Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
H3ddan profilbild

H3ddan

Kvinna ·

04 jan, 2021

Vi som har/ska göra bukoperation 2021

Bukplastik

Superkul med gruppen 2020 men nu är det nytt år och nya möjligheter så jag tänkte vi kan starta en ny tråd där vi kan peppa varandra och dela råd / frågor / bilder m.m. Jag ska göra min stora bukoperation samt fettsuga mager/flanker och lite rygg/sida av brösten i mitten av Mars. Skulle egentligen göra denna operation i mitten av Februari men då blev min man sjukskriven och vi vet väl egentligen inte riktigt hur länge han blir hemma. Därav försämrad ekonomi och ovissheten gjorde att jag sköt upp operationen en månad hursomhelst. Så jag håller alla tummar och tår att jag kan göra operationen nu i Mars. Såå peppad!! Operationen kommer kosta 56000 + 8000 för extra fettsugningen av rygg/sida. När ska ni göra eran op och vad blir det för någon ? Vad får ni betala ? Har ni förberett något speciellt? :)

257

Sortera efter

123malin

Kvinna ·

12 okt, 2021

CB79 skrev:

Ush, låter inte vidare Belle :( . Tufft med två stora operationer så tätt inpå också.
Håller tummarna att allt kan gå enligt planeringen!

Idag känner jag mig lite bättre, har tvättat håret( med hjälp av sambon) och piggare mentalt.
Jobbigast att vara så orörlig och gå böjd. Min rygg orkar inte så länge. Jobbigt med dränagen också, hoppas få bort de innan helgen.

När duschade ni andra första gången?
Jag förstod det på sköterskan som att det ska ska ske innan återbesöket där de kollar såren.
Jag har inte ens tagit ner min gördel ännu, måste ladda mentalt längre för det.

Hej! Jag skulle inte duscha innan första återbesöket För att förbandet inte skulle bli blött Så det blev raggardusch med våtservetter och torrschampo första veckan ? Sen fick jag duscha som vanligt. När du ska duscha första gången, se till ha en stol/pall i duschen. Jag tog av mig gördeln sittande i duschen sen fick min man duscha mig ?? jag va typ livrädd att såret skulle spricka och hela magen skulle trilla ut!! Jag satt och kramphöll mig i duschdörren ? men det gick, va heeeeelt slut efteråt! La mig på sängen utan gördel och operations-BH och lufttorkade Sjukt jobbig med dränagen!! Det va en lättnad att få ta bort dom! Efter det kunde jag räta på mig mycket mer.
Gilla

CB79

Kvinna ·

12 okt, 2021

Nej man fick inte duscha med drän och inte innan första återbesöket skulle det stå ? Jag får vänta helt enkelt och köra med tvättlappar. Ja så läskigt när man ska ta av gördeln första gången, ser jag inte fram emot just nu. Mentala biten att inte kunna göra allt man brukar i familjen är värst. Men eftersom jag skippat morfintabletterna och bara kör på Alvedon så känner jag mig klarare mentalt denna gången. Nu Vill man bara läka, återfå kraft och kunna glädjas åt resultatet. Än så länge har jag haft för mycket ångest för att ens bry mig om hur magen ser ut.
Gilla

CB79

Kvinna ·

12 okt, 2021

Hur länge dröjer det förresten innan det slutar göra superont om man behöver hosta etc? Man är ju livrädd att få hosta eller råka sätta i halsen ?
Gilla

123malin

Kvinna ·

12 okt, 2021

CB79 skrev:

Hur länge dröjer det förresten innan det slutar göra superont om man behöver hosta etc?
Man är ju livrädd att få hosta eller råka sätta i halsen ?

Idag är det 3 veckor sen jag opererades och jag kan både hosta o nysa utan att det smärtar, dock så känner jag i magen hur det blir som en tryckvåg av värme. Jag har kunnat göra allt med familjen sen jag fick bort dränagen ( allt utom att lyfta då) Jag vart aldrig påverkad alls av medicinen, mer än att jag sov som en sten på dom ?. Tycker fortfarande att det är sjukt otäckt att stå upp utan gördeln, är typ ostabil i hela buken.
Gilla

CB79

Kvinna ·

12 okt, 2021

123malin skrev:

CB79 skrev:

Hur länge dröjer det förresten innan det slutar göra superont om man behöver hosta etc?

Idag är det 3 veckor sen jag opererades och jag kan både hosta o nysa utan att det smärtar, dock så känner jag i magen hur det blir som en tryckvåg av värme.
Jag har kunnat göra allt med familjen sen jag fick bort dränagen ( allt utom att lyfta då)
Jag vart aldrig påverkad alls av medicinen, mer än att jag sov som en sten på dom ?.
Tycker fortfarande att det är sjukt otäckt att stå upp utan gördeln, är typ ostabil i hela buken.

Skönt att höra att det försvinner relativt snabbt då! Jag mådde tyvärr dåligt av morfinet, sov inte alls bra utan tvärtom nästan så jag hallucinerade i sömnen. Obehagligt och jag klarar mig bra på bara alvedonen. Gördeln behåller man gärna på, efter min fettsugning hade jag den mkt längre än man behövde. Bra tid nu också när det inte är varmt ute :)
Gilla

123malin

Kvinna ·

12 okt, 2021

CB79 skrev:

123malin skrev:

CB79 skrev:

Idag är det 3 veckor sen jag opererades och jag kan både hosta o nysa utan att det smärtar, dock så känner jag i magen hur det blir som en tryckvåg av värme.
Jag har kunnat göra allt med familjen sen jag fick bort dränagen ( allt utom att lyfta då)
Jag vart aldrig påverkad alls av medicinen, mer än att jag sov som en sten på dom ?.
Tycker fortfarande att det är sjukt otäckt att stå upp utan gördeln, är typ ostabil i hela buken.

Skönt att höra att det försvinner relativt snabbt då!
Jag mådde tyvärr dåligt av morfinet, sov inte alls bra utan tvärtom nästan så jag hallucinerade i sömnen. Obehagligt och jag klarar mig bra på bara alvedonen.

Gördeln behåller man gärna på, efter min fettsugning hade jag den mkt längre än man behövde. Bra tid nu också när det inte är varmt ute :)

[/quot Va jobbigt!! Jag fick inte morfin utan något annat. Ett långtidsverkande som jag tog 2 gånger om dagen samt en snabbverkande morfinliknade preparat som jag kunde ta 3-4 gånger/dygn. Just nu känns det som om jag aldrig kommer läka ??, har inga infektioner eller så men då Chris har en speciell teknik när han syr så tar det längre tid innan jag får börja tejpa ens… men men… det är bara bita ihop.
Gilla

Ema82

Kvinna ·

12 okt, 2021

Vad har ni för kläder på er första veckorna efter op? Behöver man bunkra upp med mjukiskläder?
Gilla

Vonkan

Kvinna ·

13 okt, 2021

Hej ja det kan vara jätte bra att göra de lr så går du bara i görden för man är ändå så varm plus att man ändå bara ligga mesta dels☺️
Gilla

123malin

Kvinna ·

13 okt, 2021

Ema82 skrev:

Vad har ni för kläder på er första veckorna efter op? Behöver man bunkra upp med mjukiskläder?

Jag har 3 par mjukisbyxor , linnen och koftor. Har ett par jeans jag kan ha också. Jag måste ha ett linne under korsetten annars kliar jag sönder mig!
Gilla

CB79

Kvinna ·

13 okt, 2021

Jag kör mjukisar, bra att bunkra upp med. Sånt som är lätt och bekvämt i alla fall. Har ni andra korsett bara över magen eller sån med långa ben? Jag har den med långa ben. Kanske kan man byta sen till en som bara är över magen?
Gilla

123malin

Kvinna ·

13 okt, 2021

Jag har en sån korsett över bara magen.
Gilla

Osiris75

Kvinna ·

14 okt, 2021

Läst ikapp era inlägg - varit lite offline ett tag... Kul att det går bra för er! Känner mig förväntansfull inför min bukplastik. Jag blev beviljad via landstinget men har valt att tacka nej och göra den privat istället på Nordiska kliniken, hos Mattias E. Just nu har jag op.datum 21 december men står även på återbudslistan.... Fick frågan om jag vill göra ett t-snitt istället för bikinisnitt och jag kommer tacka ja till det efter att ha läst lite mer om just det ingreppet. Har ni gjort t-snitt?
Gilla

Vonkan

Kvinna ·

14 okt, 2021

OSiris vad är skillnaden på dom operationerna? Är den ena bättre än den andra?
Gilla

CB79

Kvinna ·

14 okt, 2021

Osiris75 skrev:

Läst ikapp era inlägg - varit lite offline ett tag...
Kul att det går bra för er!
Känner mig förväntansfull inför min bukplastik.

Jag blev beviljad via landstinget men har valt att tacka nej och göra den privat istället på Nordiska kliniken, hos Mattias E.
Just nu har jag op.datum 21 december men står även på återbudslistan....
Fick frågan om jag vill göra ett t-snitt istället för bikinisnitt och jag kommer tacka ja till det efter att ha läst lite mer om just det ingreppet.
Har ni gjort t-snitt?

Jag gjorde inte t-snitt utan ” vanligt” med snitt höft till höft. Har inte varit på återbesök ännu så sett ärret ännu. När gör man t-snitt? Är det vid större åtgärder? Idag är det 1 vecka sedan min op, tiden har gått fort även om det har varit tufft. Nu hoppas jag kunna bli av med dränagen, helst i morgon, skulle vara skönt innan helgen. Men jag vet inte hur hårda de är med mängden vätska.
Gilla

Ronda

Kvinna ·

14 okt, 2021

Finns en fantastisk tjej på Instagram som idag la upp bild på sin först buk och sin andra med T snitt. Johannasgbp .
Gilla

eyelight

Kvinna ·

15 okt, 2021

Nu har jag lagt upp en ny bild hur jag ser ut efter 15 dagar idag, är så nöjd med min kirurg! Och läkningen går verkligen framåt :)
Gilla

CB79

Kvinna ·

15 okt, 2021

eyelight skrev:

Nu har jag lagt upp en ny bild hur jag ser ut efter 15 dagar idag, är så nöjd med min kirurg! Och läkningen går verkligen framåt :)

Ser jättefint ut, förstår att du är nöjd ?
Gilla

eyelight

Kvinna ·

15 okt, 2021

Tack! Helena Sveinsdottir är verkligen grymt duktig!
Gilla

Vonkan

Kvinna ·

15 okt, 2021

Super snygg tjej☺️ Ska lägga upp bilder på söndag då har det gått två månader är super super svullen har precis slutat med antibiotika efter 3 omgångar och nu fick jag precis mens fy va svullen man blir då sååå himla tråkigt
Gilla

eyelight

Kvinna ·

15 okt, 2021

Tack snälla Vonkan!! Ja fy vid mens blir man svullen, jag ska få mens nu inom ett par dagar så jag tog en vätskedrivande tablett idag och det hjälpte faktiskt mot svullnaden. Har du fått såna tabletter?
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem