Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Neva profilbild

Neva

Kvinna ·

02 feb, 2020

Vi som har/ska göra bukplastik 2020

Bukplastik

Hej! Nytt år och jag tänker mig att vi kör en ny tråd för oss som ska eller redan hunnit göra bukplastik 2020. Själv har jag äntligen bokat op och det blir i Mars hos Mattias på Nordiska kliniken. Är det någon som hunnit operera sig i år? Hur har det gått och hur mår ni?

637

Sortera efter

Anonym användare

08 okt, 2020

Grönblå skrev:

Nu är det klart och jag mår oförskämt bra. (Mediciner i systemet.)

Vilken känsla att äntligen ha fått åtgärda det man längtat efter så länge och ja.. det finns inga ord över hur lycklig jag är.

Mycket fint mottagande på kliniken. Underbart. Nu ska jag sova ?

Vad härligt!! Fint att höra :)
Gilla

Neprome

Kvinna ·

08 okt, 2020

Grönblå skrev:

Nu är det klart och jag mår oförskämt bra. (Mediciner i systemet.)

Vilken känsla att äntligen ha fått åtgärda det man längtat efter så länge och ja.. det finns inga ord över hur lycklig jag är.

Mycket fint mottagande på kliniken. Underbart. Nu ska jag sova ?

Grattis. Härligt, skönt att du mår bra. ❤
Gilla

Grönblå

Kvinna ·

09 okt, 2020

Tack ?
Gilla

Grönblå

Kvinna ·

10 okt, 2020

Nu är det dag 3 och allt gör ont. Jag svettas och försöker hitta bra viloställning. Jag läste precis att de tog bort 950 gram hud med fett. Ett kilo! Fascinerande! Hade nästan velat se den biten. Hela min tatuering på magen försvann. Känns som en nystart! Tatueringen gjordes med mitt ex. ;)
Gilla

Pingpong0000

Kvinna ·

10 okt, 2020

Om drygt 2 veckor är det dags för mig att återigen lägga mig på operationsbordet för en full bukplastik hos Mattias på Nordiska Kliniken. Är spänd och förväntansfull, mest på hur ärret kommer placeras och hur det kommer läka och se ut. Är nervös för att inte bli nöjd eftersom jag de senaste 12 åren varit väldigt missnöjd med mitt utseende efter ett kejsarsnitt som jag var tvungen att gå igenom (akut). Är helt införstådd i att jag efter operationen kommer vara medtagen, ha ont och ha en lång rehab tillbaka till vardag och träning. Det både förstår jag och har varit med om förut (även om bröstopetationer är mindre omfattande och inte går att jämföra med bukplastik förstås, men jag har även gått igenom kejsarsnitt, sterilisering och borttagning av livmoder så är lite van vid smärtan efter op ”där nere”). Men jag peppar mig själv med visioner av att jag är nöjd och känner mig fin efter operationen! Kommer även ta upp oron med Mattias (igen) innan operationen. Nedräkning pågår......
Gilla

Grönblå

Kvinna ·

10 okt, 2020

Jag har också varit missnöjd i 13 år och jag vill bara skicka lite pepp för nu när jag är klar (tredje dagen) känner jag bara lättnad. Kirurgen förklarade så tydligt för mig att hon skulle göra ett snyggare ärr än det jag hade från kejsarsnittet. Kejsarsnittet är ända från 2004. Skönt att bli av med det gamla knöliga ärret. Jag är så lättad och glad nu. Stolt över att jag äntligen tog tag i saken och att jag vågade. ?
Gilla

Solen66

Kvinna ·

11 okt, 2020

Hej vilken klinik var du på? Vh.
Gilla

Grönblå

Kvinna ·

11 okt, 2020

Jag var på Polarkliniken i Umeå och är 100% nöjd med allt, inklusive att hotellet låg vägg i vägg och jag fick skjuts med rullstol till mitt rum (blodtrycksfall) genom en genväg inne i byggnaden, Toppen ? Dusch med pall och handikapp-toalett gjorde allt enkelt. Väldigt trevlig personal. Både hotell och klinik ?
Gilla

Neprome

Kvinna ·

12 okt, 2020

Sovit utan gördel och srödbehå i helgen. Vilken underbar känsla det va.
Gilla

Grönblå

Kvinna ·

12 okt, 2020

Neprome skrev:

Jag kan tänka mig det!!! Jag får skavsår här och där av gördeln och längtar redan efter att få slippa den :) Grattis!
Gilla

Neprome

Kvinna ·

12 okt, 2020

Grönblå skrev:

Neprome skrev:

Jag kan tänka mig det!!! Jag får skavsår här och där av gördeln och längtar redan efter att få slippa den :)

Grattis!

Jag hade också skav i början. Men den mjukande lite med tiden. Jag hade bomullspads som skydd.
Gilla

Grönblå

Kvinna ·

13 okt, 2020

Bra tips med bomullspads:) Idag är det dag 5 och jag har mer ont idag. Hur var det för er andra? Jag är lite rädd att jag gjort något dumt så att jag har mer ont men kan inte komma på vad det skulle vara. När började värsta smärtan lägga sig för er andra som gjort operationen? Jag tänkte också jämföra med kejsarsnittet: detta gör mindre ont men på en större yta. Mer svid. Att gå på toa är helt ok jämfört med hur det var med kejsarsnitt. Man får vara glad över det! :)
Gilla

Anonym användare

13 okt, 2020

Jag hade det väldigt jobbigt dag 3-11, sedan blev det klart bättre. I morgon är det 4 veckor sedan op, lite öm i höfterna och konstigt spänd i magen. Trött som tusan men ok.
Gilla

Solen66

Kvinna ·

14 okt, 2020

Jag är nu läkt efter 41/2 månad?. Min mage är fortfarande hård och svullen nertill. Hoppas magen kommer att se bättre ut med tiden.
Gilla

Neprome

Kvinna ·

15 okt, 2020

Solen66 skrev:

Jag är nu läkt efter 41/2 månad?.
Min mage är fortfarande hård och svullen nertill.
Hoppas magen kommer att se bättre ut med tiden.

Skönt att höra :)
Gilla

Neprome

Kvinna ·

15 okt, 2020

Jag är 8 veckor post op idag. Oj va tiden går fort. Jag mår ganska bra. Brösten börjar mjukna mer och mer. Bukens lilla sår är idag bara som ett ytligt skrapsår på ca 3mm. Så skönt. Nu hoppas jag det är sista skorpan som bildas och att jag inte får någon ny öppning. Sov utan gördel en natt i helgen men efter det med varje natt. Något svullen nertill fortfarande men har också mycket svullen mage pga massa skit med livmodern.
Gilla

Pingpong0000

Kvinna ·

17 okt, 2020

@Grönblå - Tack för pepp! <3
Gilla

Grönblå

Kvinna ·

19 okt, 2020

Nu har det gått 11 dagar och jag är så obeskrivligt lycklig. Känner mig som mig själv igen!!! Kan ha mina kläder igen! Har dock problem med min navel och behöver besöka kliniken igen. Har mest sovit i 10 dagar och tittat Netflix. :) Idag är min första pigga dag. Jag är så glad över att ha gjort det här :)
Gilla

hankypanky

Kvinna ·

20 okt, 2020

Får jag fråga om du även sydde ihop magmusklerna? :)
Gilla

Grönblå

Kvinna ·

20 okt, 2020

Jag sydde ihop magmuskler, fettsög fram och lite över höfterna, tog bort ca 1 kg hud och tog bort navelbråck. Jag kan redan känna lättnad över att jag känner att jag har magstöd igen. Innan var allt så instabilt pga diastas. Och ömt och ont kring naveln. Dock har jag problem med läkning av naveln. Förstod jag rätt kan det bero på att jag opererats för navelbråck en gång tidigare. En del av huden vid naveln är död efter operationen. Det är fick bara en liten bit och de säger att kroppen fixar läkningen själv. Håller tummarna att det blir bra.
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem