Neva
Kvinna ·
02 feb, 2020
Vi som har/ska göra bukplastik 2020
BukplastikHej! Nytt år och jag tänker mig att vi kör en ny tråd för oss som ska eller redan hunnit göra bukplastik 2020. Själv har jag äntligen bokat op och det blir i Mars hos Mattias på Nordiska kliniken. Är det någon som hunnit operera sig i år? Hur har det gått och hur mår ni?
Sortera efter
Neprome
Kvinna ·
01 jul, 2020
Deyaz
Kvinna ·
02 jul, 2020
Neprome
Kvinna ·
02 jul, 2020
Idag tejpade jag om mitt snitt själv för första gången. Upptäckte rodnad kring en liten flik in i ärret. Pratade med kliniken och har satt en vikt kompress över, tejpat resten av snittet. Nu ska jag tvätta och kontrollera varje dag så får jag komma in innan sommaruppehållet om jag känner att jag vill det.
Sköterskan trodde att det ev kunde handla om nåt stygn som retar eller något i den stilen.
Jag är inte särskilt orolig, känns som att jag typ bestämt mig för att jag inte ska ha några större problem med snittet ? Hoppas rodnaden går ner snabbt så jag kan tejpa igen.
Annars tycker jag det gick jättebra att tejpa själv, vilket jag varit nervös inför.
Jag har börjat ha kompressionstrosor eller linnen under min (enda) gördel. Känns bra, men lite omständigt. Både längtar och fasar tills när jag ska fasa ut gördeln. Inte långt kvar tills jag ska testa att sova utan...
Mina rekommendationer är 4 veckor dygnet runt och ytterligare 4 veckor dagtid.
Deyaz
Kvinna ·
02 jul, 2020
Hoppas det bara är lite irriterat vid snittet. Känns ju bara att kliniken kan låta dig komma dit om du känner dig osäker. Och asså, wow vad fina efter bilder du har.
Grönblå
Kvinna ·
02 jul, 2020
Deyaz
Kvinna ·
02 jul, 2020
Jag har en inbokad tid i oktober i Umeå. Det började med att jag har ett navelbråck men jag insåg att mina delade muskler påverkar mig mycket och då passar jag på att göra en hel bukplastik. Har haft möte med läkare och det var positivt. Oroar mig dock för operationen eftersom det gjorde så ont att läka från mitt kejsarsnitt samt att jag är en av dem som citodon inte funkar på och när jag fick prova en annan medicin (vid helt annan operation) fick jag hallucinationer. Usch. Vi får se vad de kan erbjuda mig i form av smärtlindring efteråt.
Jag längtar ändå.
Morfin har varit ok tidigare så det vet jag i a f.
Förra gången jag opererade navelbråck löstes inte tråden upp vid naveln och jag drog i den men då blev naveln ett dragspel så nu har jag lärt mig att inte pilla. ;)
Grönblå
Kvinna ·
02 jul, 2020
Jag har en inbokad tid i oktober i Umeå. Det började med att jag har ett navelbråck men jag insåg att mina delade muskler påverkar mig mycket och då passar jag på att göra en hel bukplastik. Har haft möte med läkare och det var positivt. Oroar mig dock för operationen eftersom det gjorde så ont att läka från mitt kejsarsnitt samt att jag är en av dem som citodon inte funkar på och när jag fick prova en annan medicin (vid helt annan operation) fick jag hallucinationer. Usch. Vi får se vad de kan erbjuda mig i form av smärtlindring efteråt.
Jag längtar ändå.
Morfin har varit ok tidigare så det vet jag i a f.
Förra gången jag opererade navelbråck löstes inte tråden upp vid naveln och jag drog i den men då blev naveln ett dragspel så nu har jag lärt mig att inte pilla. ;)
Jag fick morfin (Oxycontin o Oxynorm) med mig hem efter op. Be om det om det funkar för dig! (jag mådde riktigt dåligt av det ? så slutade snabbt).
Jag har också varit väldigt påverkad av distansen med dålig bålstabilitet och svårt att träna upp nån core-styrka = ont i rygg. Det kommer ju ta ETT TAG att komma till rätta med det även efter op, men om allt läker som det ska finns iaf grunden ?
Haha måste verkligen sitta på händerna för att inte pilla på skorpor o.dyl. när jag luftar magen ??
Neprome
Kvinna ·
04 jul, 2020
Anonym användare
13 jul, 2020
@Tabita det innebär att magmuskler under naveln syddes ihop och även ca 2 cm över naveln, gjorde fettsugning av mage och vid sidorna och överflödig hud togs bort. Det är kortare tid för rehab efter en sån operation men resultatet är magisk. Mina magmuskler över naveln hade inte delat på sig så mycket så jag behövde inte göra en stor bukoperation.
Kinapuffar
Kvinna ·
14 jul, 2020
Eva74
Kvinna ·
18 jul, 2020
Är det en risk att op buken nu pga corona?!
Neprome
Kvinna ·
18 jul, 2020
Eva74
Kvinna ·
18 jul, 2020
Neprome
Kvinna ·
19 jul, 2020
Hej Neprome,
Jag har varit extremt sjuk med hög feber och svåra magkramper, visade sig att antibiotikan hade slagit ut tarmarna och jag fick en aggressiv bakterie i kroppen som skapa inflammation i magen och i tarmen. Jag fick dessutom massor med varande sår i mina ärr på brösten och ryggen. Nu är jag betydligt bättre även om tarmen fortfarande inte är helt stabil.
Magmusklerna som är sydda reagerar fortfarande ibland när jag är ute och går eller bär tunga matkassar, det gör inte ont men stramar åt. Jag har ju mestadels vart sängliggandes i nästan 3 månader så det är nog inte så konstigt att musklerna fortfarande reagerar.
Jag tycker att läkningsprocessen har varit förvånansvärt smärtfri. Jag har inte känt någon stark smärta som är förknippad till op, förutom de första veckorna när jag har skrattat eller hostat. Brösten har jag inte känt av överhuvudtaget. Smärtorna i magen som jag beskriver ovan har varit i magsäcken och tarmarna så inte förknippat till op.
Om du har tittat på mina bilder så kan du se vilket fantastiskt resultat jag börjar få så jag är super nöjd och det bästa av allt är att kunna sätta på sig kläder utan shaper och de sitter så snyggt. Magiskt!!! :)
Lycka till med operationen, du kommer inte att ångra dig :)
Ett tips: om du efter att du slutat med antibiotikan får svåra kramper, diarré, rasar vikt och har hög feber så kontakta vårdcentralen, det kan bero på att antibiotikan har slagit ut tarmarna. Jag tänkte att det skulle gå över och väntade alldeles för länge.
Kinapuffar
Kvinna ·
19 jul, 2020
Neprome
Kvinna ·
19 jul, 2020
Ska på konsulation på NK på onsdag. Är så nervös redan? hoppas jag ”bara” behöver göra en liten bukoperation. Tror inte jag vågar göra en stor.
Men kirurgen vet väl bäst.
Kinapuffar
Kvinna ·
20 jul, 2020
Neprome
Kvinna ·
20 jul, 2020
Catrin
Kvinna ·
23 jul, 2020
Pilutta
Kvinna ·