Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
H3ddan profilbild

H3ddan

Kvinna ·

04 jan, 2021

Vi som har/ska göra bukoperation 2021

Bukplastik

Superkul med gruppen 2020 men nu är det nytt år och nya möjligheter så jag tänkte vi kan starta en ny tråd där vi kan peppa varandra och dela råd / frågor / bilder m.m. Jag ska göra min stora bukoperation samt fettsuga mager/flanker och lite rygg/sida av brösten i mitten av Mars. Skulle egentligen göra denna operation i mitten av Februari men då blev min man sjukskriven och vi vet väl egentligen inte riktigt hur länge han blir hemma. Därav försämrad ekonomi och ovissheten gjorde att jag sköt upp operationen en månad hursomhelst. Så jag håller alla tummar och tår att jag kan göra operationen nu i Mars. Såå peppad!! Operationen kommer kosta 56000 + 8000 för extra fettsugningen av rygg/sida. När ska ni göra eran op och vad blir det för någon ? Vad får ni betala ? Har ni förberett något speciellt? :)

257

Sortera efter

Vonkan

Kvinna ·

15 okt, 2021

Nä vart köper man dom? Min högsta önskan är att få bort svullnaden och få bort min putmage och att den blir platt men de känns fan inte som den kommer bli det är såååå himla missnöjd ledsen och besviken av att alla säger att de kommer de har inte hänt någonting
Gilla

eyelight

Kvinna ·

15 okt, 2021

Fick dom utskrivet av läkaren, fråga din kirurg om han/hon kan skriva ut vätskedrivande till dig?
Gilla

Vonkan

Kvinna ·

15 okt, 2021

Ja det ska jag göra tack men hjälper dom till att magen blir platt
Gilla

eyelight

Kvinna ·

15 okt, 2021

Nja det vet jag inte, det hjälper bara till att få ut vätska om man samlat på sig det och det då är det som gör dig svullen. Att få magen platt vet jag inte riktigt ❤️ Men tycker du är jättefin men jag vet, man känner ju själv.
Gilla

Mimmi72

Kvinna ·

17 okt, 2021

Har funderat många år på att göra en bukplastik. Nu börjar nedräkningen!
Gilla

Mimmi72

Kvinna ·

17 okt, 2021

Har försökt ta mig fram i Region Dalarna men fått nej. Dock fått bekräftat att musklerna är delade samt hudhäng. Någon som fått ja i Region Dalarna?
Gilla

CB79

Kvinna ·

19 okt, 2021

Hur sover ni andra efter op? Nu är jag 12 dagar efter op, måste man ff ligga med något under benen och upp med överkroppen? Eller tror ni man kan ligga på rygg på vanlig kudde men fortfarande ha benen lite böjda?
Gilla

Hall.Li

Kvinna ·

20 okt, 2021

Idag är jag hemma igen efter stor buk och bröstförstoring :)
Gilla

123malin

Kvinna ·

20 okt, 2021

CB79 skrev:

Hur sover ni andra efter op?
Nu är jag 12 dagar efter op, måste man ff ligga med något under benen och upp med överkroppen?
Eller tror ni man kan ligga på rygg på vanlig kudde men fortfarande ha benen lite böjda?

Jag är 4 veckor post op och kan inte ligga helt rakt än ? har en gravidkudde/kroppskudde och en hotellkudde under knäna. Sover som en sten!! Helt galet, aldrig sovit så bra som nu när jag ligger still.
Gilla

123malin

Kvinna ·

20 okt, 2021

Hall.Li skrev:

Idag är jag hemma igen efter stor buk och bröstförstoring :)

Åhhh hur mår du? Har allt gått bra?
Gilla

Vonkan

Kvinna ·

20 okt, 2021

Hall.li grattis hur mår du?
Gilla

CB79

Kvinna ·

25 okt, 2021

Idag var jag på återbesök och ssk tog bort stygnen i naveln och nu är det tejpning som gäller. Ett luft området får ff ha kompress och luftas men det såg ändå fint ut. Känns så skönt och i morgon tänker jag börja jobba, då blir det 18 dagar post op. Jobbar hemma och så det bör funka! Ssk sa även att jag får börja sova som jag vill, lät bostan för bra för att vara sant. När började ni andra sova i ” vanliga” ställningar? Hoppas det går bra och framåt för alla ❤️
Gilla

123malin

Kvinna ·

26 okt, 2021

Va skönt för dig CB79! Har fortfarande inte fått börja tejpa magsnittet, bara brösten ( 5 v post op idag) Jag provade att sova på sidan inatt men va livrädd att det skulle göra ont så det slutade med att jag sov på rygg i alla fall ?? sover ganska bra på rygg med min gravidkudde och stora hotellkuddar. Allt flyter på bra men jag kan fortfarande inte fatta att jag är så platt!!! Att se sitt eget könshår är faan galet ? trodde inte i min vildaste fantasi att jag kunde ha en så här snygg kropp!! Och min stackars make är helt lyrisk ? Kram på er!!
Gilla

CB79

Kvinna ·

26 okt, 2021

123malin skrev:

Va skönt för dig CB79!
Har fortfarande inte fått börja tejpa magsnittet, bara brösten ( 5 v post op idag)
Jag provade att sova på sidan inatt men va livrädd att det skulle göra ont så det slutade med att jag sov på rygg i alla fall ?? sover ganska bra på rygg med min gravidkudde och stora hotellkuddar.
Allt flyter på bra men jag kan fortfarande inte fatta att jag är så platt!!! Att se sitt eget könshår är faan galet ? trodde inte i min vildaste fantasi att jag kunde ha en så här snygg kropp!! Och min stackars make är helt lyrisk ?
Kram på er!!

Härligt 123malin att du ( och mannen ;) är så nöjda! Det är en märklig känsla att ha en mindre mage helt klart! Helt slut efter dagens jobbande, hämtat på förskola. och lagat mat. Man får tänka sig för så man inte tar ut sig. Störta rädslan är att få problem med läkningen. Man vill ju bli återställd så fort som möjligt. Jag har inte vågat sova på sidan ännu, ska nog stå ut ett tag till på ryggen. Nu har man ju vant sig. Jag är en en magsovare ändå och det kanske man inte ska göra ännu.
Gilla

Ema82

Kvinna ·

26 okt, 2021

Fick kallelse med själva tiden som jag ska vara på plats för op idsg. Nu närmar det sig verkligen! 2 veckor + 1 dag kvar. Är lite orolig för att ligga i sängen / sova efteråt då vi har tre katter som sover i sängen (även leker och hoppar) + tycker om att gos-trampa på en. Hur lång tid efter operationen fick ni åka hem från kliniken? När kunde ni gå på promenader igen?
Gilla

CB79

Kvinna ·

27 okt, 2021

Ironhead skrev:

Hej,
Ska på konsultation för operation (sk mammapaketet, med bukplastik och bröstlyft) den 2/2, vilket just nu känns som en hel evighet bort. Har redan bestämt mig för att jag SKA, men frågan är bara när.
Väldigt förväntansfull, och ska bli kul att få följa med er här i tråden.

Spännande med operation, lycka till :)! Jag sov en natt på kliniken, sen hem. Det tog nog en vecka ungefär för mig att komma ut. Då bara väldigt kort runda, men det är främst för att ryggen tar så mycket stryk av att gå böjd. I morgon är jag 3 veckor post op och går nu mer upprätt men går väldigt sakta så inga långa promenader ännu.
Gilla

123malin

Kvinna ·

27 okt, 2021

Ema82 skrev:

Fick kallelse med själva tiden som jag ska vara på plats för op idsg. Nu närmar det sig verkligen! 2 veckor + 1 dag kvar.
Är lite orolig för att ligga i sängen / sova efteråt då vi har tre katter som sover i sängen (även leker och hoppar) + tycker om att gos-trampa på en.

Hur lång tid efter operationen fick ni åka hem från kliniken? När kunde ni gå på promenader igen?

Va roligt!! Kommer gå så bra ♥️ Jag va kvar en natt på kliniken sen åkte jag hem. Hade dränage i en vecka, när dom togs bort började jag ta promenader ute. Började med 10 minuter och ökade på lite i taget. Nu är det 5 veckor sen operation och jag går 5-6 km om dagen utan problem.
Gilla

Belle

Kvinna ·

27 okt, 2021

Ema82 skrev:

Fick kallelse med själva tiden som jag ska vara på plats för op idsg. Nu närmar det sig verkligen! 2 veckor + 1 dag kvar.
Är lite orolig för att ligga i sängen / sova efteråt då vi har tre katter som sover i sängen (även leker och hoppar) + tycker om att gos-trampa på en.

Hur lång tid efter operationen fick ni åka hem från kliniken? När kunde ni gå på promenader igen?

Hej! Jag kan ju inte prata för alla katter men när jag bröt ryggen och låg i smärtor så var mina katter extremt försiktiga. De förstod att något inte var rätt med mig och låg mest och höll koll. Båda var normalt katter som alltid låg på mig och nu låg de i sängen med ett öga öppet och kollade att jag levde. Tror dina katter kommer reagera något liknande. Annars får du stänga ute dem från rummet ?
Gilla

Idifix

Kvinna ·

27 okt, 2021

Så spännande!? Jag har två katter och stängde faktiskt ute dem från sovrummet, eftersom jag hade ett drän kvar, som dinglade lite väl lockande bredvid sängen…? De busar gärna och hoppar i sängen, men de är också otroligt uppmärksamma på att allt inte är som vanligt. Min stora hankatt ligger gärna på min bröstkorg på morgonen och får morgongos men nu lade han sig vackert bredvid, som att han förstod att magen ska aktas. Jag låg inlagd 2 nätter (opererad i landstingets regi)
Gilla

Skånskan

Kvinna ·

29 okt, 2021

2 veckor och 5 dagar kvar…. Läser ihjäl mig på operationsberättelser, info, bloggar m.m. Känner mig såååå taggad och jätterädd samtidigt. Tankar som ”är det verkligen värt det”, ”ska du riskera livet och ha två barn utan mamma bara för att få tillbaka funktion och få platt mage” och andra neggotankar far genom mitt huvud. Är jag ensam?
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem