Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
LT123

LT123

Kvinna ·

Operation i November 2017, någon mer?

Bröstförstoring

Ska opereras i november och letar efter andra som också ska göra det, så vi kanske kan dela tankar och peppa varandra lite! Ska opereras den 8 november på Reformkliniken av Tuve Mårtensson.

1185

Sortera efter

malinsjoberg79

malinsjoberg79

Kvinna ·

LT123 skrev:

Precis varit på min 3 månadersskontroll och allt såg bra ut, ingen mer massage och jag kan använda vilken bh jag vill! Är så nöjd med dom, bästa beslutet någonsin :D hoppas allt har gått bra för er andra också, och vi kan njuta av sommaren med våra nya bröst!!

Åh vad skönt att allt var bra och att det är "över" nu... :-) Jag ska på min 3-månaderskontroll på fredag och sen är det färdigt för min del också! :-D Jag har faktiskt fuskat och köpt en fin bygelbh idag... En Ella M från Lindex som sitter jättebra. Ska nog köpa fler om ett par veckor när jag gått gå in den här. Det kan vara lite svårt att hitta en bra bh som ger stöd och sitter rätt... Nästa steg blir en ny bikini! Woohoo! :-D
Gilla
CarGirl

CarGirl

Kvinna ·

Har mitt återbesök 1 mars, känns så sjukt att det redan är dags för 3 månaders kontroll! Är väldigt nöjd med storleken även om de ibland kan kännas lite små, sen tänker jag att jag hade inte trivts i större och blivit "tutt-lisa" heller ;) Dock har de inte fått den där fina runda formen jag drömde om, men eftersom mitt utgångsläge var tubulära har Magnus sagt att det kan ta mer än 3 månader, och skulle det inte ändras så mycket mer är jag fortfarande så nöjd när jag tittar tillbaka på före-bilderna! Dock fått små bristningar så börjat smörja med bio-oil morgon och kväll, någon som har något annat förslag? Enda negativa jag kan se är att jag upptäckt att min ena bröstvårta inte alls sitter centrerat utan väldigt långt ut på sidan:/ Får helt enkelt se vad Magnus säger när jag är på återbesök. Oj, insåg nu att det låter som jag är missnöjd men det är jag absolut inte! Fördelarna väger över allt det här tusen gånger om! Är verkligen SÅ nöjd över att ha gjort detta, de känns mjuka och gosiga och precis lagom för min kropp. Längtar sååå till sommaren och kunna gå i fina små toppar utan en tjock super vadderad bh. Men först blir det en utlandsresa i april, behöver jag säga hur mycket jag längtar efter att kunna gå i bikini utan att känna mig som 12år? ;)
Gilla
SS81

SS81

Kvinna ·

3 månaders koll gjord igår och jag vädrade ämnet att göra större. Är jättenöjd med dem men önskar nog att de var större. Kommer troligen inte göra om o göra större men frågade eftersom jag undrade. Ska fortsätta massera eftersom mitt högra bröst gör ont när jag har legat still tex efter natten. Fick inte svar på vad det kan vara men råd att fortsätta massera o hoppas att det släpper med tiden...
Gilla
Mammatax

Mammatax

Kvinna ·

Nästa tisdag ska jag korrigera brösten! Va på min tre månaders koll för två bevkor sedan. Som jag sagt tidigare så har inte implantaten åkt ner ordentligt. De är allrså lite avlånga i formen. Fick order en månad innan om att massera neråt hårt varje morgon och kväll samt sova med bröstbandet. Tyvärr hjälpte inte. Så nästa tisdag till citadell för korrigering. Lite nervös om jag ska va ärlig, även om ja gjort de för. Segt , men p andra sidan vill jag ju ha det bra när man betalat så mkt. Cosmo sa på en gång ”ja tänker inte ens fota slutresultat ännu, de är inte färdiga ”. Så känns bra! Återkommer om en vecka :) Nån som korrat här? Hur ont har man efteråt till skillnad mot första op?
Gilla
CarGirl

CarGirl

Kvinna ·

Åh så tråkigt att det inte blev bra direkt mammatax men skönt att få det tillfixat! Var på min 3 månaders kontroll förra veckan och fick till mig att allting såg perfekt ut så det var skönt! Hur gör ni andra med tejp? Jag fick till mig att fortsätta tejpa som vanligt i ca 3 månader till. Har ni börjat använda typ newgel eller silikonstift redan nu? Kul att höra ad det finns för alternativ :)
Gilla
CMA

CMA

Kvinna ·

Jag har använt NewGel i en vecka nu. Börjar dock bli lite trött på det. Det var enklare men tejpen som bara satt fast utan att man behövde tänka så mycket på det. Man ska ju ta av och lufta varje dag. Och nu har jag sovit utan något en natt och tog på det igen i morse. Men jag vet inte om det är OK att göra så.
Gilla
Marie

Marie

Kvinna ·

Mammatax skrev:

Nästa tisdag ska jag korrigera brösten! Va på min tre månaders koll för två bevkor sedan. Som jag sagt tidigare så har inte implantaten åkt ner ordentligt. De är allrså lite avlånga i formen. Fick order en månad innan om att massera neråt hårt varje morgon och kväll samt sova med bröstbandet. Tyvärr hjälpte inte. Så nästa tisdag till citadell för korrigering. Lite nervös om jag ska va ärlig, även om ja gjort de för. Segt , men p andra sidan vill jag ju ha det bra när man betalat så mkt. Cosmo sa på en gång ”ja tänker inte ens fota slutresultat ännu, de är inte färdiga ”. Så känns bra! Återkommer om en vecka :)

Nån som korrat här? Hur ont har man efteråt till skillnad mot första op?

Vad skämt att du får det korrat! Jag bytade mina implantat efter 9 månader och jag hade inte alls ont efter op andra gången så tror nog inte du behöver oroa dig för smärtan. Fickorna är ju redan gjorda även om de ska ner lite till. Lycka till!
Gilla
Sandralk

Sandralk

Kvinna ·

Jag har blivit rekomenderad att tejpa så länge jag bara kan. Gärna 1 år om jag orkar. För vad jag hört så ju längre man tejpar desto bättre resultat. Och bygelbh har jag hört att man ska vänta med dom första 6 månadera. Men att efter ca 3 månader är de ok att använda dom under enstaka tillfällen under ex, en kväll eller så. Eftersom att de tar 6 månader för brösten att läka helt, och 1 år innan dom är "helt återställda". Och en bygelbh formar ju brösten vilket inte är bra under läkningstiden. Låter konstigt att ni fått klartecken att använda bygelbh. Och ännu mer konstigt att kirurger säger så olika från klinik till klinik.
Gilla
malinsjoberg79

malinsjoberg79

Kvinna ·

Sandralk skrev:

Jag har blivit rekomenderad att tejpa så länge jag bara kan. Gärna 1 år om jag orkar. För vad jag hört så ju längre man tejpar desto bättre resultat.
Och bygelbh har jag hört att man ska vänta med dom första 6 månadera. Men att efter ca 3 månader är de ok att använda dom under enstaka tillfällen under ex, en kväll eller så.
Eftersom att de tar 6 månader för brösten att läka helt, och 1 år innan dom är "helt återställda". Och en bygelbh formar ju brösten vilket inte är bra under läkningstiden.
Låter konstigt att ni fått klartecken att använda bygelbh. Och ännu mer konstigt att kirurger säger så olika från klinik till klinik.

Jag ska tejpa i minst en månad till, räknat från 16/2 när min slutkontroll var. Men jag kommer att fortsätta tejpa ett tag till eftersom jag får ont i ärren om jag har bh på mig och är utan tejp. Vad gäller bygelbh så fick jag inte börja använda den jag köpt tyvärr. Inte förrän ärren var helt läkta, och det kan ju ta ett tag. Men jag har den på mig när jag ska vara fin i alla fall... :-)
Gilla
malinsjoberg79

malinsjoberg79

Kvinna ·

Tänkte fråga er andra: Vad använder ni för BH:ar nu när det är mer eller mindre fritt fram att köpa vilken du vill? Jag hade på något sätt förväntat mig att jag skulle kunna köpa skitsnygga och sexiga BH:ar nu när tuttarna är på plats.. men jag tycker att "vanliga" BH:ar gör ont och skaver i ärren eller så ger de inte så mycket stöd som jag behöver. Kommer jag vara tvungen att ha "tant-BH" för resten av mitt liv nu och bara fina BH:ar när jag ska göra något särskilt???? :/
Gilla
CarGirl

CarGirl

Kvinna ·

malinsjoberg79 skrev:

Tänkte fråga er andra: Vad använder ni för BH:ar nu när det är mer eller mindre fritt fram att köpa vilken du vill? Jag hade på något sätt förväntat mig att jag skulle kunna köpa skitsnygga och sexiga BH:ar nu när tuttarna är på plats.. men jag tycker att "vanliga" BH:ar gör ont och skaver i ärren eller så ger de inte så mycket stöd som jag behöver. Kommer jag vara tvungen att ha "tant-BH" för resten av mitt liv nu och bara fina BH:ar när jag ska göra något särskilt???? :/

Tänk på att dina ärr är ju fortfarande inte helt "läkta" så låt det sa sin tid. Jag varvar hej vilt med bh:ar idag har jag en balconette ifrån HM, igår hade jag en bygelfri spets-bh, har jag en tjocktröja eller liknande kör jag på en skön sport bh. Kan rekommendera en bygelfri bh ifrån cubus, kommer dock inte ihåg vad den heter just nu :/ Men den har smala axelband och lite urringad så man kan ha den under vanliga toppar. Kan också känna att det skaver på ärren lite så jag försöker varva lite och inte ha bygel-bh i "onödan" än så länge. Har du varit iväg till nån riktig underklädesbutik och verkligen fått hjälp med storlek osv? Vilken typ av bh har du nu som du menar är "tant-bh"?
Gilla
Marie

Marie

Kvinna ·

Sandralk skrev:

Jag har blivit rekomenderad att tejpa så länge jag bara kan. Gärna 1 år om jag orkar. För vad jag hört så ju längre man tejpar desto bättre resultat.
Och bygelbh har jag hört att man ska vänta med dom första 6 månadera. Men att efter ca 3 månader är de ok att använda dom under enstaka tillfällen under ex, en kväll eller så.
Eftersom att de tar 6 månader för brösten att läka helt, och 1 år innan dom är "helt återställda". Och en bygelbh formar ju brösten vilket inte är bra under läkningstiden.
Låter konstigt att ni fått klartecken att använda bygelbh. Och ännu mer konstigt att kirurger säger så olika från klinik till klinik.

Det är ju egentligen inte konstigt alls. Alla kliniker har ju sina egna metoder och inget är ju rätt eller fel egentligen. En säger tejpa och utan bygel för det är beprövat resultat hos dem medans andra kör på bygel. Jag har opererat mig 2 gånger och använt bygel från dag 1 och det har gett superfint resultat, med bra häng/veck och form. Så inget är rätt eller fel. Det är vi kunder som väljer kirurg efter deras resultat. Sedan ändras absolut brösten under det första året men fickan är ju ganska färdigläkt vid 3 månader. Men det är klart, att använder du en för liten bh som trycker mkt så påverkar det implantaten, absolut. Det gäller att välja rätt stöd helt enkelt.
Gilla
malinsjoberg79

malinsjoberg79

Kvinna ·

CarGirl skrev:

malinsjoberg79 skrev:

Tänk på att dina ärr är ju fortfarande inte helt "läkta" så låt det sa sin tid. Jag varvar hej vilt med bh:ar idag har jag en balconette ifrån HM, igår hade jag en bygelfri spets-bh, har jag en tjocktröja eller liknande kör jag på en skön sport bh. Kan rekommendera en bygelfri bh ifrån cubus, kommer dock inte ihåg vad den heter just nu :/ Men den har smala axelband och lite urringad så man kan ha den under vanliga toppar.

Kan också känna att det skaver på ärren lite så jag försöker varva lite och inte ha bygel-bh i "onödan" än så länge. Har du varit iväg till nån riktig underklädesbutik och verkligen fått hjälp med storlek osv?
Vilken typ av bh har du nu som du menar är "tant-bh"?

Jag har fortfarande den sportbh:n från abecita man rekommenderade efter operationen. Sen har jag två bygelfria mjuka BH:ar från LIndex men de funkar inte alls. Jag får ont av dem och tycker inte att jag får rätt stöd. De enda som är sköna är de här riktigt mjuka BHarna som nästan är som sportbh men utan riktiga kupor. När jag säger tantbh tänker jag på bh utan bygel från typ Swegmark eller Miss mary of sweden... jag antar att det är mitt tålamod som tryter som vanligt. Jag hade ju tänkt mig att använda bygelbh i modell t-shirt men jag har inte fått det att fungera. Och nej, jag har inte fått hjälp med storlek hos en riktig underklädesbutik... Jag har typ bara Twilfit som ligger i närheten, funkar det tro?
Gilla
Joxie

Joxie

Kvinna ·

Hej alla! Tänk att vi redan är inne i mars månad :) Här går allt bra, var på mitt återbesök i början av mars. Fick höra att allt såg bra ut, ärren har läkt jättefint. Örjan rekommenderar tejpning under hela första året. Dessutom sa han till mig att jag borde köpa en bygelbh nu för att få rätt stöd. Jag känner mig mer och mer nöjd med brösten! Har dock ingen känsel i höger bröstvårta vilket känns trist.....men det är ju en bieffekt man får räkna med. Mammatax: lycka till med korrigeringen! Återkom och berätta när du är klar :)
Gilla
malinsjoberg79

malinsjoberg79

Kvinna ·

Var just och köpte en ny bh hos min lokala underklädesbutik. Fick hjälp med storlek och med modell... Jag var en 75E, inte en 80C. Det blev en Freya och jag hoppas att det här blir bra nu när jag fått rätt storlek... :-)
Gilla
CMA

CMA

Kvinna ·

Ni dom fortsätter tejpa upp till ett år, vad använder ni då? Jag har gått över till NewGel+, men om jag ska fortsätta med det så länge blir det ju svindyrt!
Gilla
Boobso

Boobso

Kvinna ·

Jag ska korra mina, troligtvis i April.. Tycker mina implantat har sjunkit ner lite för mycket. Så dom ska flyttas upp.
Gilla
Ailosliv

Ailosliv

Kvinna ·

Jag var iväg och köpte min första riktiga bh sen operationen idag! Testade säker trettio olika bh-ar, började från 70C och gick både uppåt och neråt i båda kupa och omfång för att finna den som passade bäst. Tappade nästan hakan när jag gick därifrån med två bh-ar i 70E! 70F skulle nog ha passat bättre dock, men det fanns inte. Så jag får gå med dessa tills jag tar mig iväg till en riktig underklädesbutik. Bild på ena nya bh-n finns bland mina bilder!
Gilla
Joxie

Joxie

Kvinna ·

CMA skrev:

Ni dom fortsätter tejpa upp till ett år, vad använder ni då? Jag har gått över till NewGel+, men om jag ska fortsätta med det så länge blir det ju svindyrt!

Jag använder Mepiform. Det är också någon form av silikonplåster som används inom vården för att behandla ärr. Kostar ca 100 kr/förpackning (1 förpackning räcker inte riktigt till mig eftersom jag har ankarärr).
Gilla
malinsjoberg79

malinsjoberg79

Kvinna ·

Jag har inte fått några direktiv alls kring själva tejpen. Jag har den jag fick på kliniken fortfarande och tänkte köra med den tills i sommar kanske...
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem