Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Neva profilbild

Neva

Kvinna ·

02 feb, 2020

Vi som har/ska göra bukplastik 2020

Bukplastik

Hej! Nytt år och jag tänker mig att vi kör en ny tråd för oss som ska eller redan hunnit göra bukplastik 2020. Själv har jag äntligen bokat op och det blir i Mars hos Mattias på Nordiska kliniken. Är det någon som hunnit operera sig i år? Hur har det gått och hur mår ni?

637

Sortera efter

Tabita

Kvinna ·

08 mar, 2020

Wow, Camilla, jättefint!!! Jag har alltid haft lite putig mage, ända sedan jag var barn. Inte under naveln, utan högre upp. Kunde då stabilisera så det var någorlunda plant, men det var ju en medveten korrigering från min sida. Efter graviditeterna blev det ju mycket värre, såklart. Diastas och rejält med hud (och fett under huden). Nu när jag är sydd är jag tillbaka på ungefär samma nivå som flre graviditeterna, tror jag. Kanske lite sämre i övre delen... Om jag inte tränar, kommer bukväggen då töja sig så det blir nästan lika illa igen (fast utan huden då)? Då menar jag träna rätt. Jag var stark i magen före graviditeterna, men ffa de yttre musklerna. Men jag måste nog lära mig aktivera de inre...
Gilla

Nyabröstnu

Kvinna ·

08 mar, 2020

Hej ? Hakar på i denna tråden, op stor buk den 26 feb, sydda muskler, delning på 4 cm, litet navelbråck jag inte visste om, fettsugning flanker. Hade ett gammalt ärr på magen som nu är borta ? Har nu fått en liten infektion i naveln, är lite rött och varigt så fått antibiotika idag, hoppas de blir bättre.. ska på återbesök o ta sista stygnen i naveln på onsdag.
Gilla

Camilla

Kvinna ·

10 mar, 2020

Trebarnsmamnan, tack!☺️ Och stort lycka till på onsdag, uppdatera gärna när du orkar! Nyabröstnu, hoppas det löser sig med infektionen! Tabita, tack!! Samma kväll var det dock vågigt igen? det varierar verkligen mycket under en dag..tyder det på att det är svullnad som kommer ge med sig tro? Varierar det mycket för dig med under en dag? Bra fråga om det kommer töja sig. Musklerna är nog sydda rätt hårt? Men själva bukväggen kan man inte träna som jag förstått det. Håller med, tror att det är jätteviktigt att träna de inre magmusklerna. Det var svårt att hitta rätt i början, fick hjälp av en mamma-magetränare ett par ggr..
Gilla

Tabita

Kvinna ·

10 mar, 2020

Camilla: Ja, mitt varierar också under dagen. Generellt mer svullen framåt kvällen, men kan verkligen vara olika från dag till dag hur tidigt det kommer. Och hur mycket... Ja jag hoppas att det, eftersom det kommer och går, är övergående. Men får ta tag i träningen som sagt. Jag är väldigt kort i hud och muskler, töjer det sig av sig självt eller bör man medvetet stretcha ut tro? Det har gått 2 månader, och jag är fortfarande lite rädd att förstöra något (eller förlänga läkningen) om jag tvingar fram rörelser.
Gilla

Camilla

Kvinna ·

10 mar, 2020

Tabita: Hoppas också det är övergående. Känner du att det drar i hud och muskler när du rätar ut helt? Kände också liknande första tiden (särskilt efter att ha suttit ner en stund) och det har gett med sig nu.
Gilla

Tabita

Kvinna ·

11 mar, 2020

Camilla: Ja exakt så. Om jag suttit eller legat i fosterställning så stelnar vävnaden i den positionen, och det tar en liten stund innan det sträcks ut igen. Skönt att det var samma för dig, och att det gav sig.
Gilla

Trebarnsmamman84

Kvinna ·

11 mar, 2020

Hej alla, har just bytt om på kliniken och ska träffa kirurgen strax! Uppdaterar en när jag är pigg nog!
Gilla

Madde86

Kvinna ·

12 mar, 2020

Spännande trebarnsmamman84 :)! Hoppas allt gick bra! Väntar ivrigt på din återkoppling då det är min tur på tisdag på akademikliniken:).
Gilla

Trebarnsmamman84

Kvinna ·

12 mar, 2020

Hej Maade86, Lycka till nästa vecka, det kommer gå super! Ja är ju bara inne för första dygnen men måste säga att det går bra o känns ok än så länge. Har inte ont, det skaver o svider lite där drenage slangarna går ut. Brösten är toksvullna o hårda men gör inte ont, det spänner mest o jag har som ett tryck över bröstkorgen. Fick kika lite på magen är Angelica, min kirurg kom in o hon sa att det så jättefint ut. Operation hade gått jättebra o de tog mycket hud, o lite lite fett mitt på magen. Delningen va 4 cm o bråcket är ju åtgärdat. Jag fick åksjuke plåster innan op mot illamående från morfinet, o det har hjälpt, inte mått illa o kunnat äta på igår kväll o imorse. Lycka till!
Gilla

Figge

Man ·

12 mar, 2020

Vad skönt att det inte gör så ont. Jag skall in på liknane 10.000 milaservice på måndag med stor bukoperaton och fettsugning och borttagning av manboobs. Jag har tidigare varit lugn men nu 4 dagar innan börjar jag bli lite småstirrig samt även lite orolig för att drabbas av Corona och behöva skjuta fram allt.
Gilla

Sonia

Kvinna ·

12 mar, 2020

Figge: Lycka till på måndag!
Gilla

Sonia

Kvinna ·

12 mar, 2020

Ni som har fettsugit - hur länge har ni varit ömma efteråt? Jag är nu 5 veckor postop och det ömmar ff ganska mycket i ryggslutet/lovehandlesområdet.
Gilla

Var-Är-Dom

Kvinna ·

13 mar, 2020

Ni som gjort er bukplastik, när kunde ni börjar träna hårt igen??
Gilla

Var-Är-Dom

Kvinna ·

13 mar, 2020

Hur gick konsultationen??
Gilla

Nyabröstnu

Kvinna ·

13 mar, 2020

Hej ? Hur gör ni med eran navel? Tejpar ni den? Har läst lite olika men dem flesta verkar inte göra det. Har glömt bort o fråga på kliniken, o har en liten infektion i naveln nu så går ju ändå inte göra det nu.. ska fråga sen när jag ska på återbesök igen men kul o höra vilka direktiv ni har fått? Annars borde det väl vara bra med ett sånt där ärrstift istället, o särskilt till sommaren när man inte få ha nån sol på det, är ju med solskyddsfaktor i ärrstiftet!
Gilla

Tabita

Kvinna ·

13 mar, 2020

Jag försökte göra plankan igår, och det går inte?! Blev verkligen förvånad, då jag har ett ganska tungt jobb som jag utför utan andra problem än svullnad. Det är 9v sedan min operation.
Gilla

Camilla

Kvinna ·

13 mar, 2020

Viktigt att börja med de inre magmusklerna innan övningar som plankan. Man behöver ha en speciell teknik, se Art clinics program / Mamma Mage
Gilla

Tabita

Kvinna ·

13 mar, 2020

Camilla skrev:

Viktigt att börja med de inre magmusklerna innan övningar som plankan. Man behöver ha en speciell teknik, se Art clinics program / Mamma Mage

Ja, jag körde övningar från art clinics program idag, det mesta gick bra, men den när man ligger på rygg med benen i 90 grader och sträcker ut ett i taget var svår. Jag blev bara så förvånad över att plankan inte bara var svår eller obehaglig, utan jag KUNDE verkligen inte. Var stark i coren före graviditeterna, och plankan och armhävningar funkade bra även efter graviditeterna (före operationen). Hur la du upp din träning efter din fulla bukplastik?
Gilla

Camilla

Kvinna ·

14 mar, 2020

Tabita skrev:

Camilla skrev:

Ja, jag körde övningar från art clinics program idag, det mesta gick bra, men den när man ligger på rygg med benen i 90 grader och sträcker ut ett i taget var svår.

Jag blev bara så förvånad över att plankan inte bara var svår eller obehaglig, utan jag KUNDE verkligen inte. Var stark i coren före graviditeterna, och plankan och armhävningar funkade bra även efter graviditeterna (före operationen).

Hur la du upp din träning efter din fulla bukplastik?

Jag tror att det är viktigt med tålamod och att inte gå vidare till nästa svårighetsgrad innan man behärskar att aktivera de djupa magmusklerna. Kan du göra det? Som en knip-övning genom hela bäckenbotten? Efter min graviditet körde jag igenom hela mamma mage-appen och där går det inte att gå vidare innan man har gjort varje nivå ett stort antal gånger. I Art clinics program står det också när du kan gå vidare. Jag är inte säker, men tror mamma-mage-appen skulle passa efter bukplastik med..vore bra att stämma av med en av deras tränare. Den är ju bra just för att man inte kan hoppa direkt till den tuffa övningen plankan som kommer sist, om jag inte minns helt fel. Mycket som ska stämma innan man kan klara den.
Gilla

Sonia

Kvinna ·

14 mar, 2020

Naveln hade jag en liten kompress medan den ff var ny, men så fort den läkt såpass mycket att den inte riskerade att växa ihop så tog jag bort både kompress och tejp och låtit den vara sedan dess.
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem