Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Neva profilbild

Neva

Kvinna ·

02 feb, 2020

Vi som har/ska göra bukplastik 2020

Bukplastik

Hej! Nytt år och jag tänker mig att vi kör en ny tråd för oss som ska eller redan hunnit göra bukplastik 2020. Själv har jag äntligen bokat op och det blir i Mars hos Mattias på Nordiska kliniken. Är det någon som hunnit operera sig i år? Hur har det gått och hur mår ni?

637

Sortera efter

Trebarnsmamman84

Kvinna ·

14 mar, 2020

Hej på er! Här kommer en uppdatering från mig - tre dagar efter min stora buk op, ankarlyft och implantat bakom muskel. Jag mår faktiskt helt ok, känner mig väldigt stel o orörlig men har inte ont. Jag mår väldigt illa av morfinet så det har jag inte tagit på ett dygn nu o det går bra. Dränaget tog dem bort innan jag åkte hem igår så jag kommer få duscha imorgon. Jag tyckte det va läskigt att ta sig i o ur sängen de första dagarna eftersom jag varken får använda armar eller magmusklerna. Men det går bättre o bättre för varje gång. Känner mig väldigt svullen över magen idag, annars har det mest varit brösten som spända o svullna!
Gilla

Nyabröstnu

Kvinna ·

14 mar, 2020

Sonia skrev:

Naveln hade jag en liten kompress medan den ff var ny, men så fort den läkt såpass mycket att den inte riskerade att växa ihop så tog jag bort både kompress och tejp och låtit den vara sedan dess.

Ok! Ja jag hade oxå nån kompress i första veckan! Men då sa dem inget att du skulle tejpa ärren eller så iallafall?
Gilla

Nyabröstnu

Kvinna ·

14 mar, 2020

Hur sover ni som opererats? Jag skulle sova på rygg för bästa resultat, glömde fråga hur länge ? har ju asont i ländryggen och vaknar hundra ggr på nätterna.. nu dem två sista nätterna har jag legat en stund på sidan ändå för det är helt outhärdligt o ligga på rygg.. Hur länge skulle ni sova på rygg?
Gilla

Pilutta

Kvinna ·

15 mar, 2020

Jag fick tillåtelse att sova på sidan efter 2 veckor. Hade också bedrövligt ont i ländryggen.
Gilla

Trebarnsmamman84

Kvinna ·

15 mar, 2020

Jag fick bara höra att jag skulle sova på rygg, o eftersom jag vanligtvis gör det så frågade jag inte länge. Ligger med tre kuddar som i en uppförsbacke eftersom jag tycker det trycker på bröstkorgen så mycket när jag ligger plant. Har även en kudde under knäna för att det bli helt utsträckt! När kände ni att ni kunde sträcka på er helt?
Gilla

Nyabröstnu

Kvinna ·

15 mar, 2020

Ok! Ska nog ringa o fråga kliniken imån! Har ändå sovit mest på sidan nu, är outhärdligt o sova på rygg.. Jag kunde sträcka på mig helt efter ca 1 vecka! Men kan fortfarande efter man legat eller suttit en längre stund vara lite framåtböjd en stund!
Gilla

Trebarnsmamman84

Kvinna ·

15 mar, 2020

Hur tycker ni det gått med gödeln? Jag är rätt kort, 161 cm o måste vika ner de översta 3-5 cm för de trycker in i min sportbh o ger sånna märken. Det borde väll inte vara någon fara att det inte sitter åt allra högst upp?
Gilla

Nyabröstnu

Kvinna ·

15 mar, 2020

Jag kunde inte heller knäppa gördeln längst upp i början, det var dem på kliniken som hjälpte mig o ta på den som gjorde så, knäppte inte dem översta knapparna och vek ner den istället! Sen när man kunde räta på sig mer så gick det så nu är den knäppt hela vägen upp ?
Gilla

Sonia

Kvinna ·

15 mar, 2020

Läste igen mina papper från kliniken tidigare idag och tydligen ska naveln ha kompress eller udden på en mini-tampong 8 veckor... Hm, jag tog bort min efter 1½-2 veckor tror jag och nu, snart 6 veckor senare sen naveln jättefin ut. Jag fick löjligt ont i ryggen av att enbart sova på rygg så jag sov lite på sidan ganska tidigt. Fast bara väldigt korta stunder eftersom det gjorde ont också. Tog bort kuddar som jag hade till knäna efter 2 veckor, men hade kvar stora kuddar upptill så jag halvlåg ett tag till. Sträcka ut fullt ut kunde jag cirka efter 3 veckor. Men efter en längre stund stillasittande är jag ff ganska stel. Är postop snart 6 veckor.
Gilla

Nyabröstnu

Kvinna ·

15 mar, 2020

Ja jag har läst att flera säger att dem ska ha en kula eller nåt i naveln i början så den inte ska bli för liten, det sa dem inget på min klinik om. Skulle däremot tejpa utanför naveln 4 bitar som tydligen skulle sträcka ut det så den inte bli för liten. Hur är det med eran vikt förresten, står ju i infon att man ofta går upp nåt kilo efter op. På mig tog dem bort sammanlagt ca 1,8 kilo men väger nu ändå samma som innan op, gick upp nåt kilo till direkt efter op men gått ner nu.. Men borde ju egentligen väga ännu mindre nu men går väl ner sen när den sista vätskan gått ur o man börjat röra på sig lite mer kanske ?
Gilla

sälis

Kvinna ·

15 mar, 2020

Nyabröstnu när jag gjorde mitt 3:e kejsarsnitt vägde jag 67 kilo när jag åkte in till BB, och efter operationen svullnade jag upp ordentligt och när jag kom hem vägde jag 66 kilo...haha, snacka om snopet efter att dem tagit ut bebis på 3,5 kilo och diverse annat. Men tappade kilon ganska snabbt genom att dricka mycket vatten. Så det är säkert bara svullnad och vätska skada se.
Gilla

Nyabröstnu

Kvinna ·

16 mar, 2020

Sälis: ja haha inte kul när man tror man ska väga mycket mindre ? Nä men förstår att de är för medicinerna o vätskan i början, var ju svullen om benen o kände lite vätska i magen i början men har inte de längre nu, inte som jag kan se iallafall.. gick ju ner ett kilo men ligger nu på samma som innan op.. nästan 3 v efter.. fast jag borde väga 1,8 kilo mindre men kan ju hända att de finns lite vätska kvar el har jag bara lagt på mig när man inte är så aktiv.. tänkte hur det var för er andra, gick ni ner den vikten som togs bort vid op så ni vägde mindre än innan och hur många veckor efter i så fall?
Gilla

Camilla

Kvinna ·

16 mar, 2020

Har fått svar av en mamma-mage-tränare, kanske är fler här intresserade. Man kan använda appen efter en stor bukplastik, ca 4 veckor efter (säkert individuellt hur man mår). ”här bör man vara noggrann med teknik och att verkligen få jämnt arbete i alla magmuskler och inte för mkt drag i sidled. Starta med ryggliggande andning i nivå 1” Tycker denna app är kanon och gick igenom hela programmet efter min graviditet innan bukplastik. Lycka till!?
Gilla

Figge

Man ·

16 mar, 2020

Hej ligger på uppvaket efter min operation. Personalen på NK och Partik H är världsklass. Just nu känns det som att det sitter en elefant på magen typ som en första klassens träningsvärk. De lyckades tömma ut 9 liter fett och 3 kilo överbliven hud och när jag tittar ner på magen över stödkorsetten ser det sjukt bra ut. Avlägsnandet av manboobsen känns inte, säkert till följd av smärtstillande men jag är hittils lyrisk över resultatet.
Gilla

Tabita

Kvinna ·

16 mar, 2020

Camilla skrev:

Har fått svar av en mamma-mage-tränare, kanske är fler här intresserade. Man kan använda appen efter en stor bukplastik, ca 4 veckor efter (säkert individuellt hur man mår).

”här bör man vara noggrann med teknik och att verkligen få jämnt arbete i alla magmuskler och inte för mkt drag i sidled.
Starta med ryggliggande andning i nivå 1”

Tycker denna app är kanon och gick igenom hela programmet efter min graviditet innan bukplastik. Lycka till!?

Gud vad jag tycker det här är svårt! Jag har appen, och körde efter den när jag fött barn,men tycker det är lätt att fuska och använda de yttre musklerna? Tycker alltså att det är svårt att aktivera de inre, och ffa att aktivera nedre delen utan att skjuta ut den övre, om du förstår hur jag menar...
Gilla

Camilla

Kvinna ·

17 mar, 2020

Tabita skrev:

Camilla skrev:

Har fått svar av en mamma-mage-tränare, kanske är fler här intresserade. Man kan använda appen efter en stor bukplastik, ca 4 veckor efter (säkert individuellt hur man mår).

”här bör man vara noggrann med teknik och att verkligen få jämnt arbete i alla magmuskler och inte för mkt drag i sidled.
Starta med ryggliggande andning i nivå 1”

Tycker denna app är kanon och gick igenom hela programmet efter min graviditet innan bukplastik. Lycka till!?

Gud vad jag tycker det här är svårt!
Jag har appen, och körde efter den när jag fött barn,men tycker det är lätt att fuska och använda de yttre musklerna? Tycker alltså att det är svårt att aktivera de inre, och ffa att aktivera nedre delen utan att skjuta ut den övre, om du förstår hur jag menar...

Förstår precis hur du menar! Var samma för mig. Jag fick till slut ta hjälp av en mamma mage-tränare för att lära mig det. Och det tog tid.?? Men om man ska lägga tiden på något så är det ju det, för det är det allt bygger på.
Gilla

Camilla

Kvinna ·

17 mar, 2020

Figge skrev:

Hej ligger på uppvaket efter min operation. Personalen på NK och Partik H är världsklass. Just nu känns det som att det sitter en elefant på magen typ som en första klassens träningsvärk. De lyckades tömma ut 9 liter fett och 3 kilo överbliven hud och när jag tittar ner på magen över stödkorsetten ser det sjukt bra ut. Avlägsnandet av manboobsen känns inte, säkert till följd av smärtstillande men jag är hittils lyrisk över resultatet.

Härligt att det redan känns så bra?
Gilla

Trebarnsmamman84

Kvinna ·

17 mar, 2020

Måste fråga er som kommit längre än mig, imorgon är det en vecka sedan mitt stora buk op o bröstlyft+förstoring. När kommer bakslaget? Känner att det går väldigt bra det här och jag mår helt ok o börjar återfå energi! Detta gör mig lite orolig att jag fortfarande är lite ”hög” efter operationen, men att smärtan kan komma senare! Självklart är jag medveten om att komplikationer kan uppstå, den risken finns alltid, men är det något som kan säga om de tyckte första veckan va lättare än övriga? Möjligen va jag inställt på det värsta, och tycker det gått väldigt bra! Vill bra ge lite pepp till er som har det framför sig, att jag mår helt ok, om man nu vågar säg sånt! (Peppar...)
Gilla

Neva

Kvinna ·

17 mar, 2020

På måndag är det dags och jag börjar bli riktigt nervös nu. Måste erkänna att jag är mest nervös över att få komplikationer och att det då inte finns plats för mig på sjukhuset på grund av corona. Är också nervös då jag verkar vara större än de flesta här inne som gjort operationen. Jag är 160 cm lång och väger ca 72 kilo, finns det någon som varit överviktig som opererat sig? Jag ska göra fettsugning av rygg samt mage, full bukplastik.
Gilla

Camilla

Kvinna ·

18 mar, 2020

Trebarnsmamman84 skrev:

Måste fråga er som kommit längre än mig, imorgon är det en vecka sedan mitt stora buk op o bröstlyft+förstoring. När kommer bakslaget?
Känner att det går väldigt bra det här och jag mår helt ok o börjar återfå energi! Detta gör mig lite orolig att jag fortfarande är lite ”hög” efter operationen, men att smärtan kan komma senare!
Självklart är jag medveten om att komplikationer kan uppstå, den risken finns alltid, men är det något som kan säga om de tyckte första veckan va lättare än övriga? Möjligen va jag inställt på det värsta, och tycker det gått väldigt bra!
Vill bra ge lite pepp till er som har det framför sig, att jag mår helt ok, om man nu vågar säg sånt! (Peppar...)

Jag minns inte i detalj (men hela min resa vecka för vecka finns i tråden Vi som gjort bukplastik 2019 om du vill kika)? Men minns att jag var lite hög första tiden, men det var nog bara dagar. Smärtan var aldrig jobbig. Det jobbigaste var nog att se ärret och den stora svullnaden, begränsad rörlighet etc .? Sen fick jag infektion och det var iofs jobbigt men är nog väldigt ovanligt.
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem