Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Camilla profilbild

Camilla

Kvinna ·

24 jun, 2019

Vi som gjort bukplastik 2019

Bukplastik

Vore kul att följas åt med fler som gått igenom bukplastik! Hur går det för er?:) Status för mig: Gjorde op i slutet av maj. Värst var första veckorna dubbelvikt och att jag var så himla svullen. Svårt att se ärren med så duscharna var (och är jobbiga). Nu efter 4 veckor har svullnaden gått ner en hel del. Fortfarande svullen under naveln och har dubbla gördlar. Äter zink + dricker ringblomsthe. Har inte fått börja tejpa än för det är fortfarande en sårskorpa. Naveln kan behöva korras om jag fortfarande vill ha den mindre till hösten/vintern. Vill också trycka tillbaka det i mitten mer, några tips? Har inte orkar göra så mkt, blir helt matt efter ansträngning. Men idag gick jag iaf över 5000 steg så det går lååångsamt framåt:) Idag var iaf första gången på återbesöket som jag kände mig liite fin ändå:) Alltid ngt! Om 2 veckor ska jag få bli av med byxgördeln och bara ha den ”vanliga runtom-gördeln” skönt! Hur går det för er andra?:)

251

Sortera efter

Cawo

Kvinna ·

29 aug, 2019

Oh men vem är inte de? Haha Jag försöker ju verkligen att hålla mig nu för att gå ner i vikt .. Men jag faller tillbaka hela tiden , suck!
Gilla

Catrin

Kvinna ·

31 aug, 2019

Nu har jag vågat lägga ut några efter bilder från min stora buk operation med fettsugning ?
Gilla

Camilla

Kvinna ·

31 aug, 2019

Då vi är flera som har långvarig svullnad tänkte jag lägga ut en bra beskrivning jag hittade över de olika faserna! Kanske kan den ge lite extra tålamod ;) Hittade den på Real self där kirurger svarar på frågor. - [ ] t is very common to get swollen in the lower abdomen after tummy tuck.  There are a number of factors involved.  In the early phase the abdomen may seem bloated because many of the narcotics used for pain can slow down the GI tract and cause bloating or  constipation.  This will generally resolve itself within a few weeks. - [ ] In the second phase, the tissues above the lower abdominal scar become swollen because the scar tissue stops fluid from migrating downwards.  The peak of the scar  tissue is about 12 weeks after surgery.  This can also be the peak of the puffiness.  As the scar tissue matures over 6 to 12 months the fluid in the lower abdomen can travel more normally  and the swelling diminishes. While most patients will see a dramatic decrease in swelling about 12 weeks after surgery, the swelling can even improve out to a year.  - [ ] Lastly, the final healing process of the tummy tuck is the abdominal wall stretching again as it decides how tight it can remain after muscle tightening.  Even after tightening, the abdominal wall will relax somewhat and find a new equilibrium. As one might expect slender people tend to stay flatter than people to carry more weight inside the abdomen.
Gilla

Camilla

Kvinna ·

31 aug, 2019

Det jag tyckte var extra intressant är att ärret stoppar upp vätska som inte kan strömma igenom nedåt. Därav blir det en liten valk ovanför snittet. Men när ärrvävnaden lägger sig mer ska vätska åter kunna strömma igenom. Skönt att höra och håller tummarna för att det utvecklar sig så:-)
Gilla

Camilla

Kvinna ·

31 aug, 2019

Catrin skrev:

Nu har jag vågat lägga ut några efter bilder från min stora buk operation med fettsugning ?

Så snyggt Catrin :-) Förstår att du är nöjd!!
Gilla

KSK

Kvinna ·

31 aug, 2019

Hej Gjorde bukop med fettsug höfter tisdag 27/8. Vet inte om jag idag är dag 4 eller 5. Har inte jätteont men svårt att ta steg. Kan inte heller gå helt rak i ryggen. Vet inte vad jag ska säga till min omgivning då jag inte vill berätta vad jag gjort. Vad har ni sagt? När har ni kunnat gå normalt?
Gilla

Camilla

Kvinna ·

31 aug, 2019

KSK skrev:

Hej
Gjorde bukop med fettsug höfter tisdag 27/8. Vet inte om jag idag är dag 4 eller 5. Har inte jätteont men svårt att ta steg. Kan inte heller gå helt rak i ryggen. Vet inte vad jag ska säga till min omgivning då jag inte vill berätta vad jag gjort. Vad har ni sagt? När har ni kunnat gå normalt?

Helt normalt och kan vara så i flera veckor eller längre för vissa. Alla får ju känna efter själva men jag själv såg ingen anledning att inte bara säga som det var, nyopererad.
Gilla

Hygea

Kvinna ·

31 aug, 2019

Hellu, gjorde min op nu i tisdags (op nr2). Är redan rastlös och magen är som en ballong idag, spänner något otroligt. Jäkligt frustrerande ;) Vad gör ni om dagarna? Har nog tittat på allt som går att titta på, film, serier osv. Har ni några bra tips? :)
Gilla

Marina

Kvinna ·

01 sep, 2019

Jag tycker man lätt får en liten valk ovanför ärret. Jgag har ett ärr fast jag inte gjort en fullskalig bukplastik - jag har flyttat ner ett ärr som satt längre upp på magen efter en ryggoperation (ja, de gick faktiskt in genom magen för att det fanns färre nerver att råka skada på det sättet, annars hade de behövt operera bakom ryggmärgskanalen och det hade varit mer riskabelt). de hade ingen fokus alls på var man "vill" ha ett ärr och satte det så fult mitt mellan bikinilinjen och naveln. 
Jag betalade för att få det nerflyttat på klinik i efterhand, och det sitter bra nu, men det blir lite som att nån trycker in ett snöre där, och ju rundare jag är, desto mer syns det som en liten valk... 
Gilla

Camilla

Kvinna ·

01 sep, 2019

Marina skrev:

Jag tycker man lätt får en liten valk ovanför ärret. Jgag har ett ärr fast jag inte gjort en fullskalig bukplastik - jag har flyttat ner ett ärr som satt längre upp på magen efter en ryggoperation (ja, de gick faktiskt in genom magen för att det fanns färre nerver att råka skada på det sättet, annars hade de behövt operera bakom ryggmärgskanalen och det hade varit mer riskabelt). de hade ingen fokus alls på var man "vill" ha ett ärr och satte det så fult mitt mellan bikinilinjen och naveln. 
Jag betalade för att få det nerflyttat på klinik i efterhand, och det sitter bra nu, men det blir lite som att nån trycker in ett snöre där, och ju rundare jag är, desto mer syns det som en liten valk... 

Vad bra att de kunde flytta ner det så det sitter snyggare. Förstår precis känslan med ”snöret” som drar åt. Kanske något man får räkna med?
Gilla

Cawo

Kvinna ·

01 sep, 2019

Har bokat tid för op 8/11. Börjar bli nervigt..
Gilla

linizen

Kvinna ·

03 sep, 2019

Idag har det gått 8 dagar sen min fulla bukplastik. Och ikväll har det varit för jäkligt. Det bränner i hela magen nedom naveln. Jag är sjukt svullen och det gör så ont på höfterna av korsetten att jag fick gå upp en storlek i korsett (som jag hade hemma). Fler som haft den brännande känslan runt snitt och under naveln? Hade även den känslan efter någon vecka efter att jag gjort brösten. Nerver som letat sig tillbaka... förstår inte hur jag ska kunna gå till jobbet om en vecka.
Gilla

Cawo

Kvinna ·

03 sep, 2019

Gud va jobbigt :/ Hoppas de släpper för dig! Jag undrar dock hur de har funka för er andra som har gjort bukop med vardagsrutiner? När börja ni "funka" något sådär hemma? Hur länge får man inte lyfta tungt osv?
Gilla

Neva

Kvinna ·

03 sep, 2019

Tack till alla som delar med sig här på forumet, tycker det är svårt att hitta info om bukplastik annars. Jag har sett att flera skriver att man ska gå dubbelvikt efter op, vad menad med det och hur länge går man så? När får man träna osv efter op?
Gilla

Cawo

Kvinna ·

03 sep, 2019

Att gå dubbelvikt innebär att man inte får sträcka ut ryggen helt .. man går framåtlutad. Vissa säger att man ska gå längre, vissa kortare. Enl min läkare så kommer jag kunna räta ut mig inom 3-5 dagar men så klart är de också individuellt. De stramar både från hud och muskler ( om man väljer att sy ihop ) så de är nog rätt obehagligt att räta ut sig de första man gör. Träningen är nog individuell med beroende på hur mycket svullnad du har osv men lättare träning efter 4-6 månader är de vanligaste rekommendationer jag läst om. Har du varit iväg på nån konsultation ?
Gilla

Neva

Kvinna ·

03 sep, 2019

Tack för svar! Nej inte ännu har bokat två konsultationer om 2 veckor. Känns som en väldigt svår op och är osäker på hur det ska gå med mitt barn här hemma. Samtidigt vill jag så gärna kunna ha kläder utan att alltid ha spanx under i ett försök om att dölja hänget.
Gilla

Cawo

Kvinna ·

04 sep, 2019

Hur gammal är ditt barn ? Jag har en 4 månaders bäbis här hemma och ska göra operationen. Min make får helt enkelt bära ansvaret tills jag är tillbaka , haha.
Gilla

Neva

Kvinna ·

04 sep, 2019

Min son är 3 år men han är vääääldigt mammig och vill bli buren mycket. Kan ju förklara för honom att jag inte lan bära såklart men hur länge är frågan. Känns som många skriver att de fortfarande har ont och besvär 2-3 mån efter op.
Gilla

Cawo

Kvinna ·

04 sep, 2019

Okej .. Jag förstår. Kolla vad dom säger på konsultationer om när och hur mycket du får lyfta ? Jag har en 6 åring och 8 åring hemma också så när maken väl börjar jobba igen ( Han är hemma pappaledig under min sjukskrivning) så hjälper dom stora mig med lillen. Jag vill ju gärna hoppas och tro att de kommer gå bra och att jag slipper så mycket komplikationer som möjligt. De här forumet är så klart super bra men jag tror också att fenomenet missnöjd - berätta för 100 , nöjd- berätta för 10 gäller här. Många av dom som de har gått ganska smärtfritt för glömmer nog bort att skriva här.
Gilla

Neva

Kvinna ·

04 sep, 2019

Ja så kan det nog absolut vara, jag får hoppas på det! Snart är det dags för dig ju, uppdatera gärna så mycket du orkar!
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem