Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Camilla profilbild

Camilla

Kvinna ·

24 jun, 2019

Vi som gjort bukplastik 2019

Bukplastik

Vore kul att följas åt med fler som gått igenom bukplastik! Hur går det för er?:) Status för mig: Gjorde op i slutet av maj. Värst var första veckorna dubbelvikt och att jag var så himla svullen. Svårt att se ärren med så duscharna var (och är jobbiga). Nu efter 4 veckor har svullnaden gått ner en hel del. Fortfarande svullen under naveln och har dubbla gördlar. Äter zink + dricker ringblomsthe. Har inte fått börja tejpa än för det är fortfarande en sårskorpa. Naveln kan behöva korras om jag fortfarande vill ha den mindre till hösten/vintern. Vill också trycka tillbaka det i mitten mer, några tips? Har inte orkar göra så mkt, blir helt matt efter ansträngning. Men idag gick jag iaf över 5000 steg så det går lååångsamt framåt:) Idag var iaf första gången på återbesöket som jag kände mig liite fin ändå:) Alltid ngt! Om 2 veckor ska jag få bli av med byxgördeln och bara ha den ”vanliga runtom-gördeln” skönt! Hur går det för er andra?:)

251

Sortera efter

Camilla

Kvinna ·

28 jun, 2019

Eno skrev:

Jag har också gjort bukopratipn för 2 veckor sedan. Jag är inte nöjd med naveln
Vet inte om det blir bättre sedan eller inte.
Min läkare så att de kommer ser bra ut men är tveksam.
Visst borde man se mera platt i magen direkt efter operationen ????? Det ser inte så på mig.

Vet inte vad jag ska göra??? Mår inte bra av att se detta just nu.

Hej! Du ska se att det känns bättre snart. Håller med Marina. Efter två veckor var jag otroligt svullen, var större än innan operationen och jag hade också panik. Det kommer gå ner med tiden. Vad är det med naveln som du är missnöjd med? Det brukar gå att korra när det gått lite tid. Ska ev korra min längre fram.
Gilla

Camilla

Kvinna ·

28 jun, 2019

Update: har ökat på kolhydraterna lite och är mindre darrig. Känns jobbigt att logga allt jag äter i en hälsoapp, men tänker att det bara är för en kort period nu när jag läker. I förrgår hade jag hemsk värk/myrkrypningar i benen så det var jättesvårt att somna. Tog bort kaffet igår (jobbigt) , använde stödstrumpor och det var mkt bättre då. Vill bara spola fram tiden tills man blir som vanligt igen!
Gilla

FruSam

Kvinna ·

28 jul, 2019

Jag gjorde full bukplastik i fredags 26/7. Har inte sett resultatet än, så nu oroar jag mig för det. Har idiotont i magen oxå men det är jag väl inte ensam om.
Gilla

FruSam

Kvinna ·

28 jul, 2019

Jag gjorde full bukplastik i fredags 26/7. Har inte sett resultatet än, så nu oroar jag mig för det. Har idiotont i magen oxå men det är jag väl inte ensam om.
Gilla

Camilla

Kvinna ·

28 jul, 2019

FruSam skrev:

Nu är den jobbigaste tiden, hang in there:) Är du svullen? Nu har det gått ca 2 månader och jag är fortfarande svullen. Läkaren sa att det inte är någon fara att fortsätta med gördel..så jag gör det.. Lagt upp lite nya bilder. Hur har ni andra tjejer det?
Gilla

FruSam

Kvinna ·

28 jul, 2019

Jag är rejält svullen, förutom att det gör ont så känner jag mig så tjock pga just svullnaden. Jag har ju läst att man blir svullen och att det håller i sig en lång tid framöver, jobbigt när man som jag inte har något tålamod. På torsdag ska jag på återbesök så då får jag se resultatet..Så rädd, tänk om det är fult ?
Gilla

FruSam

Kvinna ·

29 jul, 2019

Är det någon mer som gått upp i vikt av operationen? Jag opades i fredags och nu 3 dagar senare visar vågen 2 kg + ?
Gilla

KSK

Kvinna ·

07 aug, 2019

Hej, ni som redan gjort. Jag undrar om någon haft för lite överskott av hud så det blir ett ärr kvar efter gamla naveln under nya? Hur ser det ut? Tid 27/8 stor buk då jag vill sy ihop magmuskler. Har en hög navel å inte tillräckligt med häng.
Gilla

Camilla

Kvinna ·

07 aug, 2019

KSK skrev:

Hej, ni som redan gjort. Jag undrar om någon haft för lite överskott av hud så det blir ett ärr kvar efter gamla naveln under nya? Hur ser det ut? Tid 27/8 stor buk då jag vill sy ihop magmuskler. Har en hög navel å inte tillräckligt med häng.

Så var det för mig. Tror det ärret kommer att bli fint och inte synas så mycket faktiskt. Det är lodrätt och inte så stort.
Gilla

Camilla

Kvinna ·

07 aug, 2019

FruSam skrev:

Är det någon mer som gått upp i vikt av operationen? Jag opades i fredags och nu 3 dagar senare visar vågen 2 kg + ?

Hur känns det för dig nu? Jag vet inte om jag gick upp direkt efter men nu har jag gått ner ett par kg och då har jag ändå plussat på vikten med ett par nya bröst:)
Gilla

FruSam

Kvinna ·

10 aug, 2019

Camilla det har känts bra, kanske för bra. Igår var det 14 dagar sen op och jag sprang runt på stan och sen cyklade jag en hel del samt åt och drack gott...Idag får jag betala för det, svullen som tusan och helt sänkt. Ska nog ta det lite lugnt framöver :-/
Gilla

Cess

Kvinna ·

25 aug, 2019

Opererades 6/8 så har snart gått 3 veckor. Ikväll hade jag så fruktansvärt ont... mår bra när jag vaknar men em /kvällar är jobbiga. Borde det inte kännas bättre nu? Är rejält svullen och hård i midjan efter fettsugningen . Tycker det mesta känns ganska jobbigt nu. Borde väl vara glad ?!
Gilla

Camilla

Kvinna ·

26 aug, 2019

Cess skrev:

Opererades 6/8 så har snart gått 3 veckor. Ikväll hade jag så fruktansvärt ont... mår bra när jag vaknar men em /kvällar är jobbiga. Borde det inte kännas bättre nu? Är rejält svullen och hård i midjan efter fettsugningen . Tycker det mesta känns ganska jobbigt nu. Borde väl vara glad ?!

Känner igen det så väl. Har skrivit en hel del om det tidigare så om du vill veta mer får du gärna kika på mina trådar. Hang in there!
Gilla

Cawo

Kvinna ·

26 aug, 2019

Gud va tacksam jag är för den här tråden! Jag håller just nu på att leta rätt på kliniken som är rätt just för mig och ska genomgå full buk + bröstförstoring. Och med ingen erfarenhet eller nån bekant i min närhet som gjort detta så va det här en trygghet. Jag som undersköterska borde ha tålamod och veta vad som händer med kroppen under påfrestning och man kan tycka att jag borde ha tålamod men icke sa Nicke. Jag är livrädd att jag kommer vara besviken första tiden pga svullnad osv. Och jag tänker också att de är lätt att gå upp i vikt efter både pga svullnaden samt att man faktiskt inte kan röra på sig som man ska, vilket bidrar att man lägger på sig. Så smart av dig Camilla, att tänka på kosten :) protein bidrar mycket till musklerna läkande när man tränar och då sliter sönder dom , så du behöver kanske inte äta överdrivet med just de men tänka på att ändå äta fettsnålt och mindre kolhydrater som är snabba. Dvs pasta, ris , nudlar osv .. Har nån av er gjort eran op i Örebro eller Karlstad?
Gilla

FruSam

Kvinna ·

26 aug, 2019

Cawo jag opererade mig Örebro på klinik Reformedica (full bukplastik samt bröstlyft. Det har gått över 4 veckor sedan operation, började jobba (förskola) redan efter 2 veckor eftersom allt känts bra. Jag är supernöjd med val av klinik och kirurg ?
Gilla

FruSam

Kvinna ·

26 aug, 2019

Hjälp!! Har varit ganska skonad från svullnad och mått väldigt bra, så bra att jag glömmer bort mig ? igår jobbade vi i rabatten och jag lyfte en tung sten(kanske 8 kg) ...tyckte mig känna och höra ett litet "knäpp" inuti nedre delen av magen, gjorde inte ont men jag är så rädd att jag förstört något. Kan man märka om något brustit i mina sydda magmuskler?
Gilla

Cawo

Kvinna ·

26 aug, 2019

Jag har varit på konsultation där. Va de petros som gjorde operationen?
Gilla

FruSam

Kvinna ·

27 aug, 2019

Cawo ja det var Petroz som opererade mig.
Gilla

Cawo

Kvinna ·

27 aug, 2019

Okej :) de va han jag va hos. Han verkar vara duktig på sitt jobb men kändes lite stressad när jag va där
Gilla

Camilla

Kvinna ·

28 aug, 2019

Cawo skrev:

Gud va tacksam jag är för den här tråden!
Jag håller just nu på att leta rätt på kliniken som är rätt just för mig och ska genomgå full buk + bröstförstoring. Och med ingen erfarenhet eller nån bekant i min närhet som gjort detta så va det här en trygghet.

Jag som undersköterska borde ha tålamod och veta vad som händer med kroppen under påfrestning och man kan tycka att jag borde ha tålamod men icke sa Nicke.
Jag är livrädd att jag kommer vara besviken första tiden pga svullnad osv. Och jag tänker också att de är lätt att gå upp i vikt efter både pga svullnaden samt att man faktiskt inte kan röra på sig som man ska, vilket bidrar att man lägger på sig. Så smart av dig Camilla, att tänka på kosten :) protein bidrar mycket till musklerna läkande när man tränar och då sliter sönder dom , så du behöver kanske inte äta överdrivet med just de men tänka på att ändå äta fettsnålt och mindre kolhydrater som är snabba. Dvs pasta, ris , nudlar osv ..

Har nån av er gjort eran op i Örebro eller Karlstad?

Spännande resa du har framför dig! Jag tror det är bra att inte hoppas på ett perfekt resultat, det tar jag med mig i alla fall:) Tack för kost-pepp! Första kanske 6 veckorna var jag supernoga. Nu äter jag mer normalt ovh unnar mig sötsaker ibland ...inte så bra, men jag är svag för sånt:)
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem