Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
missk8 profilbild

missk8

Kvinna ·

12 jan, 2020

Operation mars 2020

Bröstförstoring

Är det någon som ska operera sig i mars? Tänkte att det kunde vara kul att samlas i en tråd och prata allt som rör operationen. Jag ska byta implantat från 450 cc till 725 cc samt göra en BBL samtidigt. Är ni nervösa redan nu?

322

Sortera efter

sälis

Kvinna ·

28 mar, 2020

Hej tjejer! Jag opererades i tisdags och fick 2 nätter på underbara Victoriakliniken, vilket var skönt för där kunde jag bara sova och vila hela dagarna. Jag lade in Mentor cpg 321, 280 cc och sydde ihop magmusklerna och lagade ett navelbråck. Jag får ju värktabletter men smärtan har varit mindre än jag trodde. Har aldrig känt att jag velat gråta av smärta t.ex som jag hört vissa säga. Känner att brösten sitter som påklistrade men förhoppningsvis formar dem till sig snart! Så skönt att ha det överstökat och att smärtan inte alls var så jobbig som jag trodde.
Gilla

KristinaR

Kvinna ·

28 mar, 2020

Hej!! Dag 1 för mig. Operarades igår kl 9 på morgonen. Runda, mentor siltex MP 300 cc bakom bröstmuskeln. OP gick bra, åke hem halv två på em. Har på mig en tajt sport bh som ska sitta på tills återbesöket om 1,5 v. Får inte ta av den innan. Hade ont och fick en extra morfin tabl. innan hemgång. Sov dåligt under natten, jobbigt att bara få ligga på rygg. Vaknade idag kl 7 och tog tabletter. Har iaf handlat lite mat på fm, har automat bil så det gick bra. Nu är jag trött, så himla trött. Sovt en timme på em. Har ont i ärren idag. Igår spände det mer över själva brösten, säkert pga muskeln trängdes ut. Färre att trycka ihop armarna än att dra utåt, åt andra sidan. Hur har du det idag? Klarar du dig som jag med Alvedon och långtidsvärkande morfin?
Gilla

KristinaR

Kvinna ·

28 mar, 2020

Hej!! Dag 1 för mig. Operarade igår kl 8 på morgonen. Runda, mentor siltex MP 300 cc bakom bröstmuskeln. OP gick bra, åke hem halv två på em. Fick på mig en tajt sport bh som ska sitta på tills återbesöket om 1,5 v. Får inte ta av den innan. Hade ont o ch fick extra morfin tabl. Sov dåligt under natten, jobbigt att bara få ligga på rygg. Vaknade idag kl 7 och tog tabletter. Har iaf handlat lite mat på fm, har automat bil så det gick bra. Nu är jag trött, så himla trött. Sovt en timme på em. Har ont i ärren idag. Igår spände det mer över själva brösten, säkert pga muskeln trängdes ut. Hur har du det idag? Klarar du dig som jag med Alvedon och långtidsvärkande morfin?
Gilla

KristinaR

Kvinna ·

28 mar, 2020

Hej!! Dag 1 för mig. Operarade igår kl 8 på morgonen. Runda, mentor siltex MP 300 cc bakom bröstmuskeln. OP gick bra, åke hem halv två på em. Fick på mig en tajt sport bh som ska sitta på tills återbesöket om 1,5 v. Får inte ta av den innan. Hade ont o ch fick extra morfin tabl. Sov dåligt under natten, jobbigt att bara få ligga på rygg. Vaknade idag kl 7 och tog tabletter. Har iaf handlat lite mat på fm, har automat bil så det gick bra. Nu är jag trött, så himla trött. Sovt en timme på em. Har ont i ärren idag. Igår spände det mer över själva brösten, säkert pga muskeln trängdes ut. Hur har du det idag? Klarar du dig som jag med Alvedon och långtidsvärkande morfin?
Gilla

Ratyieta

Kvinna ·

29 mar, 2020

Här kommer en lite uppdatering =) Efter att jag tog tag i problemet själv o sökte o fick hjälp via vårdcentralen med smärtstillande o sömntabletter i fredags så har jag nu äntligen kunnat sova bra i två nätter. I morse när jag vaknade, dag 6, kände jag att nu har det vänt. Det spänner fortfarande o det gör ont i ryggen men vi pratar om 50% av den smärta jag hade för två dagar sedan altså helt hanterbart. Jag har kunnat dra ner på mängden smärtstillande o kan nu för första gången titta ner på mina bröst o känna "så jäkla gött att häntligen ha tuttar! “ =) Till er som nyligen gjort, hoppas att allt har gått bra! Nu kan vi alla se fram emot nya bikinis i sommar ;-)
Gilla

Teddy

Kvinna ·

29 mar, 2020

Ratyieta skrev:

Här kommer en lite uppdatering =)
Efter att jag tog tag i problemet själv o sökte o fick hjälp via vårdcentralen med smärtstillande o sömntabletter i fredags så har jag nu äntligen kunnat sova bra i två nätter. I morse när jag vaknade, dag 6, kände jag att nu har det vänt. Det spänner fortfarande o det gör ont i ryggen men vi pratar om 50% av den smärta jag hade för två dagar sedan altså helt hanterbart. Jag har kunnat dra ner på mängden smärtstillande o kan nu för första gången titta ner på mina bröst o känna "så jäkla gött att häntligen ha tuttar! “ =)

Till er som nyligen gjort, hoppas att allt har gått bra! Nu kan vi alla se fram emot nya bikinis i sommar ;-)

Underbart att höra!! ?
Gilla

Boobzilla

Kvinna ·

02 apr, 2020

Hur mår ni? :) Jag hann jobba en dag (i måndags) efter sjukskrivningen sen blev jag perimeriterad resten av veckan. Kändes skönt med lite extra vila men samtidigt hade jag ju sett fram emot att börja jobba igen och få träffa mina arbetskamrater. Fick ju en dag iaf.. Hahaha... Själva läkningen går väl bra. Kör med kompresser där sårvätska vill ut osv. Längtar tills det slutar vätska så jag slipper allt bökande med kompresserna. Den som vill va fin får lida pin :)
Gilla

KristinaR

Kvinna ·

02 apr, 2020

Hej! Min 6 dag efter op. Jobbar hemifrån och har gjort så hela veckan. Igår glömde jag ta Alvedon, är väll ett tecken på att smärtan avtar :) Tar fortfarande långtidsvärkande morfin morgon o kväll. Tyvärr har jag så jädrans ont på mornarna. Kan knappt röra ett finger utan att det sprängvärker i brösten. Troligen pga att musklerna töjs ut. Inget ont runt ärren osv. Försöker att använda armarna så lite som möjligt, men det är svårt. Hur mår ni andra efter era op? Krya på er kram!
Gilla

Boobzilla

Kvinna ·

05 apr, 2020

Jag sökte på Google efter: träna mage efter bukplastik och fick upp det där träningsprogramet jag fick från artclinic. Kan dessvärre inte länka det.
Gilla

Boobzilla

Kvinna ·

15 apr, 2020

Hur går det för er? Jag har kommit in i en svacka, höger har droppat men inte den vänstra så de ser konstigt ut. Sen känner jag att dom är för små och att det är för brett isär.. Ångrar lite att jag inte gick på fler konsultationer innan, men jag är ändå nöjd med kirurgen även om jag önskar att hon hade "gått med" på större. Vet att jag bara ska ha tålamod och att det förmodligen kommer bli bra om någon/några månader. Igår är det 7 veckor sen operationen så dom är ju fortfarande färska. Min sambo tyvker dom är jätte fina och förstår inte alls varför jag är nere :( Behövde gnälla av mig lite :/
Gilla

anderssonb

Kvinna ·

16 apr, 2020

Boobzilla skrev:

Hur går det för er?
Jag har kommit in i en svacka, höger har droppat men inte den vänstra så de ser konstigt ut. Sen känner jag att dom är för små och att det är för brett isär.. Ångrar lite att jag inte gick på fler konsultationer innan, men jag är ändå nöjd med kirurgen även om jag önskar att hon hade "gått med" på större.
Vet att jag bara ska ha tålamod och att det förmodligen kommer bli bra om någon/några månader. Igår är det 7 veckor sen operationen så dom är ju fortfarande färska.

Min sambo tyvker dom är jätte fina och förstår inte alls varför jag är nere :(

Behövde gnälla av mig lite :/

Läkningen går finfint här. Fortfarande skorpor så får inte tejpa ännu utan använder mepore. Jag skulle avvakta lite. De är fortfarande nya. Men mellanrummet kommer vara densamma. Om du vill de närmre är det ett bredare implantat som behövs. Känner du att de är för små också eller är det mellanrummet som stör dig? Vad sa din kirurg om slutresultatet innan op? Var ni helt överens? Jag kände samma efter ett tag med mina 320 cc jag hade innan dessa. Valde inte ens samma kirurg vid mitt andra ingrepp. Jätte nöjd nu. Vid min första op visste jag inte vad allt innebar och var mest glad att få bröst :)
Gilla

Boobzilla

Kvinna ·

16 apr, 2020

anderssonb skrev:

Boobzilla skrev:

Hur går det för er?
Jag har kommit in i en svacka, höger har droppat men inte den vänstra så de ser konstigt ut. Sen känner jag att dom är för små och att det är för brett isär.. Ångrar lite att jag inte gick på fler konsultationer innan, men jag är ändå nöjd med kirurgen även om jag önskar att hon hade "gått med" på större.
Vet att jag bara ska ha tålamod och att det förmodligen kommer bli bra om någon/några månader. Igår är det 7 veckor sen operationen så dom är ju fortfarande färska.

Min sambo tyvker dom är jätte fina och förstår inte alls varför jag är nere :(

Behövde gnälla av mig lite :/

Läkningen går finfint här. Fortfarande skorpor så får inte tejpa ännu utan använder mepore. Jag skulle avvakta lite. De är fortfarande nya. Men mellanrummet kommer vara densamma. Om du vill de närmre är det ett bredare implantat som behövs. Känner du att de är för små också eller är det mellanrummet som stör dig? Vad sa din kirurg om slutresultatet innan op? Var ni helt överens? Jag kände samma efter ett tag med mina 320 cc jag hade innan dessa. Valde inte ens samma kirurg vid mitt andra ingrepp. Jätte nöjd nu. Vid min första op visste jag inte vad allt innebar och var mest glad att få bröst :)

Okey va skönt :) Jag har också skorpor (hade sårvätska som rann lite också) så kör med kompresser nu. Nja jag ville ha 500 cc full och dom är aningens bredare än 450 cc full (som jag har). Kirurgen sa att det är på gränsen till vad hon "ville stoppa in" för att det inte skulle bli för stort, tungt och se oproportionerligt ut osv. Och jag kände väl att jag får lita på hennes expertis. En annan kirurg kanske hade sagt mindre eller större skulle vara max. Men men lätt att vara efterklok. Kanske kan välja bredare + mer cc vid en omoperation men det lär ju dröja innan jag har råd med nått sånt.
Gilla

Ratyieta

Kvinna ·

18 apr, 2020

Mina är snart 4 v gammla o jag är över lag nöjd, höger bröst har kommit längre än vänster o jag går fortfarande med bröstband men hoppas slippa det om en vecka. Lever på livet hyfsat som vanligt, kommit igång lite med träning igen o är tillbaka på jobb. Det jag är lite missnöjd med är att dom är olika stora. Mina bröst var dret innan oxå men kirurgen sa att han skulle kompenseta för det med större implantat i det ena bröstet men det har han inte gjort så dom är fortfarande olika tyvärr. Får väl invänta slutresultatet men känns lite surt när man lagt så mkt pengar.
Gilla

Boobzilla

Kvinna ·

19 apr, 2020

Ratyieta skrev:

Mina är snart 4 v gammla o jag är över lag nöjd, höger bröst har kommit längre än vänster o jag går fortfarande med bröstband men hoppas slippa det om en vecka. Lever på livet hyfsat som vanligt, kommit igång lite med träning igen o är tillbaka på jobb.
Det jag är lite missnöjd med är att dom är olika stora. Mina bröst var dret innan oxå men kirurgen sa att han skulle kompenseta för det med större implantat i det ena bröstet men det har han inte gjort så dom är fortfarande olika tyvärr. Får väl invänta slutresultatet men känns lite surt när man lagt så mkt pengar.

Skönt att det går framåt. Jag längtar tills jag kan börja träna igen, väntar dock tills jag är av med gördeln på heltid. Men sen så :) Hmm okey, sa han varför han inte gjorde som ni kom överens om? Jo det är ju mycket pengar :/
Gilla

Ratyieta

Kvinna ·

22 apr, 2020

Boobzilla skrev:

Ratyieta skrev:

Mina är snart 4 v gammla o jag är över lag nöjd, höger bröst har kommit längre än vänster o jag går fortfarande med bröstband men hoppas slippa det om en vecka. Lever på livet hyfsat som vanligt, kommit igång lite med träning igen o är tillbaka på jobb.
Det jag är lite missnöjd med är att dom är olika stora. Mina bröst var dret innan oxå men kirurgen sa att han skulle kompenseta för det med större implantat i det ena bröstet men det har han inte gjort så dom är fortfarande olika tyvärr. Får väl invänta slutresultatet men känns lite surt när man lagt så mkt pengar.

Skönt att det går framåt. Jag längtar tills jag kan börja träna igen, väntar dock tills jag är av med gördeln på heltid. Men sen så :)

Hmm okey, sa han varför han inte gjorde som ni kom överens om? Jo det är ju mycket pengar :/

Han sa inget på operationsdagen eller vid hemgång o själv märkte jag inte det för än jag läste mitt inolantatskort. På första återbesöket fick jag bara träffa en sköterska o då glömde jag tyvärr att fråga. Kirurgen får jag träffa på slutkontrollen i augusti.
Gilla

Boobzilla

Kvinna ·

22 apr, 2020

Ratyieta skrev:

Boobzilla skrev:

Ratyieta skrev:

Skönt att det går framåt. Jag längtar tills jag kan börja träna igen, väntar dock tills jag är av med gördeln på heltid. Men sen så :)

Hmm okey, sa han varför han inte gjorde som ni kom överens om? Jo det är ju mycket pengar :/

Han sa inget på operationsdagen eller vid hemgång o själv märkte jag inte det för än jag läste mitt inolantatskort. På första återbesöket fick jag bara träffa en sköterska o då glömde jag tyvärr att fråga. Kirurgen får jag träffa på slutkontrollen i augusti.

Okey :/
Gilla

Ratyieta

Kvinna ·

27 apr, 2020

Jag gjorde min förstoring på Bellakliniken (via armhålan) och fick bygelbh o bröstband direkt på kliniken. Fler här som fått samma? Hur länge fick ni gå med bröstbandet? Efter nu fyra veckor sitter mina fortfarande något högt o fick besked idag efter att ha mejlat bilder till kliniken att jag skulle ha bröstband i ytterligare två veckor o att jag skulle spänna det hårdare vilket tyvärr inte går. Jag har än så länge haft bröstbandet i 4 veckor men tycker inte att det hänt så mkt dom senaste två veckorna. Fler som opererat på Bellakliniken, vad har ni fått för direktiv? Jag verkligen hatar bröstbandet o skulle kunna elda upp det (!) så hade hoppats på att slippa det nu efter fyra veckor men tydligen inte =(
Gilla

Teddy

Kvinna ·

27 apr, 2020

Ratyieta skrev:

Jag gjorde min förstoring på Bellakliniken (via armhålan) och fick bygelbh o bröstband direkt på kliniken. Fler här som fått samma? Hur länge fick ni gå med bröstbandet? Efter nu fyra veckor sitter mina fortfarande något högt o fick besked idag efter att ha mejlat bilder till kliniken att jag skulle ha bröstband i ytterligare två veckor o att jag skulle spänna det hårdare vilket tyvärr inte går. Jag har än så länge haft bröstbandet i 4 veckor men tycker inte att det hänt så mkt dom senaste två veckorna.
Fler som opererat på Bellakliniken, vad har ni fått för direktiv?
Jag verkligen hatar bröstbandet o skulle kunna elda upp det (!) så hade hoppats på att slippa det nu efter fyra veckor men tydligen inte =(

Hej Ratyieta! Jag har tänkt på dig och hur det gått för dig. Som du kanske minns så står ju jag mellan Citadellkliniken och bellakliniken. Skulle du nu efter din bröstförstoring rekommendera bellakliniken? Tyckte du det var ok via armhålan? Jag skrattade så gott åt dig, elda upp bröstbandet.. ? Hur går det att jobba med det jäkla bandet?? ?❤️
Gilla

Ratyieta

Kvinna ·

27 apr, 2020

Teddy skrev:

Ratyieta skrev:

Jag gjorde min förstoring på Bellakliniken (via armhålan) och fick bygelbh o bröstband direkt på kliniken. Fler här som fått samma? Hur länge fick ni gå med bröstbandet? Efter nu fyra veckor sitter mina fortfarande något högt o fick besked idag efter att ha mejlat bilder till kliniken att jag skulle ha bröstband i ytterligare två veckor o att jag skulle spänna det hårdare vilket tyvärr inte går. Jag har än så länge haft bröstbandet i 4 veckor men tycker inte att det hänt så mkt dom senaste två veckorna.
Jag verkligen hatar bröstbandet o skulle kunna elda upp det (!) så hade hoppats på att slippa det nu efter fyra veckor men tydligen inte =(

Hej Ratyieta! Jag har tänkt på dig och hur det gått för dig. Som du kanske minns så står ju jag mellan Citadellkliniken och bellakliniken. Skulle du nu efter din bröstförstoring rekommendera bellakliniken? Tyckte du det var ok via armhålan? Jag skrattade så gott åt dig, elda upp bröstbandet.. ?
Hur går det att jobba med det jäkla bandet?? ?❤️

Hej! Jo men i det stora hela så är jag nöjd med kliniken o att gå via armhålan kändes för mig som ett självklart val för jag vill inte ha ärr under brösten o rehabtiden verkar kortare. Första veckan var ett rent helvete i jag kunde inte sova eftersom citodon som jag fick av kliniken visade sig inte bita på mig så smärtan var för stor för att kunna sova med. Här kommer ett av dom minus jag upplevt av kliniken, dom ville inte ge mig något annat smärtstillande ute "det kommer iaf snart gå över", att jag inte sovit en blund på 4 nätter var inget dom såg som ett problem så jag fick ta kontakt med min vanliga vårdcentral o få hjälp därifrån istället så jag fick bättre smärtstillande o även sömntabletter. Ett annat minus som jag upplevt med kliniken är att kirurgen inte kompenserade för den ojämna storleken på mina bröst utan lade in samma storlek i båda så ojämnheter som mina naturliga bröst hade har jag fortfarande kvar, varför han valde att göra så vet jag inte för det var tidigare sagt att det skulle skilja 60cc mellan inplantaten men sen gick jag ner i storlek o då följde inte den skillnaden med. Varför vet jag inte o uppfattade det inte själv för än jag kom hem o läste mina papper, tänkte att jag ska fråga honom när jag är på söutkontroll efter sommaren för på återbesöket fick jag bara träffa en sköterska. Bortsett från dessa två saker så har jag varit nöjd med kliniken, den är fräch o alla som jobbar där känns proffsiga.
Gilla

Teddy

Kvinna ·

27 apr, 2020

Ratyieta skrev:

Teddy skrev:

Ratyieta skrev:

Hej Ratyieta! Jag har tänkt på dig och hur det gått för dig. Som du kanske minns så står ju jag mellan Citadellkliniken och bellakliniken. Skulle du nu efter din bröstförstoring rekommendera bellakliniken? Tyckte du det var ok via armhålan? Jag skrattade så gott åt dig, elda upp bröstbandet.. ?
Hur går det att jobba med det jäkla bandet?? ?❤️

Hej! Jo men i det stora hela så är jag nöjd med kliniken o att gå via armhålan kändes för mig som ett självklart val för jag vill inte ha ärr under brösten o rehabtiden verkar kortare.
Första veckan var ett rent helvete i jag kunde inte sova eftersom citodon som jag fick av kliniken visade sig inte bita på mig så smärtan var för stor för att kunna sova med. Här kommer ett av dom minus jag upplevt av kliniken, dom ville inte ge mig något annat smärtstillande ute "det kommer iaf snart gå över", att jag inte sovit en blund på 4 nätter var inget dom såg som ett problem så jag fick ta kontakt med min vanliga vårdcentral o få hjälp därifrån istället så jag fick bättre smärtstillande o även sömntabletter.

Ett annat minus som jag upplevt med kliniken är att kirurgen inte kompenserade för den ojämna storleken på mina bröst utan lade in samma storlek i båda så ojämnheter som mina naturliga bröst hade har jag fortfarande kvar, varför han valde att göra så vet jag inte för det var tidigare sagt att det skulle skilja 60cc mellan inplantaten men sen gick jag ner i storlek o då följde inte den skillnaden med. Varför vet jag inte o uppfattade det inte själv för än jag kom hem o läste mina papper, tänkte att jag ska fråga honom när jag är på söutkontroll efter sommaren för på återbesöket fick jag bara träffa en sköterska.

Bortsett från dessa två saker så har jag varit nöjd med kliniken, den är fräch o alla som jobbar där känns proffsiga.

Det var ju tråkigt det där med storleken, glömde han bort? Men sånt får ju inte bara ske! Citodon har jag aldrig hört att man får ens, brukar väl vara morfin, snabb/långtidsverkande? Men du har ingen smärta eller så idag? Fick du betala extra för via armhålan?
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem