Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Elsa12345 profilbild

Elsa12345

Kvinna ·

15 mar, 2017

Vi som opereras i maj 2017

Bröstförstoring

Hej! Tänkte starta tråd för oss som ska operera oss maj 2017! Här kan vi dela funderingar och frågor. Ge varandra stöd och tips! Osv! Ser att det är fler som fått tider för operation i maj. Jag har fått tid för operation den 11 maj på Aleris i Umeå. Det lutar åt mentor 295 anatomiska, men känner mig fortfarande inte säker på storleken. skulle vilja ha ett naturligt resultat. Inte för stort men inte heller för litet. Lagom liksom. :) Längtas sjukt mkt.

317

Sortera efter

Mjansson

Kvinna ·

04 jun, 2017

Varannan vecka kör jag med.
Gilla

Zoh

Kvinna ·

04 jun, 2017

Jag byter varje dag eftersom det inte är helt läkt ännu och jag har kompress, dvs måste byta när jag duschar. Är väldigt öm i skinnet under brösten och det blir inte bättre av att slita med kirurgtejp varje dag. Har gått två veckor sedan op nu.
Gilla

KickiFine

Kvinna ·

05 jun, 2017

Oj jag fick inte duacha första veckan alls på ärret. Sen fick jag tejp på dag nr 8 och den ska jag byta var 10:e dag eller när den blir smutsig. Men när jag duschat ska jag bara föna tejpen, inte byta den. Jag förstår att dina ärr är irriterade. Frågan är om du verkligen måste byta varje dag? Jag hade lite vätska som kom ur ena ärret och den hade jag kompress på i 10 dagar. Duschade allt omkring och håll kompressen torr, bytte den vid behov. För jag bille inte blöta ärret varje dag just. Varför måste du tejpa om det inte har läkt färdigt? Hoppas det läker snabbt o fint!
Gilla

Emma89

Kvinna ·

05 jun, 2017

Jag byter efter 7dagar de ja blev rekomenderad. Har haft lite läckage på ena & satte över en kompress inte tejpa över & byte & tvätta där varannan dag. Sen va det fint igen så satte över tejp igen.
Gilla

Zoh

Kvinna ·

05 jun, 2017

Jag vet inte riktigt när man ska börja tejpa. Sköterskan på kliniken sa att jag ska börja tejpa utan kompress när det "ser bra ut". Kompresserna är torra när jag byter men det är rött vid snitten ännu. Svårt att veta vad som är bäst...
Gilla

Habi86

Kvinna ·

05 jun, 2017

Jag kommer köra med kompress i en vecka till tror jag och sen gå över till enbart tejp. Kompressen skyddar ju nu. Vill inte att tejpen ska riva upp nåt när man drar av det. Är också opererad på AK.
Gilla

Jejje

Kvinna ·

06 jun, 2017

Är det någon som det känner som mig , att brösten blir STENHÅRDA när ni går ut och går? Som att det känns som att implantatet krampar ihop och fryser till is och sen att det känns som att de sitter ovanpå/över mina "riktiga"bröst med en tyngd som en tegelsten??? känns inte alls skönt :( (Har lagt in bakom)
Gilla

Opbröst

Kvinna ·

07 jun, 2017

Jejje skrev:

Är det någon som det känner som mig , att brösten blir STENHÅRDA när ni går ut och går? Som att det känns som att implantatet krampar ihop och fryser till is och sen att det känns som att de sitter ovanpå/över mina "riktiga"bröst med en tyngd som en tegelsten??? känns inte alls skönt :(

(Har lagt in bakom)

När jag är ute och går eller gör saker där pulsen går upp tex så börjar mina kännas hårda och typ svullna. Så fort man tar det lugnt så känner man att svullnaden går ner typ. I måndags var det 3 veckor sedan op.
Gilla

Fifi101

Kvinna ·

10 jun, 2017

Hej, jag har varit i Italien med dålig uppkoppling och har inte kunnat läsa alla inlägg. Men nu har jag läst ikapp och har både några funderingar och tips. Jag opererades den 16 maj. + Smärtan är nästan obefintlig. Har slutat med värktabletter. Gör bara ont när jag anstränger mig. + Brösten är inte längre svullna. Men de har olika form. Höger är rätt ok, men vänster är fortfarande hängig. Sköterskan säger att det kan ta upp till sex månader innan de får sin slutliga form och därför viktigt att fortsätta med bröstbandet. + Stygnen har försvunnit men ärren är grova. Fick veta att jag ska lufta dem i ca en vecka, utan någon tejp alls. När det har gått 4 veckor ska jag börja använda silikontejp. + Bröstvårtorna är väldigt känsliga. Nästan för känsliga, klarar inte mycket beröring. Innan operation pratade jag med läkaren om att hade väldigt känsliga bröstvårtor och ville fortsätta ha det efter operation. Han lovade att känseln skulle komma tillbaka, men kunde inte säga hur lång tid efter operationen. Nu är de nästan löjligt känsliga. Min pojkvän får vara väldigt försiktig när han rör dem. :D - Brösten sitter fortfarande högt upp. Jag använder bröstbandet dygnet runt, men det blir ingen droppform. Enligt läkaren ska jag fortsätta att använda bröstbandet några veckor till. Och att det kan ta upp till sex månader innan brösten fått sin slutliga form. - Brösten är fortfarande bortdomnade/har ingen känsel på underdelen av brösten, under bröstvårtan. Det är tydligen normalt och kan vara så upp till sex månader. - Brösten är fortfarande hårda. Men jag får inte börja massera dem förrän om sex till åtta veckor. Men det är ok att känna på dem och att ha sex (vilket jag redan har haft). När jag var i Italien var det 30 grader varmt så jag fick skavsår av läkbh och bröstband. Använde mycket Compeed på skavsåren. Fick noggranna direktiv om läkbh. Fick en kompressionsbh av kliniken i samband med operationen. Den skulle jag ha på dygnet runt i tre veckor. Efter det kunde jag byta till en bh som de sålde. Jag köpte inte den men fick instruktioner att det bästa är en kompressionsbh, får inte ha byglar och det måste vara två separata kupor. Får alltså inte vara sportbh utan kupor. Så jag åkte till Ge-Kås och köpte 7 bh:ar för sammanlagt 600kr, som uppfyller kraven. (Måste byta ofta i Korea eftersom där blir så varmt och svettigt.) Några sömlösa och riktigt mjuka. Och några fina protesbh:ar i spets som jag kan ha på mig när jag vill vara lite fin. Ska tex på bröllop. Den 19:e åker jag till Korea i två veckor. Där är typ 40 grader och 90% luftfuktighet så jag har frågat läkaren om det är ok att jag är utan bröstband i de två veckorna. Väntar på svar. Och så har jag köpt massor av Compeed. :)
Gilla

Tussen

Kvinna ·

13 jun, 2017

Hej! Hur mår ni nu alla som opererades i maj? För mig har det gått 5 veckor nu och jag är supernöjd. Det enda jag önskar var att de skulle bli större men är ändå glad över mitt val och kommer göra större om några år. Jag har inte ont längre utan nu längtar jag efter att få börja springa igen, i övrigt lever jag som vanligt. Någon som har tips på bra bh? Jag är så trött på att ha den mjuka läk-bh'n nu. Tänkte köpa en snyggare som sitter bra. Känns som att den jag har nu inte ger något stöd utan den bara är mjuk och töjbar och formar inte brösten något. Hur tänker ni andra kring bh efter några veckor?
Gilla

Viola78

Kvinna ·

13 jun, 2017

hej! för mig är det exakt 3v sen op.. allt har gått bra..men väldigt less på denna hemska bhn man köpte från kliniken..inte alls skön så vill tiden ska gå fort.. sk ju ha den 3-4 mån..
Gilla

Anonym användare

13 jun, 2017

Här har det gått 5 veckor nu och har precis varit på ett återbesök. Har fortfarande liiite inflammation i ena fettransplantationen. Har börjat få bristningar (trots bara 380cc) dubbelkonturen och MFD är fortfarande kvar. De sa att de kan inte göra nått. Trodde att de skulle va större men har bara massa komplikationer. Besvikelsen är enorm. Får vänta nu till oktober för att vävnaden ska få vila innan de vill prata om korrigering. De kunde inte säga hur mycket man kan få korrigerar utan kostnad heller. Vill bara gå och gräva ner mig idag, så får jag börja imorgon med att försöka acceptera att saker är som de är.
Gilla

Jaanah87

Kvinna ·

13 jun, 2017

Snart exakt 6 veckor sedan operation och ska få börja använda mjuk BH på "heltid" (använder nattetid nu) men det känns så hemskt obekvämt! Som att brösten är för tunga och ska ramla av. Kanske har fel typ av BH? Så tvärtemot de flesta vill jag inte sluta använda läknings BHn, tror ni man kan fortsätta använda den dagtid? Annars mår jag toppen, jobbar och har fullt upp med två små barn, känner knappt av brösten:) men ena bröstet har fortfarande inte sjunkit, är så otålig! Vet ni förresten om bröstvårtsgårdarna kan expandera av implantaten? De känns super stora efter operationen!!
Gilla

Sandra1234

Kvinna ·

11 jul, 2017

9 veckor sedan op, är de bara jag som fortfarande har ont/ är öm ? :/ speciellt vid sidan av brösten. Har även kvar den spännande smärtan över brösten när jag legat ner och sedan reser mig :/
Gilla

Opbröst

Kvinna ·

12 jul, 2017

Sandra1234 skrev:

9 veckor sedan op, är de bara jag som fortfarande har ont/ är öm ? :/ speciellt vid sidan av brösten. Har även kvar den spännande smärtan över brösten när jag legat ner och sedan reser mig :/

8 veckor sedan för mig. Jag var fortfarande spänningar och blir om på insidorba av brösten när jag legat på sidan för länge. Men jag tar det med en nypa salt. Tänker ändå att det tar upp till 6 månader till 1 år innan de är färdiga. Och måste ha i åtanke att de å då varit inne o grävt och haft sig. Det tar tid att läka och tid för kroppen att vänja sig.
Gilla

Tussen

Kvinna ·

12 jul, 2017

För mig har det gått 9 veckor nu och jag känner ingenting. Allt känns precis som vanligt :) Jag har börjat träna löpning och crosstrainer och tänkte köra igång och testa bodypump denna vecka. Om de känns konstigt så kommer jag att vänta en stund till.
Gilla

Zoh

Kvinna ·

25 jul, 2017

Hur ser era bröst ut? För min del är svullnaden helt borta sedan några veckor men implantaten sitter kvar högt upp nu efter 9 veckor.
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem