Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Jeiden2011 profilbild

Jeiden2011

Kvinna ·

11 sep, 2013

*Vi som gör bukplastik i December 2013! *

Bukplastik
Startar en tråd för alla som ska göra, eller vill göra en bukplastik i December. 
Jag har bokad tid den 2 December och har redan fjärilar i magen ;-)
Nån mer än jag som har planerat en operation i vinter?
540

Sortera efter

mattemamman

Kvinna ·

21 dec, 2013

mammamage: Jag op:ades för 4 dagar sen (fullstor bukplastik) och jag har stödstrumpor dygnet runt ett tag samt tar fragminsprutor minst 3 v... jag har dock haft blodproppar i ben + lungor för 4 år sen så det är därför... i övrigt skadar det inte om du har strumpor dygnet runt första tiden - tvärtom... det gynnar cirkulationen trots allt :-)  I övrigt; jag mår bra förrutom att jag är förkyld... inte lätt att hosta eller snyta sig men det går bättre och bättre. Nyser inte i alla fall... Drog dränet igår och det känns befriande :-)

Gilla

mattemamman

Kvinna ·

21 dec, 2013

Hej igen! Hur gör man med gördel? Fick ju en maggördel på kliniken som jag ska ha dygnet runt 2-3 v sen dagtid 4-6 veckor. Ska man köpa en smidigare själv och ha sen ytterligare ett tag eller hur gör ni andra? 😛

Gilla

Norpan

Kvinna ·

21 dec, 2013

Hej! Jag fick en trosgördel från kliniken efter 10 dagar som jag ska ha fyra veckor dygnet runt + 4 veckor på dagtid. Men jag tycker att den sitter lite för tajt så funderar på att köpa en egen. Jag har hört många som gör det, och på kliniken rekommenderade de Lindex trosgördlar, jag vet dock inte vilken eller vilka. Låter jobbigt med förkylning mattemamman. Jag tyckte att det skar som knivar första veckan när jag hostade och ffa om jag nyste, nu efter två veckor gör det inte lika ont. Krya på dig!
Gilla

Jeiden2011

Kvinna ·

21 dec, 2013

mattemamman: Jag ska ha gördel dygnet runt i 5 veckor och sen dagtid ytterligare 5 veckor ...blä. Men har ju gått 3 veckor snart så två veckor till även nattetid. Går nog fort. Dessutom ska jag vara ärlig och säga att det känns ändå skönt att ha den på eftersom den håller in magen, blir lite konstigt att vara utan :-)) Krya på dig förresten!

Gilla

mammamage

Kvinna ·

21 dec, 2013

Jag är jättenöjd med hur det ser ut, navel och allt. Jag hade ganska låga "krav" på det estetiska eftersom funktionen är det jag främst opat för. Men nu när jag ser hur fint kirurgen gjort det är jag alldeles lycklig! Känseln kommer lite eftersom. Mitt läskigaste ställe är runt och under naveln där allt är domnat. Känselbortfallet gör ju också att det känns mer svullet än det är. Jag kan inte gå rakt än, inte på långa vägar. Men jag sover gärna på sidan och det avlastar ryggen något kopiöst! Mitt julmål för dagen är att göra en gravlaxsås. Jag älskar allt runt jul och lagar rubbet själv, i vanliga fall... I år blir det som det blir, egenrimmad skinka och sambons Brantevikssill får vi vara nöjda med. Blir ju inte ens snaps till sillen i år.. Eller, kanske en liten. Får man det? För läkningens skull. Om man är medicinfri.
Gilla

Orkide

Kvinna ·

21 dec, 2013

Välkommen Norpan! Mammamage: använd stödstrumpor om du blivit rekommenderad det. Jag har fått en djup ventrombos IGEN!!! Samma ben som för 7år sedan. Har inte använt stödstrumpan som jag borde. Efter op blir man ju mer stillasittande och med facit i hand skulle jag försökt varit mer rörlig samtidigt som såren läkt väldigt fin pga att jag lyssnat på kroppen (svår balansgång). Har nu fått Innohepsprutor och får börja med waran igen, känns så tråkigt då det varit bra flöde i kärlen sedan jag opererades för några år sedan. Lycka till med magarna!!
Gilla

mattemamman

Kvinna ·

21 dec, 2013

Vill bara säga att det är härligt att få prata med er alla om och runt op... skönt att vi är många som är i samma sits God jul på er :-D
Gilla

Jennygg

Kvinna ·

21 dec, 2013

3 veckor sen OP och nu mår jag så bra! Orkar göra med saker och har inte lika ont! Ska lägga ut en bild snart :)
Gilla

mattemamman

Kvinna ·

21 dec, 2013

Tack, det ska hag Jeiden2011 😛

Gilla

mammamage

Kvinna ·

21 dec, 2013

Jennygg: jag är på ca dag 10 och idag har jag känt mig mer svullen. Hur var det för dig där efter ungefär en vecka?
Gilla

Norpan

Kvinna ·

21 dec, 2013

Samma här, jag började bli mer svullen runt dag 9 (samma dag dom jag bytte gördel). Hur har ni det med känselbortfall? Jag har nedsatt känsel ända uppifrån (ca 5 cm ovanför naveln) och ned mott ärret på mittendelen av magen. Har inte hört om nedsatt känsel ovanför naveln, så känner mig lite orolig för det. Konstigt nog har jag bra känsel längs med ärret vilket jag inte räknade med.
Gilla

mammamage

Kvinna ·

21 dec, 2013

Hej Norpan, mitt känselbortfall är nära identiskt med det du beskriver. Det känns som att ta på en vattenballlong.. Men jag har också hyfsad känsel på snittet.
Gilla

Norpan

Kvinna ·

22 dec, 2013

Ok, då är vi i alla fall två : ). Det kanske hör ihop med att musklerna har sytts. Vattenballong är en mycket bra beskrivning : ).
Gilla

Orkide

Kvinna ·

22 dec, 2013

Har bara känselbortfall i naveln.
Gilla

Norpan

Kvinna ·

22 dec, 2013

Det låter ju jättebra Orkidé, med så lite känselbortfall. Upptäckte idag att jag nog har en infektion på gång, kom massa klet ur mitt lilla vertikala ärr (gamla naveln). Jag har fått penicillin för säkerhets skull, så det känns bra. Ser att ni är flera som också har eller har haft problem med lite kladdiga sår, och att de flesta börjar bli bättre, vad skönt!
Gilla

mammamage

Kvinna ·

22 dec, 2013

Ja orkidé, det lät skönt! Känselbortfallet, och så klart svullnaden, är det mest obehagliga tycker jag. Smärtan är obefintlig efter 11 dagar, bara den obehagliga "tyngdkänslan" i magen. Jag längtar så efter att bli pigg på riktigt.
Gilla

Orkide

Kvinna ·

22 dec, 2013

Har ingen svullnad och ingen smärta. Kan dock inte gå helt upprätt ännu, stramar i sår o muskler, är lite feg o rädd att det ska spricka upp. Blir spännande att se när känseln kommer tillbaka, lite skum känsla att tvätta naveln när den är som bedövad.
Gilla

Norpan

Kvinna ·

22 dec, 2013

Vad skönt att du inte är svullen Orkidé. Jag är ganska svullen, men inte så farligt. Har inte heller ont, det bränner lite mitt på magen och stramar när jag försöker räta ut ryggen, särskilt om jag suttit länge. Funderar på när man ska komma igång och promenera ute. Jag har hittills bara gått korta sträckor, max 1 km. Däremot hår jag svårt att låta bli vardagssysslor hemma : ).
Gilla

Jeiden2011

Kvinna ·

22 dec, 2013

Har också känselbortfall ovanför navel och hela vägen ner + snittet och typ 1 cm ovanför snippan. Men det har blivit bättre och det tar väl tid antar jag. Det kletar fortfarande på mitten av snittet, men håller rent och tvättar av 2 ggr per dag så hoppas att det ska ge sig snart.

Svullnaden är inte kul, magen är hård och jag börjar flagna och fjälla så jag smörjer två gånger per dag. Passar på att massera samtidigt.

Nån som känner sig orolig för att börja jobba?? Jag hoppas att det går bra och att det händer en del med läkningen fram tills dess. Får man förlänga sjukskrivningen och i så fall hur?

Imorgon kommer 3 veckors bild 👍

Gilla

Orkide

Kvinna ·

22 dec, 2013

Tycker verkligen synd om er som kämpar med infektioner och svullnad :-( Hoppas ni snart blir okey så ni slipper oro o obehag! Förstår att jag har haft tur. ... Luftar och smörjer 2 ggr/dag, huden har blivit jätte "fnasig" så det behövs. Jeiden 2011: Är inte så orolig för att börja jobba, blev sjukskriven 6 veckor, hade tänkt gå tillbaka efter 4 men nu när jag fick djup ventrombos också så får jag se hur jag mår om två veckor?
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem