Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Neva profilbild

Neva

Kvinna ·

02 feb, 2020

Vi som har/ska göra bukplastik 2020

Bukplastik

Hej! Nytt år och jag tänker mig att vi kör en ny tråd för oss som ska eller redan hunnit göra bukplastik 2020. Själv har jag äntligen bokat op och det blir i Mars hos Mattias på Nordiska kliniken. Är det någon som hunnit operera sig i år? Hur har det gått och hur mår ni?

637

Sortera efter

Neprome

Kvinna ·

01 jul, 2020

Skönt att man får medicin mot illamående.. Jag ska inte heller fettsuga mig. Min läkare sa också att det gör väldigt ont. Så känns som rätt beslut att hoppa över det... och så mycket fett där har jag inte.
Gilla

Deyaz

Kvinna ·

02 jul, 2020

Idag tejpade jag om mitt snitt själv för första gången. Upptäckte rodnad kring en liten flik in i ärret. Pratade med kliniken och har satt en vikt kompress över, tejpat resten av snittet. Nu ska jag tvätta och kontrollera varje dag så får jag komma in innan sommaruppehållet om jag känner att jag vill det. Sköterskan trodde att det ev kunde handla om nåt stygn som retar eller något i den stilen. Jag är inte särskilt orolig, känns som att jag typ bestämt mig för att jag inte ska ha några större problem med snittet ? Hoppas rodnaden går ner snabbt så jag kan tejpa igen. Annars tycker jag det gick jättebra att tejpa själv, vilket jag varit nervös inför. Jag har börjat ha kompressionstrosor eller linnen under min (enda) gördel. Känns bra, men lite omständigt. Både längtar och fasar tills när jag ska fasa ut gördeln. Inte långt kvar tills jag ska testa att sova utan... Mina rekommendationer är 4 veckor dygnet runt och ytterligare 4 veckor dagtid.
Gilla

Neprome

Kvinna ·

02 jul, 2020

Deyaz skrev:

Idag tejpade jag om mitt snitt själv för första gången. Upptäckte rodnad kring en liten flik in i ärret. Pratade med kliniken och har satt en vikt kompress över, tejpat resten av snittet. Nu ska jag tvätta och kontrollera varje dag så får jag komma in innan sommaruppehållet om jag känner att jag vill det.
Sköterskan trodde att det ev kunde handla om nåt stygn som retar eller något i den stilen.
Jag är inte särskilt orolig, känns som att jag typ bestämt mig för att jag inte ska ha några större problem med snittet ? Hoppas rodnaden går ner snabbt så jag kan tejpa igen.

Annars tycker jag det gick jättebra att tejpa själv, vilket jag varit nervös inför.

Jag har börjat ha kompressionstrosor eller linnen under min (enda) gördel. Känns bra, men lite omständigt. Både längtar och fasar tills när jag ska fasa ut gördeln. Inte långt kvar tills jag ska testa att sova utan...
Mina rekommendationer är 4 veckor dygnet runt och ytterligare 4 veckor dagtid.

Hoppas det bara är lite irriterat vid snittet. Känns ju bara att kliniken kan låta dig komma dit om du känner dig osäker. Och asså, wow vad fina efter bilder du har.
Gilla

Deyaz

Kvinna ·

02 jul, 2020

Neprome skrev:

Hoppas det bara är lite irriterat vid snittet. Känns ju bara att kliniken kan låta dig komma dit om du känner dig osäker. Och asså, wow vad fina efter bilder du har.

Tack snälla ? Min man och mamma tycker det är jättefint, jag ser fortfarande mest svullnad och att magen inte riktigt är "min", men jag är fortfarande så himla mkt i känslan och upplevelsen av att ha opererats så jag kan inte riktigt se det ytliga. Har du gjort nåt annat ingrepp tidigare?
Gilla

Grönblå

Kvinna ·

02 jul, 2020

Jag har en inbokad tid i oktober i Umeå. Det började med att jag har ett navelbråck men jag insåg att mina delade muskler påverkar mig mycket och då passar jag på att göra en hel bukplastik. Har haft möte med läkare och det var positivt. Oroar mig dock för operationen eftersom det gjorde så ont att läka från mitt kejsarsnitt samt att jag är en av dem som citodon inte funkar på och när jag fick prova en annan medicin (vid helt annan operation) fick jag hallucinationer. Usch. Vi får se vad de kan erbjuda mig i form av smärtlindring efteråt. Jag längtar ändå. Morfin har varit ok tidigare så det vet jag i a f. Förra gången jag opererade navelbråck löstes inte tråden upp vid naveln och jag drog i den men då blev naveln ett dragspel så nu har jag lärt mig att inte pilla. ;)
Gilla

Deyaz

Kvinna ·

02 jul, 2020

Grönblå skrev:

Jag har en inbokad tid i oktober i Umeå. Det började med att jag har ett navelbråck men jag insåg att mina delade muskler påverkar mig mycket och då passar jag på att göra en hel bukplastik. Har haft möte med läkare och det var positivt. Oroar mig dock för operationen eftersom det gjorde så ont att läka från mitt kejsarsnitt samt att jag är en av dem som citodon inte funkar på och när jag fick prova en annan medicin (vid helt annan operation) fick jag hallucinationer. Usch. Vi får se vad de kan erbjuda mig i form av smärtlindring efteråt.

Jag längtar ändå.

Morfin har varit ok tidigare så det vet jag i a f.

Förra gången jag opererade navelbråck löstes inte tråden upp vid naveln och jag drog i den men då blev naveln ett dragspel så nu har jag lärt mig att inte pilla. ;)

Jag fick morfin (Oxycontin o Oxynorm) med mig hem efter op. Be om det om det funkar för dig! (jag mådde riktigt dåligt av det ? så slutade snabbt). Jag har också varit väldigt påverkad av distansen med dålig bålstabilitet och svårt att träna upp nån core-styrka = ont i rygg. Det kommer ju ta ETT TAG att komma till rätta med det även efter op, men om allt läker som det ska finns iaf grunden ? Haha måste verkligen sitta på händerna för att inte pilla på skorpor o.dyl. när jag luftar magen ??
Gilla

Grönblå

Kvinna ·

02 jul, 2020

Deyaz skrev:

Grönblå skrev:

Jag har en inbokad tid i oktober i Umeå. Det började med att jag har ett navelbråck men jag insåg att mina delade muskler påverkar mig mycket och då passar jag på att göra en hel bukplastik. Har haft möte med läkare och det var positivt. Oroar mig dock för operationen eftersom det gjorde så ont att läka från mitt kejsarsnitt samt att jag är en av dem som citodon inte funkar på och när jag fick prova en annan medicin (vid helt annan operation) fick jag hallucinationer. Usch. Vi får se vad de kan erbjuda mig i form av smärtlindring efteråt.

Jag längtar ändå.

Morfin har varit ok tidigare så det vet jag i a f.

Förra gången jag opererade navelbråck löstes inte tråden upp vid naveln och jag drog i den men då blev naveln ett dragspel så nu har jag lärt mig att inte pilla. ;)

Jag fick morfin (Oxycontin o Oxynorm) med mig hem efter op. Be om det om det funkar för dig! (jag mådde riktigt dåligt av det ? så slutade snabbt).

Jag har också varit väldigt påverkad av distansen med dålig bålstabilitet och svårt att träna upp nån core-styrka = ont i rygg. Det kommer ju ta ETT TAG att komma till rätta med det även efter op, men om allt läker som det ska finns iaf grunden ?

Haha måste verkligen sitta på händerna för att inte pilla på skorpor o.dyl. när jag luftar magen ??

Hihi, ja, visst är det svårt att låta bli???
Gilla

Neprome

Kvinna ·

04 jul, 2020

Hur mycket tränade ni magen innan op? Jag har häst men går även på gym. Dock har det blivit mindre nu under covid, då jag undviker folk. Men kanske borde träna lite mer här hemma.. eller vad tror ni? Har ju försökt 12 år att träna bort min mage. Men nu är det väl inte fel att få till muskulaturen lite extra innan? Hur gör ni andra?
Gilla

Anonym användare

13 jul, 2020

MiaFr skrev:

@Tabita det innebär att magmuskler under naveln syddes ihop och även ca 2 cm över naveln, gjorde fettsugning av mage och vid sidorna och överflödig hud togs bort. Det är kortare tid för rehab efter en sån operation men resultatet är magisk. Mina magmuskler över naveln hade inte delat på sig så mycket så jag behövde inte göra en stor bukoperation.

Vilken kirurg opererade dig? Låter som ett jättebra alternativ!
Gilla

Kinapuffar

Kvinna ·

14 jul, 2020

Är det en risk att op buken nu pga corona?!
Gilla

Eva74

Kvinna ·

18 jul, 2020

Kinapuffar skrev:

Är det en risk att op buken nu pga corona?!

Hej, den enda risken jag kan se är att kroppen arbetar hårt med läkning efter op och att den då inte är lika stark för att bekämpa corona om man sjuknar in den första tiden efter op. Därför skulle jag rekommendera absolut isolering tills man har fått tillbaka krafterna, så har jag gjort.
Gilla

Neprome

Kvinna ·

18 jul, 2020

Eva74 Måste fråga hur mår du idag? Fungerar du som vanligt eller vad man ska säga, haha. Om en månad exakt ska jag ju göra min bukplastik och min bröstförstoring. Längtar sååååå. Tänker lite frammåt nu, men när börjar allt kännas normal i kroppen? Kanske tar 12 månader eller mer, men hur är det för dig?
Gilla

Eva74

Kvinna ·

18 jul, 2020

Hej Neprome, Jag har varit extremt sjuk med hög feber och svåra magkramper, visade sig att antibiotikan hade slagit ut tarmarna och jag fick en aggressiv bakterie i kroppen som skapa inflammation i magen och i tarmen. Jag fick dessutom massor med varande sår i mina ärr på brösten och ryggen. Nu är jag betydligt bättre även om tarmen fortfarande inte är helt stabil. Magmusklerna som är sydda reagerar fortfarande ibland när jag är ute och går eller bär tunga matkassar, det gör inte ont men stramar åt. Jag har ju mestadels vart sängliggandes i nästan 3 månader så det är nog inte så konstigt att musklerna fortfarande reagerar. Jag tycker att läkningsprocessen har varit förvånansvärt smärtfri. Jag har inte känt någon stark smärta som är förknippad till op, förutom de första veckorna när jag har skrattat eller hostat. Brösten har jag inte känt av överhuvudtaget. Smärtorna i magen som jag beskriver ovan har varit i magsäcken och tarmarna så inte förknippat till op. Om du har tittat på mina bilder så kan du se vilket fantastiskt resultat jag börjar få så jag är super nöjd och det bästa av allt är att kunna sätta på sig kläder utan shaper och de sitter så snyggt. Magiskt!!! :) Lycka till med operationen, du kommer inte att ångra dig :) Ett tips: om du efter att du slutat med antibiotikan får svåra kramper, diarré, rasar vikt och har hög feber så kontakta vårdcentralen, det kan bero på att antibiotikan har slagit ut tarmarna. Jag tänkte att det skulle gå över och väntade alldeles för länge.
Gilla

Neprome

Kvinna ·

19 jul, 2020

Eva74 skrev:

Hej Neprome,

Jag har varit extremt sjuk med hög feber och svåra magkramper, visade sig att antibiotikan hade slagit ut tarmarna och jag fick en aggressiv bakterie i kroppen som skapa inflammation i magen och i tarmen. Jag fick dessutom massor med varande sår i mina ärr på brösten och ryggen. Nu är jag betydligt bättre även om tarmen fortfarande inte är helt stabil.

Magmusklerna som är sydda reagerar fortfarande ibland när jag är ute och går eller bär tunga matkassar, det gör inte ont men stramar åt. Jag har ju mestadels vart sängliggandes i nästan 3 månader så det är nog inte så konstigt att musklerna fortfarande reagerar.

Jag tycker att läkningsprocessen har varit förvånansvärt smärtfri. Jag har inte känt någon stark smärta som är förknippad till op, förutom de första veckorna när jag har skrattat eller hostat. Brösten har jag inte känt av överhuvudtaget. Smärtorna i magen som jag beskriver ovan har varit i magsäcken och tarmarna så inte förknippat till op.

Om du har tittat på mina bilder så kan du se vilket fantastiskt resultat jag börjar få så jag är super nöjd och det bästa av allt är att kunna sätta på sig kläder utan shaper och de sitter så snyggt. Magiskt!!! :)

Lycka till med operationen, du kommer inte att ångra dig :)

Ett tips: om du efter att du slutat med antibiotikan får svåra kramper, diarré, rasar vikt och har hög feber så kontakta vårdcentralen, det kan bero på att antibiotikan har slagit ut tarmarna. Jag tänkte att det skulle gå över och väntade alldeles för länge.

Hej och tack för svar. Låter jobbigt att ha sådana problem med tarmen. Jag läste här på POF att några ska äta probiotika innan, jag köper nog också det. Något snällt mot magens bakterier. Ja, dina bilder är helt fantastiska, vilket fint resultat du fått redan nu!! Detta gör mig så peppad. Jag vill precis som du beskriver det, kunna ha kläder som jag vill ha, inte måste ha på ett visst sätt för att undvika magen. Jag känner mig inte jätte orolig över smärtan (jag lider av endometrios, så kan ha fruktansvärd smärta ibland så morfin inte äns hjälper) men jag hoppas de får sytt ihop allt.. det är jag väl mest orolig över... att jag ska vakna och de talar om att allt gick skit och att de inte lyckats. Men jag har ju egen häst.. Får hjälp med att rida osv.. Men jag vill gärna upp innan 8 v.. Men måste kolla det med min läkare.
Gilla

Kinapuffar

Kvinna ·

19 jul, 2020

Ska på konsulation på NK på onsdag. Är så nervös redan? hoppas jag ”bara” behöver göra en liten bukoperation. Tror inte jag vågar göra en stor. Men kirurgen vet väl bäst.
Gilla

Neprome

Kvinna ·

19 jul, 2020

Kinapuffar skrev:

Ska på konsulation på NK på onsdag. Är så nervös redan? hoppas jag ”bara” behöver göra en liten bukoperation. Tror inte jag vågar göra en stor.
Men kirurgen vet väl bäst.

Jag kommer göra stor buk. Känns rätt beslut. Jag har ju delade muskler ovanför naveln och ganska mycket putmage när tarmar och livmoder svullnar. Jag kommer få ett snitt från höft till höft, vid bikini linjen.
Gilla

Kinapuffar

Kvinna ·

20 jul, 2020

Känner kirurgen magdelningen?! Har bara under naveln, så hoppas han tycker som mig??
Gilla

Neprome

Kvinna ·

20 jul, 2020

Ja, på mig känner både jag och han den delade muskulaturen. Har trodde dock mellanrummet va större än jag trott. Han borde ju kunna sin sak. Tror du kommer få en bra känsla vas som behövs för dig. Jag upplevde att jag fick svar på mina frågor och han sa vad som skulle bli bra.
Gilla

Catrin

Kvinna ·

23 jul, 2020

Hej För mig har det gått 1år sedan min stora bukplastik ink fettsugning av rygg/sidor och mage. För mig spänner det fortfarande i magen och jag har inte full känsel över magen. Jag gjorde min op på Nordiska Kliniken, hos Mattias.
Gilla

Pilutta

Kvinna ·

24 jul, 2020

Hej Catrin, hur menar du att det spänner i magen? När du gör vissa rörelser eller hela tiden? Tror dj att du kommer få tillbaka mer känsel?
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem