Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Neva profilbild

Neva

Kvinna ·

02 feb, 2020

Vi som har/ska göra bukplastik 2020

Bukplastik

Hej! Nytt år och jag tänker mig att vi kör en ny tråd för oss som ska eller redan hunnit göra bukplastik 2020. Själv har jag äntligen bokat op och det blir i Mars hos Mattias på Nordiska kliniken. Är det någon som hunnit operera sig i år? Hur har det gått och hur mår ni?

637

Sortera efter

Lisa79

Kvinna ·

18 sep, 2020

Jag ska göra en mindre bukplastik samt bröstförstoring i slutet av oktober på NK och ser verkligen fram mot det? Har läst här i tråden om dränage och serum mm. Är det någon här som har erfarenhet av en mindre bukoperation? Hur länge behövde ni ha dränage? Fick ni mycket serum? Jag bor dryga fyra timmar bort från Stockholm om jag åker bil. Med tåg tar det ännu längre med byten. Så det är inte bara att ta sig hit för att ta bort dränage och tömma serum...?
Gilla

Neprome

Kvinna ·

18 sep, 2020

Lisa79 skrev:

Jag ska göra en mindre bukplastik samt bröstförstoring i slutet av oktober på NK och ser verkligen fram mot det? Har läst här i tråden om dränage och serum mm. Är det någon här som har erfarenhet av en mindre bukoperation? Hur länge behövde ni ha dränage? Fick ni mycket serum?
Jag bor dryga fyra timmar bort från Stockholm om jag åker bil. Med tåg tar det ännu längre med byten. Så det är inte bara att ta sig hit för att ta bort dränage och tömma serum...?

Jag gjorde stor bukplastik men hade inte så mycket vättska så slapp åka hem med drenage. Behövde heller aldrig åka ner och tömma. Det är nog väldigt olika från person till person.
Gilla

Anonym användare

20 sep, 2020

Sonia skrev:

December29 skrev:

Hej! Jag ska göra en stor bukplastik och sy ihop magmusklerna nu på torsdag på Proforma Clinic. Har gjort en bröstförstoring där även år 2015.
Jag börjar bli SJUKT nervös nu, har till och med även funderat på att avboka hela operationen ? fast att det här är verkligen något jag vill göra efter 3 graviditeter och en ständigt putande mage. Men känns läskigt ändå att sövas ner så länge, och sen oroar jag mig över smärtan!

Jag gjorde stor bukplastik, ihopsydda magmuskler, fettsugning mag, rygg, flanker lovehandles för 2 veckor sedan. och faktiskt är det fettsugningen som varit värst nu efteråt. Själva buksnittet känns inte för mig. Ja, det är läskigt att vara sövd så länge, men det kommer gå hur bra som helst! Smärtan kuperas väl av den smärlindring du får. Fråga om du undrar något :).

Hur länge gjorde fettsugningen ont? För mig är det dag 4, tycker det känns mer idag än tidigare.
Gilla

Jojon

Kvinna ·

20 sep, 2020

Jag är på dag 5 idag och upplever att det börjar vända. Tror dock inte det är själva fettsugningen i sig som gör ont på mig, utan snarare gördeln. När jag tog av gördeln för att duscha idag kändes det nämligen inte mycket alls.
Gilla

LOVISAN91

Kvinna ·

20 sep, 2020

Hur gick det för dig?? :) Jag ska på konsultation för bukplastik och byte av implantat på fredag på Nordiska.
Gilla

LOVISAN91

Kvinna ·

24 sep, 2020

Jojon skrev:

Jag är på dag 5 idag och upplever att det börjar vända. Tror dock inte det är själva fettsugningen i sig som gör ont på mig, utan snarare gördeln.

När jag tog av gördeln för att duscha idag kändes det nämligen inte mycket alls.

Hej! Har det gått en vecka från att du opererades? Kan du gå rakt? Hur länge är det planerat att man går på smärtstillande?
Gilla

Jojon

Kvinna ·

24 sep, 2020

LOVISAN91 skrev:

Jojon skrev:

Jag är på dag 5 idag och upplever att det börjar vända. Tror dock inte det är själva fettsugningen i sig som gör ont på mig, utan snarare gördeln.

När jag tog av gördeln för att duscha idag kändes det nämligen inte mycket alls.

Hej! Har det gått en vecka från att du opererades? Kan du gå rakt? Hur länge är det planerat att man går på smärtstillande?

Det har gått 8 dagar nu och jag mår fint. Upprätt har jag kunnat gå hela tiden (men jag har å andra sidan ”bara” fettsugit, inte gjort bukplastik). Smärtstillande slutade jag med i går morse.
Gilla

Neprome

Kvinna ·

24 sep, 2020

LOVISAN91 skrev:

Jojon skrev:

Jag kunde vara utan korttidsverkande morfin dag tre och långtidsverkande tog jag sista dag 4 på kvällen. Jag kunde gå upprätt vecka 2. Har mått väldigt bra i kroppen hela tiden. Fått lite svullnad nu v 5 men rör mer på mig nu.
Gilla

LOVISAN91

Kvinna ·

24 sep, 2020

Neprome skrev:

LOVISAN91 skrev:

Jojon skrev:

Jag kunde vara utan korttidsverkande morfin dag tre och långtidsverkande tog jag sista dag 4 på kvällen.
Jag kunde gå upprätt vecka 2. Har mått väldigt bra i kroppen hela tiden. Fått lite svullnad nu v 5 men rör mer på mig nu.

Tack för svar! Vilken typ av bukplastik gjorde du? Och behövde du fettsuga? Jag opererade brösten och det tyckte jag inte var så farligt, hade blivit varnad att man typ inte skulle klara av att komma ur sängen.. Jag ska på konsultation för buk och bröst imorgon. Räknar med stor bukoperation och fettsugning. Och det känns som det kommer vara rätt tungt efteråt. Har två barn 3,5 år och är mamma ledig med en 11 månaders och har en sambo som jobbar men han kommer behöva ta lite ledigt.. men hur länge behöver man hjälp?
Gilla

LOVISAN91

Kvinna ·

24 sep, 2020

Jojon skrev:

LOVISAN91 skrev:

Jojon skrev:

Det har gått 8 dagar nu och jag mår fint. Upprätt har jag kunnat gå hela tiden (men jag har å andra sidan ”bara” fettsugit, inte gjort bukplastik). Smärtstillande slutade jag med i går morse.

Ja just det, så var det. Dina bilder.. det blev så himla fint !!
Gilla

Neprome

Kvinna ·

24 sep, 2020

LOVISAN91 skrev:

Neprome skrev:

LOVISAN91 skrev:

Jojon skrev:

Jag kunde vara utan korttidsverkande morfin dag tre och långtidsverkande tog jag sista dag 4 på kvällen.
Jag kunde gå upprätt vecka 2. Har mått väldigt bra i kroppen hela tiden. Fått lite svullnad nu v 5 men rör mer på mig nu.

Tack för svar!
Vilken typ av bukplastik gjorde du? Och behövde du fettsuga?
Jag opererade brösten och det tyckte jag inte var så farligt, hade blivit varnad att man typ inte skulle klara av att komma ur sängen..
Jag ska på konsultation för buk och bröst imorgon. Räknar med stor bukoperation och fettsugning. Och det känns som det kommer vara rätt tungt efteråt. Har två barn 3,5 år och är mamma ledig med en 11 månaders och har en sambo som jobbar men han kommer behöva ta lite ledigt.. men hur länge behöver man hjälp?

Jag gjorde stor bukplastik, sydde ihop en diastas på 5 cm. Ingen fettsugning. Jag gjorde bröstförstoringen samtidigt. Vad jag har hört är fettsugning det som är mest besvärligt efteråt. Jag opererade mig på en fredag, hade min man hemma på helgen, sen klarade jag mig själv. Jag hade förberett mat i frysen och kylen (men min aptit va kass) så blev mest frukt. Fick hjälp att ducha dag tre och tvätta håret. Jag gjorde i ordning en resesäng i vardagsrummet, där huvud och fotändan va uppe (som på kliniken) det är jag glad över. Den står kvar än, så skönt att ta egen mig där. Jag körde själv bil till kliniken vecka 2 och gick som sagt rakt då. Men det där är så olika. Jag skulle säga att man måste räkna med att bara ligga i minst 2 veckor.. så blir allt innan än det positivt.
Gilla

Neprome

Kvinna ·

25 sep, 2020

Vill bara kasta ut frågan till er som ligger en bit före mig i läkningen. Jag får alltså som en liten "mensmage" ingen större svullnad utan bara den. Nu 5v post op. Fler av er som fick det? När gav den svullnaden i så fall med sig?
Gilla

LOVISAN91

Kvinna ·

25 sep, 2020

Neprome skrev:

LOVISAN91 skrev:

Neprome skrev:

LOVISAN91 skrev:

Jojon skrev:

Tack för svar!
Jag opererade brösten och det tyckte jag inte var så farligt, hade blivit varnad att man typ inte skulle klara av att komma ur sängen..
Jag ska på konsultation för buk och bröst imorgon. Räknar med stor bukoperation och fettsugning. Och det känns som det kommer vara rätt tungt efteråt. Har två barn 3,5 år och är mamma ledig med en 11 månaders och har en sambo som jobbar men han kommer behöva ta lite ledigt.. men hur länge behöver man hjälp?

Jag gjorde stor bukplastik, sydde ihop en diastas på 5 cm. Ingen fettsugning. Jag gjorde bröstförstoringen samtidigt. Vad jag har hört är fettsugning det som är mest besvärligt efteråt.
Jag opererade mig på en fredag, hade min man hemma på helgen, sen klarade jag mig själv. Jag hade förberett mat i frysen och kylen (men min aptit va kass) så blev mest frukt. Fick hjälp att ducha dag tre och tvätta håret. Jag gjorde i ordning en resesäng i vardagsrummet, där huvud och fotändan va uppe (som på kliniken) det är jag glad över. Den står kvar än, så skönt att ta egen mig där.
Jag körde själv bil till kliniken vecka 2 och gick som sagt rakt då. Men det där är så olika. Jag skulle säga att man måste räkna med att bara ligga i minst 2 veckor.. så blir allt innan än det positivt.

Okej! Jätte bra tips med sängen! Vi har ställ bara sängar med fjärrkontroll men vi har inte kopplat in dem sen vi flyttade.. haha, ett år sen. Var på konsultation idag, storbuk med fett sugning, bröstlyft och byte av implantaten.. så det blir nog tufft efteråt.
Gilla

Neprome

Kvinna ·

25 sep, 2020

LOVISAN91 skrev:

Neprome skrev:

LOVISAN91 skrev:

Neprome skrev:

LOVISAN91 skrev:

Jojon skrev:

Tack för svar!

Jag gjorde stor bukplastik, sydde ihop en diastas på 5 cm. Ingen fettsugning. Jag gjorde bröstförstoringen samtidigt. Vad jag har hört är fettsugning det som är mest besvärligt efteråt.
Jag opererade mig på en fredag, hade min man hemma på helgen, sen klarade jag mig själv. Jag hade förberett mat i frysen och kylen (men min aptit va kass) så blev mest frukt. Fick hjälp att ducha dag tre och tvätta håret. Jag gjorde i ordning en resesäng i vardagsrummet, där huvud och fotändan va uppe (som på kliniken) det är jag glad över. Den står kvar än, så skönt att ta egen mig där.
Jag körde själv bil till kliniken vecka 2 och gick som sagt rakt då. Men det där är så olika. Jag skulle säga att man måste räkna med att bara ligga i minst 2 veckor.. så blir allt innan än det positivt.

Okej! Jätte bra tips med sängen! Vi har ställ bara sängar med fjärrkontroll men vi har inte kopplat in dem sen vi flyttade.. haha, ett år sen. Var på konsultation idag, storbuk med fett sugning, bröstlyft och byte av implantaten.. så det blir nog tufft efteråt.

Såg att jag skrev fel.. jag operade mig på en torsdag, åkte hem från kliniken på fredagen :) Ja, men va bra med ställbara sängar. Kunde de operera allt på samma gång?
Gilla

Letsdoit

Kvinna ·

28 sep, 2020

Idag är det 4,5 veckor sen jag gjorde min fulla buk med ihopsydda muskler plus fettsugning av flanker. Kan fortfarande inte gå helt upprätt och är stenhård och svullen. Värst är nog mina lovehandles. Känner mig tjockare än innan och less på att inte kunna träna. Magen är ju iofs jättefin så får ha tålamod.
Gilla

Anonym användare

28 sep, 2020

Dag 12 efter stor bukplastik och fettsugning nedre rygg. Har varit väldigt jobbigt fram tills igår/idag. Haft ont och varit heeeeelt orkeslös, knappt orkat prata. Känns så skönt att det har vänt, idag har jag t.o.m. känt glädje och lite energi. ?
Gilla

Letsdoit

Kvinna ·

30 sep, 2020

Förstår dig, jag grät så fort jag var vaken. Övrig tid däckad på morfin! Nu fem veckor senare är jag så nöjd.. svullnaden börjar lägga sig och jag kan sträcka ut mig nästan fullt
Gilla

LOVISAN91

Kvinna ·

30 sep, 2020

Neprome skrev:

LOVISAN91 skrev:

Neprome skrev:

LOVISAN91 skrev:

Neprome skrev:

LOVISAN91 skrev:

Jojon skrev:

Tack för svar!

Såg att jag skrev fel.. jag operade mig på en torsdag, åkte hem från kliniken på fredagen :)
Ja, men va bra med ställbara sängar.
Kunde de operera allt på samma gång?

Ja det kunde dem :). En stor bukplastik med fettsugning samt bröstlyft och byte av implantat. Jag har bokat in 2 dec!! Så spännande !
Gilla

Grönblå

Kvinna ·

30 sep, 2020

Nu är det nära för mig. Nästa vecka blir det! Laddar nu med både mat och annat man kan tänkas behöva :)
Gilla

Neprome

Kvinna ·

01 okt, 2020

Grönblå skrev:

Nu är det nära för mig. Nästa vecka blir det! Laddar nu med både mat och annat man kan tänkas behöva :)

Spännande ?
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem