är faktiskt ganska hemsk vid första op. Dag 2-4 är värst och sen efter dag 7 det blir bara lättare och lättare. Väldigt hanterbart även om det är omständigt. Ni kommer fixa det fint! Nu är de stora plåstren borta och endast lilla tejpen är på. Jätteskönt! Förväntar mig inte att de ska ändras så mycket mot hur de ser ut just nu.. De är redan fina. Sen om de droppar lite och underpolen blir lite större så blir jag väldigt glad för det. Men är nöjd redan nu som sagt :)
Gilla

Tuss123

Kvinna ·

15 dec, 2022

Fanny35 skrev:

Kom på en grej, jag fick inte ta bort mina plåster första två veckorna. Skulle vänta till återbesöket, fick du andra rekommendationer?
Gilla

Fanny35

Kvinna ·

15 dec, 2022

Ringde 1177, sköterskan sa att jag kan sova lugnt inatt och ringa kliniken imorgon. Har ingen feber eller ökad smärta.
Gilla

Fanny35

Kvinna ·

15 dec, 2022

Ringde 1177, sköterskan sa att jag kan sova lugnt inatt och ringa kliniken imorgon. Har ingen feber eller ökad smärta.
Gilla

pelargontjejen

Kvinna ·

15 dec, 2022

Hej! Lite sen på bollen här kanske :) jag opererades för precis en vecka sedan, 8/12. Min andra operation. Opererade mig för 6 år sedan och la då in 360+380 runda högprofil bakom muskeln. Jag är väldigt liten och tunn och har väl i flera år känt att det blev alldeles för stort. Nu äntligen bytte jag till mindre, blev 245 anatomiska istället. Fortfarande väldigt svullen, tycker knappt att det är någon storlekskillnad än men jag hoppas att det kommer. Eftersom jag bytt till mindre implantat och till anatomiska så har jag fått ganska hårda restriktioner för att inte riskera att implantaten roterar. Ska ha stöd-bh dygnet runt i 3 månader, sova på rygg i 3 månader och ingen kraftig fysisk aktivitet på 3 månader. Känns tufft då jag rider och har flera egna hästar men det är väl bara att ha tålamod antar jag.. vill ju inte riskera att behöva göra en omoperation.
Gilla

Fanny35

Kvinna ·

16 dec, 2022

Hej och välkommen :) 3 månader låter tufft att inte få röra sig ordentligt. Kommer du ihåg hur länge du var svullen sist?
Gilla

Fanny35

Kvinna ·

16 dec, 2022

Tuss123 skrev:

Fanny35 wrote:

Kom på en grej, jag fick inte ta bort mina plåster första två veckorna. Skulle vänta till återbesöket, fick du andra rekommendationer?

Jag ska inte ta bort tejpen, det övriga kunde jag ta bort när jag skulle duscha. Två amningsskydd over brösten och ett par kompresser längst snittet i bröstvecket.
Gilla

jejubun

Kvinna ·

16 dec, 2022

Igår hände det äntligen! Har klarat mig igenom min första natt nu på kliniken. Blev ärligt talat lite rädd när jag låg där och väntade på min tur... Kunde höra tidigare patienter vakna upp från operation i smärta och förvirring. Smärtan är inte så illa, det var värst när jag precis vaknade men då gav de mig mer smärtstillande. Har inte vågat titta på brösten i spegeln ännu, använder en kompressor-bh men uppifrån ser formen och storleken jätte bra ut! Gick med det mindre alternativet 220cc efter rekommendation från två kirurger, känner att jag kommer bli nöjd. Fanny, hoppas att du mår bra och snabbt får svar från din klinik. Min kirurg berättade när jag vaknade upp att blödning kan ske om man överansträngner sig. Om några timmar blir jag utskriven med mer information.
Gilla

Fanny35

Kvinna ·

16 dec, 2022

Grattis till nya brösten :) jag pratade med kliniken som sa att det var helt normalt och tipsade om att lägga trosskydd i bhn. Sköterskan sa även att jag kan smsa/ringa kirurgen i helgen om jag känner mig orolig när de inte har öppet. Så nu kan jag nog ta det lugnt till återbesök på måndag :)
Gilla

NellanBellan

Kvinna ·

16 dec, 2022

pelargontjejen Jag hade också op 8/12. Bytte från 375 till 240. Just nu känns de typ lika stora som innan, även om formen är annorlunda. Jag gjorde även ett lyft, så absolut inte lika mycket häng nu. Hoppas hoppas att de minskar något. Grattis till brösten Jejubun. Härligt att du gjort detta äntligen :) Ang blödning från ärren. Jag bytte tejp på återbesöket igår. Knappt inget blod. Sen byter dom när jag ska dit om en vecka igen. Fick silikontejp nu eftersom jag fått utslag av kirurgtejpen.
Gilla

pelargontjejen

Kvinna ·

16 dec, 2022

NellanBellan, oj då har vi gjort ungefär samma operation. Är lite orolig över att storleksskillnaden nästan är obetydlig, men visst måste det ändra sig med tiden? Jag tror att jag är ganska svullen, men sen har jag ju en del överbliven hud också som förhoppningsvis drar ihop sig något. Hur känns det för dig med smärta osv? Nu dag 8 eller vad det är så är jag bara lite öm kring ärren, det som oroar mig är att jag ska råka överanstränga mig eftersom jag inte känner så mycket smärta längre
Gilla

NellanBellan

Kvinna ·

16 dec, 2022

pelargontjejen Brösten kommer ju absolut mjukna till och falla ner lite. Minns inte hur lång tid det tog förra gången. Men mjuknade efter ett tag. Har inte haft så ont. Första dagarna var det svårt att ta sig ur sängen och självklart var jag öm. Men trodde det skulle göra mycket mer ont i ärren kring bröstvårtorna. Men har inte känt nån smärta alls där. Jag är noga med att inte bära tungt eller sträcka mig efter saker.
Gilla

Tuss123

Kvinna ·

17 dec, 2022

jejubun skrev:

Igår hände det äntligen! Har klarat mig igenom min första natt nu på kliniken. Blev ärligt talat lite rädd när jag låg där och väntade på min tur... Kunde höra tidigare patienter vakna upp från operation i smärta och förvirring. Smärtan är inte så illa, det var värst när jag precis vaknade men då gav de mig mer smärtstillande. Har inte vågat titta på brösten i spegeln ännu, använder en kompressor-bh men uppifrån ser formen och storleken jätte bra ut! Gick med det mindre alternativet 220cc efter rekommendation från två kirurger, känner att jag kommer bli nöjd.

Fanny, hoppas att du mår bra och snabbt får svar från din klinik. Min kirurg berättade när jag vaknade upp att blödning kan ske om man överansträngner sig. Om några timmar blir jag utskriven med mer information.

Känns ändå ovanligt att vakna upp med smärta? Man är ju superbedövad direkt efteråt. Vet inte vad läkarna gav patienterna på mitt uppvak men alla var väldigt harmoniska och glada. Skönt att du fick smärtstillande och ännu skönare att du känner dig nöjd redan nu :D att lyssna på kirurgerna är nog klokt :)
Gilla

Zophiee

Kvinna ·

17 dec, 2022

Hur är smärtan för er nu? Jag är nu på dag 3 efter bröstförstoringen och tycker smärtan är lika ihärdig, alltså inte klingat av ännu. Får väldigt ont några timmar efter jag tagit medicinerna och längtar tills jag får ta dom igen. Är helt sängliggandes men går bara några extra steg när jag ska på toa för att få igång lite blodcirkulation. Hur rörliga är ni? Jag kanske är lite mesig och borde röra på mig mer men har så ont och är också rädd att överanstränga mig..
Gilla

jejubun

Kvinna ·

17 dec, 2022

Tack NellanBellan och Fanny :) Tuss123 ja, hade bara opererats en gång innan och då var det ingen smärta alls när jag vaknade. Sjuksköterskan förklarade att det var muskeln var spänd och att det inte var något smärtstillande inte hjälpte mycket med. Angående andra patienter tror jag någon vaknade från nästplastik och försökte hela tiden ta på sitt ansikte när hon var nyvaken. Det lugnade ner sig ganska snabbt men jag hörde också lite stön och sådant från övriga patienter. Hur kände ni andra direkt efter att ni vaknade? Zophiee jag är på dag två och i samma sits, smärtan är ungefär likadan och jag går endast runt i lägenheten. Fortfarande sömnig, sitter kanske vid datorn 1-2 timmar i taget innan jag lägger mig i sängen igen. Kirurgen rekommenderade att jag går upp och rör på mig ungefär 5 minuter varje timme under dagtid.
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem